eitaa logo
العالم بزمانه
119 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقتی طلاب جوان از قم اخراج می‌شوند 📝 چندخطی در باب مهاجرت معکوس و نابهنگام طلاب 🖋 احسان ناصری 🔹 مقصد مهاجرت در حوزه و برای طلبه‌ها معمولا قم است و در مواردی حوزه‌های مرکز هر استان. از مراکز استان‌ها که بگذریم، عموم طلاب برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر قم را انتخاب می‌کنند. قمی که فضای علمی آماده‌ای برای تحصیل دارد. مهاجرت به قم برای طلابی که شرایطش را داشته باشند امر مطلوبی است. طلبه‌ای که در قم درس می‌خواند هم به لحاظ علمی قوت پیدا می‌کند و هم در ضمن تحصیل فرصت خودسازی و تعلیم نفس می یابد. مهاجرت معکوس هم پسندیده است بلکه برای غالب طلاب به حکم آیه نفر واجب است لکن اگر به موقع انجام نشود ثمراتی که در آیه ذکر شده و هدف طلاب از مهاجرت به قم را تامین نمی‌کند. طلبه باید در دوره ثمردهی‌اش به شهر خود رجوع کند. طلبه‌ای که به لحاظ علمی از پس سؤالات شهر خودش بربیاید، سردوگرم روزگار را چشیده و تجربه‌ای اندوخته باشد تا در تعامل با مردم طوری عمل کند که شایستگی نمایندگی دین خدا را داشته باشد. در مدتی هم که در قم بوده مراتبی از تهذیب را سپری کرده و عامل به «فلیبدا به تعلیم نفسه» بوده باشد؛ بالاخره این شخص قرار است امام مردم شود. شاید عموم طلاب پس از گذراندن سطح چهار حوزه (با یکی دو سال اغماض) به این مراحل رسیده باشند؛ لذا مهاجرت معکوس اگر قبل از این دوره رخ دهد نتایج مطلوبی ندارد. 🔹 اما تابستان امسال، تابستان عجیبی بود. قیمت اجاره‌بهای مسکن به شکل سرسام‌آوری بالا رفت و بسیاری از نهال‌های حوزه که آمده بودند تا درخت تنومندی شوند و سپس -به حکم قرآن- به شهرشان بازگردند از پس اجاره مسکن و هزینه رهن خانه برنیامدند. حالا طلبه‌ای که بار علمی‌اش را نبسته لاجرم باید برگردد. این برگشت عموما با شکست روحی هم همراه بوده و حس ناتوانی در طلاب جوانی که مجبور به بازگشت شده بودند نیز ایجاد کرد. این دیگر نهال فروشی نبود، این اخراج نهال‌ها به اجبار زمانه از باغستان حوزه علمیه قم بود که می‌توانست تدابیری از پیش برای آن اندیشید اما به هر دلیل هیچ اتفاقی نیفتاد... 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
هدایت شده از طلاب الکریمه
🔴 توصیه استاد مطهری به روحانیون ✅ دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ 🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقه‌ای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست. 🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را می‏‌گفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفته‏‌ایم؛ به هر کاری که می‏‌رسیم می‏‌گوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کرده‌‏ایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد. 🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم. 🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم! 📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص) @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#تحجرشناسی 🔺درد و رنجی که "شهید مدرس" از متحجرین کشید! 🔹«در اصفهان بعضی از اساتید سابقم که هنوز حیات داشتند، تحسینم می‌کردند ولی در عمل یاریم نمی‌کردند. حق هم داشتند چون روزگاری دراز را به گوشه‌گیری و درس و عبادت گذرانده و لذت آرامش را چشیده بودند. آنان موجوداتی بودند مقدس و قابل احترام همانند قدیسین درون کلیسا و صوفیان غارنشین. ولی برای خلق خدا، بی‌فایده. مخزن علم بودند که هر روز از دریچه‌ای مقداری از آن، هدیه اصحاب بود. 🔹در این میان، روحانی و عالم ربانی که خدایش محفوظ دارد، مرد این راه بود، با او مشورت‌ها داشتم. وقتی با خلوص نیت و پاک‌دلی کامل می‌گفت: «سید!‌ به اصفهان جان دادی»، شرمنده می‌شدم. 🔹می‌گفت: «مشکل و دشمن اسلام و ایران، نه سلاطین‌اند و نه حکامی مثل ظل‌السلطان. مشکل مهم جامعه ما، سلطان‌ها و ظل‌السلطان‌هایی هستند که با عبا و عمامه در خدمت دربارند. مولا (ع)، قربانی جهل همین‌ها شد و فرزندش به فتوای همینان شهید گردید. مطمئن باش سید! فردا تو را هم مانند آنان قربانی می‌کنند و کوچک‌ترین صدایی از اینان فضای تختگاهشان را متأثر نمی‌کند.» 📚کتاب زرد 🆔 @feghahat
هدایت شده از هاتفنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای اولین بار... 🎥فیلمی تاریخی از سخنان امام خمینی (ره) در حضور برخی از مسئولین نظام در رابطه با حمایت نکردن از : 🔹پیامبر (ص) به دنبال جلب نظر مردم بود. دولت، ارتش و پاسداران هم باید همین را مدّنظر داشته باشند. 🔹خطر بزرگ آن است که ملت از حکومت برگردد. 🔹اگر حکومت بخواهد مردم را تحت فشار قرار دهد، باید فاتحه آن دولت و حکومت را خواند. 🔹گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان و پشتیبانی ملّت شما را نگه می‌دارد. 🔰به ما بپیوندید: 📡 @hatefna
هدایت شده از مباحثات
✔️مراجع تقلید در سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ مرتبه به ربوی بودن نظام بانکی انتقاد کرده‌اند/ طرح جدید بانکداری به تثبیت دیکتاتوری بانک مرکزی می‌انجامد 🔸ظهر روز شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۸ نشست علمی «نقد و بررسی طرح جدید جامع بانکداری در مجلس شورای اسلامی» در سالن اجلاس سلمان فارسی واقع در مدرسه‌ی علمیه‌ی امام کاظم(ع) قم -وابسته و تحت إشراف حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی- برگزار شد. 🔹نخستین قانون بانکداری غیرربوی به صورت رسمی در سال ۱۳۶۲ قانون‌گذاری و پس از آن اجرا شد. با وضع این قانون بنابر این بود که پس از ۵ سال و بررسی و تحلیل چالش‌های اجرای این قانون، مجددا اصلاح و تعدیل شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. این وضعیت ادامه داشت تا این‌که در مجلس پیشین طرح جدیدی برای قانون بانکداری ارائه شد که مورد نقد بسیاری از مراجع و حتی بسیاری از بانک‌ها بود. 🔸حجت‌الاسلام عبادی 🔹حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی پس از اطلاع از کم و کیف ماجرای این طرح، مساعدت کرده و زمینه‌ی برگزاری این نشست علمی را فراهم ساختند. محور اصلی تشکیل این نشست بررسی و تحلیل آسیب‌شناختی طرح جدیدی است که در شرف ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است. لذا، پس از ۳۸ سال از قانون بانکی موجود که همگان آن را ناموفق می‌دانند و طراحان طرح کنونی یکی از اهداف خود را اصلاح و تعدیل نظام بانکی و قانون فعلی مطرح در آن اعلام کرده‌اند. 🔸حجت‌الاسلام معصومی‌نیا 🔹 سال ۱۳۹۵ حضرت آیت‌الله اعرافی نامه‌ای را از رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دریافت می‌کنند. کمیته‌ی تخصصی اقتصادی در حوزه علمیه، پیش‌تر با عنایت به عدم مطلوبیت شرایط و نظام موجود بانکداری در کشور، بحث و نظر درباره‌ی ارائه‌ی الگوی اسلامی مطلوب را یکی از اهداف خود قرار داده بود. این کمیته یکی از چندین نهادی است که دنبال طرح و نظریه‌پردازی درباره‌ی الگوی اسلامی برای اقتصاد و نظام بانکداری کشور است. در این حال بود که نامه‌ی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از سوی آیت الله اعرافی و برای پاسخ گفتن به این کمیته ارجاع داده شد. 🔹در این طرح جدید که به گونه‌‌ای تجمیع طرح‌ها و لوایح سابق را شاهد هستیم، به یقین می‌توان گفت که بسیاری از موارد سابق نه تنها تنزل کرده‌اند، بلکه از ابتدا نیز بدتر شده‌اند. نظر ما این است که در پشت این طرح اراده‌ی مستحکمی از سوی نظام بانکداری وجود دارد که روز به روز باعث کاهش کیفیت طرح شده و طرح کنونی به هیچ وجه نمی‌تواند به بهبود نظام بانکداری اسلامی کمکی کند. این نکته را از اینجا و صراحتا به تمام نمایندگان تذکر می‌دهیم با چنین نظامی در بخش پولی کشور هیچ استمدادی و یاری‌ای به بخش واقعی کشور نمی‌توان کرد، در نتیجه شاهد این هستیم که روز به روز فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند. 🔸حجت‌الاسلام صفا 🔹در سال اقتصادی ۹۷ ما شاهد خلق ۲۳ درصدی پول بودیم و در خرداد امسال نیز این درصد به عدد ۲۵ درصد رسید، در حالی‌که در نهایت این دخالت‌های بانکی، ما شاهد منهای ۵ درصد رشد در تولید بودیم و رشد سرمایه‌گذاری نیز به منهای ۱۲ درصد رسید. بنابه آمار بانک مرکزی از ۷۷۰ هزار میلیارد تسهیلات ارائه شده،حدود ۵۵ درصد از این تسهیلات به مراکز تولید اختصاص داشته‌اند. لذا، با این آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و با مشاهده‌ی نتایج مذکور باید قبول کنیم که خلاءهای کلان مذکور نقشی اساسی‌ در ناکارآمدی نظام بانکی کنونی دارند. 🔹از سوی دیگر، مطابق کار آماری انجام گرفته در سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ مرتبه از سوی مراجع بزرگوار قم انتقاد نسبت به ربوی بودن نظام بانکی فعلی مطرح شده است که ۳۸ مورد از این تذکرات تنها در سال گذشته بوده است. در وجه قانونی نیز شاهد این هستیم که به اذعان همه‌ی پژوهش‌گران و دغدغه‌مندان متخصص، صوری‌سازی، دورزدن‌های قانونی، بنگاه‌داری بانک‌ها و ورود بانک‌ها به عرصه‌های تورمی مانند ارز و طلا و غیره همیشه مشکلات جدی‌ای را برای اقتصاد رقم زده‌اند. 🔹در طرح ارائه شده این قدرت‌مندی با دیکتاتوری بانک مرکزی خلط شده است. مثلا رئیس بانک مرکزی خود ریاست هیأت عالی بانک را نیز برعهده دارد که بزرگ‌ترین مرجع در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان است. حالا به ادامه‌ی این ساختار دقت کنید که از ۷ نفر اعضاء هیأت عالی ۴ نفر آنها با دخالت همین رئیس انتخاب می‌شوند. در نهایت بنابه ماده‌ی ۷ این طرح عزل رئیس نیز توسط همین هیأت و ریاست جمهوری صورت می‌گیرد. لذا، می‌توانیم شرایطی را پیش‌بینی کنیم که حتی ریاست جمهور نیز توانایی عزل رئیسی که خود دخالت در انتخاب ۴ نفر از افراد این هیأت عالی را دارد و این چهار نفر به تعبیری اکثریت هیأت عالی را در دست دارند، نخواهد داشت. 🔸متن کامل این گزارش را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22289/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از کشکول یک طلبه
چه دوگانه‌ای شده: 🆚 !!! 🔹 باید برای اسلام خون گریست وقتی تریبون‌داران رسانه به ذوق و سلیقه خود دین خدا را تفسیر کرده و ایمان مردم را در معرض تزلزل و شبهه قرار می‌دهند!!! ⬅️ یکی قرآن به دست گرفته و مقابل دوربین رسانه ملی از قطع دست و پا بر خلاف می‌گوید! ظهورگیری می‌کند، جمع بین ادله می‌کند، تشخیص موضوع می‌کند و نهایتا برای زندانیان آبان۹۸ حکم صادر می‌کند، در حالی که نه مجتهد است و نه قاضی! ای کاش فقها حرفی بزنند! بگذریم از نوع ظهورگیری ایشان! بگذریم که برداشت مختار خود را به عنوان حکم قطعی قرآنی معرفی می‌کند! بگذریم که استنباط حکم پس از دیدن ادله معارض و پس از بررسی تاریخ و سیره معصومین ع است، بگذریم که طرح موضوعی حساسیت‌برانگیز در یک برهه زمانی حساس‌تر، اوج بی‌درایتی است، بگذریم که آقای مجتهد نیست ولی دارد فتوی می‌دهد! 👈 از همه این‌ها بگذریم ولی با این تشخیص مصداق عجیب چه کنیم که زندانیان اغتشاشات اخیر را مصداق آیه شریفه و شبیه خوارج دانسته و حکم به زجرکش کردنشان می‌کند؟!!!! ⬅️ منتظر بودیم این دردمان التیام یابد که به‌ناگه، آن سید اینستاگرامی خلع‌لباس شده، به همراه تیم رسانه‌ای حرفه‌ای خود شروع کرد به افاضات شاذ همیشگی خود و فرصت را مناسب دید برای عقده‌گشایی‌های قبلی! 🔹 باز هم از اسلام رحمانی گفت، اسلامی که در آن باید آیات عذاب الهی را به سخره گرفت! "مگر خدا داعش است که عذاب کند؟!" جمله‌ای که خدا می‌داند چند نفر را بی‌مبالات و بی‌نماز و بی‌شریعت نموده است!!! خجالت می‌کشد وگرنه مثل بعضی عرفای صوفیه می‌گفت عذاب در قرآن از ماده "عذب" است، یعنی گوارایی و حلاوت و شیرینی!!! 🔹 برای کلامش شاهد می‌آورد: دیده‌ای معشوق به عاشق می‌گوید برو! این یعنی بمان!!! باید بر اسلام خون گریست که حُمقای قوم، مفسران دین خدا شده‌اند! مگر قرآن بازیچه دست من و توست که با ذوق و سلیقه خودمان تفسیرش کنیم؟! مگر قرآن نفرموده که هذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ؟ قرآن بیانی روشنگر برای مردم است. اینگونه که شما ظهورات قرآن را نابود کردید و با این تفسیر به رأی‌تان (که دوست دارید عاشقانه(!!!) بنامیدش!)، هر کس می‌تواند آن‌چه مطابق میلش باشد را از قرآن بفهمد! معشوق است دیگر! گاهی به عکس اراده‌اش حرف می‌زند! خوب آقای هم یکی از همین‌ مفسرها! دوست داشته این‌گونه بفهمد، به شما چه ربطی دارد؟! ♻️ البته یک حرف حساب زد! گفت در نوجوانی سیلی خورده بود و تراکم عقده‌های گذشته باعث جنایاتش شد! درست است جناب ! تراکم کمبودهای گذشته، انسان‌ها را افراطی می‌کند، اصلا افراط نشأت گرفته از تفریط گذشته است! یادمان نرفته که محمدحسن رضایی هم‌حجره ای دوران طلبگی شما می‌گفت مسئول بسیج مدرسه صدوقی بود، باشلواری پلنگی و بادگیر، بدخو و تندمزاج، گاهی پس از استراق سمعی خیرخواهانه، با لگد به حجره‌ای وارد می‌شد که ‌طلبه‌ای در گوشه تنهایی حجره‌ موسیقی نشنود! ای که امروز یک هیئتی دوآتشه‌ی طرفدار مرحوم سیدذاکر است، در زمان مسئولیتش در بسیج مدرسه صدوقی، دغدغه اصلی‌اش مخالفت با هیئت رفتن طلبه‌ها بود!!! ✅ امیر بلاغت و بیان فرمود: لا يرى الجاهل الّا مُفرِطاً او مُفَرّطاً، انسان نادان یا افراطی است یا تفریطی.... 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
هدایت شده از  اِشراف
🔸 عمل قرآنی استاد 🔺 از اهل قرآن عذرخواهم. 🔸مُشرف بر رخداد های دین ، حوزه و روحانیت باشید... http://eitaa.com/joinchat/3768975382C37228719f7
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی را به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد منصوب کردند. 📝 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجةالاسلام آقای سیداحمدرضا شاهرخی دامت افاضاته نظر به پایان مسئولیت جناب حجةالاسلام آقای میرعمادی و با تشکر و قدردانی از زحمات ایشان در این سالها، جنابعالی را که خود برخاسته از میان همان مردم و شناخته‌شده و متعلق به آن منطقه میباشید به نمایندگی خود در استان لرستان و امامت جمعه‌ی شهر خرم‌آباد منصوب میکنم. خاطره وفاداری صادقانه‌ی مردم شجاع آن استان به انقلاب و نظام اسلامی و راه مستقیم امام بزرگوار هرگز از ذهنیت کشور و ملت زدوده نخواهد شد. حضور جنابعالی ان‌شاءالله باید به تقویت این ایمان خالص و حمایت از جوانان مؤمن و ایجاد فضای سلامت معنوی و محبت اسلامی بینجامد. بهره‌گیری از فرزانگان حوزه و دانشگاه توصیه مؤکد اینجانب است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ آذر ۱۳۹۸ 💻 @Khamenei_ir
✅ واکنش به لایحه جدید مجلس درباره بانکداری/ دریافت جریمه دیرکرد رباست 🔻 حضرت آیت‌الله نوری همدانی در درس خارج فقه: 📚 عده‌ای از اساتید حوزه، نامه‌ای به بنده نوشتند که لایحه‌ای برای رسمیت بخشیدن به رباخواری به عنوان قرض به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و عده‌ای از طلاب نیز به درست بودن آن رأی دادند. 📚 اجماع فقها بر این است که گرفتن پول در برابر تأخیر در أدای دین، رباست و قرآن کریم نیز در هفت جا بر حرمت آن تأکید کرده است. 📚 بانک‌ها در برابر وامی که به مردم می‌دهند، در ابتدا مبلغی را به عنوان سود بر می‌دارند که این رباست؛ همچنین تأخیر در أدای دین را به صورت روزشمار از مردم می‎گیرند که این مصداق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید» می‌باشد. 📚 حوزه علمیه با این موضوع مخالف است و اعلام می‌کنیم اشخاصی که این لایحه را درست دانسته‌اند، صاحب نظر نیستند و حوزه با آن مخالف است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🌺 پذيرش در حوزه، ويژه بزرگسالان 🌺 با عنايت معاونت محترم آموزش حوزه‌های علميه سراسر كشور، امكان تحصيل در مدارس علميه به صورت (اجازه تلبس، دريافت شهريه، كدتحصيلی رسمی و ...) برای بزرگواری كه به دليل امكان شركت در آزمون ورودی حوزه‌ها‌ی علميه را نداشته‌اند، فراهم گرديد. بر اين اساس علاقمندان در صورت دارا بودن شرايط مندرج در فايل دستور العمل می‌توانند نسبت به ثبت‌نام جهت آزمون و ... اقدام نمايند. 📙 عدم اشتغال 📗 حداكثر 40 سال 📒 مدرك سيكل و بالاتر 📘 معافيت دائم يا پايان خدمت 📖 دستورالعمل : taklink.in/m4f ➖ هدف از ابلاغ اين طرح، ايجاد شرايط تحصيل برای افراد مستعد و علاقه‌مندی است كه به دليل اضافه سن، امكان تحصيل رسمی در حوزه علميه را نداشته‌اند، لذا طبيعتاً شرايط ثبت‌نام و آزمون در اين طرح بسيار خواهد بود. ➖ داوطلبين گرامی بايد حداقل دروس مقدمات (پايه اول تا سوم) را به صورت غير رسمی و آزاد نزد يكی از اساتيد رسمی حوزه علميه گذرانده و فرم گواهی استاد (مربوط به اتمام دروس) را به همراه مدارك و فرم‌های موجود در فايل راهنما، جهت ثبت‌نام و آزمون به مركز مديريت محل زندگی خود (غير از خراسان و اصفهان) ارائه نمايند.