eitaa logo
العالم بزمانه
120 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دولت قوی
⭕️رئیس جمهور تراز جمهوری اسلامی باید دارای چند قدرت باشد، که عبارتند از: 1⃣قدرت شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای کشور را داشته باشد؛ (مسائل و معضلات را به‌گونه‌ی صحیح و واقع‌بینانه با تمام پیچیدگی‌های آن‌ها درک کرده باشد.) 2⃣قدرت تمییز بین دیدگاه‌های مختلف کارشناسی در شناسایی مسائل کشور و تجویزها و راهکار‌های آنان را داشته باشد. این مهم گاهی با حضور میدانی حاصل می‌شود. 3⃣قدرت تصمیم‌گیری بر اساس اولویت‌های کشور چه در حوزه داخلی و چه در سطح نظام بین‌الملل را داشته باشد. 4⃣قدرت و توان مدیریت فرآیند (از عرصه‌ی نظر تا میدان عمل) و دنبال‌کردن اجرای آن تا حصول نتیجه را داشته باشد. از همه مهم‌تر، مقوله‌ای که روح این چهارویژگی است‌؛ این است که باید دارای قدرت عبور از نظم مدرن به سمت نظم مطلوب باشد. 🔗پی‌نوشت: با توجه به این خصوصیات و بنا بر مقدورات موجود، آ. جلیلی بهترین گزینه است؛ به‌خصوص این‌که از قدرت درک بالایی در تمایز بین دیدگاه‌های مختلف کارشناسی در شناسایی مسائل کشور و راه‌کارهای آنان برخوردار است؛ این خصوصیت گاهی با حضور میدانی حاصل می‌شود که مثال واضح آن تفاوت آسیب‌شناسی ایشان در مورد شرکت هپکو بود که حقیقتا تحسین‌برانگیز و حیرت‌آور بود. خداوندا! تو خود شاهدی آن‌چه از ناحیه‌ی ما صورت گرفت، نه رقابتی برای تصاحب قدرت، و نه تلاشی برای فزونی ثروت بود؛ بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را آشکار و اصلاح را در سرزمین‌های تو برقرار سازیم تا بندگان مظلوم تو ایمن گردند و حدود الهی برپا شود. سعید جلیلی 26 فروردین‌ 1396 🆔@Asre_jadid_57
🌷 امشب به سما دُرِّ هما میریزد 🌷 چون برگ خزان گناه ماه میریزد 🌷 از یمن ولادت امام هادی 🌷 رحمت ز حریم کبریا میریزد 🌸میلاد امام هادی علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران مبارک باد🌸
هدایت شده از بر پا
بعد از مناظره سوم: 🔺مناظره سوم زیر سایه تشدید تنش و جدی شدن جنگ لبنان و اسرائیل انجام شد. نیروهای قدس به حزب الله کمک خواهند کرد، طالبان هم بنا دارد به کمک لبنان بیاید این طور که ادعا کرده، انگلیس اعلام کرده این جنگ به سرعت فراگیر خواهد شد. ایران نسبت به این تنش هشدار داده. سیدحسن اروپا را تهدید کرده، که اگر از کشوری حمله صورت بگیرد آن کشور را خواهد زد. نگاه‌ها به انتخابات ایران دوخته شده. آیا ایران به مدد جبهه غزه خواهد آمد یا نه، رهبری در سخنرانی کنار مرقد امام رسما جنگ غزه را گره زد به منافع کل منطقه و پیام روشن این تحلیل آن بود که کشورهای مختلفی بر اساس منافعشان با این مقوله مواجه خواهند شد. همه مناظره سوم اما در یک دو گانه روشن خلاصه میشد: دولت دوم رییسی یا و این دو گانه ترجمه دیگری هم خواهد داشت که در دوگانه جواد ظریف و شهید امیرعبداللهیان قابل فهم است. 🔺قالیباف و جلیلی آرام و مسلط برنامه های خود را بیان می‌کردند. جلیلی با همه کاندیدا ها متفاوت است. این پنهان‌کردنی نیست. تمایز اصلی‌اش این است که طرحهای او رو به آینده است، تهاجمی است نه دفاعی، تمدنی است نه تک ساحتی، منظم است نه بخشی و نقطه ‌ای، الحق و الانصاف نمی‌شود با او مشعوف نشد، او تنها کسی است که در قواره "گام دوم انقلاب" سخن میگوید. بی لکنت، مسلط. من کاری به نحوه بیان او ندارم، بلکه به آنچه میگوید می‌اندیشم. نمیدانم چقدر او را بخش‌های مختلف نظام درک کنند، ولی او می‌فهمد. خوب میفهمد مکتب امام و آقا را. جهان امروز را، ماموریت ایران را و خصوصا نقش مردم را. همه مردم. ایرادی ندارد او را ادامه دولت رئیسی شهید بدانیم اما من معتقدم او چندین گام معنا دار از گفتمان و نگاه و رویکرد دولت رییسی جلوتر است. 🔺قالیباف هم آن چهره‌ای که کمتر میشناسیم در این مناظره رو کرد. خیلی ها متوجه میزان فهم و توان اداره او در حوزه های سیاسی و فرهنگی نیستند. خروجی او در مجلس یازدهم را بدون پیش داوری یک بار برای رضای خدا ببینید، نظام قوانین مجلس را (روی کلمه نظام تاکید دارم) ببینید با راهبردهای رهبری بسنجید. همراه کردن دویست و نود نماینده و گرفتن چنین خروجی اعجاب آور است. قالیباف در هر حوزه ای وارد می‌شود کار را جلو میبرد، چرخ کار را می‌چرخاند. در مسیر راهبردهای رهبر هم پیش می‌برد. کسانی که در تهران زندگی می‌کنند تایید می‌کنند شهرداری در زمان او چه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و محلات و حوزه زنان و فعالیت‌های آنها چه در حوزه فرهنگ در کتاب در فرهنگ دفاع مقدس و چه و چه چگونه هم "عمومی" و هم "جهت دار" در راستای انقلاب پیش می‌رفت. مدیریت چندضلعی او در جا انداختن کمربند ایمنی بسیار مهم است خصوصا برای کسانی که دغدغه مساله حجاب و پوشش را دارند. برای او حوزه فرهنگ هم بر اساس خروجی و تاثیر فعالیت‌های فرهنگی بررسی می‌شود نه فقط صرف یکسری اقدامات یا زمینه سازی‌ها. روش او هم عمومی تر و هم جهت دار است.ببینید رفقا، ساده نگیرید پیش رفتن و جهت دادن به امور را. من ویژگی مهم شهید رئیسی را همین دو نکته می‌دانم یکی اینکه بال پهن می‌کرد و گسترده همه را همراه می‌کرد با همه کار میکرد و دولتش دولت مردم بود و دیگر هم اینکه جهت انقلابی داشت و می‌توانست در مقام عمل خروجی بگیرد، من نمی‌دانم آقای جلیلی چقدر می‌تواند در خارج و عملیات کار را پیش ببرد ولی درباره قالیباف دلم قرص تر است. او نشان داده از این جهت شباهت زیادی به شهید رئیسی عزیز دارد. 🔺خیلی ها می‌گویند کاش کسی از دولت رییسی می‌آمد و پاسخگوی اتهامات کاندیداها می‌بود. من اما دلم می‌سوزد برای نظام، برای آقای جمهوری اسلامی، تهمتها، توهینها، سیاه نمایی ها و انواع ضرباتی که به آغوش پر مهر او میخورد و کسی مدافعش نیست. و او همچنان همه را در آغوش گرفته، کاش قانونی بود که کسی از جانب نظام می‌آمد و از او دفاع می‌کرد و متهم کنندگان را رسوا می‌کرد. حیف که هنوز این قدر رشد نکرده ایم. @ali_mahdiyan
هدایت شده از پونز
⚠️آقای ظریف! 🔻شما در برابر حاکم کویت زانو زدید یا آقای جلیلی؟ 🔻شما در بحبوحه مذاکرات با ویلچر نشینی باعث شدید یا آقای جلیلی؟ 🔻چه کسی در زمان جنگ برای مردم جنگید و جانباز شد و چه کسی در همان زمان در آمریکا درحال تحصیل بود؟ ❗️شما یا آقای جلیلی؟ 📌 @ponezs
هدایت شده از حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله میرباقری: «۴۰ شرکت نفتی و پتروشیمیایی و معدنی و بانکهایی که مالک اینها بودند در سال ۱۴۰۱، سودشان قریب به هزار همت بوده، دقیق بگم ۹۵۷ همت، حقوقی که دولت در همان سال به کارمندانش داده، ۸۰۰ همت بیشتر نبوده،این عدالته؟ این عدالت سرمایه داری است، این عدالت مکتب رفاهه، عدالت اسلام نیست، بدون انفال این چیزها نمیشود. کسانی که قدرت دستشان بوده بروند در سواحل مکران پالایشگاه خصوصی افتتاح کنند، این عدالت نیست. حضرت علی فرمود : اگر خدای متعال تعهد نگرفته بود که عالم در مقابل پرخوری و عارق زدن یک عده و گرسنگی یک عده سکوت نکند ، من به میدان نمی‌آمدم. حضرت آیت الله رئیسی به دنبال این عدالت بود» 📎 @hassanabbasi1374
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمد جواد حسین نتاج
📣 توصیه‌های آیت‌الله میرباقری برای ساعات پایانیِ منتهی به انتخابات (۷ تیر ۱۴۰۳) 💥 فعالیت‌های انتخاباتی جبهۀ انقلاب در این دوره، چه در رسانۀ ملی و چه در فعالیت‌های ستادی و میدانی، نسبت‌به تجارب گذشته، رو به پیش و دارای ویژگی‌های مثبت فراوانی بود. 💥 رقابتی که در این دوره بین دوستان جبهۀ انقلاب وجود داشت، یک رقابت درون‌گفتمانیِ هم‌افزا، بصیرت‌آفرین و اخلاقی بود که می‌تواند به رشد جبهۀ انقلاب کمک کند. البته ضعف‌ها و کاستی‌هایی هم _ که متوقع از مؤمنین نبود _ وجود داشت که امیدواریم در آینده به نقاط قوت تبدیل شوند. 💥 تا امروز دو نفر از نامزدهای جبهۀ انقلاب بعد از تلاش جدی برای شفاف‌شدن فضای رقابت‌های انتخاباتی و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، فداکارانه و مجاهدانه از عرصۀ رقابت کنار رفتند تا امکان یک اجماع نسبی فراهم شود. امیدواریم فداکاری آنها مورد عنایت خدای متعال و لطف امام زمان(عج) قرار گیرد. دو تن دیگر از نامزدهای جبهه انقلاب، تاکنون در صحنۀ انتخابات باقی ماندند و شاید مصلحت بدانند که تا آخر هم باقی بمانند. این دو‌ بزرگوار، هر دو از سرمایه‌های ارزشمند جبهۀ انقلاب و متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی و ادامه‌دهندۀ راه روبه‌پیش و غیرقابل‌بازگشت شهید رئیسی عزیز هستند؛ لذا رقابت آنها جای نگرانی ندارد. 💥 امیدوارم در این ساعات پایانیِ منتهی به انتخابات، برادران و خواهران مؤمن و انقلابی از جدال و مراء و درگیری‌های بی‌حاصل و پیش‌بینی‌های غیرضروری و ناامیدکننده پرهیز کنند که موجب فرسایش توان انقلاب است. ما باید با امیدواری و‌ توکل به خدای متعال و با امید به یک پیروزی قطعی در انتخابات شرکت کنیم. امیدواریم ان‌شاءالله یک پیروزی شیرین به نفع جبهۀ امام زمان(عج) شکل بگیرد. 💥 از همه عزیزان درخواست می‌کنم که در این ساعات پایانی برای تقویت جبهۀ امام زمان(عج) دعاهای مأثوره برای آن حضرت را بخوانند، مثل دعای عصر غیبت، صلوات ضرّاب اصفهانی، دعای یونس بن عبدالرحمن منقول از امام رضا(ع) و... که محدث قمی آنها را در مفاتیح‌الجنان نقل کرده‌اند. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از تلک الایام
؟ از وقتی که یادم می آید ما مردم بفرما زدن هستیم مردم نه امکان ندارد، اول شما مردم تقسیم آش نذری بین همسایه ها هل دادن ماشین خراب برداشتن زنبیل پیرزن توی کوچه تنظیم باد صلواتی فندک رایگان شکلات به بچه دادن رد کردن نابینا از خیابان گذاشتن کلمن آب یخ جلوی مغازه توقف، با دیدن کاپوت بالا زده توی جاده گذاشتن خوراکی اضافی توی کیف برای بغل دستی مردم آدرس دادن به غریبه ها مردم، منزل خودتان است مردم حالا تشریف داشتید مردم شام جایی قول نده چندوقتی است اما نمی دانم چی شده که همه جا پر شده از آگهی های عجیب و غریب آگهی های هنر فروشی و مهارت فروشی کسب درآمد از توانایی ها نه اینکه اینها قبلاً نبوده اما این روزها رقابت عجیبی بین ماافتاده برای فروختن برای کاسبی برای بازاری شدن انواع کارگاه ها و کلاس های آنلاین و آفلاین مهارت های جدایی فوت و فن شعر گفتن رازهای موفقیت شگردهای کسب درآمد فلان چیز خلاق چندصد مدل بستن روسری اسرار تا کردن ملافه بافندگی تضمینی موی سر فلسفه برای کودک و... طنز تلخ ماجرا اینجاست: ظرفیت محدود بیست درصد تخفیف جلسه ی اول رایگان تمدید مهلت ثبت نام و... می دانم که فشارهای معیشتی خیلی از قبل بیشتر شده اما هر چی فکر می کنم این ادا و اطوارها مال ما نیست این کارها به ما نمی آید مشورت کردن چرا باید پولی باشد؟ مهربانی کردن چرا باید بیست درصد تخفیف داشته باشد؟ ظرفیت محدود یعنی چی؟ دیگر چیزی نمانده است که شتاب دهنده ها آن را تبدیل به کسب و کار نکرده باشند کم مانده برای برداشتن زنبیل پیرزن ها هم اپلیکیشن درست کنند این حرف ها را امروز زدم چون روز غدیر است ما مردم غدیر هستیم از اعمال امروز عهد اخوت است پیمان برادری اصلاَ همین اطعام و اعمال فراوانی که برای امروز وارد شده از جلوه های برادری است. قشنگی امروز به این است که بازار تعطیل است. شیطان با همه ی اعوان و انصارش می خواهد که از ما انسانِ بازار بسازد الشیطان یعدکم الفقر شیطان شما را از فقیر شدن می ترساند ولی غدیر آمده است که جامعه ی دیگری بسازد جامعه ای که رابطه ها بر اساس بازار نیست بر اساس ولایت است و برادری ولایت در طول و برادری در عرض من شاید عقل معاش درست و حسابی نداشته باشم شاید با این طرز فکر توی دنیای امروز جایی نداشته باشم اما دلم روشن است که دنیای فردا دنیای برادری است @telkalayyam
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
🔺بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از دکتر جلیلی بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 ملت شریف ایران؛ ضمن تشکر از شرکت شما در مرحله اول چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با تقدیر از کلیه دست‌اندر کاران اجرایی، نظارتی، امنیتی، نظامی، انتظامی و نیز کلیه کسانی که به نحوی در خلق این حضور باشکوه مؤثر بودند، با احترام به هردو نامزد ریاست جمهوری مرحله دوم و با توجه به معیارهای در کلام امام خمینی – قدس سره – و مقام معظم رهبری – مدظله العالی – و با عنایت به ضرورت‌های کشور و انقلاب، بر اساس مصوبه جلسه رسمی شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بدین‌وسیله نظر اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر حمایت از جناب آقای دکتر را اعلام می‌نمائیم. 🔹 از همگان انتظار می‌رود با شرکت پرشور خود در روز جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ــــــــــــــــ روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 @j_modarresin
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
عجیب‌تر از اینکه رأی «شیعه‌های برائتی» با رأی «مأمومین عبدالحمید» یکی‌ست، این است که رأی «آقازاده‌ها و مدیران سابق جمهوری اسلامی» هم با رأی «براندازان جمهوری اسلامی» یکی است... 🔻به مکشوفات بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31
هدایت شده از حدیث روزگار
من وطن را حـرم میدانم نه زندان که محتاج زندان‌بان باشد. حرم، خادم میخواهد... به آقای جلیلی رای میدهم! امیدوارم خادم خوبی برای حرم و تمام اهل حرم باشد.
هدایت شده از حدیث روزگار
💠مسأله فرتر از ذهن مردم است. 🔹چند خطی درباره شکست انتخاباتی امام حسین ع در کربلا 🖊حمزه وطن فدا 🖤شب عاشورا آدم نمیداند چه کند! سرگشته است! بعد از گریه و سینه و لطمه و‌ زنجیر، فکر ها می آید سراغ آدم 🖤چه شد؟ چرا ملت، ابی عبدالله را انتخاب نکردند؟ چرا حسین هم رأی نیاورد؟ حسین کلامش که کامل بود، لکنت نداشت دور و بری هایش که همه چیز تمام بودند. نسب و قومیتش هم که عالی بود توصیه بزرگترین بزرگان هم که او بود عدالت و ساده زیستی و دستگیری و سلامت و کارامدی اش هم که روشن بود برنامه اش هم که به نفع مردم بود چرا حسین رای نیاورد چرا انتخابات کربلا را ۳۰۰۰۰ بر ۷۲ باخت ؟ چرا مردم یزید را انتخاب کردند ؟ 🖤میگویی انتخابات نبود، تحمیل بود ، مردم نظرشان چیز دیگر بود مردم ترسیده بودند مردم بی خبر بودند خب همین است دیگر انتخابات مگر شاخ و دم دارد مگر حتما باید صندوق رای داشته باشد اصلا گیریم که صندوق میگذاشتند در کوفه و بصره و حجاز و مدینه و فارس و آذربایجان و خراسان و ... فکر میکنی رأی حسین در کوفه و بصره خیلی بیشتر از آراء شام میشد میگویی مردم اصلا رأی ندادند مردم بی طرف بودند خب فرقی نمیکند، بی طرفی هم انتخاب است دیگر ، بالاخره حسین را انتخاب نکردند 🖤❤️واقعیت این است مردم حسین را نخواستند . 🖤خب، چرا؟ آیا دلیلش این است که بنی هاشم دو هفته زودتر بیستکال را شروع نکردند؟ دلیلش این است که نخبگان منا و‌ چهره های سرشناس هیچ کدام رأی شان به حسین را استوری نکردند؟ دلیلش این است که مختار حق خواهی اش را بی موعد شروع کرد و در آن ایام به زندان افتاده بود؟ دلیلش این است که مردم یزید را نمیشناختند؟ 🖤خب اصلا باشد، چرا همه اینها نشد؟ چرا بیستکال را زودتر شروع نکردند و درب خانه تک تک عرب و عجم نرفتند؟ چرا گذاشتند برسد به موقف انتخابات ، این همه سال فرصت بود؟ چرا نخبگان حمایت شان را اعلام نکردند، مگر همه شان به برتری حسین اعتراف نکرده بودند چرا مختار با این مدل حق‌خواهی اش خودش را به اسارت داد و نبود تا قبیله به قبیله دوره بیفتد و رای جمع کند؟ 🖤خب چرا همه اینها نشد اصلا گیریم همه این ها میشد مگر علی و زهرا از اول نرفتند پای بیستکال مگر کدپستی به کدپستی مهاجر و انصار را در نزدند؟ مگر روز غدیر ، همه چهره ها و سلبریتی ها تبریکشان به علی را توییت نکرده بودند؟ مگر در منا، همه بزرگان و نخبگان با حسین سلفی نگرفته بودند؟ مگر مردم دوره عثمان را ندیده بودند، مگر‌ روشن نبود که یزید دولت سوم عثمان است؟ 🖤❤️مساله، بیش از ذهن مردم است مساله زندگی مردم است کوفه و بصره و‌ حجاز و خراسان و اذربایجان فرق نمیکند همه یا دوست دارند مثل شامی ها زندگی کنند یا قبول کرده اند که بدون شامی ها، حتی حجازی هم نمیشود زندگی کرد 🖤❤️مهمتر از ذهن این زندگی مردم است این زندگی با حسین پیش نمیرود این زندگی به حسین نیاز ندارد حتی این حق جویی و عدالت خواهی هم از حسین بی نیاز است 🖤حسین را انتخاب نمیکنیم چون این زندگی به حسین نیاز ندارد اصلاح امور ما به حسین نیاز ندارد حسین میخواهد ما را اصلاح کند حسین میخواهد ما را عوض کند حسین میگوید تا امت اصلاح نشود تا امت بر نگردد تا امت زندگی دیگری را طلب نکند اصلاح امور امکان پذیر نیست 🖤حسین انتخاب نمیشود چون نه مردم میخواهندش، نه نخبگان، نه حق جویان، نه بزرگان مردم نمیخواهند، چون هیچ وعده انتخاباتی دندان گیری ندارد نخبگان نمیخواهندش، چون نسخه های اصلاحی اش مورد تایید نیست بزرگان نمیخواهندش، چون با وجود او همه بزرگی ها رنگ میبازد حق جویان نمیخواهند چون خالص نیست، دور و برش همه جور آدم همیشه هست، از زهیر عثمانی مذهب تا وهب نصرانی تا حر خطاکار چون کل دوره معاویه را محافظه کاری کرد ، چون کارنامه عدالتخواهی اش رنگین نیست 🖤حسین پیروز کربلا نشد چون ما به‌ حسین رای ندادیم رای ندادیم چون ذهن مان با حسین نیست حتی وقتی قلب مان با حسین است مگر نشنیدی فرزدق در منزل زباله گفت ، دلهایشان با توست و شمشیرهایشان علیه تو ذهن مان با حسین نیست چون این جنس زندگی نیازی به حسین ندارد ❌🖤انتخابات ۱۴۰۳ گذشت پیروز نشدیم، به خودی خود پیروزی و شکست مهم نیست اما در این شب عاشورا رنج میکشیم وقتی فکر میکنیم که مهدی نمی آید چون در ام القرای شیعه خط انقلاب رای نمی آورد در میان ملت امام حسین هم مهدی رای نمی اورد چون این زندگی که ما به آن خو کردیم، نیازی به مهدی ندارد ، نیازی به خط انقلاب ندارد مسیر اصلاح وضعیت ما نه امام میخواهد نه خط امام نه امت امام نه قیام امت و نه ... کارشناسان کاربلدی میخواهد که تورم و اشتغال و فیلترینگ و ... حل کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸آخرین معامله پدر با امام زمان (علیه السلام)🔸 🌸 همین اواخر حیاتشان بود، در بیمارستان نمازی بستری بودند. نشر معارف می خواست اولین کتابشان را با عنوان آئینه تمام نما رونمایی کند و گفته بودند از میان صحبت های ایشان از ابتدای انقلاب تاکنون، قریب چهل عنوان احصاء شده که فصل به فصل رو نمایی خواهد شد ... طبعاً شرایط جابجایی نداشتند. صدایم زدند و گفتند: «تو به جای من برو و این مطلب را از جانب من بگو ... » 🌸 این کتاب ها، آخرین معامله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با من است، بعد با صدایی که آرام از ته گلو شنیده می شد گفتند: «وقتی امامت جمعه را رها کردم و به قم آمدم هیچ کس همراهم نیامد حتی اولادم...! » بعضاً تنها بودم. فقط برای سخنرانی ها محافظ می آمد و می رفتم. احساس کردم بیشتر از اینها باید برای امام زمانم کار کنم که این هم نیاز به تشکیلات و دفتر و دستک داشت. یک نوبت که همراه با همشیره زاده به جمکران رفتیم، به حضرت متوسل شدم که می خواهم تا وقت هست خدمتی کنم، اما امکانات خدمت را ندارم. در خلال توسل، این از ذهنم گذشت که برای آنکه حضرت صاحب الزمان نسبت به متوسلینش توجه خاص پیدا کند، راه نشان داده اند و آن هم خواندن در صبح هر جمعه است. نیت کردم که برای گشایش کارم، توفیق خدمت به دعای ندبه ایشان را تا آنجا که ممکن است ترک نکنم و همزمان متوسل هم باشم. چون از شرایط این دعا این بود که بصورت جمع خوانده شود، اعلام کردم من نیت دارم در منزل دعای ندبه برپا کنم. بعد از چندین هفته اداره اوقاف قم که متوجه نیت من شده بود، از من خواستند هر جمعه این دعا را در یکی از بقاع متبرکه برگزار کنم. هم هزینه تبلیغات و صبحانه و ... را به عهده گرفتند و هم نظم و نسقی به برنامه دادند؛ بصورتی که من برنامه های دیگرم را با آن تنظیم می کردم که مبادا هفته ای تعطیل شود. 🌸 بازار دعای ندبه ما رونق گرفت. اصحاب انگشت شمار آن به قریب صد نفری می رسید، بعضی وقتها هم بیشتر. از خلال این دعاها جوانان مخلصی کمتر از انگشتان دست، جذب مطالبم شدند و اعلام آمادگی کردند برای نشر این مطالب همه توانشان را وقف کنند. چند هزار نوار سخنرانیم که مربوط به ابتدای انقلاب تا اواخر امامت جمعه بود، داشت خاک میخورد. همه را پیاده کردند، عنوان بندی کردند، خودشان ناشر پیدا کردند و حالا اولین عنوانش در حال رونمایی است. تا آخرین عنوان هم چاپ خواهد شد. و این در حالی بود که قریب سه دهه بالاترین مقام استان فارس بودم با آن همه دفتر و دستک؛ اما آثار و برکات این چند جوان مخلص کجا ... ! 🌸 بعد همینجوری که چشمانشان را می بستند، اشکی از کنار چشمشان جاری شد و گفتند: «از این آقا حاضرتر و ناظرتر مگر داریم؟! کِی او را صدا زدیم که جوابمان را نداد ...؟!» در روز رو نمایی، مجالی برای صحبت ما دست نداد. اخوی بزرگمان را به جهت صحبت دعوت کردند. 📝 دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
چهلمین سالگرد مقدس به نام خدا، آن دانای حکیم سلام بر دوستانِ جان و سلام من رب رحیم دقیقا چهل سال قبل یعنی ۱۳۶۳/۵/۵ جشن افتتاحیه فیضیه مازندران بود. بزرگانی به دعوت عالم ربانی شهرمان، آیت الله شیخ محمد فاضل در مسجد علامه بابل، نخستین محل تاسیس آن مدرسه پربرکت و حضور برگزیدگان شروع آن ضیافت که قرار بود مصادیقی از فیه رجال یحبون ان یتطهروا باشند دور هم جمع شده بودند تا رویدادی علمی و دینی را رقم بزنند، رویدادی با شروعی بسیار محدود اما در بسترتاریخ بعد از آن به وسعت دل دریایی و خدایی آن شیخ فرهیخته و آن عالم ربانی. آن زمان کمتر کسی گمان می‌کرد که آن مدرسه دارای اینهمه برکات گران‌سنگ گردد. اما خدا خواست و شد. زیبنده است یادی کنیم از مردان آسمانی که آن روز بودند و امروز در جمع ما نیستند و به دیار باقی و اعلی علیین کوچیدند: ۱ مرحوم آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی موسس فیضیه مازندران ۲ مرحوم آیت الله سید حسن محقق بهشتی نماینده آیت الله خویی در مازندران و یار قدیمی حاج آقا ۳ مرحوم آیت الله روحانی نماینده امام در استان مازندران و امام جمعه بابل ۴ مرحوم آیت الله سید ابوالحسن محمدزاده حسینی نماینده آیت الله گلپایگانی در استان مازندران ۵ مرحوم حاج آقا محامدی روحانی متنفذ شهر و امام جماعت مسجد گلشن و دوست بی ریای حاج آقا فاضل ۶ مرحوم حجه الاسلام والمسلمین یزدانی، از بازاری‌های فاضل و فرهیخته شهر که بعدها به کسوت روحانیت در آمدند. عالمی که شهر ما در تدین و مکارم اخلاق بسیاری از فرزندان خود طی چند نسل به این بزرگ‌مرد بدهکار است. ۷ حبیب بن مظاهر بابل، مرحوم سید ابوالفضل موسویان از پیرترین رزمندگان همیشه در جبهه دفاع مقدس، فاضل، متدین و از معتمدین شهر ۸ شهید والامقام سیدحسین رضاپور از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۹ شهید والامقام محمدمهدی فاضل از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۱۰ شهید والامقام مجید گلیکانی از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۱۱ مرحوم رشید مهدیزاده، از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران و قاری آن مراسم ۱۲ شهید والا مقام محمد قشقاوی، از طلاب مدرسه علمیه روحیه بابل ۱۳ طلبه ایثارگر مرحوم محمد قیومی از طلاب مدرسه علمیه روحیه بابل و اعتذار به جهت عدم یاد آوری عده ای که در خاطرم نمانده‌اند. یادش گرامی و نامش جاودانه باد، فیضیه مازندران، آن سنت حسنه و ماندگار شیخ در نجف آرمیده ما علی فلاحتی شهاب الدینی ۱۴۰۳/۵/۵
. ◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی 🔴 یکی از مقامات ارشد، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفت‌و‌گو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمی‌دانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برج‌های سربه فلک کشیده، عده‌ای در بیغوله‌ها شربت سینه را با آب می‌آمیزند و نان در آن ترید می‌کنند و به عنوان وعده غذایی می‌خورند. کارنامه أمیرالمؤمنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دست‌کم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم می‌خورند درحالی که خود حضرت نان جو می‌خورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد. 🗯 به نقل از آقای احمد مسجد جامعی @jawaher_kalam
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم عین صاد در کلام استاد شیخ حسین انصاریان عزیز
هدایت شده از تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (به‌بهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی) 📌بخش اول 🔹 تصویر بیرونی از حوزه که سال‌ها از افراد مختلف شنیدیم، تصویری مملو از عقب‌ماندگی، خرافه، تحجر، مقاومت در برابر تحول، ادعا، سطحی‌نگری و توهم آلود بودن است. تصویری که در آن هیچ امر فاخری دیده نمی‌شود و نهایتاً امثال دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید: "این‌ها فقه اصول خودشان را هم درست نخواندند حالا از جامعه‌شناسی اسلامی حرف می‌زنند" و دکتر رنانی می‌گوید: "حوزه از صفویه تا امروز مروج خرافه در ایران بوده" و امثال این قضاوت‌ها. آیا این تصویر صحیح است؟ تصویر واقعی از حوزه چیست؟ چه عواملی موجب ساخت چنين تصویری است؟ 🔹 حوزه بعد از انقلاب اساساً عصر جدیدی را تجربه کرده است و دستاوردهای فاخر و خیره‌کننده‌ای داشته است. در ده‌ها زمینه ورود جدی داشته که روایت نشده است: حوزه و علوم انسانی حوزه، تفقه و مسائل مستحدثه حوزه و فقه معاصر (فقه مضاف) حوزه و فلسفه‌های مضاف حوزه و حکمرانی حوزه و امر اجتماعی حوزه و حضور بین‌المللی حوزه و تربیت بانوان حوزه و تحول در علوم اسلامی حوزه و ساختارهای سازمانی حوزه و حاکمیت (نظام اسلامی) حوزه و پاسخ به شبهات حوزه و هنر، رسانه، سینما حوزه و تخصص گرایی حوزه و تحول در ساختار آموزشی حوزه و ژورنال‌های علمی گسترده حوزه و ده‌ها عرصه جدید دیگر... 🔹 در هریک از عرصه‌های بالا خود مقالات و یادداشت‌های متعدد می‌طلبد. این قاب نشان می‌دهد حوزه امروز با حوزه دیروز تفاوت بنیادین داشته، حیات جدید یافته و خیز بلندی برداشته. 1) در افرادی تربیت می‌شوند که مسئله اول آن‌ها است، تبدیل و ترجمه آموزه‌های دینی به سازوکار حیات و زیست اجتماعی دینی، پاسخ به نیاز جوان امروز و نگاه به بیرون به‌جای محصورماندن در درون. 2) در صدها داریم که انگلیسی و اسپانیولی و چینی و روسی و آلمانی و فرانسوی و عربی را هچون یک نیتیو سخن می‌گویند. به آن زبان‌ها می‌نویسند، منبر می‌روند و تبلیغ می‌کنند و در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌کنند. 3) در دانشمندانی داریم که مدرن را عمیق و دقیق و گاه بیشتر و بهتر از اساتید مطرح دانشگاهی می‌دانند که وقتی در مجامع دانشگاهی سخن می‌گویند مخاطب اعجاب می‌کند. به زبان انگلیسی مقاله می‌نویسند و در همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند. 4) در با تخصص‌های متناظر با نیازهای جدید روبرو هستیم. امروز ده‌ها مرکز تخصصی در بیش از 200 گرایش در حوزه دائر است تا طلابی متخصص در جزئی‌ترین موارد تربیت کند. برای مثال صدها طلبه اقتصاد خوانده‌اند و دکتری اقتصاد دارند، صدها طلبه در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی تحصیل کردند و بسیاری صاحب‌نظر در آن هستند. 5) در تربیت دختران و مسئله جدی است. صدها بانوی طلبه جوان دارای مدرک دکتری تربیت شده که خوش‌فکر، صاحب قلم و بعضاً مسلط به یک یا دو زبان هستند و برای تبلیغ بین‌الملل به کشورهای مختلف می‌روند. 6) در ساختار حوزه نسبت به نیاز پاسخگو و دغدغه‌مند است. امروز چندین پژوهشکده اقماری چون پژوهشکده قوه قضائیه، پژوهشگاه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، و... پرسش‌های بخش‌های مختلف حاکمیت را دریافت می‌کند و طلاب فاضل به آن پاسخ می‌دهند. 7) در شبهات در سطح بین‌المللی رصد می‌شود. اگر امثال ریچارد و استیون و در فضای بین‌الملل به شبهه‌افکنی و ترویج مشغولند، عده‌ای در حوزه قم موضوع کتاب و مقاله و پایان‌نامه خود را نقد آن قرار می‌دهند. 8) در تبلیغ توسعه می‌یابد، طلبه در کنار منبر، گاه در است و گاه در استدیو و و پیج اینستاگرام در حال تبلیغ است. تبلیغ صور جدید می‌یابد، فیلم‌نامه‌نویسی و رمان‌نویسی و... بخشی از روش‌های انتقال مفاهیم دینی به جامعه می‌گردد. 9) توسعه می‌یابد و طلبه در بسیاری از نقاط می‌شود و زندگی می‌کند. صدها طلبه‌ای که در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده خلق کردند و کسی نه آن‌ها را می‌بیند و نه می‌شوند. بااینکه هرکدام می‌توانستند سوژه چند فیلم داستانی یا مستند جذاب باشند. 📌 ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی می‌خوانند و عمیقاً می‌دانند اندیشه غربی چیست و چه می‌گوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند. برخی اساتید ما در گرایش‌هایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آن‌ها کتاب درسی دانشگاه‌های ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونه‌هایی ذکر می‌کنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز می‌گویند چقدر دور از آبادی است. 11) در ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته می‌شود. اینکه در نیازمند تحول در و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمی‌توان سخن از گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزش‌های خلق شده مدرن بی‌اعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمی‌دهد. 12) در مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از خود را ناظر به نیاز روز می‌کند. ده‌ها درس خارج با موضوعات جدید شکل می‌گیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد به‌صورت موردی درباره‌ی عمق، موضوع‌شناسی و روش‌شناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه برآمده اما مسئله، در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتی‌ترین لایه حوزه است. 13) در با موج مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاه‌های کشور طلبه شده‌اند و در حال تحصیل یا تولید علم اند. 14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از و شده است. مقوله برنامه‌ریزی و آینده‌نگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است: ✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه 🔻 شورای عالی حوزه 🔻 جامعه مدرسین 🔻 مجمع نمایندگان طلاب 🔻 مرکز مدیریت حوزه 🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران 🔻 مرکز خدمات حوزه 🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔻 دفتر تبلیغات حوزه 🔻 جامعه المصطفی العالمیه ✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه 📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت: 📌 مرکز تخصصی فلسفه 📌 مرکز تخصصی کلام 📌 مرکز تخصصی تفسیر 📌 و ده‌ها مرکز تخصصی دیگر 📌 مراکز تخصصی فقهی 📌 انجمن های علمی حوزه 💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...) 📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید: 📌 مرکز فقهی ائمه اطهار 📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام 📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام 📌 مرکز فقهی آیت‌الله وحید 📌 مرکز فقهی جامع ولی امر 📌 موسسه فقه و علوم اسلامی 📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر... 📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی 📌 موسسه امام خمینی 📌 دانشگاه باقرالعلوم 📌 دفتر حوزه و دانشگاه 📌 فرهنگستان علوم اسلامی 📌 موسسه تحقیقاتی اسرا 📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده 📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 و... ✅ نقاط اتصال نظام و حوزه: 🔹 مرکز پژوهش‌های فقهی مجلس 🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری 🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان 🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت 🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه ✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی 📌 مجمع جهانی اهل بیت 📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب 📌 جامعه المصطفی 📌 جامعه المرتضی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 ده‌ها مجموعه غیررسمی و طلبگی ادامه دارد... ➖➖➖➖➖ بخش اول یادداشت: https://eitaa.com/taalighat/1658 ➖➖➖➖ ✅@taalighat
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش سوم 🔻 زاویه قرائت رشد حوزه مهم است ما چه عنصر یا عناصری را به‌عنوان مؤلفه‌های رشد و تحول حوزه شناسایی و معرفی می‌کنیم. اینکه حوزه داشته و مثلا از چند مدرسه انگشت‌شمار امروز به چندصد حوزه علمیه رسیده‌ایم یا اینکه قبل از انقلاب تعداد طلاب کمتر از 3 هزار نفر بود و امروز از مرز 100 هزار نفر عبور کرده است؟ یا ملاک را می‌دانیم؟ و تعریف مان از رشد کیفی چیست؟ آیا افزوده شدن رشته‌های جدید یا آموختن زبان خارجه یا امثال کذا و کذا؟ 1) همه آنچه تاکنون درباره گذشت درست است اما مغز و محور اصلی رشد حوزه پساانقلاب نکته‌ی دیگری است. حوزه امروز نظام‌گرا و دارای رویکرد است. بخش خوبی از نخبگان حوزه امروز فهم خوبی از حکمرانی، نظام اسلامی، نظام مسائل آن و زاویه حل آن دارند. 2) حوزه‌ در مکتب و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، است و تز انقلاب را تولید می‌کند. اینکه بخش خوبی از نخبگان حوزه می‌دانند حوزه باید از انقلاب کنند و فهم خوبی از آن دارند، مهمترین دستاورد است. 3) از سوی دیگر به مسائل و گشودن افق‌های بلند در قرائت اندیشه دینی موجب شده است بخشی از این نخبگان در لایه دیگری به مسائل و حل آن بيانديشند. اینکه حوزه امروز در همه لایه‌های زیر دارای تأملات ارزشمندی هستیم: روش‌شناسی تولید علم نگاه درجه دوم به علوم توسعه مقوله روش‌شناسی امتداد عرفان تا جامعه‌سازی رویکرد امتداد فلسفه رویکرد فقه و نظام سازی همه گویای تحول رویکردی در است. 4) طیف قابل توجهی از طلاب و نخبگان در حال اندیشه‌ورزی حول هستند. مکتب امام و رهبری در حال تبديل شدن به دانش قابل مصرف برای حکمرانی انقلابی است. تولید نظریه نظام انقلابی از اندیشه بدیع و اصیل امام و آقا و نگاه منظومه‌ای به آن نشان از یک ارتقای ویژه است. 🔅 مهمترین اتفاقی که افتاده است این‌که بخشی از بدنه اثرگذار طلاب محوری‌ترین جمله راهبردی حضرت روح‌الله را به‌عنوان جهت زیست صنفی و مأموریت و باور اساسی خود پذیرفته‌اند: "" این همه نشان می‌دهد حوزه در است هرچند هنوز تا تحول مطلوب فاصله دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat