eitaa logo
العالم بزمانه
120 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
هدایت شده از حدیث روزگار
🔺بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از دکتر جلیلی بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 ملت شریف ایران؛ ضمن تشکر از شرکت شما در مرحله اول چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با تقدیر از کلیه دست‌اندر کاران اجرایی، نظارتی، امنیتی، نظامی، انتظامی و نیز کلیه کسانی که به نحوی در خلق این حضور باشکوه مؤثر بودند، با احترام به هردو نامزد ریاست جمهوری مرحله دوم و با توجه به معیارهای در کلام امام خمینی – قدس سره – و مقام معظم رهبری – مدظله العالی – و با عنایت به ضرورت‌های کشور و انقلاب، بر اساس مصوبه جلسه رسمی شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بدین‌وسیله نظر اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر حمایت از جناب آقای دکتر را اعلام می‌نمائیم. 🔹 از همگان انتظار می‌رود با شرکت پرشور خود در روز جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ــــــــــــــــ روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 @j_modarresin
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
عجیب‌تر از اینکه رأی «شیعه‌های برائتی» با رأی «مأمومین عبدالحمید» یکی‌ست، این است که رأی «آقازاده‌ها و مدیران سابق جمهوری اسلامی» هم با رأی «براندازان جمهوری اسلامی» یکی است... 🔻به مکشوفات بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31
هدایت شده از حدیث روزگار
من وطن را حـرم میدانم نه زندان که محتاج زندان‌بان باشد. حرم، خادم میخواهد... به آقای جلیلی رای میدهم! امیدوارم خادم خوبی برای حرم و تمام اهل حرم باشد.
هدایت شده از حدیث روزگار
💠مسأله فرتر از ذهن مردم است. 🔹چند خطی درباره شکست انتخاباتی امام حسین ع در کربلا 🖊حمزه وطن فدا 🖤شب عاشورا آدم نمیداند چه کند! سرگشته است! بعد از گریه و سینه و لطمه و‌ زنجیر، فکر ها می آید سراغ آدم 🖤چه شد؟ چرا ملت، ابی عبدالله را انتخاب نکردند؟ چرا حسین هم رأی نیاورد؟ حسین کلامش که کامل بود، لکنت نداشت دور و بری هایش که همه چیز تمام بودند. نسب و قومیتش هم که عالی بود توصیه بزرگترین بزرگان هم که او بود عدالت و ساده زیستی و دستگیری و سلامت و کارامدی اش هم که روشن بود برنامه اش هم که به نفع مردم بود چرا حسین رای نیاورد چرا انتخابات کربلا را ۳۰۰۰۰ بر ۷۲ باخت ؟ چرا مردم یزید را انتخاب کردند ؟ 🖤میگویی انتخابات نبود، تحمیل بود ، مردم نظرشان چیز دیگر بود مردم ترسیده بودند مردم بی خبر بودند خب همین است دیگر انتخابات مگر شاخ و دم دارد مگر حتما باید صندوق رای داشته باشد اصلا گیریم که صندوق میگذاشتند در کوفه و بصره و حجاز و مدینه و فارس و آذربایجان و خراسان و ... فکر میکنی رأی حسین در کوفه و بصره خیلی بیشتر از آراء شام میشد میگویی مردم اصلا رأی ندادند مردم بی طرف بودند خب فرقی نمیکند، بی طرفی هم انتخاب است دیگر ، بالاخره حسین را انتخاب نکردند 🖤❤️واقعیت این است مردم حسین را نخواستند . 🖤خب، چرا؟ آیا دلیلش این است که بنی هاشم دو هفته زودتر بیستکال را شروع نکردند؟ دلیلش این است که نخبگان منا و‌ چهره های سرشناس هیچ کدام رأی شان به حسین را استوری نکردند؟ دلیلش این است که مختار حق خواهی اش را بی موعد شروع کرد و در آن ایام به زندان افتاده بود؟ دلیلش این است که مردم یزید را نمیشناختند؟ 🖤خب اصلا باشد، چرا همه اینها نشد؟ چرا بیستکال را زودتر شروع نکردند و درب خانه تک تک عرب و عجم نرفتند؟ چرا گذاشتند برسد به موقف انتخابات ، این همه سال فرصت بود؟ چرا نخبگان حمایت شان را اعلام نکردند، مگر همه شان به برتری حسین اعتراف نکرده بودند چرا مختار با این مدل حق‌خواهی اش خودش را به اسارت داد و نبود تا قبیله به قبیله دوره بیفتد و رای جمع کند؟ 🖤خب چرا همه اینها نشد اصلا گیریم همه این ها میشد مگر علی و زهرا از اول نرفتند پای بیستکال مگر کدپستی به کدپستی مهاجر و انصار را در نزدند؟ مگر روز غدیر ، همه چهره ها و سلبریتی ها تبریکشان به علی را توییت نکرده بودند؟ مگر در منا، همه بزرگان و نخبگان با حسین سلفی نگرفته بودند؟ مگر مردم دوره عثمان را ندیده بودند، مگر‌ روشن نبود که یزید دولت سوم عثمان است؟ 🖤❤️مساله، بیش از ذهن مردم است مساله زندگی مردم است کوفه و بصره و‌ حجاز و خراسان و اذربایجان فرق نمیکند همه یا دوست دارند مثل شامی ها زندگی کنند یا قبول کرده اند که بدون شامی ها، حتی حجازی هم نمیشود زندگی کرد 🖤❤️مهمتر از ذهن این زندگی مردم است این زندگی با حسین پیش نمیرود این زندگی به حسین نیاز ندارد حتی این حق جویی و عدالت خواهی هم از حسین بی نیاز است 🖤حسین را انتخاب نمیکنیم چون این زندگی به حسین نیاز ندارد اصلاح امور ما به حسین نیاز ندارد حسین میخواهد ما را اصلاح کند حسین میخواهد ما را عوض کند حسین میگوید تا امت اصلاح نشود تا امت بر نگردد تا امت زندگی دیگری را طلب نکند اصلاح امور امکان پذیر نیست 🖤حسین انتخاب نمیشود چون نه مردم میخواهندش، نه نخبگان، نه حق جویان، نه بزرگان مردم نمیخواهند، چون هیچ وعده انتخاباتی دندان گیری ندارد نخبگان نمیخواهندش، چون نسخه های اصلاحی اش مورد تایید نیست بزرگان نمیخواهندش، چون با وجود او همه بزرگی ها رنگ میبازد حق جویان نمیخواهند چون خالص نیست، دور و برش همه جور آدم همیشه هست، از زهیر عثمانی مذهب تا وهب نصرانی تا حر خطاکار چون کل دوره معاویه را محافظه کاری کرد ، چون کارنامه عدالتخواهی اش رنگین نیست 🖤حسین پیروز کربلا نشد چون ما به‌ حسین رای ندادیم رای ندادیم چون ذهن مان با حسین نیست حتی وقتی قلب مان با حسین است مگر نشنیدی فرزدق در منزل زباله گفت ، دلهایشان با توست و شمشیرهایشان علیه تو ذهن مان با حسین نیست چون این جنس زندگی نیازی به حسین ندارد ❌🖤انتخابات ۱۴۰۳ گذشت پیروز نشدیم، به خودی خود پیروزی و شکست مهم نیست اما در این شب عاشورا رنج میکشیم وقتی فکر میکنیم که مهدی نمی آید چون در ام القرای شیعه خط انقلاب رای نمی آورد در میان ملت امام حسین هم مهدی رای نمی اورد چون این زندگی که ما به آن خو کردیم، نیازی به مهدی ندارد ، نیازی به خط انقلاب ندارد مسیر اصلاح وضعیت ما نه امام میخواهد نه خط امام نه امت امام نه قیام امت و نه ... کارشناسان کاربلدی میخواهد که تورم و اشتغال و فیلترینگ و ... حل کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸آخرین معامله پدر با امام زمان (علیه السلام)🔸 🌸 همین اواخر حیاتشان بود، در بیمارستان نمازی بستری بودند. نشر معارف می خواست اولین کتابشان را با عنوان آئینه تمام نما رونمایی کند و گفته بودند از میان صحبت های ایشان از ابتدای انقلاب تاکنون، قریب چهل عنوان احصاء شده که فصل به فصل رو نمایی خواهد شد ... طبعاً شرایط جابجایی نداشتند. صدایم زدند و گفتند: «تو به جای من برو و این مطلب را از جانب من بگو ... » 🌸 این کتاب ها، آخرین معامله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با من است، بعد با صدایی که آرام از ته گلو شنیده می شد گفتند: «وقتی امامت جمعه را رها کردم و به قم آمدم هیچ کس همراهم نیامد حتی اولادم...! » بعضاً تنها بودم. فقط برای سخنرانی ها محافظ می آمد و می رفتم. احساس کردم بیشتر از اینها باید برای امام زمانم کار کنم که این هم نیاز به تشکیلات و دفتر و دستک داشت. یک نوبت که همراه با همشیره زاده به جمکران رفتیم، به حضرت متوسل شدم که می خواهم تا وقت هست خدمتی کنم، اما امکانات خدمت را ندارم. در خلال توسل، این از ذهنم گذشت که برای آنکه حضرت صاحب الزمان نسبت به متوسلینش توجه خاص پیدا کند، راه نشان داده اند و آن هم خواندن در صبح هر جمعه است. نیت کردم که برای گشایش کارم، توفیق خدمت به دعای ندبه ایشان را تا آنجا که ممکن است ترک نکنم و همزمان متوسل هم باشم. چون از شرایط این دعا این بود که بصورت جمع خوانده شود، اعلام کردم من نیت دارم در منزل دعای ندبه برپا کنم. بعد از چندین هفته اداره اوقاف قم که متوجه نیت من شده بود، از من خواستند هر جمعه این دعا را در یکی از بقاع متبرکه برگزار کنم. هم هزینه تبلیغات و صبحانه و ... را به عهده گرفتند و هم نظم و نسقی به برنامه دادند؛ بصورتی که من برنامه های دیگرم را با آن تنظیم می کردم که مبادا هفته ای تعطیل شود. 🌸 بازار دعای ندبه ما رونق گرفت. اصحاب انگشت شمار آن به قریب صد نفری می رسید، بعضی وقتها هم بیشتر. از خلال این دعاها جوانان مخلصی کمتر از انگشتان دست، جذب مطالبم شدند و اعلام آمادگی کردند برای نشر این مطالب همه توانشان را وقف کنند. چند هزار نوار سخنرانیم که مربوط به ابتدای انقلاب تا اواخر امامت جمعه بود، داشت خاک میخورد. همه را پیاده کردند، عنوان بندی کردند، خودشان ناشر پیدا کردند و حالا اولین عنوانش در حال رونمایی است. تا آخرین عنوان هم چاپ خواهد شد. و این در حالی بود که قریب سه دهه بالاترین مقام استان فارس بودم با آن همه دفتر و دستک؛ اما آثار و برکات این چند جوان مخلص کجا ... ! 🌸 بعد همینجوری که چشمانشان را می بستند، اشکی از کنار چشمشان جاری شد و گفتند: «از این آقا حاضرتر و ناظرتر مگر داریم؟! کِی او را صدا زدیم که جوابمان را نداد ...؟!» در روز رو نمایی، مجالی برای صحبت ما دست نداد. اخوی بزرگمان را به جهت صحبت دعوت کردند. 📝 دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
چهلمین سالگرد مقدس به نام خدا، آن دانای حکیم سلام بر دوستانِ جان و سلام من رب رحیم دقیقا چهل سال قبل یعنی ۱۳۶۳/۵/۵ جشن افتتاحیه فیضیه مازندران بود. بزرگانی به دعوت عالم ربانی شهرمان، آیت الله شیخ محمد فاضل در مسجد علامه بابل، نخستین محل تاسیس آن مدرسه پربرکت و حضور برگزیدگان شروع آن ضیافت که قرار بود مصادیقی از فیه رجال یحبون ان یتطهروا باشند دور هم جمع شده بودند تا رویدادی علمی و دینی را رقم بزنند، رویدادی با شروعی بسیار محدود اما در بسترتاریخ بعد از آن به وسعت دل دریایی و خدایی آن شیخ فرهیخته و آن عالم ربانی. آن زمان کمتر کسی گمان می‌کرد که آن مدرسه دارای اینهمه برکات گران‌سنگ گردد. اما خدا خواست و شد. زیبنده است یادی کنیم از مردان آسمانی که آن روز بودند و امروز در جمع ما نیستند و به دیار باقی و اعلی علیین کوچیدند: ۱ مرحوم آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی موسس فیضیه مازندران ۲ مرحوم آیت الله سید حسن محقق بهشتی نماینده آیت الله خویی در مازندران و یار قدیمی حاج آقا ۳ مرحوم آیت الله روحانی نماینده امام در استان مازندران و امام جمعه بابل ۴ مرحوم آیت الله سید ابوالحسن محمدزاده حسینی نماینده آیت الله گلپایگانی در استان مازندران ۵ مرحوم حاج آقا محامدی روحانی متنفذ شهر و امام جماعت مسجد گلشن و دوست بی ریای حاج آقا فاضل ۶ مرحوم حجه الاسلام والمسلمین یزدانی، از بازاری‌های فاضل و فرهیخته شهر که بعدها به کسوت روحانیت در آمدند. عالمی که شهر ما در تدین و مکارم اخلاق بسیاری از فرزندان خود طی چند نسل به این بزرگ‌مرد بدهکار است. ۷ حبیب بن مظاهر بابل، مرحوم سید ابوالفضل موسویان از پیرترین رزمندگان همیشه در جبهه دفاع مقدس، فاضل، متدین و از معتمدین شهر ۸ شهید والامقام سیدحسین رضاپور از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۹ شهید والامقام محمدمهدی فاضل از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۱۰ شهید والامقام مجید گلیکانی از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران ۱۱ مرحوم رشید مهدیزاده، از طلاب نخستین دوره فیضیه مازندران و قاری آن مراسم ۱۲ شهید والا مقام محمد قشقاوی، از طلاب مدرسه علمیه روحیه بابل ۱۳ طلبه ایثارگر مرحوم محمد قیومی از طلاب مدرسه علمیه روحیه بابل و اعتذار به جهت عدم یاد آوری عده ای که در خاطرم نمانده‌اند. یادش گرامی و نامش جاودانه باد، فیضیه مازندران، آن سنت حسنه و ماندگار شیخ در نجف آرمیده ما علی فلاحتی شهاب الدینی ۱۴۰۳/۵/۵
. ◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی 🔴 یکی از مقامات ارشد، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفت‌و‌گو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمی‌دانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برج‌های سربه فلک کشیده، عده‌ای در بیغوله‌ها شربت سینه را با آب می‌آمیزند و نان در آن ترید می‌کنند و به عنوان وعده غذایی می‌خورند. کارنامه أمیرالمؤمنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دست‌کم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم می‌خورند درحالی که خود حضرت نان جو می‌خورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد. 🗯 به نقل از آقای احمد مسجد جامعی @jawaher_kalam
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم عین صاد در کلام استاد شیخ حسین انصاریان عزیز
هدایت شده از تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (به‌بهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی) 📌بخش اول 🔹 تصویر بیرونی از حوزه که سال‌ها از افراد مختلف شنیدیم، تصویری مملو از عقب‌ماندگی، خرافه، تحجر، مقاومت در برابر تحول، ادعا، سطحی‌نگری و توهم آلود بودن است. تصویری که در آن هیچ امر فاخری دیده نمی‌شود و نهایتاً امثال دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید: "این‌ها فقه اصول خودشان را هم درست نخواندند حالا از جامعه‌شناسی اسلامی حرف می‌زنند" و دکتر رنانی می‌گوید: "حوزه از صفویه تا امروز مروج خرافه در ایران بوده" و امثال این قضاوت‌ها. آیا این تصویر صحیح است؟ تصویر واقعی از حوزه چیست؟ چه عواملی موجب ساخت چنين تصویری است؟ 🔹 حوزه بعد از انقلاب اساساً عصر جدیدی را تجربه کرده است و دستاوردهای فاخر و خیره‌کننده‌ای داشته است. در ده‌ها زمینه ورود جدی داشته که روایت نشده است: حوزه و علوم انسانی حوزه، تفقه و مسائل مستحدثه حوزه و فقه معاصر (فقه مضاف) حوزه و فلسفه‌های مضاف حوزه و حکمرانی حوزه و امر اجتماعی حوزه و حضور بین‌المللی حوزه و تربیت بانوان حوزه و تحول در علوم اسلامی حوزه و ساختارهای سازمانی حوزه و حاکمیت (نظام اسلامی) حوزه و پاسخ به شبهات حوزه و هنر، رسانه، سینما حوزه و تخصص گرایی حوزه و تحول در ساختار آموزشی حوزه و ژورنال‌های علمی گسترده حوزه و ده‌ها عرصه جدید دیگر... 🔹 در هریک از عرصه‌های بالا خود مقالات و یادداشت‌های متعدد می‌طلبد. این قاب نشان می‌دهد حوزه امروز با حوزه دیروز تفاوت بنیادین داشته، حیات جدید یافته و خیز بلندی برداشته. 1) در افرادی تربیت می‌شوند که مسئله اول آن‌ها است، تبدیل و ترجمه آموزه‌های دینی به سازوکار حیات و زیست اجتماعی دینی، پاسخ به نیاز جوان امروز و نگاه به بیرون به‌جای محصورماندن در درون. 2) در صدها داریم که انگلیسی و اسپانیولی و چینی و روسی و آلمانی و فرانسوی و عربی را هچون یک نیتیو سخن می‌گویند. به آن زبان‌ها می‌نویسند، منبر می‌روند و تبلیغ می‌کنند و در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌کنند. 3) در دانشمندانی داریم که مدرن را عمیق و دقیق و گاه بیشتر و بهتر از اساتید مطرح دانشگاهی می‌دانند که وقتی در مجامع دانشگاهی سخن می‌گویند مخاطب اعجاب می‌کند. به زبان انگلیسی مقاله می‌نویسند و در همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند. 4) در با تخصص‌های متناظر با نیازهای جدید روبرو هستیم. امروز ده‌ها مرکز تخصصی در بیش از 200 گرایش در حوزه دائر است تا طلابی متخصص در جزئی‌ترین موارد تربیت کند. برای مثال صدها طلبه اقتصاد خوانده‌اند و دکتری اقتصاد دارند، صدها طلبه در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی تحصیل کردند و بسیاری صاحب‌نظر در آن هستند. 5) در تربیت دختران و مسئله جدی است. صدها بانوی طلبه جوان دارای مدرک دکتری تربیت شده که خوش‌فکر، صاحب قلم و بعضاً مسلط به یک یا دو زبان هستند و برای تبلیغ بین‌الملل به کشورهای مختلف می‌روند. 6) در ساختار حوزه نسبت به نیاز پاسخگو و دغدغه‌مند است. امروز چندین پژوهشکده اقماری چون پژوهشکده قوه قضائیه، پژوهشگاه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، و... پرسش‌های بخش‌های مختلف حاکمیت را دریافت می‌کند و طلاب فاضل به آن پاسخ می‌دهند. 7) در شبهات در سطح بین‌المللی رصد می‌شود. اگر امثال ریچارد و استیون و در فضای بین‌الملل به شبهه‌افکنی و ترویج مشغولند، عده‌ای در حوزه قم موضوع کتاب و مقاله و پایان‌نامه خود را نقد آن قرار می‌دهند. 8) در تبلیغ توسعه می‌یابد، طلبه در کنار منبر، گاه در است و گاه در استدیو و و پیج اینستاگرام در حال تبلیغ است. تبلیغ صور جدید می‌یابد، فیلم‌نامه‌نویسی و رمان‌نویسی و... بخشی از روش‌های انتقال مفاهیم دینی به جامعه می‌گردد. 9) توسعه می‌یابد و طلبه در بسیاری از نقاط می‌شود و زندگی می‌کند. صدها طلبه‌ای که در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده خلق کردند و کسی نه آن‌ها را می‌بیند و نه می‌شوند. بااینکه هرکدام می‌توانستند سوژه چند فیلم داستانی یا مستند جذاب باشند. 📌 ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی می‌خوانند و عمیقاً می‌دانند اندیشه غربی چیست و چه می‌گوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند. برخی اساتید ما در گرایش‌هایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آن‌ها کتاب درسی دانشگاه‌های ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونه‌هایی ذکر می‌کنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز می‌گویند چقدر دور از آبادی است. 11) در ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته می‌شود. اینکه در نیازمند تحول در و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمی‌توان سخن از گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزش‌های خلق شده مدرن بی‌اعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمی‌دهد. 12) در مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از خود را ناظر به نیاز روز می‌کند. ده‌ها درس خارج با موضوعات جدید شکل می‌گیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد به‌صورت موردی درباره‌ی عمق، موضوع‌شناسی و روش‌شناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه برآمده اما مسئله، در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتی‌ترین لایه حوزه است. 13) در با موج مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاه‌های کشور طلبه شده‌اند و در حال تحصیل یا تولید علم اند. 14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از و شده است. مقوله برنامه‌ریزی و آینده‌نگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است: ✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه 🔻 شورای عالی حوزه 🔻 جامعه مدرسین 🔻 مجمع نمایندگان طلاب 🔻 مرکز مدیریت حوزه 🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران 🔻 مرکز خدمات حوزه 🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔻 دفتر تبلیغات حوزه 🔻 جامعه المصطفی العالمیه ✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه 📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت: 📌 مرکز تخصصی فلسفه 📌 مرکز تخصصی کلام 📌 مرکز تخصصی تفسیر 📌 و ده‌ها مرکز تخصصی دیگر 📌 مراکز تخصصی فقهی 📌 انجمن های علمی حوزه 💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...) 📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید: 📌 مرکز فقهی ائمه اطهار 📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام 📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام 📌 مرکز فقهی آیت‌الله وحید 📌 مرکز فقهی جامع ولی امر 📌 موسسه فقه و علوم اسلامی 📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر... 📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی 📌 موسسه امام خمینی 📌 دانشگاه باقرالعلوم 📌 دفتر حوزه و دانشگاه 📌 فرهنگستان علوم اسلامی 📌 موسسه تحقیقاتی اسرا 📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده 📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 و... ✅ نقاط اتصال نظام و حوزه: 🔹 مرکز پژوهش‌های فقهی مجلس 🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری 🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان 🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت 🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه ✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی 📌 مجمع جهانی اهل بیت 📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب 📌 جامعه المصطفی 📌 جامعه المرتضی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 ده‌ها مجموعه غیررسمی و طلبگی ادامه دارد... ➖➖➖➖➖ بخش اول یادداشت: https://eitaa.com/taalighat/1658 ➖➖➖➖ ✅@taalighat
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش سوم 🔻 زاویه قرائت رشد حوزه مهم است ما چه عنصر یا عناصری را به‌عنوان مؤلفه‌های رشد و تحول حوزه شناسایی و معرفی می‌کنیم. اینکه حوزه داشته و مثلا از چند مدرسه انگشت‌شمار امروز به چندصد حوزه علمیه رسیده‌ایم یا اینکه قبل از انقلاب تعداد طلاب کمتر از 3 هزار نفر بود و امروز از مرز 100 هزار نفر عبور کرده است؟ یا ملاک را می‌دانیم؟ و تعریف مان از رشد کیفی چیست؟ آیا افزوده شدن رشته‌های جدید یا آموختن زبان خارجه یا امثال کذا و کذا؟ 1) همه آنچه تاکنون درباره گذشت درست است اما مغز و محور اصلی رشد حوزه پساانقلاب نکته‌ی دیگری است. حوزه امروز نظام‌گرا و دارای رویکرد است. بخش خوبی از نخبگان حوزه امروز فهم خوبی از حکمرانی، نظام اسلامی، نظام مسائل آن و زاویه حل آن دارند. 2) حوزه‌ در مکتب و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، است و تز انقلاب را تولید می‌کند. اینکه بخش خوبی از نخبگان حوزه می‌دانند حوزه باید از انقلاب کنند و فهم خوبی از آن دارند، مهمترین دستاورد است. 3) از سوی دیگر به مسائل و گشودن افق‌های بلند در قرائت اندیشه دینی موجب شده است بخشی از این نخبگان در لایه دیگری به مسائل و حل آن بيانديشند. اینکه حوزه امروز در همه لایه‌های زیر دارای تأملات ارزشمندی هستیم: روش‌شناسی تولید علم نگاه درجه دوم به علوم توسعه مقوله روش‌شناسی امتداد عرفان تا جامعه‌سازی رویکرد امتداد فلسفه رویکرد فقه و نظام سازی همه گویای تحول رویکردی در است. 4) طیف قابل توجهی از طلاب و نخبگان در حال اندیشه‌ورزی حول هستند. مکتب امام و رهبری در حال تبديل شدن به دانش قابل مصرف برای حکمرانی انقلابی است. تولید نظریه نظام انقلابی از اندیشه بدیع و اصیل امام و آقا و نگاه منظومه‌ای به آن نشان از یک ارتقای ویژه است. 🔅 مهمترین اتفاقی که افتاده است این‌که بخشی از بدنه اثرگذار طلاب محوری‌ترین جمله راهبردی حضرت روح‌الله را به‌عنوان جهت زیست صنفی و مأموریت و باور اساسی خود پذیرفته‌اند: "" این همه نشان می‌دهد حوزه در است هرچند هنوز تا تحول مطلوب فاصله دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
سخنان دلنشین وحکیمانه استاد گرامی در سالیاد مرحوم حاج آقا مویدی
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد _ سالگرد ارتحال استاد مؤیدی.mp3
35.14M
🔈 💠مراسم اولین سالگرد ارتحال مرحوم حجةالاسلام والمسلمین حاج محمد علی مؤیدی (رحمةالله علیه)💠 🎙سخنرانی : حجت الاسلام والمسلمین دکتر نیکزاد 🗓 پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ 📍بابل | مسجد کاظمبیک _______________ 🔻مرکز حفظ و نشر آثار حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مؤیدی https://eitaa.com/ostadmoayedi_ir سایت | ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
▪️هشتمین سالگرد ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله محمدفاضل استرآبادی 👈و یازدهمین سالگرد ارتحال همسرمکرمه ایشان حاجیه خانم کوهستانی 🔰 محفل قرآنی قاری بین المللی حاج مهدی غلامنژاد 🎙 سخنران :حجت الاسلام حیدریان ✔️ مداح :کربلائی سید عیسی حسینی زمان: 22 شهریور هم زمان با شهادت امام عسکری علیه السلام ⏱ساعت 16 الی 18 مکان: حوزه علمیه فیضیه مازندران https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
هدایت شده از طلبگی
سخت نگیرید.mp3
1.82M
🎧🎙 به خانواده‌تان سخت نگیرید ♨️ تذکری به طلاب و خصوصاً طرفداران طب سنتی! ▫️ حجة‌الاسلام وحیدی 🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇 @talabegi1
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 به منظور ابلاغ پیام رهبر انقلاب اسلامی صورت گرفت 🔹️حضور جمعی فرزندان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران 🔹️فرزندان رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۰ مهرماه با حضور در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران و دیدار با آقای «عبدالله صفی‌الدین» نماینده این جنبش، ضمن ابلاغ تبریک و تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای حادثه عظیم شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله و یاران شهیدشان، به ارواح مطهر ایشان فاتحه و قرآن هدیه کردند. 🔍 سایر تصاویر را ببینید: khl.ink/f/57750
سلام عزیزان، لطفا این متن رو در لینک زیر سعی کنید حتما بخونید. https://khl.ink/f/12605
💠 ترسوها جزء یاران امام زمان(ع) نیستند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی: نیروهایی که امام زمان (ع) دارند، نیروهای تارک امر به معروف و نهی از منکر نیستند. حضرت، نیروهای ترسو را نمی‌پذیرد. این همه مسائل که پیش می‌آید، برای غربال شدن و انتخاب نیروهای به‌دردبخور برای ایشان است. حضرت کسانی را لازم دارد که با هر منکری مقابله کنند و هیچ منکری را توجیه نکنند. سیصد و سیزده‌تایی که انتخاب می‌شوند کسانی هستند که هرجا وظیفه دیده‌اند قاطع برخورد کرده‌اند. هر کس بترسد و مثل آن کسانی بشود که از نهر طالوت آب خوردند، دیگر صلاحیت ندارد. این، سیرِ حرکتِ عالَم است. https://eitaa.com/howzehmazandaran
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴 حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید. 2️⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلی‌شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقه‌ی «ایروان، نخجوان و بخش‌هایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد! 3️⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد! 4️⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد! 5️⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد! 6️⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوق‌الدوله براساس پیمان منطقه‌ای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد! 7️⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخش‌های عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوق‌الجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق‌؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد! 8️⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید! 9️⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد! 👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و سستی پادشاهان در کل تاریخ جهان بی‌سابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد! 🇮🇷 در دوران اخیر ایران پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم .. این را برای فرزندان و اطرافیان بازگو کنیم حال جالب است که طرفداران قاجار و پهلوی در کنار اسرائیل ایستاده اند و آمریکا و این رژیم را تحریک می کنند که به ایران حمله کنند. پان ترکها و پان عرب ها و پان کردها و پان بلوچ ها هم در کنارشان ایستاده اند. احمق‌های خرمقدسی مثل مهدی نصیری و اون طلبه بی‌سواد و تکفیری‌های خرمقدس‌تر هم در کنار این‌ها قرار گرفته‌اند. حال باید چگونه جوانانمان را متقاعد کنیم که مسئله ما با اینها، موجودیت ایران و ایرانی است نه فیلترینگ و گشت ارشاد؟ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
این عوعوی سگان شما نیز بگذرد... @social_theory
از پایان جنگ در سال 67 تا حالا، جریان اصلی دیوان سالار کشور در حال مذاکره با غرب، برای بازگشت به دامن اقتصاد و حتی سیاست و فرهنگ آمریکایی است. اسم این پروژه بود و جنگ توسط معتقدین به اداره می‌شد. میشود یک گزارش از دستاوردهای این 35 سال را به مردم گزارش بدهند! یک فقره آن، 5 سال مذاکره بعد جنگ بود که تنها دستاورد آن یک دوربرگردان دلار در امارات بود. در مقابل هم مجبور شدیم کل ترمینال تجارت مان را به دبی واگذار کنیم تا دبی با پول و تجارت ایرانی ساخته شود. امروز که امارات شاخ شده، آنچه مردم به عنوان میشناسند، در اصل بحران امارات است! حالا هم که باید ادعای بی بنیاد امارات بر جزایر سه گانه، این‌چنین ایران و ایرانی را در تنگنا قرار دهد! در این مدت، کی طرفداران سازش، سیاست دان و مذاکره گر کار بلد و اقتصاددان کاردان بوده اند که امروز روز دوم آن باشد؟! 🆔 @social_theory
نگاهی جغرافیایی به لبنان این روزها لبنان در کانون توجه جهان، منطقه و ایران است. در اهمیت آن همین بس که‌ بود و نبود محور مقاومت‌ به رویکردش بسته است. یعنی تا هنگامی که حزب الله پابرجا است، این محور مانا خواهد ماند، با زوالش بعید است چنین محوری تعیین کننده باشد. در چنین معادله ای جغرافیای لبنان ‌کم تاثیر نخواهد بود. لبنان را ورق بزنیم: ۱- اردبیل گونه لبنان از دید پهناوری، در جایگاه ۱۶۶ امین کشور جهان، کمی کوچکتر از اردبیل است. ۱۰۴۵۲ کیلومتر در برابر ۱۰۷۹۹ کیلومتر مربع؛ ۲- خراسان گونه جمعیت لبنان بیش از ۶ برابر استان اردبیل و ۱/۵ برابر خراسان رضوی است. با حدود ۹ میلیون جمعیت و تراکم ۸۷۰ تن در کیلومتر مربع، جزو کشورهای با جمعیت متعادل و در برخی نواحی بالا است؛ ۳- بوشهر گونه از منظر توپو گرافی و ناهمواری بی شباهت به استان بوشهر نیست. دارای ۲۵۵ کیلومتر خط ساحلی با مدیترانه است. کرانه هایی پست و هموار و پذیرای بیشترین جمعیت. بقیه لبنان کوهستانی است. دو رشته کوه لبنان خاوری و لبنان باختری که دره سهل البقاع را در میان گرفته اند. در مجموع لبنان کشوری کوهستانی- تپه ماهوری محسوب می شود. کوههایی با بلندی ۳۰۰۰ متر. آخ ادجاجی، آرد البرج  آرید مقل ساب، الباروک، جبل السعیده، رشته کوه جبل لبنان، کوهستان خاوری لبنان، عفره، قرنه اسودا، کوه الغربی و کوه سنین، در درازای تاریخ برترین دیوار دفاعی این ملت در برابر تهاجمات بوده اند.امروز نیز کوهستانی بودن، به توان دفاعی لبنان افزوده است. البته کوههای لبنان مانند هندوکش سر به فلک کشیده نیستند، ولی همین تو در تویی کوه- تپه، جنگل، شرایط مناسبی در جهت مقاومت‌ در برابر تهاجمات از جنوب، خاور و شمال را برایش فراهم‌ آورده اند؛ ۴- گلستان گونه اقلیم لبنان بی شباهت به گلستان و مازندران نیست؛ در میانگین بارش ها، میزان تبخیر و تعرق سالانه، گونه بارش(برف، باران و...).‌ لبنان واجد اقلیم مدیترانه ای است. هوای سرد و بارانی زمستانی ساحلی و تابستان های.گرم و شرجی. بارش برفی در نواحی مرتفع و تابستان گرم و خشک در دیگر نواحی. واژه لبنان نیز بر گرفته از لبن به معنی سپید است که در گذشته به مناسبت کوههای برفی مشرف به ساحل از سوی دریانوردان به آن اطلاق شده است. هم چنین لبنان دارای جنگل های گسترده سدر است که به عنوان نماد این کشور در پرچمش نمایان شده است. هر چند شمال خاوری این کشور به دلیل کوههای مرتفعی که سدی در برابر ابرهای مدیترانه ای است، خشک و کم‌ بارش و بیابان گونه می باشد؛ ۵- آذربایجان‌ غربی گونه لبنان از دیدگاه دینی-مذهبی بی شباهت به آذربایجان غربی نیست. شیعه، سنی و مارونی، با نسبت ها و درصد های نزدیک به هم، جغرافیای دینی را تشکیل می دهند. با این تفاوت که از دیدگاه زبانی ۹۵٪ لبنان عرب زبان هستند. در واقع عرب های سنی و اعراب شیعی هر کدام حدود ۳۰٪ تا ۳۲٪ و مسیحیان،‌ شامل مارونی های کاتولیک، ارتدکس های یونانی، ملکیت های کاتولیک، مسیحیان ارمنی و مسیحیان انجیلی نیز با حدود ۳۲٪ درصد، عمده جمعیت لبنان را تشکیل می دهند. دروزی ها نیز با بیش از ۵٪ چهارمین گروه مذهبی لبنانند. پراکنش مذهبی مردم‌ لبنان نیز تا ۹۰٪ روشن است. بیشتر شیعیان در استان های لبنان جنوبی، نبطیه و بقاع(بعلبک)‌ مستقرند. در حالی که بیشترین تراکم سنی ها در استان‌ شمالی و بیروت بوده و مارونی ها نیز بیشتر در استان بیروت و نواحی شمالی صیدا متمرکزند. در استان‌ آذربایجان غربی نیز کردهای شافعی افزون بر داشتن اکثریت محض در شهرستان های کوهستانی جنوبی، در بخش های مرکزی و حتی شمالی، در مجموع بیش از ۶۰٪  جمعیت استان را تشکیل می دهند؛ ۶- آواره چونان‌ بلوچ گرچه تا امسال(۲۰۲۴)‌ حدود ۹ میلیون‌ تن در لبنان زندگی می کنند، ولی‌نزدیک به دوبرابر این تعداد لبنانی در جهان‌ پراگنده اند. افزون‌ بر چند میلیون لبنانی برزیلی که بیشترین مهاجر لبنانی را در خود جای داده است، آرژانتین، استرالیا، کانادا، کلمبيا، فرانسه، بریتانیا، ونزوئلا و آمریکا، روی هم‌ رفته میلیون ها لبنانی را در خود جای داده است. جنگ های پیاپی داخلی فرقه ای، نفوذ و مداخله بیگانگان، اصلی ترین دلایل کوچ‌ دائمی لبنانی ها بوده است؛ ۷- تاجر پیشه جونان یزدی لبنانی ها بازماندگان دریانوردان افسانه ای و نماد کشتی رانی تاریخ و برترین بازرگانان باستانی، فنیقی ها هستند. به همین دلیل هر جا کوچ‌ کرده اند، زمینه ساز  رونق کسب و کار، تولید و تجارت بوده اند. آنان یکی از ملت های پیشرو در گسترش بازرگانی جهانی محسوب می شوند؛ ۸- هنری چونان ایرانی وقتی نانسی عجرم می خواند ناخواسته هوس رقص به سرم‌ می زند؛ یعنی جهانی با او به رقص در می آید. در کنارش بگذارید الیسا، نوار الزغبی، هیفا وهبی، فیروز، راغب علامه.... لبنان از دیدگاه آوازه موسیقایی بی شباهت به ایران دهه های ۲۰ تا ۶۰ خورشیدی نیست.  ادامه دارد @karimipour_k
هدایت شده از راه سعادت
عکس پروفایل فاطمیه.png
6.18M
🔹عکس پروفایل مناسب با ایام فاطمیه 🔸راه سعادت🔸