eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
107 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | قرآن خواندن روزانه ✏️ رهبر انقلاب: در طول سال روزی نباشد که شما قرآن را باز نکنید و قرآن را تلاوت نکنید. @almohkamat
🖊روش فیض کاشانی در اسلامی کردن علوم ✍🏻به قلم : 🔰«فیض کاشانی» از دانشمندان برجسته قرن 11 ه ق در علوم اسلامی است که می توان از روش ایشان در تهذیب و اصلاح کتاب «احیاء علوم الدین» غزالی در اسلامی کردن علوم انسانی رایج در حال حاضر الگو گرفت . کتاب «احیاء علوم الدین» اثر برجسته غزالی ، مجموعه ای گرانسنگ در عرصه علوم انسانی می باشد که در آن کلیت معارف و اندیشه اسلامی با بیانی نیکو و روان ،و فصل بندی جامع و منظومه وار ارائه شده است و تا قرن ها از مراجع اصلی فکری جهان اسلام بشمار می رفت . اما این کتاب به جهت تهی بودن از معارف توحیدی اهل بیت دچار کاستی و انحراف بود . 📌«فیض کاشانی» در مواجه با این کتاب به جای کنار گذاشتن آن ، درصدد تهذیب آن برآمد . ایشان هم امتیازات کتاب را برشمرد ، و هم نواقص و انحرافات آن را روشن کرد ،و در ادامه با بهره مندی از اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت به تهذیب آن برخواست و آن را «محجة البیضاء» نامید . «فیض کاشانی» در توصیف تهذیب کتاب غزالی ، از واژه «احیاء» به معنای زنده کردن بهره می گیرد و از تعبیر «احیاء الاحیاء» استفاده می کند . بر این اساس می توان گفت در عصر ما نیز علوم انسانی بدون اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت ، بسان موجودی در آستانه مرگ می باشد که می توان با دمیدن روح توحیدی در آن ، زنده اش کرد تا بتواند روح انسان ها را زنده کند و گرنه با رها کردنش در جامعه ، سبب مرگ روح آن ها خواهد شد . 🔹«فیض کاشانی» به مرجعیت کتاب احیاء علوم الدین در جهان اسلام توجه داشت «اشتهر في الأقطار اشتهار الشمس في رائعة النهار» اما از سه ویژگی برجسته و ممتاز آن استفاده بهینه کرد : 1- فصل بندی منظم و هندسه حاکم بر منظومه محتوای کتاب 2 ـ عملیاتی بودن محتوای کتاب به گونه ای که خواص و عوام از آن بهره می برند . 3 ـ ابداع اصطلاحات و واژگان مناسب برای انتقال مفاهیم و آموزه های اسلامی 🔹«فیض کاشانی» به مجموعه علوم دینی غزالی دو ایراد اساسی داشت : 1 ـ دوری از معارف توحیدی اهل بیت «قد فاته بیان معرفة الأئمة المعصومین» 2 ـ بهره گیری از تجربه های اهل هوای نفسانی مانند دستور العمل های برگرفته از حکایات اهل تصوف «مُبتَنیاً علی مُبتدعات لأهل الأهواء» 🔹«فیض کاشانی» جهت احیای مجموعه علوم دینی غزالی ،اقدامات زیر را انجام داد : 1- طراحی مجدد مبانی و اصول فکری کتاب بر اساس برهان و معارف توحیدی قرآن و اهل بیت : «و أبني مطالبه كلّها على أصول أصيلة مُحكمة لا يتطرّق إليها شكّ و لا ريب» 2- بازخوانی مجدد مسائل و موضوعات مطرح در کتاب بر اساس آن مبانی 3- حذف برخی از فصل های بیگانه با روح اسلام مانند حذف فصل «آداب سماع و وجد» که در طریقت صوفیه رواج دارد . @almohkamat
🖊سلام وادب طاعات و عباداتتون قبول حق انشاءالله می تونید زحمت بکشید از استاد بپرسید فضیلت قرائت قرآن بالاتر است یا تفسیر آن؟ 🔰پاسخ : سلام علیکم بر اساس آیه (فاقروا ما تیسر من القران ) و روایت امام رضا که فرمود : (ما تیسر منه لکم فیه خشوع القلب و صفا السر )، قرائت قرآن به تنهایی موضوعیت دارد به شرطی که با خشوع قلب خوانده شود . قرائت قرآن با آنکه مستحب است اما همانند نماز نیازمند قصد قربت و حضور قلب و طهارت می باشد . و البته قرائت قرآن اگر با تفسیر همراه شود علاوه بر عبادت لسانی ،عبادت معرفتی و فکری هم نصیبان می شود . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
🖊عذاب کفار در دوره ختم نبوت تحلیلی قرآنی ـ کلامی از عملیات «وعده صادق» ✍🏻به قلم : سنت عذاب کردن ستمگران و کفار از سوی خداوند متعال هیچ گاه برچیده نمی شود اما روش آن در دوره ختم نبوت در قیاس با عذاب های اقوام پیشین مانند عاد و ثمود تغییر کرده است . 🖊ویژگی های عذاب در اقوام گذشته : 1️⃣عذاب ها ، مستقیم از عالم غیب و بدون واسطه انسان انجام می شد . لذا تعبیر « جَاءَ أَمْرُنَا» در قرآن در هنگام بیان عذاب اقوام آمده است . 2️⃣عذاب ها ، دفعی و آنی بود و در نهایت در طول چند روز رخ می داد مانند عذاب قوم عاد که 8 روز طول کشید « سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً». 3️⃣در هنگام نزول عذاب از پیامبر آن قوم و پیروانش خواسته می شود که از محیط عذاب دور شوند و کناری بایستند و تنها نظاره گر نزول عذاب الهی باشند . اما بر اساس آیه «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»(توبه/14)، در عصر ختم نبوت نزول عذاب بر کفار بر خلاف اقوام پیشین ، هم به دست انسان مومن می باشد و هم تدریجی است . 📌مسلمانان صدر اسلام انتظار داشتند عذابی همچون اقوام پیشین بر کفار مکه نازل شود و انتقام آن همه ظلم و ستم بر مسلمانان را خداوند از کفار بستاند . 🔰خداوند در پاسخ به چنین انتظاری ، اگر چه حس انتقام و عصبانیت مسلمانان از کفار را تایید می کند اما از تغییر روش سنت عذاب الهی خبر می دهد که در عصر ختم نبوت ،عذاب ستمگران به دست خودِ مسلمانان صورت می پذیرد «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ» امروزه بسیاری از مسلمانان با مشاهده جنایت های اسرائیل در حق مردم بی دفاع غزه آرزو می کنند خداوند ،اسرائیل را همانند اقوام گذشته عذاب کند بی آنکه با اسرائیل به مبارزه برخیزند بلکه به زندگی روزمره خود مشغول باشند و تنها در انتظار نزول عذاب الهی بر اسرائیل بنشینند . 🖇یعنی صبح از خواب بیدار شوند و از اخبار بشنوند شهر تل آویو مانند قوم عاد ،زیر و رو شد «جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا» ،و یا با صیحه ی آسمانی ،صهیونیست ها مانند قوم شعیب سکته کردند «أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِين» . 💠اما جبهه مقاومت به فرماندهی رهبر معظم انقلاب به مبارزه با صهیونیست ها برخواست و مامور خدا در نزول عذاب تدریجی بر اسرائیل گردید که نمونه اخیر آن عملیات «وعده صادق» می باشد. 🖊عملیات «» : هم پیکار با طاغوت بود«قَاتِلُوهُمْ» ،و هم عذاب اسرائیل به دست مجاهدان بشمار رفت «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِیكُمْ» ، و هم صهیونیست ها را خوار و ذلیل کرد«وَ يُخْزِهِمْ» ، و هم امدادهای غیبی در آن و پس از آن دیده شد« وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ» ، و هم مرهمی بر قلب مسلمانان و اهل غزه بود «وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»، و هم خشم دلهایشان را از میان برد «وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ» (توبه/14) @almohkamat
🖊شهادت؛ پاداش زندگی مخلصانه شهید مطهری(ره) 🔰: 🔹یاد شهید عزیزمان، معلم برجسته و همیشه زنده و پایدارمان، مرحوم شهید مطهری را باید گرامی بداریم. 🔸من عرض بکنم؛ اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود. 💠زندگی او، تلاش و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود. خدای متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛بل احیاء عند ربّهم 📌یک متخرّج و تحصیلکرده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، وقتی با کوله‌بار معرفت و دانشی که به طور عمیق آموخته است، می‌آید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومی و نسل جوان قرار میگیرد، اینقدر منشأ برکات میشود. 📚بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور ۱۳۹۰/۰۲/۱۴ @almohkamat
🖊ارائه از نگاه شهید مطهری ✍🏻به قلم : 🔹آیت الله مطهری در عصر خود ـ همانند عصر حاضر ـ با هجمه ای به فقه و احکام شرعی مانند حجاب و احکام خانواده و زن روبرو گردید . اگر احکام شرعی دینی ما تا پیش از این در کتاب های مفصل فقهی و رساله های عملیه با خیالی آسوده بسر می بردند اما در حال حاضر به واسطه مقایسه آن ها با جهان بینی غربی و قوانین آن ،آماج حملات فکری قرار گرفته اند . 🖊دفاع پوزیتویستی از فقه : 🔸در این میان گروهی از روشنفکران دینی به پیروی از روش رشید رضا در تفسیر المنار ، برآن شدند تا قوانین شرعی دین را با یافته های علوم تجربی مطابقت دهند تا هم احکام شرعی باور پذیرتر شود و هم در برابر ایرادها از آن دفاع کنند . شهید مطهری با نقد جهان بینی علمی و اثبات ناتوانی های آن در معرفی حقیقت انسان و جهان ، این گونه روش دفاع از قوانین اسلامی را التقاطی دانست که نهایتا به بن بست می رسد. آیت اله مطهری در دفاع از فقه اسلامی خصوصا قوانین مدنی آن ، با مترقی خواندن احکام شرعی ،نقطه ضعف را در نحوه ارائه فقه به مخاطب می داند و از وضع کنونی ارائه فقه انتقاد می کند . 📌از نگاه آیت اله مطهری در ارائه کنونی احکام شرعی ، مخاطب همانند «بنده گریزپایی» دیده می شود که برای مطیع کردنش او را از عقاب می ترسانند نه «مریض شائق به معالجه ای» که نیازمند تشویق و انگیزه برای حرکت به سوی برنامه فقه می باشد . نگاه کنونی ما در عمل به دستورهای شرعی بیشتر جنبه رهایی از عقاب دارد تا دست یابی به مصلحت های احکام که فلسفه جعل آن می باشد و عقل بشر از درک آن ناتوان است . 🖊ارائه فقه در ویترین جهان بینی : 💠آیت الله مطهری در راستای دفاع از احکام فقهی و تشویق بیشتر مسلمانان در عمل به قوانین شرعی تلاش کرد احکام فقهی مربوط به هر موضوعی را در ضمن یک برنامه و نظام ارائه دهد . آیت اله مطهری ارائه نظام مند احکام فقهی در هر موضوعی را در گرو توجه به جهان بینی و مبانی فکری دین در آن موضوع می دانست . یعنی در کنار ارائه محض احکام در قالب رساله عملیه ، ارائه «فقه در ویترین جهان بینی» از ابتکارات شهید مطهری است . نمونه بارز این گونه از ارائه فقه مربوط به موضوع خانواده و زن است که در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» منتشر گردید . شهید مطهری در این کتاب نخست جهان بینی اسلامی نسبت به خانواده و زن را بیان می کند و بر اساس آن به چینش احکام مربوط به زن در ضمن یک برنامه می پردازد. نمونه دیگر در موضوع حجاب است . شهید مطهری در این کتاب با اجتهاد خود احکام فقهی حجاب را در ویترین جهان بینی اسلام نسبت به مبانی حجاب ارائه می دهد . 💢قطعا با این روش از ارائه ، هم زمینه برای طرح ایرادات منتقدان به احکام شرعی و پاسخ به آن فراهم می گردد و هم انگیزه و شوق فراوان در مخاطب ایجاد می شود ، و هم در هر موضوعی به جای مسائل متفرق فقهی ، یک برنامه جامع و نظام مند به دست مخاطب می رسد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ با مباشر قتل و پشتیبان قتل نمی‌شود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد. ۱۴۰۳/۲/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
⁉️امتداد کدامین حکمت ؟ ✍🏻به قلم : 🔹«امتداد حکمت» عنوانی است که در سال های اخیر برای کارآمدتر کردن علوم دینی در زندگی انسان مطرح است . «حکمت» به معنای جهان بینی است و امتداد یافتن نیز به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس آن جهان بینی می باشد. دستگاهی که مسائل کلان هر عرصه را پیش از پرداختن به فلسفه های مضاف استخراج کند . 📌اما پرسش اساسی در این اینجا امکان عملیاتی شدن «امتداد حکمت» و فراتر از یک شعار بودن آن می باشد ؟ آیا حکمت اسلامی ظرفیت امتداد یافتن در زندگی بشر را دارد ؟ ⁉️کدام جهان بینی ؟ 🔸در موضوع «امتداد حکمت» هر جهان بینی استعداد امتداد یافتن را ندارد بلکه تا یک جهان بینی ویژگی های زیر را دارا نباشد از ظرفیت امتداد یافتن بی بهره است : 1 ـ متکی بر برهان عقلی باشد و از بدیهی آغاز گردد تا پایدار و با ثبات و جاودان باشد . 2 ـ نگاهی لاحدّی و بی انتهاء به انسان دهد تا او را از پوچ گرایی و توقف در حرکت برهاند . 3 ـ نگاهی وحدت گرایانه به کثرات جهان دهد تا تقدس و ایمان بر زندگی انسان حاکم شود . 4 ـ در نگاه به انسان ،فرد گرا و جامعه محور باشد تا تعهد و مسئولیت آوری را به ارمغان آورد . 5 ـ ادراکات اعتباری انسان را ارزش دهد تا حرکت انسان در زندگی دنیایی را سامان دهد . 🔰شهید مطهری جهان بینی ها را به چهار گروه تقسیم می کند : 1 ـ جهان بینی علمی 2 ـ جهان بینی فلسفی 3 ـ جهان بینی مذهبی 4 ـ جهان بینی توحیدی 📌و از میان آنها تنها جهان بینی توحیدی است که ویژگی های بالا را داراست زیرا : ا ـ در این جهان بینی نخستین آگاهی انسان که با آن دفع سفسطه و شک گرایی می شود ، «ضرورت ازلی» است . لذا نقطه آغاز و پایان آن توحیدی است که نگاهی وحدت گرا از جهان می دهد . ب ـ در جهان بینی توحیدی ، جایگاه انسان در بالاترین تجلی است که باید حرکت خود را از پایین ترین تجلی(دنیای مادی) به سوی آن جایگاه آغاز کند . حرکت انسان ، اجتماعی است و بر اساس قوانین اعتبار شده از سوی خداوند سامان می یابد . 💠در جهان بینی فلسفی ،واجب الوجود داریم اما در پس پرده نظام علیت ماهوی نشسته و همچون بیگانه ای با جهان تنها عنوان «فاعل بعید» را دارد . فیلسوف در حکمت عملی به زندگی انسان توجه دارد اما به سبب کنار گذاشتن ادراکات اعتباری ،از فقه و نقل بی بهره است و به دلیل محدود شدن به «عقل معاش» ، قداست و ایمان و شوق انگیزی را از دست می دهد . 💠در جهان بینی مذهبی ، اعتقاد به خدا هست اما به سبب تکیه بر بهشت و جهنم جسمانی ، هم خداوند مقامی تشریفاتی یافته و هم نگاه فردی بر حرکت انسان حاکم گشته است. همچنین روش تعبدی و جدلی این جهان بینی و دوری از برهان ، ما را از ظرفیت عقل محروم می سازد . 🖇در آخر ، با جهان بینی فلسفی یونانی و یا جهان بینی مذهبی اخباری و یا جهان بینی پوزیتویستی اسلامی ، نمی توان به «امتداد حکمت» جامه عمل پوشاند . @almohkamat
« إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ » 🏴شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران تسلیت آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و آقای مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. @almohkamat
🖊«پوپولیست» : طعن بدخواهان به شهید رئیسی ✍🏻به قلم : 🔹یکی از ویژگی های بارز آیت اله رئیسی را می توان عمل به این فقره از نامه امام به مالک اشتر دانست : «إِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ» یعنی در حکمرانی علوی ، رضایت مردم بر رضایت گروه های سیاسی ترجیح دارد و ناخشنودی آن گروه ها ، قابل بخشش خواهد بود. گروه های سیاست باز ،حضور مردم را مزاحم منافع خود می دانند و در این راستا گرایش مردمی کارگزاران نظام را با شعار «پوپولیسم» به شدت سرکوب می کنند . «پوپولیسم» واژه ای غربی است که به غلط به معنای «عوام فریبی» در ادبیات سیاست بازان داخلی رایج شده است تا برچسبی آزاردهنده برای از میدان به در کردن کارگزاران مردمی باشد . یکی از طعن های برخی بدخواهان در حق شهید رئیسی ، پوپولیست بودن بود لکن ایشان بر اساس دستور امام علی در عهد مالک عمل می کرد : «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ» یعنی قلب زمامدار باید سرشار از مهربانی و محبت به ملت خود باشد . 🖊دوگانه مردم و نخبگان در جامعه غربی 🔸جدای از تعریف «پوپولیسم» و توده گرایی ، در غرب در عرصه سیاسی ،دو گانه ای میان «نخبگان» و «مردم» شکل گرفته است که چاره ای به غیر از ترجیح یکی بر دیگری ندارند . در نظام فاشیست و کمونیست، نخبگان سیاسی سرکوب می شوند و توده های مردمی با نفی هویت فردی خود ، سیاست دیکته شده حاکم را با شور حمایت می کنند .« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ » اما در نظام لیبرال ،نخبگان بر عامه مردم ترجیح دارند و افراد فعالیت سیاسی خود را در قالب گروه ها و نهادهای مدنی با تفکرات مختلف در راستای حفظ فردیت سیاسی انجام می دهند . عامه مردم هم نظاره گرند و برای اعتراض بر علیه یک سیاست ضد انسانی مانند حمایت از اسرائیل راهی ندارند ؛ زیرا تنها راه ، نهادهای شیک مدنی است که مردم از ورود به آنها محرومند . 🖊فطرت سیاسی منشاء وحدت مردم و نخبگان 🔺دو گانه مردم و نخبگان سیاسی در حکمرانی دینی به سبب حاکمیت فطرت سیاسی ،از میان می رود . مردم همانند سرچشمه فطرت سیاسی هستند و نخبگان ،کانال های توزیع آن می باشند . هر اندازه حضور مردم در عرصه سیاسی بیشتر گردد ، آب زلال تری به کانال های نخبگان سیاسی و کارگزاران خواهد رسید . و هر اندازه نخبگان سیاسی و کارگزاران در میان مردم باشند ، از سرچشمه فطرت سیاسی بهره بیشتری خواهند برد . مردم در حکمرانی دینی نقش هدایت و نظارت و کنترل دارند بر خلاف نظام فاشیستی که مردم ،ابزار سیاست ضد فطری حکومتند . 📌لذا شور آنها فروکش می کند و به قیام منتهی می گردد . نخبگان در حکمرانی دینی نقش سخنگوی مردم را دارند بر خلاف نظام لیبرالی که نخبگان سیاسی در آن بی اعتنا به فطرت سیاسی مردم تنها به بهره کشی سیاسی از مردم مشغولند . شهید رئیسی در میان مردم می رفت تا سیاست دولت خود را از زبان فطری مردم بشنود و بر اساس آن حرکت کند اگر چه برخی از همراهان ،همراه نبودند . @almohkamat
🖊امتداد حکمت و فقه جواهری ✍🏻 : 🔹از دیرباز فقه و حکمت دو علم جدای از هم بوده اند که بر دو ریل موازی در کنار هم حرکت می کردند تا آنکه در سال های اخیر عنوان «امتداد حکمت» مطرح گردید . امتداد حکمت به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است که در پیش از فقه جای می گیرد . امتداد حکمت جایگزینی برای روش استنباط فقهی نیست بلکه برنامه ای است برای کمک به فقیه در راستای به روز رسانی و کارآمدی و ارتقاء فقه جواهری در عرصه شکل گیری انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می باشد . 🖊توسعه یا تجدید بنا فقه ؟ 🔸امتداد حکمت به دنبال توسعه فقه است نه تجدید بنا آن . فقیه در حرکت علمی خود تکلیف گراست و فقه را بر اساس تکلیف علمی خود متناسب با نیاز بشر پیش می برد . فقه ، فقیه را به دنبال خود نمی کشاند بلکه فقیه است که فقه را بر اساس نیاز می سازد و از منابع معتبر استخراج می کند . حکمت ،نگاه کلان به فقیه می دهد تا عرصه های کلان نیاز بشر را بر روی خود بگشاید و احساس تکلیف کند تا فقه را بدان عرصه ها بکشاند و ساختمان فقه را متناسب با آن توسعه دهد . 📌امتداد حکمت به «مقتضیات جهان» توجه دارد نه «مقتضیات زمان» که مقتضیات زمان را فقیه خود بدون نیاز به امتداد حکمت پاسخ می دهد . اما فقیه برای پاسخ به «کلان نیازها»ی بشر نیازمند شناخت مقصد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بشر در منظومه توحید ناب می باشد . فقه کنونی مقصد حرکت انسان را بهشت جسمانی در نظر گرفته و تنها به نیازهای این مسیر پاسخ می دهد و از ظرفیت قرآن و اهل بیت در پاسخ به کلان نیازهای مقصد توحید که از مسیر عدالت اجتماعی می گذرد ، بهره نبرده است . حکمت این مقصد و این مسیر را به فقه می نمایاند . 🖊فقه تمدن ساز و امتداد حکمت : 🔺فقه جواهری با آنکه ظرفیت تمدن سازی را در خود دارد اما نگاه بالفعلی به مقوله تمدن ندارد بلکه تنها با فرد و زیست وی در یک اجتماع سر و کار دارد . اگر فقیه بخواهد نگاهی تمدنی یابد تا ظرفیت تمدنی فقه را به فعلیت برساند بدون آشنایی با دستگاه فلسفی در عرصه اجتماع امکان پذیر نیست . دستگاهی که امتداد یافته قواعد توحیدی مانند بسیط الحقیقه در حکمت متعالیه می باشد . 🖇نمونه بارز آن در عصر اخیر حرکت علمی امام خمینی در مساله ولایت فقیه است . امام خمینی همان ولایت فقیه موجود در فقه جواهری را با پیوست به دستگاه سیاسی برگرفته از توحید ناب قرآنی ، متحول کرد و نظام سیاسی شیعه را به رخ همگان کشاند . نمونه دیگر آن جبهه مقاومت اسلامی است که امام خامنه ای همان کتاب الجهاد فقه جواهری را به دستگاه فلسفی در عرصه تمدن سازی برگرفته از توحید ناب ضمیمه کرد و کتاب الجهاد را به فقه المقاومه تبدیل کرد و آن را به عنوان نماد تمدن سازی اسلامی به جهان ارائه کرد . 📌بنابراین امتداد حکمت بدون فقه ابتر خواهد بود همانگونه که فقه بدون امتداد حکمت به عرصه های کلان زندگی بشر وارد نخواهد شد . @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اللهم صل علی ولیک علی‌بن‌موسی‌الرضا 📆 ٢٣ ذی‌القعده؛ روز زيارت مخصوص امام رضا(علیه‌السلام) @almohkamat
🖊ولایت معنوی در نگاه رهبر انقلاب ✍🏻 می فرماید : 📌« مردان خدا بر دلها حكومت ميكنند و براثر همين اتّصال به خدا است كه سلطان دلها ميشوند. ولايت مردان خدا، ولايت معنوى و باطنى است . ولايت ظاهرى آنها هم ـ اگر به ولايت ظاهرى دست پيدا كنند ـ ناشى از معنويّت و ولايت باطنى آنها است. خدا قدرت خلّاقيّت خود را به مردان خدا و پيغمبران خود و اوصياى پيغمبران ميبخشد و آنها را بر دلها حاكم ميكند . امام خمینی اين الگو را به ما نشان داد و ما آن را از نزديك ديديم. » 📚(۱۳۸۴/۰۳/۱۴) بيانات در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خمينى (ره) @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 رهبر انقلاب هم‌اکنون در حرم مطهر امام خمینی: رژیم صهیونیستی را در یک مسیری قرار داد که انتهای آن چیزی جز اضمحلال و نابودی او نیست. طوفان ۱۵ مهر، توطئه‌ی بزرگ بین‌المللی برای منطقه غرب آسیا را از بین برد. این معجزه است. 💻 Farsi.khamenei.ir
🖊«جِدال أحسَن» در سیره امام جواد ✍به قلم : ➖در زمان معتصم عباسی ، امام جواد به نشستی علمی با حضور تعدادی از علمای برجسته اهل تسنن دعوت گردید . در این جلسه یحیی بن أکثم روایتی در فضیلت ابوبکر نقل کرد که جبرئیل بر پیامبر اکرم نازل شد و بدو گفت :« خداوند به تو سلام رساند و از تو می خواهد که از ابوبکر بپرسی : همانگونه که خداوند از او راضی است آیا ابوبکر هم از خداوند راضی می باشد ؟ «سَلْ أَبَا بَكْرٍ هَلْ هُوَ عَنِّي رَاضٍ فَإِنِّي عَنْهُ رَاضٍ» آنگاه آن عالم درباری به قصد تحریک احساسات مذهبی جمع علیه امام جواد ، دیدگاه ایشان را نسبت به این روایت پرسید ؟ ◾️امام جواد در نزاع بر سر اشخاص وارد نشد بلکه با احترام به احساسات دینی جمع ، فرمود: ما فضيلت ابوبكر را انكار نداريم ولى پیامبر اسلام در حجةالوداع فرمود : «كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكَذّابَةُ» كسانى ‏كه به من دروغ مى‏بندند، زيادند . لذا دستور داد درستی هر روایت را با عرضه بر قرآن بسنجند . 🖇امام جواد در ادامه روایت فضیلت ابوبکر را با عرضه بر این آیه ارزیابی کرد :«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ق/16) و فرمود :« آیا رضایت و عدم رضایت ابوبکر بر خداوند متعال پنهان است که نیازمند پرسش از اوست ؟»و با تمسک به قرآن و مساله بنیادین توحید ، دروغ بودن روایت را ثابت کرد . در این روایت با آنکه شجاعت امام ، کیاست امام در تقیه ، و دانش و علم امام را می بینیم اما مهم تر از همه ، بازگرداندن بحث به مبانی فکری اسلام یعنی «توحید» و نسبت آن با انسان می باشد. ➖در آیه مورد استناد امام جواد دقت کنید . در این آیه به احاطه قیومیه خداوند بر انسان اشاره دارد که تنها با اضافه اشراقیه بودن انسان و نفی اضافه مقولی سازگار است . ➖امام جواد همانند سائر امامان ، در ارزیابی اشخاص مطرح ، به احساسات سائر مسلمانان احترام می گذارد اما در برابر انحراف در مبانی فکری اسلام خصوصا « توحید» ساکت نمی نشیند . امام جواد در این مباحثه علمی ، به جای پرداختن به ارزیابی اشخاص ، بر مساله بنیادین «توحید» و «انسان» تمرکز داشت، و کاستی های معرفتی علمای اهل تسنن در نقل روایات را گوشزد کرد . ➖امام جواد به ما یادآوری می کند «جِدال احسن» با اهل تسنن باید دارای دو ویژگی باشد : 1⃣ آغاز آن از مبانی بنیادین فکری اسلام در حوزه توحید و انسان شناسی باشد . 2⃣ روش آن با مرجعیت قرآن و بهره گیری از آیات قرآنی صورت پذیرد . بر اساس آیه « وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ »(نحل/125) ، روش مجادله علمی امام جواد با اهل تسنن با «وحدت اسلامی» سازگاری دارد بلکه در راستای آن می باشد ؛ زیرا وحدت اسلامی به معنای وحدت سیاسی و اخلاقی است نه وحدت کلامی و فقهی اگر چه می تواند وحدت فلسفی باشد. 🖊ضرورت مرجعیت قرآن در تحقیقات علمی ➖امام جواد در این مباحثه ، نکته ای را هم به شیعه تذکر داد و آن ضرورت مرجعیت قرآن در مباحث علمی است . امام در این میان بر دیدگاه ممنوعیت مراجعه به قرآن بدون روایات اهل بیت خط بطلان کشید بلکه قرآن را ملاک سنجش صحت و سقم روایات معرفی کرد . 🏴سالروز علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊رهبر معظم انقلاب: 🔹شما جوانان عزیز، دلهای نورانی، روحیه‌های شاداب، فرزندان عزیز من، توجه داشته باشید که یکی از بهترین روزها و شبهای دوره‌ی سال، از لحاظ فضیلت و امکان ارتباط دلها با خدا، همین روزهاست. 📌مایه و قوام اصلی همه‌ی حرکتهای بزرگ و پیروز، ذکر الهی است؛ یاد خدا بودن، با خدا ارتباط داشتن. در قرآن میفرماید: «و یذکروا اسم الله فی ایّام معلومات».در حدیث دارد که «ایام معلومات» که خدای متعال به ذکر در این ایام دستور داده است، همین ده روز اول ذی‌حجه است. 🔸در این ده روز، روز عرفه وجود دارد، که روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهداء امام حسین (علیه‌السّلام) در مراسم عرفات انشاء فرموده است، نشان‌دهنده‌ی آن روحیه‌ی شیدائی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند. 🔺 این ایام را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفائی، فرصت حرکتهای بزرگ سیاسی و انقلابی و اجتماعی مال شما جوانهاست، فرصت توجه به خدای متعال و ذکر الهی و مستحکم کردن رابطه‌ی قلبی با خدا هم متعلق به شماست. 📆۱۳۹۰/۰۸/۱۱ @almohkamat
🖊فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْبَاقِرِ ـ علیه السلام ـ قَالَ: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِيراً مِنْ حَوَائِجِكُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَسْأَلُهُمْ. » 📌امام باقر فرمود : « حاجت های کوچک و ناچیز را حقیر نشمارید (و آنها را هم از خدا بخواهید) که دوست داشتنی ترین مومنان در نزد خداوند ، کسی است که بیشتر از همه از خداوند درخواست می کند » 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏90 ؛ ص346 🏴 سالروز علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊لطف و فضل الهی موجب به نتیجه رسیدن کارها 🔰 : 🔹روز عرفه را... قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر ‌فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوشش‌های ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد. 🔸 در دعای شریف ‌کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ‌ ذلِکَ‌ اِلّا بِفَضلِک‌»؛ یعنی همه‌ی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این ‌تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همه‌ی آنات ‌میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژه‌ای ‌دارد؛ 📌 در رأس این روزها، یکی همین روز است؛ عید قربان هم همین‌جور. 📆‌۱۴۰۲/۰۴/۰۶ @almohkamat
🖊عید قربان مبداء امامت ابراهیم پیامبر ✍به قلم: 🔹علامه در تفسیر آیه «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً »جریان «ذبح اسماعیل» را که در قرآن از آن به «بلاء» یاد می کند «إِنَّ هٰذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ» ، از واضح ترین موارد امتحان الهی می داند که ابراهیم پس از آن ، قابلیت پذیرش منصب امامت را یافت . ⁉️پرسش اینجاست که در ذبح فرزند چه ویژگی نهفته است که آمادگی برای انجام آن ، شرط واگذاری منصب امامت امت به حضرت ابراهیم می گردد ؟ در پاسخ باید از چیستی امامت گفت . امامت چه امانتی که انسان برای به دوش کشیدن آن به آمادگی برای هر گونه فداکاری و ایثار حتی ذبح فرزند نیاز دارد ؟ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنْسَانُ»(احزاب/72) « آسمان بارِ امانت نتوانست کشید » اما قرعه ی کار را به نامِ کسی زدند که دیوانه وار عاشق است و حاضر است فرزندش را هم در راه معشوق ذبح کند . 🖊عنصر مبارزه با طاغوت در امامت 🔸امام باید جامعه را به سوی توحید راهبری کند و به راهنمایی بسنده نکند . تفاوت امام و پیامبر در این است که پیامبر مقصد را نشان می دهد اما امام به مقصد می رساند . پیامبر مردم را بیدار می کند اما امام مردم را حرکت می دهد . پیامبر مردم را می شوراند اما امام مردم را رشد می دهد . پیامبر مردم را می گدازد اما امام مردم را شکل می دهد . 📌اما بر اساس «لا اله الا الله» راهبری جامعه به سوی توحید بدون رهاندن از بند طاغوت و شرک میسر نیست لذا امام باید به مبارزه با نظام شرک بپردازد و در این مبارزه جامعه را با خود همراه کند و این بخش سخت امامت است که در نبوت نیست .(برخی از انبیاء امام هم بودند ) حضرت ابراهیم تا پیش از منصب امامت ، به مبارزه با دستگاه شرک می پرداخت و بت شکنی می کرد اما به تنهایی ، لکن پس از امام شدن باید جامعه ای را در کنار کعبه سامان دهد تا با طاغوت و شرک مبارزه کنند « وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً »(حج/27) 🖊عاشقی شرط مبارزه با طاغوت 🔺حضرت ابراهیم پیامبر است و برای پذیرش مقام امامت باید آماده راه اندازی جبهه مبارزه با طاغوت شود . تاکنون به تنهایی بر علیه شرک و طاغوت فریاد می زد اما پس از امامت وظیفه همراه کردن مردم در مبارزه را بر دوش دارد . ابراهیم باید در آزمون عاشقی شرکت کند که «عاشقی شیوه رِندان بلا کِش باشد». آزمون فدا کردن عزیزترین ثمره حیات خود یعنی «ذبح اسماعیل» . ابراهیم به ذبح اسماعیل آزموده شد تا آن درجه از پختگی روحی جهت بر عهده گرفتن منصب امامت را بیابد . 🖇ابراهیم در این امتحان سربلند شد و خداوند این روز را عید دانست لذا عید قربان مبداء امامت ابراهیم گشت . همچنین خداوند قربانی کردن را بر حجاج واجب کرد تا ذبح اسماعیل نمادی برای از خود گذشتگی عاشقان قیام لله و رزمندگان جبهه مبارزه با طاغوت و کفر بماند . @almohkamat
🖊: ✏️التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ 🖇فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📚(الکافی، ج۲، ص۱۲۴) 🌹ولادت با سعادت مبارک باد. @almohkamat
🖊مقام معظم رهبری: 🔹حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به‌عنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم»، 📌در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ‌ اللهُ‌ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّى مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع‌» تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است. 🔸خب ولایت امیرالمؤمنین و مسئله‌ی ولایت، یک جا در قرآن -در سوره‌ی مائده- مایه‌ی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم؛ آن روزی که مسئله‌ی ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه‌ی یأس کّفار است. 📆۱۳۹۷/۰۶/۰۷ @almohkamat
🖊الإمام الكاظم(ع : تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ. 📌امام كاظم(ع):در دین خدا، ژرفكاوی كنید؛ زیرا دین شناسی، كلید بصیرت است. 📚تحف العقول: ص۴۱۰ علیه السلام مبارک باد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳رهبر انقلاب، هم‌اکنون پس از حضور در انتخابات: مردم برای حضور در انتخابات تردید نکنند. برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم لازم و واجب است. ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼 | پویش 🖥 پخش زنده: Farsi.khamenei.ir/live
🖊رهبر معظم انقلاب : 🔺 استثنائی بودن روز مباهله را در «شاخص روشنگر بودن» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبهه‌ی حق و باطل» می‌دانند. 🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔸هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. 📌یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 📆 ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ روز گرامی باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 رهبر انقلاب: شنیدم شوق مردم بیشتر از قبل است اگر این‌جور باشد خرسندکننده است/ در این مرحله همت مردم باید بیشتر باشد/ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق و کشور را آباد کند ✏️ رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم: بحمدالله روز خوبی است روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات. ✏️ شنیدم که شوق و علاقه‌ی مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این جور باشد و اگر این جور باشد خرسندکننده است. و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. ✏️ در این مرحله، مردم قاعدتاً باید همت‌شان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام می‌کنند و ان‌شاءالله فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم. ✏️ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق کند و کشور را آباد کند و همه‌ی کسانی که در این راه زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد. ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir