eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
107 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✍️ با استعانت از خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) کانال "المحکمات" با هدف بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده راه اندازی شده است. @almohkamat
🖊توحید عوام و توحید خواص ✍ به قلم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 🖇«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵ @almohkamat
المحکمات
🖊توحید عوام و توحید خواص ✍ به قلم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 🖇«اللَّهُ نُو
🖊توحید عوام و توحید خواص ✍ استادحجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده: 💠«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵ 🔷«آیه نور» از جمله آیات شریف قرآنی است که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ، آن را از «غرر آیات» برشمرد . این آیه در برگیرنده سطح بالایی از معرفت توحیدی در دو عرصه هستی شناسی و شناخت شناسی توحیدی می باشد و نگاهی توحیدی به مخاطب فرهیخته می بخشد . 🔸گنج هستی شناسانه در آیه نور : در آیه ، «نور» به عنوان یکی از نام های نیک و اسماء حسنای الهی بشمار رفته که بر پایه توحید صفاتی ، با «الله» یگانگی دارد (تساوق) . 🖇«نور» ـ در این آیه ـ با آنکه به «سماوات و الارض» یعنی جهان آفرینش ، اضافه گردیده اما نباید گرفتار این اضافه شد و واژه «نور» را به معنای منوّر و روشنی بخش دانست و خیال کرد جهانی در میان بوده که با تابیدن نور الهی ، از تیرگی برون گشته و به روشنایی دست یافته است . این باوری بس عوامانه است . 📌خیر ، خداوند متعال خود «نور» است که در پرتوی آن ، جهان پدیدار گشته نه آنکه جهانی در برابر پروردگار بوده که پذیرای تابش نور الهی است . نور الهی ، هستی را به ارمغان می آورد نه آنکه تیرگی هستی را بزداید ، می درخشد اما نمی تابد ، پرتویی است که دریافت گری ندارد ، فروغی است که روشنایی دارد اما رنگ و لعاب ندارد ، دریای نوری است که امواج دارد اما کرانه ندارد . 🔰بنابراین ، عالَم ، محضر خداست نه آنکه در محضر خدا باشد و از خود آورده ای پیشکش کند ؛ زیرا جهان آفرینش در فقر مطلق و نیاز بی کران است و از خود در برابر پروردگار هیچ گونه هویتی ندارد و تنها نمودی است از آن بود . «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد» ➖درک عمیق تر آیه نور در گرو سنجش آن با آیه شریفه «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» می باشد . 📎آن هنگام که آفرینش و خلقت آسمان ها و زمین مطرح می گردد پای تدریج ، زمان ، استقلال و گسست ، ماهیت و چیستی به میان می آید اما همان آسمان ها و زمین در کنار نگاه به نور الهی ، تنها نمود و جلوه ای است و «نقش نگارین » ندارد مگر در «آیینه اوهام» .   🔷در نتیجه ، در نگاه حقیقی به آسمان ها و زمین  ، آیه نور را در برابر دیدگان خود می نهیم که در آن خبری از «ستة ایام» نیست . بله ، در نگاه مجازی به جهان آفرینش ، با آیه خلقت پیش می رویم که در آن خبر از گرفتاری خلقت آسمان ها و زمین به «ستة ایام» آمده است .    ➖گنچ شناخت شناسانه در آیه نور : 🔶گنج دیگری در آیه نور در عرصه خداشناسی نهفته است . در قرآن ، گاهی خداوند نهان است و باید او را یافت . گاهی آن چنان پیدا  که بی او ، تیرگی و ظلمات فراگیر است . در قرآن ، آسمان ها و زمین و مخلوقات ، گاهی معرّف (بالکسر) و نشانه ی خداوند هستند و گاهی معرّف(بالفتح) که خداوند شناساننده آنهاست . 📌آن هنگام که سر و کار قرآن با عوام بیفتد ، آن ها را ترغیب می کند که به دنبال یافتن نشانه های خداوند باشند تا به او برسند . با نگاه ژرف در شگفتی های آفریده ها و نظم حاکم بر جهان طبیعت پیرامون خود ، به وجود آفریدگاری بس توانا پی ببرند . آیاتی همانند « ا فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَ إِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *و إِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ *وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ » به اندیشیدن در طبیعت پیرامون خود ، برای شناخت خداوند دعوت می کند که آغاز راه معرفت الهی است . 🔰اما مخاطب خاص قرآن ، خداوند را نور آسمان ها و زمین می داند . (الله نور السموات و الارض) نه تنها نهان نیست تا به دنبال نشانه برای یافتنش باشند ( مَتی غِبتَ حتی تَحتاج الی دلیل یَدُلّ علیک ) بلکه آن چنان نمایان و درخشان است که آسمان ها و زمین ، پرتوی اویند . همه چیز و همه کس از او آگاهند و تنها نسبت به او غبار غفلت بر دیدگان قلب می نشیند . از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْض» می توان نتیجه گرفت آسمان ها و زمین و هر آن چه در آن هاست ، نسبت به خداوند آگاهند ؛ زیرا تسبیح ، نتیجه ی آگاهی است . و سبب این آگاهی همگانی ، ویژگی نور می باشد که در آیه نور آمده است . (آفتاب آمد دلیل آفتاب) روشن تر از نور نیست تا هدایت گر به نور باشد . (أ یکون لغیرک مِن الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المُظهِر لَک ) ⬅️البته شناخت خداوند متعال دارای رتبه ی بالاتری نیز هست که از آنِ پرده داران اسرار خزائن غیبی و اهل سرّ و حقیقت است که در نوشته گذشته بدان اشاره ای گردید. 📚بخش ششم از مقاله غرر آیات در تفسیر المیزان @almohkamat
📚 | مناهج الوصول الی علم الاصول 🔸 این کتاب از آثار قلمی حضرت امام خمینی (ره) و در موضوع علم اصول فقه می باشد. 🔸این کتاب بر اساس مبنای حضرت امام در بحث تبویب و تمایز علوم، به همان ترتیب مباحث کفایه نوشته شده است و از ابتدا تا پایان مباحث الفاظ علم اصول را در بردارد. 🔸برخی از آخریات نظریات و ابداعات اصولی و فلسفی حضرت امام، همچون موضوع علم، حقیقت و مجاز، خطابات قانونیه، جامع صحیح و اعم، مراتب حکم و ... در این کتاب تبیین شده است. 🔸این کتاب در سال ۷۲ برای اولین بار در ۲جلد و با مقدمه تفصیلی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) چاپ شده است. 🔸در ادامه صوت های تدریس این کتاب توسط استاد موالی زاده ارائه خواهد شد. @almohkamat
مناهج مقدمه واجب جلسه اول.mp3
9.52M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه اول 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
➖نیازمندی مؤمن به سه خصلت 🏴قالَ الإمام محمد تقی الجواد(ع ) : الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَواعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ . 📎امام جواد (ع):مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود ،قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📚بحارالأنوار، ج ۷۲ ، ص ۶۵ ، ح ۳ 🏴شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد @almohkamat
🔰امام خامنه ای: 🔹 برابرِ مرتبه انبیا اگر شخصیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها برای ذهنهای ساده و چشمهای نزدیکبین ما آشکار میشد، ما هم تصدیق میکردیم که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سرور همه زنان عالم است؛ 📌 بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه‌ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. 🖇در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن، ستاره‌های فروزان ولایت قرار گرفته است. 🔸 همه ائمّه علیهم‌السّلام برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلی قائل بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران میشود دید. 📆 ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ 🌹سالروز ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی علیهما السلام مبارک باد. @almohkamat
مناهج مقدمه واجب جلسه دوم.mp3
7.83M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊دهه اول ماه ذی الحجه «ایام معلومات» است که در قرآن مجید ذکر شده و در نهایت برتری و مبارکی و رحمت است و از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده: که در هیچ ایامی کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‌تر و پسندیده‌تر از این دهه نیست. 📌امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پدرم حضرت امام باقر(علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه (از شب اول ماه تا شب عید قربان) هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: 🖇در هر شب از آن بین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز بجا آور، در هر رکعت آن سوره حمد «فاتحه الکتاب» و سوره توحید «اخلاص» و این آیه را بخوان: 📚وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ تا در ثواب با حاجی ها شریک شوی، گرچه حج نکرده باشی. @almohkamat
💠میقات موسوی ✍استاد موالی زاده: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ »[1] 🖊سه دیدگاه در رابطه با تغییر دوره زمانی میقات موسوی از سی به چهل شب قابل طرح است : 1⃣ خارجی بودن قضیه میقات : 🔹میقات موسوی در ابتدا ، سی شب بود اما به سبب به پایان نرسیدن دوره سلوک معنوی حضرت موسی جهت دریافت الواح تورات در سی شب ، ده شب ديگر به وعده الهی اضافه شد ، آنگاه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و شایسته دریافت علم و حکمت غیبی گشت . 📌بر اساس این تفسیر ، میقات موسوی قضیه ای است خارجی که با توجه به حالات روحی و درجات نفسانی حضرت موسی برنامه ریزی شده و اختصاص به وی داشته است و نمی تواند مستند استحباب فقهی و یا برنامه ای اخلاقی باشد . موید این دیدگاه می تواند تعبیر «میقات ربه» در آیه باشد که بر خلاف «رب العالمین» ، سبب افعالی شدن اسم ربّ است و نشان از برنامه اختصاصی «ربّ موسی» برای موسی دارد .     2⃣حقیقی بودن قضیه میقات : 🔸میقات موسوی یک دوره چهل شبانه و عام است که با توجه به بیان سوره بقره (53) از آن میقات در آیه «وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً » ، وعده الهی در واقع بر عدد چهل بسته شده بود . حضرت موسی نیز از ابتدا از دوره چهل شبی میقات الهی آگاه بود اما بنابر مصلحتی مانند امتحان کردن قوم بنی اسرائیل ، به اطلاع آن قوم نرسید و در قالب دو مرحله ای بیان شد . در واقع دوره زمانی میقات سلوک همانند آیه شریفه : «ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَة» می باشد . در عالم اثبات دو مرحله ای ، لکن در عالم ثبوت یک مرحله ای است . 🖇از این رو ، میقات چهل شبانه اختصاصی به حضرت موسی ندارد و بر پایه درجات روحی وی تنظیم نشده بلکه قضیه ای حقیقی است که هر انسان می تواند برای سیر معنوی خود از آن بهره برد . موید این مدعا نیز روایت ارزشمند « من اخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» می باشد که برنامه ای است عام برای دریافت حکمت و علم از غیب که هماهنگ با غرض موسی از میقات در دریافت علم و حکمت در ظرف تورات می باشد . همچنین این میقات برای سائر انبیاء و اولیاء نیز اتفاق افتاده است مانند حضرت داود (روایت اصول کافی) که برای کسب ولایت تکوینی بر آهن ، چهل صباح مناجات کرد .   3⃣برنامه عام و دو مرحله ای میقات : 🔺برنامه میقات عام است و اختصاصی به حضرت موسی ندارد اما دارای دو مرحله می باشد . مرحله نخست ، همان سی شب است و مرحله دوم ده شبی است که بر پایه وضعیت روحی سالک و کیفیت عمل او در دوره اول ،  بدان اضافه می گردد . از این رو ، وعده نخست خداوند با موسی ، مرحله اول است که سی شب می باشد (و واعدنا موسی ثلاثین لیله) وی می توانست میقات خود را با همان سی شب به پایان برساند اما بر اساس گزارش روایتی از میقات موسی در تفسیر صدرا ، خللی در شب آخر سلوکش رخ داد که سبب اضافه شدن مرحله دوم گردید(و اتممناها بعشر) . 📎موید این دیدگاه ، استحباب اضافه کردن دهه اول شوال به ماه رمضان است تا کسانی که سلوکشان در میقات رمضان دچار خلل گردید ، در آن دهه موفق به جبران شوند . ⬅️بنابراین برنامه میقات ، برنامه ای عام است که البته حضرت موسی به مرحله دوم آن نیاز پیدا کرد . لذا ، تعبیر «میقات ربه» در آیه شریفه نیز منافاتی با عام بودن میقات نخواهد داشت و ربوبیت الهی برای هر انسانی متناسب با شرائط ناشی از عملش صادق است .   [1] . اعراف ، 142 @almohkamat