eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سوره مبارکه اخلاص از احکام فطرت، و نسبت حق تعالی است 🔰حضرت امام خمینی رحمه الله علیه 💢‏‏بدان که از فطرتهایی که فطر النّاس علیها، فطرت تنفر از نقص است، و انسان از هر چه متنفر است، چون در او نقصانی و عیبی یافته است از آن متنفر است. پس، عیب و نقص مورد تنفر فطرت است، چنانچه کمال مطلق مورد تعلق آن است.‏ 💢‏‏پس، متوجه إلیه فطرت باید «واحد» و «احد» باشد، زیرا که هر کثیر و مرکبی ناقص است، و کثرت بی محدودیت نشود، و آنچه ناقص است مورد تنفر فطرت است، نه توجه آن، 💢پس، از این دو فطرت، که فطرت تعلق به کمال و فطرت تنفر از نقص است، توحید نیز ثابت شد. بلکه استجماع حق جمیع کمالات را و خالی بودن ذات مقدّس از جمیع نقایص نیز ثابت گردید. 💢و سوره مبارکه «توحید» که نسبت حق جلّ و علا را بیان می فرماید (به حسب فرموده شیخ بزرگوار ما‏‎ روحی فداه) از هویّت مطلقه که متوجّه إلیه فطرت است و در صدر سوره مبارکه به کلمه مبارکه «هو» اشاره به آن شده است، برهان بر شش صفتی است که در دنباله آن مذکور است، 💢زیرا که چون ذات مقدسش هویت مطلقه است 1⃣ و هویت مطلقه باید کامل مطلق باشد، و الا هویت محدوده است، پس مستجمع جمیع کمالات است، پس «الله» است. 2⃣و در عین استجماع جمیع کمالات بسیط است، و الا هویت مطلقه نخواهد شد، پس «احد» است، و لازمه احدیت واحدیت است. 3⃣و چون هویت مطلقه مستجمعه همه کمالات از جمیع نقایص، که منشأ همه برگشت به نماید، مبراست، پس آن ذات مقدس «» است و میان تهی نیست. 4⃣و چون هویت مطلقه است، چیزی از او تولید و منفصل نشود 5⃣و او نیز از چیزی منفصل نگردد، 💢بلکه او مبدأ همه اشیاست و مرجع تمام موجودات است، بدون انفصال که مستلزم نقصان است. 6⃣و هویت مطلقه نیز کفوی ندارد، زیرا که در صرف کمال، تکرار تصور نشود. 💢پس، سوره مبارکه از احکام فطرت، و نسبت حق تعالی است. 📚چهل حدیث؛ حدیث یازدهم(فطرت) @almorsalaat
📌وجه الله همان مظهر خدا و مظهر خدا همان اسماء جمالیه و جلالیه خدا است / این معنای روایت «نحن اسماء الله» است 🔰علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف 💢چون سالك از عالم طبع و برزخ گذشت به عالم روح وارد مى‌شود و سپس مراحلى را طىّ‌ مى‌كند كه ان شاء الله تعالى شرح آن به تفصيل خواهد آمد. 💢اجمال آن اينست كه سالك توفيق يافته، مشاهده نفس خود و صفات و اسماء الهيّه را نموده كم‌كم به مرحلۀ فناء كلّى رسيده و سپس به مقام بقاءِ به معبود مى‌رسد، در اين موقع حيات ابدى بر او ثابت مى‌گردد. ❇️هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق ؛ ثبت است در جريده عالم دوام ما 💢در اثر تأمّل و تدبّر در آيات كريمۀ قرآنيّه اين اصل مسلّم مى‌گردد، و حاصل آنكه خداوند در جائى از قرآن مجيد مى‌فرمايد: 💢مسافران كشته‌شدۀ در راه خدا به طور جاويد زنده‌اند و هرگز نميرند. ❇️وَ لا تَحْسَبَنَّ‌ الَّذِينَ‌ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ‌ اللّهِ‌ أَمْواتاً بَلْ‌ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ يُرْزَقُونَ‌ . 💢و در جائى ديگر مى‌فرمايد: هر چيزى فنا و نيستى‌پذير است مگر وجه پروردگار. ❇️كُلُّ‌ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ‌ إِلاّ وَجْهَهُ‌ 💢و در جاى ديگر مى‌فرمايد: هر چه در نزد پروردگار است بقا و ثبات دارد. ❇️ما عِنْدَكُمْ‌ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ‌ باقٍ‌ 💢از انضمام اين آيات به يكديگر معلوم مى‌شود آنان كه زنده بوده و در نزد پروردگار روزى مى‌خورند عبارتند از وَجْهُ‌ الله كه بَوار و زوال به نصّ‌ آيۀ قرآن در آن راه ندارد. 💢از طرف ديگر از آيات كريمۀ قرآنيّه معلوم مى‌شود كه مراد از وجه الله تعالى كه زوال‌پذير نيست همانا اسماءِ الهيّه است. 💢و بيان آن اينست كه در آيۀ ديگرى همين وَجْهُ‌ الله را كه فنا و زوال در او راه ندارد تفسير به اسماء خود نموده و صفت عزّت و جلالت را بر آن مترتّب ساخته است: ❇️كُلُّ‌ مَنْ‌ عَلَيْها فانٍ‌ - وَ يَبْقى‌ وَجْهُ‌ رَبِّكَ‌ ذُو الْجَلالِ‌ وَ الْإِكْرامِ‌ . 💢به اتّفاق جميع مفسّرين كلمۀ «ذو» صفت براى «وجه» مى‌باشد يعنى «وجه» پروردگار تو كه آن وجه ذوالجلال والاكرام است باقى است. 💢و چون مى‌دانيم كه وجه هر شىء عبارتست از آن چيزى كه مواجهه بدان حاصل مى‌شود، بنابراين وجه هر چيز آن چيز است، و مظاهر، همان هستند كه مواجهۀ خدا با تمام مخلوقات به وسيلۀ آنها انجام مى‌گيرد؛ و نتيجۀ آن اين مى‌شود كه تمام موجودات فنا و زوال پذيرند مگر اسماء جلاليّه و جماليّه 💢و بالنتيجه معلوم مى‌شود كه سالكان إلىِ‌ الله كه به فيض سعادت بَلْ‌ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ يُرْزَقُونَ‌ رسيده‌اند عبارتند از اسماء جلاليّۀ و جماليّۀ حضرت پروردگار جلّ‌ و عزّ. 💢از همين گفتار به خوبى معلوم مى‌شود كه مرادِ ائمّۀ طاهرين سلام الله عليهم اجمعين - كه فرموده‌اند: ، چه بوده است، و الاّ مقام حكومت ظاهريّۀ اجتماعيّه و وساطت و مباشرت در امور شرعيّه و احكام ظاهريّه الهيّه مقامى نيست كه بدين كيفيّت خود را توصيف كنند. 💢بلكه مراد همان فناء در ذات احديّت است كه ملازم با وجه الله گرديدن و مظهر اتمّ‌ صفات جماليّه و جلاليّۀ او شدن است كه قابل قياس با هيچ مقام و منصبى نيست. 📚رساله لب اللباب. صص 29 - 30 @almirsalaat
19.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| اشاره ای به ثمره مبحث مقدمه واجب در علم اصول / رابطه مبحث مقدمه واجب و مبحث کیفیت جعل احکام وضعیه 🎙استاد شیخ علی فرحانی 📚گزیده تدریس کفایه الاصول @almorsalaat
📌 فهَذَا مَقَامٌ‌ مَكْنُونٌ‌ لا يمَسُّهُ‌ الّاالْمُطَهَّرونَ‌ 🔰علامه سید محمد حسین طهرانی 💢در اخبار زيادى وارد شده است كه نيّت سه مرتبه دارد، منها ما قال الصّادق عليه السّلام: العُبَّادُ ثَلاَثَةٌ‌: قَوْمٌ‌ عَبَدُوا اللَهَ‌ خَوْفًا فَتِلْكَ‌ عِبَادَةُ‌ الْعَبيدِ، وَقَوْمٌ‌ عَبَدُوا اللَهَ‌ طَمَعًا فَتِلْكَ‌ عِبادَةُ‌ الاُجَراءِ، وَقَوْمٌ‌ عَبَدُوا اللَهَ‌ حُبًّا فَتِلْكَ‌ عِبَادَةُ‌ الْأحْرارِ. 💢در اثر تأمّل و دقّت واضح خواهد شد كه عبادت دو دستۀ اوّل به حقيقت صحيح نيست زيرا عبادت آنها به خدا و براى خدا نبوده و مرجع عبادت آنها به خودپرستى است و در واقع آنها خود را پرستيده‌اند نه خداى تعالى را، چون بازگشت عبادت آنها به همان علائق و مشتهيات نفسانى است، و چون خودپرستى با خداپرستى جمع نمى‌شود بنا بر اين بايد بر حسب نظريّۀ اوّل، اين جماعت به خدا كافر بوده و خدا را منكر باشند ليكن چون قرآن كريم به نصّ‌ خود اصل خداپرستى را فطرى هر بشرى بيان فرموده است و هرگونه تغيير و تبديلى را در خلقت نفى نموده است: 💢فَأَقِمْ‌ وَجْهَكَ‌ لِلدِّينِ‌ حَنِيفًا فِطْرَتَ‌ اللَهِ‌ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ‌ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ‌ لِخَلْقِ‌ اللَهِ‌ ذلِكَ‌ الدِّينُ‌ الْقَيِّمُ‌ وَ لكِنَّ‌ أَكْثَرَ النَّاسِ‌ لا يعْلَمُونَ‌ . 💢بنابراين انحراف بشر از جادّۀ خداپرستى نيست بلكه از جادّۀ توحيد است كه خدا را در فعل و صفت واحد نمى‌دانند بلكه غير او را با او سهيم و شريك مى‌كنند، و لذا قرآن در همه جا براى اثبات توحيد خداوند و نفى شرك از او قيام فرموده است. و بر اين اساس دو دستۀ اوّل خدا را در منظور خود سهيم و شريك مى‌دانند و در عين خداپرستى نيز از خودپرستى دست باز نمى‌دارند و فعل خود را در عبادات براى هر دو منظور بجا مى‌آورند و اين همان شرك است، و در حقيقت اين دو گروه، مشرك به خداى متعال مى‌باشند كه به نصّ‌ قرآن براى آن آمرزشى نيست. 💢إِنَّ‌ اللّهَ‌ لا يَغْفِرُ أَنْ‌ يُشْرَكَ‌ بِهِ‌ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ‌ ذلِكَ‌ لِمَنْ‌ يَشاءُ . 💢بنابراين عبادت آنها ابدا مثمر ثمر نبوده و آنها را به خداى متعال نزديك نخواهد ساخت. 💢امّا دستۀ سوّم كه خدا را بر اصل محبّت مى‌پرستند كه همان عبادت احرار است و در بعضى از روايات وارد است كه تِلْكَ‌ عِبادَةُ‌ الْكِرَامِ‌ 💢اين همان عبادت صحيحۀ واقعيّه است و به آن نمى‌رسند مگر پاكان درگاه الهى. فهَذَا مَقَامٌ‌ مَكْنُونٌ‌ لا يمَسُّهُ‌ الّاالْمُطَهَّرونَ‌ 💢محبّت عبارتست از انجذاب، يعنى كشيده شدن چيزى به سوئى و حقيقتى. دسته سوّم گروهى هستند كه پايۀ عبادت و پرستش خود را بر محبّت و كشش به سوى خدا قرار داده غير از كشيده شدن به سوى او و تقرّب به حضرت او هيچ مقصود و منظورى ندارند و صرفاً همان انجذابى كه از ناحيه محبوب در خود حسّ‌ مى‌كنند داعى و محرّك آنها به سوى محبوب و موجب حركت آنها بدان حريم است. 💢در بعضى از اخبار وارد شده است كه حقّ‌ تعالى را از آن جهت كه اهليّت عبادت دارد پرستش نمائيد. و معلوم است كه اين اهليّت بازگشتش به صفات الهى نبوده بلكه راجع به مقام ذات مقدّس اوست جَلَّ‌ جَلَالُه و عَظُمَ‌ شَأنُهُ‌، و بنا بر اين مفادش آن خواهد بود كه خداوند را چون خداوند است عبادت كنيد: 💢الَهى مَا عَبَدْتُكَ‌ خَوْفًا مِنْ‌ نَارِكَ‌ وَ لا طَمَعًا فِى جَنَّتِكَ‌، بَلْ‌ وَجَدْتُكَ‌ اهْلًا لِلْعِبَادَةِ‌ فَعَبَدْتُكَ‌. 💢انْتَ‌ دَلَلْتَنى عَلَيْكَ‌، وَ دَعَوْتَنى الَيْكَ‌، وَ لَولاَ انْتَ‌ لَمْ‌ أ دْرِ مَا انْتَ‌. @almorsalaat
📌 📌 استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا) eitaa.com/almorsalaat/1351 💢دروس فلسفه 👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، عرض ذاتی از نگاه علامه طباطبایی و حضرت امام، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه) eitaa.com/almorsalaat/1348 💢دروس اصول فقه 👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا) eitaa.com/almorsalaat/1355 💢دروس فقه 👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی) https://eitaa.com/almorsalaat/6679 💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/ 💢دوره ولایت در قرآن https://eitaa.com/almorsalaat/7322 💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/ 💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید https://eitaa.com/almorsalaat/6333 💢مجموعه جلسات (روش تحصیل و برنامه ریزی) eitaa.com/almorsalaat/4489 💢سلسله جلسات مصباح اندیشه https://eitaa.com/almorsalaat/7307 💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی eitaa.com/almorsalaat/2146 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/4613 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره) eitaa.com/almorsalaat/2411 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری(ره) https://eitaa.com/almorsalaat/4643 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 📝برنامه تدریس های استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ 🔹مکاسب 6 - القول فی ماهیة العیب / 7-8 صبح/ مدرسه فقهی امام باقر (ع) 🔹کفایه 5 - اصول عملیه / 8-9 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) 🔹 الفائق / 9-10 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) 🔹مکاسب - خیارات / ساعت 10 -11/ مدرسه فقهی ائمه اطهار (ع) 🔹مکاسب - شرایط العوضین/ یک ساعت بعد از اذان ظهر/ مدرسه فقهی دارالهدی 🔹رسائل - قطع و ظن / دو ساعت بعد از اذان ظهر/ مدرسه فقهی دارالهدی 🔹قواعد عامه فقه فرهنگ 🔹 فقه روابط اجتماعی 📌 در حال تکمیل..... @almorsalaat
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| علم پیشرفت میکند! 🎙استاد شیخ علی فرحانی 📚گزیده تدریس نهایه الحکمه @almorsalaat
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای در استنباط احکام 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ✨قم و دیگر حوزه‌ها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند. ✨چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از  است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند. ✨فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند  موضوع و حکم را بفهمد؟ ✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. ✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. ✨در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹ 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| اشاره ای به علت تاریخی صلح امام حسن علیه السلام 🎙استاد شیخ علی فرحانی 📚نشست علمی؛ سال 98 (ع) @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا