eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
586 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 ♦️لیست های استاد محمدمهدی ستوده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔸۱.مکاسب بخش اول (پایه7) 🔸۲.ادامه حلقه ثانیه از تطبیقات استصحاب تا پایان کتاب 🔸۳.دروس تمهیدیه از ابتدای جلد سوم (کتاب القضاء تا پایان کتاب المیراث) 🌐دروس فوق در مدارس قم برگزار می شود و ان شاء الله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات قرار خواهد گرفت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ایشان eitaa.com/M_Mahdi_Sotude مراجعه فرمایید. @almorsalaat
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی 🔹وَ مَا لِی لا أَبْکِی وَ لا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ [فَوْقَ‏] رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ 🔹فَمَا لِی لا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ، أَبْکِی لِخُرُوجِی مِنْ قَبْرِی عُرْیَانا ذَلِیلا @almorsalaat
توثیق محمد بن سنان.mp3
3.43M
🔊| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزالی و محیی الدین👇👇 eitaa.com/almorsalaat/3721 @almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
📌| عباراتی از آثار امام در محمد بن سنان 🌀... رواية العلاء بن الفضيل و لا يبعد أن تكون صحيحة، إذ ليس في سندها من يناقش فيه إلّا العبيدي و محمّد بن سنان و هما على الأصح (كتاب البيع ج1 ص498) 🌀... رواية إسماعيل بن جابر التي هي صحيحة أو كالصحيحة؛ إذ ليس في سندها إلّا محمّد بن سنان، و هو على الأصح (كتاب البيع ج2 ص450) 🌀... صحيحة حذيفة بن منصور بناءً على محمّد بن سنان كما (كتاب البيع ج3 ص603) 🌀... رواية طلحة بن زيد و في سندها محمّد بن سنان، و هو (المکاسب المحرمه ج‏2 ص‏143) @almorsalaat
🌐فقه متکفل مسائل جدید اقتصادی و است/ در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوى‌اى مخصوص وجود داشته باشد سپس روشنفكران و نخبگان اينها را به فرآورده‌ تبديل مى‌كنند. 🔹در عين حال مسائل جديدى وجود دارد. در زمينه‌ى اقتصاد، مسائل تازه‌اى وجود دارد. مثلاً ما بانكدارى اسلامى را به وجود آورده‌ايم. امروز مسائل تازه‌اى در زمينه‌ى پول و بانكدارى وجود دارد؛ اينها را بايستى حل كرد؛ بايد اينها را در بانكدارى اسلامى - بانكدارى بدون ربا - ديد. كى بايد اينها را انجام بدهد؟ فقه متكفل اين چيزهاست. 🔹در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوى‌اى مخصوص فقه حكومتى وجود داشته باشد تا مسائل جديد حكومتى و چالشهائى را كه بر سر راه حكومت قرار مى‌گيرد و مسائل نو به نو را كه هى براى ما دارد پيش مى‌آيد، از لحاظ فقهى مشخص كنند، روشن كنند، بحث كنند، بحثهاى متين فقهى انجام بگيرد؛ بعد اين بحثها مى‌آيد دست روشنفكران و نخبگان گوناگون دانشگاهى و غير دانشگاهى، اينها را به فرآورده‌هائى تبديل مى‌كنند كه براى افكار عموم، براى افكار دانشجويان، براى افكار ملتهاى ديگر قابل استفاده است. اين كار بايستى انجام بگيرد، ما اين را لازم داريم. محصول اين كاوشهاى عالمانه مى‌تواند در معرض استفاده‌ى ملتها و نخبگان ديگر كشورها هم قرار بگيرد. 📚رهبر معظم انقلاب 1390/6/17 @almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
⭕️| گفتاری از آیت الله مظاهری در توثیق محمد بن سنان 🔅گفته‌اند روايت ضعيف السند است ضعف سند براى چه‌؟ براى محمد بن سنان، اين محمد بن سنان توى رجال يك اختلافى روى آن است چوب غلوش را هم مى‌خورد و الا نمى‌شود محمد بن سنان را رد كرد، مى گويند غالى است مى‌گويند يك حرف‌هايى در باره ائمه طاهرين عليهم السلام مى‌زده كه اين حرف‌ها را نبايد بزند لذا مثل مرحوم نجاشى فرموده كه اين غالى است اين كذب است اين ضعيف است. 🔅اما همين مرحوم نجاشى و ديگران نقل مى‌كنند اقا امام جواد عليه السلام اين را توثيقش كرده محمد بن سنان از اصحاب حضرت رضا سلام الله عليه بوده البته روايت از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام و موسى بن جعفر عليه السلام زياد روايت نقل مى‌كند شايد 1000 روايت ابن محمد بن سنان در كتب اربعه دارد مخصوصا در كافى آن لفظى كه اقا امام جواد عليه السلام فرمودند فرموده‌اند رضى‌الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى قط توثيقش خيلى بالاست انصافا، و ما خالفنى و ابی قط، لذا بسيارى از بزرگان همين جمله را گرفته اند و گفته‌اند اين موثق است. فرموده‌اند من وكلاء الرضا عليه السلام والجواد عليه السلام. 🔅بالاتر از اين مرحوم علامه در خلاصه فرموده‌اند كه انه من اصحاب السر و اين ديگر خيلى بالاست بعد هم فرموده و هو كثير الروايه ازيد من الف 🔅از همه اين‌ها بگذريم غالب اصحاب اجماع از او روايت نقل مى‌كنند مثل صفوان و ابن محبوب و احمد بن محمد بن عيسى و حالا اين اصحاب اجماع نيست از كسانى است كه لايروى الا عن ثقه، 🔅ولى بالاتر از اين‌ها كه مرحوم آقاى خويى كه اين قدر اصرار در تضعيفش دارد قبول دارد اين‌ها را اين‌كه اين ابن قولويه و على بن ابراهيم در تفسيرش آمده و مرحوم آقاى خويى قبول دارد كه على بن ابراهيم رواياتى كه در تفسير على بن ابراهيم است همه موثق است ابن قولويه در كامل الزيارات خيلى از او روايت نقل مى‌كند و همين مرحوم آقاى خويى مى‌گويد كه هر روايتى در اين كامل الزيارات است اين صحيح السند است 🔅خيلى این محمد بن سنان را اهل رجال به او اهميت داده‌اند، فقط اين جمله كذاب از مرحوم نجاشى است كه غير از اين چاره‌اى هم نداريم كه معنا بكنيم كذاب يعنى انه غال، غلو، حالا اين منافات با آن رواياتش ندارد حالا غالى هم باشد يك حرفهايى هم در باره اهل بيت گفته باشد كه غلو باشد اين‌كه ضرر نمى‌زند به اين‌كه اين روايت را گفته من جدد قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الدين، بنابراين اين روايت اين هم كه اصرار مى‌كنم چون‌كه همين‌طور كه مرحوم علامه فرمودند اين محمد بن سنان بيش از 1000 روايت در كتب اربعه دارد مخصوصا مرحوم كلينى بنابراين نمى‌شود محمد بن سنان را بگوييم ضعيف است و رواياتش به‌درد نمى‌خورد، 🔅رواياتش به‌درد مى‌خورد صحيح السند است بايد هم بگوييم صحيح عال العال است اين قدر كه تعريف از اين محمد بن سنان شده كم افراد است كه اين قدر تعريف شده باشند اتفاقا اين جمله‌اى كه حضرت امام جواد سلام الله عليه فرموده‌اند كه رضى الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى ايشان را با صفوان پهلوى هم گذاشته فرموده رضى‌الله عنهما برضايى عنهما و ما خالفانى وابى قط يعنى پهلوى صفوان بن يحيى كه از اصحاب اجماع است از آن 6 نفرى‌ها هم هست بنابراين روايت از نظر سند اشكال ندارد. 📚آیت الله مظاهری دروس فقه ج1 ص1648 @almorsalaat
🌀تحقق بانکداری اسلامی فتح عظیم است 📍بانكدارى اسلامى، پول را در جامعه به شكل اسلامى مطرح كردن و دادوستد كردن مسأله‌ى بسيار مهمى است. اگر بتوانيم اين حقيقت را به معناى جامع كلمه در جامعه به وجود بياوريم، فتح عظيمى در دنيا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعه‌ها و سنگرها نيست. اگر كارگزاران دستگاه بانكى بتوانند اين را به معناى جامع و كامل مسئله اجرا و پياده كنند، بزرگترين سنگر اقتصادى امروز دنياست. 📍خصوصيت بانكدارى اسلامى و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غير ربا، تنظيم مبادلات پولى بر اساس قوانين اسلامى و معاملات اسلامىِ صحيح است، كه در آن‌ها ظلم و استثمار و كنز و تبعيض و اختلاف طبقاتى و امثال اين‌ها به وجود نمى‌آيد. 🎙رهبر معظم انقلاب 1369/6/7 @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
👆👆👆👆👆 دوستان عزیز حتماً این مجموعه رو استماع کنید. این مجموعه حاوی نکات مهم و کاربردی است که دانستن آنها در زندگی طلبگی لازم است. روی هر کدام از لینک ها که بزنید، فایل صوتی مربوطه در دستگاه شما دانلود می شود و سپس اون رو بشنوید. @almorsalaat
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
💠| اهمیت و جایگاه شناخت و لوازم آن 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از تدریس استاد @almorsalaat
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀این چشم، طریقۀ تمام انبیا علیهم‌السلام بوده و به اعلی علیین مربوط است! / در برخی از اعمال، چشم نشانه استجابت دعاست. 🎙آیت‌الله بهجت (ره) @almorsalaat
از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم به حیوان برزدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم حملهٔ دیگر بمیرم از بشر تا بر آرم از ملایک پر و سر وز ملک هم بایدم جستن ز جو کل شیء هالک الا وجهه بار دیگر از ملک قربان شوم آنچ اندر وهم ناید آن شوم @almorsalaat
المرسلات
#شعر #معارف از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم به حیوان برزدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه تر
♨️| نکاتی در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن انسان ♦️نفس، از همين طبيعت و وليده همين عناصر طبيعت است. چنانكه كلام حضرت حق به اين معنى اشاره، بلكه بر آن دلالت دارد، و چه بسا آيه شريفه «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً» و آيات ديگر به اين مضمون، مرادشان اين نيست كه مضغه جاى ديگر بود و آورديم روى علقه قرار داديم، بلكه همين علقه، تتحرّك بحركة فى جوهرها و صارت مضغه، و هكذا المضغة تتحرّك و صارت لحماً، و به همين نحو تا آنجا كه جنين مى‌‏شود ♦️و اين جنين همان است كه در سابق بوده و حركت كرده تا مغز كه معتدل‏ترين جسم از اجسام است در جنين ايجاد مى‌‏شود و چنان در حد اعتدال و لطافت است كه عرشِ اجسام طبيعت و آخرين جسمِ معتدل طبيعت است و همين آخرين مرتبه جسم است كه در جوهر خود حركت كرده و به اول درجه احساس كه لمس باشد متبدل مى‌‏گردد. و براى همين است اول حسى كه در جنين موجود مى‏‌شود همان حس لمسى ضعيف است. و همين قوه لمس، حركت كرده و قوّت پيدا مى‌‏كند تا به تدريج احساسهاى ديگر مانند قوه باصره و سامعه پيدا مى‌‏شود و به تدريج سير را ادامه داده تا به قوه خياليه ضعيفى مى‌‏رسد. ♦️لذا طفل در اول، قوه خياليه ندارد، بعد كه قوه خيال توليد مى‏‌شود به يك درجه ضعفى است كه مى‌‏بينى در خواب، خيال ديگرى كه غير پستان باشد ندارد. لذا بعد از چند روزى كه مى‌‏گذرد مى‌‏بينى مثل اينكه در خواب پستان مى‏‌مكد، دهنش را حركت مى‌‏دهد. ♦️... و الحاصل: وقتى معتدل‏ترين اجسام، يعنى مغز در جنين پيدا مى‏‌شود اين، آخرين درجه جسم و عرشِ جسم است و وقتى مغز حركت مى‌‏كند، اول مرتبه احساس توليد مى‌‏شود. چون جسم بجوهره به واسطه حركت به حس لمس منقلب مى‏‌شود و چون اين حس به جسم نزديك است و آخرين مرتبه جسم، اولين مرتبه حس است لذا حالّ در جسم است و به تدريج حركت كرده و مشاعر و احساسات ديگر پيدا مى‏‌شود و قوه خياليه به وجود مى‌‏آيد. ♦️بعد كه اين حس رو به ترقى گذاشت به آخرين مرتبه عالم طبيعت مى‏‌رسد كه اول مرتبه تجرد است. و به تدريج اين قوا كه تكميل مى‌‏شوند و رو به عالم غيب مى‏‌گذارند وحدتى به دنبال اينها حاصل مى‏‌آيد كه نفس است. 📚تقریرات فلسفه ج3 ص74 @almorsalaat