eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۴ ۹۹/۱۱/۲۶ @majazi_almorsalaat
در این جلسه عبارت اجزای در برائت به دلیل حکومت حدیث رفع بر ادله اجزاء و شرائط خوانده شد. در ابتدای بحث، گوشه هایی از مبنای امام (ره) در تفسیر حدیث رفع و تفاوت دیدگاه ایشان با شیخ اعظم (ره) و آخوند خراسانی (ره) بیان شد. در توضیح بیشتر به امام ذیل حدیث رفع مراجعه کنید. همچنین اشاره شد که نگاه امام به مسئله متفاوت است. ایشان این نگاه را در تنبیهات کتاب استصحاب بیان کرده اند. @almorsalaat
021-99.11.26.mp3
35.91M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲6 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲6 @majazi_almorsalaat
در متن کتاب چنین آمده است: قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم‏] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال. أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى. یکی از مبانی شیخ در کار با روایت این است که گاهی، به بخش هایی از متن روایت اشکال می کند، ولی در نهایت هم آن روایت را می پذیرد و به بخشی از آن فتوا می دهد. در مورد روایت لاضرر هم ایشان می گوید که صدر راویت سمره که حضزت حکم به قلع نخل او می کند با قواعد فقهی نمی سازد، اما این مسئله خللی به اینکه به ذیل روایت تمسک شودف وارد نمی کند. اما فرموده است که «عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى» غالبا در تفسیر عبارت امام می گویند که ایشان آن مبانی شیخ را قبول ندارد. ام ا با توجه به مبانی امام، این تفسیر صحیح نیست. اما کأنّ در این عبارت به شیخ می گوید که من کلام شما را متوجه هستم اما در این روایت صادق نیست. ایشان به مناسبت بیان این قاعده، در تبیین مرام شیخ، ارجاعاتی به سایر عبارات ایشان در مکاسب بیان کردند و همچنین نکات مهمی در مورد رنسانس علم اصول و فاصله گرفتن آن از فقه که توسط مرحوم آخوند ایجاد شد، بیان کردند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
recording-20210215-084030.mp3
15.24M
استاد علی فرحانی جلسه۲۴۵ ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۵ ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
در این جلسه اجزای استصحاب و قاعده تجاوز و فراغ بحث شد. در مورد استصحاب، باید بر اساس دلیل آن (لاتنقض الیقین بالشک) اصل عملی یا اماره بودن آن بدست بیاید. اگر اصل عملی باشد و لسان آن جعل حکم ظاهری باشد، اجزا دارد و الا فلا. وجه اماره بودن استصحاب نزد محقق خوئی و وجه اصل عملی بودن آن نزد امام (ره) نیز بیان شد. در مورد قاعده تجاوز و فراغ نیز باید همانند استصحاب مشخص شود که آیا لسان دلیل آن چیست و بر اساس آن اجزا را مشخص کرد. امام (ره) در هر دو مورد قائل به اجزاء هستند. آخرین مطلبی را که بیان کردند، مسئله اجزا در صورت تبدل رأی مجتهد بود که آن را به کتاب اجتهاد و تقلید خودشان ارجاع دادند. در مورد مجتهد و مقلد نیز پس از تفکیک بین وظیفه مجتهد نسبت به خودش و وظیفه مقلد، همان قاعده کلی در باب اجزاء جاری می شود. @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز 🔰 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت. 🔻 این برنامه ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، به صورت زنده از شبکه‌های رسانه‌ی ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد. 🔻 هرسال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار میکردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهد شد. 💻 @khamenei_ir
022-99.11.27.mp3
6.62M
استاد علی فرحانی جلسه22 ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه22 ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
عبارت: قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم‏] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال. أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى. و أما الإشكال فلا يرد على ما ذكرنا؛ ضرورة أنّ المورد مندرج تحت الحكم السلطاني الكلّي، فيكون الأمر بالقلع لقطع مادّة الفساد المتوقّع في مثل المقام. و أمّا على غيره فالإشكال وارد؛ لأنّ عدم تشريع الحكم الضرري و نهي اللَّه تعالى عن الإضرار بالغير، لا يقتضيان الإضرار بالغير بقطع شجرته. و يؤكّد الإشكال ظهور موثّقة زرارة في كون المستَند للقلع هو قوله: (لا ضرر و لا ضِرار)؛ لوقوعه تعليلًا لقوله: (فاقلع الشجرة)، و لهذا وقعوا [عند] الجواب عنه في حَيْصَ بَيْصَ. مختصر کلاس: جناب شیخ اشکالی را در مورد روایت بیان کرد (این حکمی را که پیامبر در مورد قلع شجره بیان کرده است، با قواعد سازگاری ندارد) و پذبرفت که این اشکال وارد است، اما خللی به استدلال وارد نمی کند. حضرت امام (ره) می فرماید که بنا بر مبنای ما که حکم را سلطانی می بینیم، اشکال وارد نیست. اما بنا بر مبنای قوم که حکم را تبلیغی دیده اند، اشکال وارد است و مخلّ به استدلال هم می باشد و تلاش هایی هم که برای حل اشکال شده است، نتیجه نمی دهد. بر اساس ساختاری مه که امام (ره) به بحث می دهد، اگر سلطانی بودن این حکم را که مبنای امام (ره) است، نپذیریم، نمی توانیم قاعده لاضرر را از این روایات استنباط کنیم. اما از آنجایی که این قاعده یکی از قواعد اصلی فقهی است و هیچ فقیهی نمی تواند آن را نپذیرد، فقها تلاش کرده اند ولو با دست برداشتن از ظهور روایت (خصوصا ظهور فقره «لاضرر و لاضرار» در تعلیل حکم پیامبر به قلع شجره) به نحوی قاعده را از روایت بدست آورند و هو کما تری. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹لحظاتی از آخرین غبارروبی شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم (ع) @almorsalaat
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
📌 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی بود... 💬 مسأله‌ی  اخلاق، مسأله‌ی ، مسأله‌ی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزه‌های علمیه جدی گرفت. این‌طور نباشد که طلبه به خاطر خانه‌اش - که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد - به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟ از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانه‌ی کذایی داشته باشیم! 🔸 البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما این‌طور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیه‌ی کارهای دیگری که بعضی میکنند - دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن - تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود. 🗓۱۳۷۰/۰۶/۳۱ 📚کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@Khamenei_Hawzah
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۵ ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
امروز بحمدالله در درس مناهج، بحث اجزاء به رسید. از فردا انشالله بحث بسیار مهم می شود. @almorsalaat