eitaa logo
بدان ایدک الله
317 دنبال‌کننده
226 عکس
189 ویدیو
77 فایل
ارائه برخی از مطالب معرفتی ... [ممنون می‌شوم اگر از کپی مطالب خودداری نمایید.] ادمین کانال @Nahj_albalagheh
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش_و_پاسخ_در_مورد_نماز_و_روزه_-_جوانان).Mp3
435.2K
بسم الله الرحمن الرحیم پرسش و پاسخ در مورد نماز و روزه - جوانان پرسش: در مدرسه دخترم همكلاسی‌های دبیرستانیش روزه نمی‌گیرند، چه كنم كه دخترم از روزه دلسرد نشود؟ 🖌پاسخ حجت الاسلام و المسلمین محمد كاظمی از اساتید ستاد اقامه نماز 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مسیحیِ مسلمان نقل قولی از شهید مطهری (ره) در خصوص دانشمندی مسیحی که شهید مطهری (ره) معتقد بوده است آن دانشمند در روز قیامت «مسلمان» محشور می‌شود. ۱۳۸۵/۰۳/۲۵ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
28.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❓چرا دشمنان نسبت به امیر المؤمنین (علیه‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) این قدر خشونت آشکار نشان دادند؟ 📝 پاسخ استاد حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی را به پیوست مشاهده نمایید. بدان ایدک الله | از اینجا می‌توانید عضو کانال شوید. @tafsirmoqaran
ترتیب مراجعه به منابع اصولی متاخر.pdf
333.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 ترتیب مراجعه به منابع اصولی معاصر در بیان استاد حسینی نسب در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص ترتیب مراجعه به منابع اصولی معاصر پاسخی [کتبی] را ارائه نمود‌ه‌اند که متن آن تقدیم گردیده است. آن پرسش‌ها عبارتند از: 1️⃣ استاد با چه نظم و ترتیب باید به منابع مراجعه کرد؟ 2️⃣ استاد در این صورت کلام بعضی از علما مثل میرزا حبیب‌الله رشتی (ره) و (ره) و مرحوم میرزای قمی (ره) دیده نمی‌شود؟ 3️⃣ بعضی از اساتید نظرشان این است که تتبع زیاد باعث می‌شود نتوانید فکر کنید در نتیجه قوی‌ای نمی‌شوید، لذا به جای تتبع فکر کنید نظر شما در این رابطه چیست؟ 💢نکته مهم: مدارس خمسه اصولیون پس از محقق خراسانی (ره) در بیان استاد حسینی نسب استاد حسینی نسب بر این باورند که اصولیون پس از آخوند خراسانی (ره) به پنج مدرسه تقسیم می‌شوند. دو مدرسه در قم و سه مدرسه در نجف قرار گرفته است. این پنج مدرسه بدین قرار است: ۱- مدرسه (ره) در قم مقدسه ۲- مدرسه مرحوم (ره) در قم مقدسه ۳- مدرسه (ره) در نجف اشرف ۴- مدرسه (ره) در نجف اشرف ۵- مدرسه (ره) در نجف اشرف استاد بر این باورند امام خمینی (ره) متأثر از مدرسه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره) هستند و مرحوم آیت الله خوئی (ره) نیز تاثیر یافته از هر سه مدرسه نجف خصوصاً مدرسه محقق نائینی (ره) هستند. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
بسم الله الرحمن الرحیمپرونده ویژه؛ رسالت حوزه علمیه 🏷️ حوزه علمیه در بیان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🏷 صفحه ۱ از ۲ ____________ بدان ایدک الله __________ حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، ، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه علمیه یاد بگیریم.‌ لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. مگر شما نمیگویید: «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء»؟ علمای دین، ورثه‌ی انبیائند دیگر؛ اینجا مراد از علما، علمای دین هستند و اینها ورثه‌ی انبیائند. انبیا چه کاره بودند؟ [آیا] انبیا آمدند تا معارف دین را فقط بیان کنند یا نه، را در جامعه محقّق کنند؟ حتماً این دوّمی است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط.» این «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» نشان میدهد که حضور انبیا برای «قیام به قسط» لازم است، یعنی رابطه هست بین حرکت انبیا و «قیام به قسط» در جامعه؛ حالا این «لام» در «لِیَقومَ» چه «لامِ» علّیّت باشد، چه «لامِ» عاقبت و نتیجه باشد، فرقی نمیکند؛ یعنی نبیّ باید کند در جامعه و چون اقامه‌ی قسط میخواهد بکند، مبارزه میکند؛ وَالّا اگر نبی نمیخواست اقامه‌ی قسط بکند، توحید را نمیخواست عملی بکند، انداد الله را نمیخواست به کنار بزند، جهاد لازم نبود. این «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا لِمآ اَصابَهُم فی سَبیلِ الله» برای چیست؟ چرا مجاهدت کردند؟ همه‌ی انبیا مجاهدت کردند، حالا بعضی‌ها توانستند، دستشان رسید، مقاتله کردند: «قاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیر» [بعضی هم نتوانستند.] ما خب خبر انبیا را نداریم امّا در بعضی از روایات اشاره‌ای هست: «اَوَّلُ مَن قاتَلَ فی‌ سَبیلِ‌ اللَهِ‌ اِبراهیم‌»؛ حالا ما در حالات حضرت ابراهیم [در قرآن] این را نداریم امّا در روایت این را داریم؛ و بقیّه‌ی انبیا [هم] مقاتله کردند، مجاهده کردند فی‌سبیل‌الله. در اسلام [هم که داریم] «قاتِلُوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار» یا «اَلَّذینَ ءامَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الله»، این قتال و جهاد برای چیست؟ قبل از اینکه بیاید مدینه، از مردم مدینه که آمده بودند، از نمایندگان اوس و خزرج بیعت گرفت؛ گفت با جانتان، با مالتان باید همراه من باشید، آنها هم قبول کردند، پیغمبر [هم] تشریف آورد مدینه. وقتی هم وارد شد، هیچ سؤال نکرد که حالا مثلاً حاکمیّت هم به عهده‌ی ما است یا نه؛ نه، معلوم بود، همه میدانستند آمده و حاکمیّت و حکمرانی و اداره‌ی حکومت به عهده‌ی او است. دین برای این است: «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛ معنای «لِیُطاعَ» فقط این نیست که اگر گفت نماز بخوانید، نماز بخوانید؛ نه، [معنایش] اطاعت در همه‌ی امور زندگی [است]، یعنی . خب پس این بخشی از اسلام است، یعنی بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
پرونده ویژه؛ رسالت حوزه علمیه 🏷️ حوزه علمیه در بیان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🏷 صفحه ۲ از ۲ ____________ بدان ایدک الله ___________ خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که بزرگوار کرد. یکی از دوستان بدرستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامه‌ی مفصّل امام. را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. پس این کاری که حوزه‌ی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفه‌ای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند. بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیه‌ی شریفه آمده است: «وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ»، «ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه» گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفه‌ی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که به معنای واقعی و سپس به معنای واقعی و سپس به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
پرونده ویژه؛ رسالت حوزه علمیه (۲) 🏷 نسبت حوزه با نظام اسلامی در بیان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ ____________ بدان ایدک الله ____________ آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبه‌ی فاضل در تلویزیون می‌نشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعه‌ها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنه‌ی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
استاد مهدیان.mp3
2.16M
🎙 حجت الاسلام علی مهدیان ❓مردمی‌سازی دولت به چه معناست؟ ❓مردم چه نقشی در پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند؟ ❓روش مردمی‌سازی دولت چیست؟ ❓دولت اسلامی چگونه محقق می‌شود؟ ❓مدیریت مردم‌سالارانه دولت به چه معناست؟ 🏷 پ‌ن: پرسش‌های فوق برخی از نظام مسائلی هستند که یا از منظر دین مبین اسلام بررسی گردیده‌اند و یا نیازمند پژوهش و در برخی مسائل نیازمند بازپژوهی هستند. بر همین اساس یادگیری و اجتهاد در علم فقه و بالتبع در مبانی تفقه (با حدود و ثغوری که فقها تبیین نموده‌اند) در استنباط عقبه معرفتی و همچنین تأسیس پایه‌های تئوریک و زیربنایی دانش‌های روبنایی نظیر دانش مدیریت، ضرورتی بیش از پیش پیدا می‌کند. این مهم بر پژوهشگران دانش مدیریت اسلامی بسیار روشن است و در این مسئله تحقیقات قابل توجهی نیز ارائه گردیده است. با این وصف، مع‌الاسف مشاهده می‌شود که برخی از حوزویان به نقد دروس حوزه پرداخته‌اند و ادعای بی ثمر بودن علوم حوزوی در مدیریت امور کشور دارند و معتقدند که روحانیت با حضور در کرسی دانش فقه و اصول «هیچ علمی و هیچ تجربه‌ای به کار اداره مملکت بخورد کسب نمی‌کند»! اگرچه بر این قبیل ادعاها نقدهای جدی وارد است لیکن مادامی که این ادعاها فاقد پشتیبان معرفتی و استدلال باشند صلاحیت تبیین و بررسی را ندارند. ___________________ بدان ایدک الله | از اینجا می‌توانید عضو کانال شوید.
الفروق اللغوية لأبي هلال العسكري.pdf
4.64M
بسم الله الرحمن الرحیم (۱) کتاب فروق اللغویة از جمله کتبی است که به بررسی اختلاف لغات مشابه در زبان عربی پرداخته است. نقل شده است که نخستین ادیبی که به موضوع پیش‌گفته پرداخته، ادیب شهیر ایرانی الاصل سیبویه است. وی در کتاب «الکتاب» خویش موضوع «اختلاف اللفظین و المعنی الواحد» را مطرح نموده است. پس از وی نیز ادیبان دیگری به این مسئله پرداخته‌اند. همچنین گفته شده است که «عبدالملک بن قریب اصعمی» از ادبای قرن سوم، نخستین ادیبی است که در موضوع مذکور کتابی مستقل با عنوان «ما اختلف الفاظه و اتفقت معانیه» تألیف نموده است. پس از وی درب تحقیقات در این موضوع بر روی پژوهشگران گشوده شد و تأليفات و تحقیقاتی ارائه گردید. ابوهلال عسکری اواخر قرن ۴ ه‌ق کتابی تأليف نموده است که تا کنون پیشتاز در موضوع پیش‌گفته است. نسخه الکترونیکی کتاب «فروق اللغویة» به پیوست تقدیم گردید. شایان ذکر است که در پایگاه جامع کتابخانه فقاهت، سه نسخه از این کتاب که توسط انتشارات مختلف به چاپ رسیده است ارائه گردیده است. کتاب حاضر تحقیق شده توسط آقای جمال عبدالغنی مدغمش است که توسط انتشارات «مؤسسه الرسالة الناشرون» ارائه گردیده است. ___________________ بدان ایدک الله | از اینجا می‌توانید عضو کانال شوید.
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اثرِ توبه 🎙آیت الله مشکینی (ره) تاثیر فوق العاده توبه و استغفار بر روح انسان را بیان می‌دارند. پ‌ن: استاد محمدرضا عابدینی (حفظه‌الله) نیز در درس اخلاق ماه مبارک رمضان سال جاری که در نجف اشرف برگزار می‌گردد، بیانی در همین راستا دارند. بسیار قابل استفاده هست. علاقه‌مندان به درس مورخه یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ مراجعه نمایند. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
بسم الله الرحمن الرحیم دهم فروردین، مصادف است با سالگرد ارتحال بزرگ‌مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(رضوان‌الله‌علیه). به همین مناسبت کانال روزنه در بزرگداشت آن مرجع (ره) پرونده ویژه‌ای را گشوده است که حائز نکات ارزشمند و مهمی هست‌. محققین این کانال ضمن تبیین شخصیت مرحوم آیت الله بروجردی به نقد خوانش‌های ناصواب از آن مرجع بزرگوار پرداخته‌اند که متأسفانه از سوی برخی از ارائه می‌شود. 🏷 مطالعه این سلسله مطالب به عزیزان پیشنهاد می‌گردد. لینک مطلب : https://eitaa.com/rozaneebefarda/12354 یاد و نام آن زعیم بزرگ تشیع را گرامی می‌داریم. ___________________ بدان ایدک الله | از اینجا می‌توانید عضو کانال شوید.
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 بیهوشی آیت الله مرعشی نجفی (ره) از شدت تأثر خبر ارتحال آیت الله بروجردی (ره) 📰 تصویر پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ به مناسبت رحلت پیشوای بزرگ شیعیان جهان ◼ساعت هفت و نیم صبح امروز حضرت آیت الله بروجردی بدرود حیات گفتند. ___________________ بدان ایدک الله | از اینجا می‌توانید عضو کانال شوید.