همچنین بزرگان اهل تحقیق دیگر همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و سبحانی و ایت الله علم الهدی و شهیدی وبسیاری دیگر از اهل فن وجود طب اسلامی را منکر هستند.
#اشاره
✅قوام اشاره به #مکان است لذا تقسیم می شود به قریب و بعید و متوسط.
♻️به عبارت دیگر اصلا به خاطر وجود مکان و فاصله محتاج به اشاره شده ایم!
❇️لذا اصل در اشاره آن است که به مشاهد محسوس اشاره شود و اشاره عقلی حقیقی نداریم!چون در مسائل عقلی بعد مکانی وجود ندارد.
🔰با این حال مجازا به امور غیر محسوس اشاره می شود اما به صورت مجازی.
(تفصیل در کتاب مطول).
✅و همچنین برای اشاره به امور معنوی و غیر محسوس عرب لفظ ذلک را به کار می برد.
مثلا :
ضربنی زید فهالنی(وحشت در اورد مرا) ذلک الضرب!
♻️و از ادات اشاره بعید استفاده می کنند برای اشاره به معنا تا نازل کند معنای غیر مدرک بالحس (معنا)را منزله شیء بعید.
💥استعمالات مجازی ادات اشاره نکات دقیقی دارد که در مصدر ذیل توضیح داده شده است.
مطول تفتازانی ص۲۰۱.
@alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیتالله جوادی آملی: کدام طب نبوی؟ با چند تا روایت که ۹۵ درصد آن تائید نشده است؟
🔹ویدئوی کمتر دیده شده ای از آیت الله جوادی آملی منتشر شده است که در آن ایشان انتقادی صریح دارد از آنچه گروهی به نام طب اسلامی ترویج میکنند./خبرآنلاین
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
همچنین بزرگان اهل تحقیق دیگر همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و سبحانی و ایت الله علم الهدی و شهیدی
برخی از بزرگوار ها به این مطلب اعتراض دارند و می گویند بی سند است!
هر عزیزی سند این مطالب و اصل سخن این بزرگان را در مورد رد طب اسلامی خواست به پی وی بنده مراجعه کند.
@Rend_74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سید عبدالله فاطمی نیا: من سه چهار سال پیش رفتم صدا و سیما، گفتم شما را به حضرت زهراء س قسم میدهم که نگویید طب اسلامی، بلکه بگویید طب سنتی.
وقتی می گوییم روایت و خبر این نیست که هرچی دیدیم صحیحه...
رساله ذهبیه دروغ است!
@alnokat
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ #عليّ، قائدُ الغُرِّالمُحَجَّلين...
🎙بیان آیتاللهالعظمی وحیدخراسانی
📅 ۱/شهریور/۱۳۸۷
🎉 #کلام_فقیه #سیزدهم_رجب
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💠 فعل "کان" در اصطلاح نحویون، حکماء و مناطقه.
🔺هر علمی اصطلاحات مخصوص به خود را دارد که نباید با اصطلاح علم دیگر خلط شود.
برای نمونه نکته زیر را درباره فعل "کان" مطالعه کنید:
🔸علامه حسن زاده آملی:
🔹"کان" در اصطلاح نحات از افعال ناقصه است که رفع اسم می دهد و نصب خبر.
🔹و طایفه حکیمان و عارفان آن را "کلمه وجودیه" گویند و از آن تعبیر به "حرف وجودی" نیز می کنند.
چنانکه شیخ اکبر در آخر فص موسوی فصوص الحکم گوید: "لانً کان حرف وجودی".
و شیخ الرئیس در فصل چهارم از مقاله نخستین از فن سوم از جمله اولی در منطق شفاء گوید: "و الکلمات الوجودیه هی کقولنا:صار یصیر و کان یکون ..."
🔹چنانچه در علم منطق کان و اخوات آن را "ادات زمانی" گویند.
حکیم سبزواری در لئالی فرموده است:
و ما رای الادیب فعلا ناقصا
ففی القضایا هو ربط خالصا
زمانی الادات عند المنطقی
بین اصطلاح الفرقتین فرق
***
🔅 هزار و یک کلمه، کلمه 397، علامه حسن زاده آملی.
@alnokat
آیت الله علیدوست:
انسان عاقل #تعطیلی_ندارد بلکه تبدیل برنامه ای به برنامه دیگر دارد تا چه رسد به عالمان دین و سربازان امام زمان عج که باید خود را قبال وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ ( الصافات : 24) و نگه داريدشان ، بايد بازخواست شوند. پاسخگو باشند.
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
سیمای دانشوران.پژوهش واجرا؛امید محمّدی سُروش.mp3
7.2M
📚سیمای دانشوران۱
📖زندگینامه ی مرحوم علامه مدرس افغانی
📝🎙با تحقیق و اجرای امید محمّدی سروش
@alnokat
#زوائد_علم_اصول
دو نوع نگاه و رویکرد به علم اصول وجود دارد که مبتني بر تعريف هر گروه نسبت به اين علم است ...
1⃣گروهي جزئي نگر هستند و نگاه جزئي و انفرادي به هر مسأله و هر بابي دارند و از سويي ديگر فقاهت و فقه را منحصر در احكام فرعيه مي دانند ، كه اين نوع نگاه سبب مي شود كه حكم بر زائد بودن برخي مسائل يا برخي ابواب كنند.
2⃣گروهي ديكر نگاه كلان و شمولي دارند و علاوه بر اينكه به هر مسألة و هر بابي مستقلا و منفردا نظر دارند ، نگاهي انضمامي و شمولي هم به مسائل علم اصول دارند.
ثانيا فقاهت را منحصر در احكام فرعية نمي دانند بلكه نگاهي منظومه اي به دين به عنوان يك مجموعه مرتبط به هم دارند.
اين دسته تعريفشان از علم اصول عبارت است از ( منطق فهم معارف دين ) و دين هم به معناي وسيع و گسترده اش كه در این نگاه فقه اكبر و عقايد مهيمن و حاكم بر فقه اصغر و احكام فرعيه است.
با اين نگاه كلي و شمولي ، نه تنها علم اصول زوائدي ندارد ( زوائد با مقدمه اي كه گذشت ) بلكه نیازمند بخش دیگری از مباحث علم اصول كه مباحث ( اصول قانون ) است نیز هستیم چرا که در اصول موجود تنها از دليليت دليل بحث شده است و از مباحث ( اصول قانون ) كه نمطي ديكر از استنباط را رقم مي زند و به منزله ي قوانين دستوريه نسبت به قوانين بارلمانيه حكومت و هيمنه دارد کم تر بحث شده.
در اين نگاه استنباط دو نمط دارد : استخراج و استيلاد كه در علم اصول كنوني فقط به جنبه ي استخراج برداخته شده است نه جنبه دوم.
و به عنوان نمونه با همين رويكرد به علم اصول است كه بسياري از شبهات حل خواهد شد.
در بحث ثمرات علم اصول ، نباید ثمره را تنها در يك فرع فقهي جستجو کنیم بلکه باید اصول را ابزاری برای فهم کل دین بدانیم .
شیخ حسین صالح ، نجف اشرف.
@alnokat
🔔اختصاصی کانال النکات
#بلاغت
✅لام تعریف در نحو به عهد و جنس.
♻️عهد هم به ذکری و ذهنی و حضوری.
♻️جنس هم به ماهیت و استغراق افراد و استغراق صفات، تقسیم می شود.
❎اما لام تعریف در بلاغت:
✳️قسم اول
🔅عهد خارجی: به لامی گفته می شود که به واسطه آن اشاره به حصه ای از ماهیت می شود که در خارج معلوم است و معلوم بودن آن به سه نحو است:
۱. صراحتا ذکر شده: اشتریت فرسا ثم بعت الفرس.⬅️ عهد صریحی.
۲.کنایتا ذکر شده: لیس الذکر کالانثی ⬅️عهد کنایی
۳.قبلا ذکر نشده ولی نزد متکلم و مخاطب معلوم است(اعم از انکه حاضر باشد یا خیر) خرج الامیر (زمانی که در بلد فقط یک امیر باشد) ⬅️ عهد علمی.
✳️قسم دوم
🔅لام حقیقت:لامی که بوسیله آن اشاره به ماهیت می شود؛ این اشاره چهار نوع است:
۱.اشاره به ماهیت بدون در نظر داشتن افراد : الانسان حیوان ناطق ⬅️لام جنس
۲.اشاره به ماهیت در ضمن یک فرد مبهم: اخاف ان یأکله الذئب ⬅️عهد ذهنی
۳.اشاره به ماهیت در ضمن جمیع افرادی که لفظ آن افراد را شامل می شود: ان الانسان لفی خسر. ⬅️ استغراق حقیقی
۴.اشاره به ماهیت در ضمن جمیع افرادی که لفظ به حسب عرف شامل ان افراد می شود : جمع الامیر الشعراء.
💥نکته: مباحث دقیقه و شریفه ای حول مبحث لام تعریف در مطول مذکور است که برای احاطه به مبحث تعریف به لام، لازم است دانسته شود.
⚡️تفتازانی پایان این مبحث می گوید:
انما اطنبت الکلام فی هذا المقام لانه من مسارح الأنظار و مطارح الأفکار کم زلت فیه للأفاضل أقدامهم و کلّت دون الوصول الی الحق افهامهم.
📔مطول ص ۲۱۴
💥در فایلی که در پست بعدی است، امثله قرآنی و توضیح مختصری در مورد این اقسام لام،از کتاب اسالیب المعانی آورده شده است.⬇️⬇️⬇️
❌انتشار بدون ذکر منبع جایز نیست❌
@alnokat