هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
#اسناد
❇️مسند گاهی مفرد است:
🔆الکلمة لفظ
❇️گاهی از مشتقات فعل:
🔆زید قائم
❇️گاهی هم جمله:
🔆زید ضرب
♨️مبتدا بما هو مبتدا مستدعی آن است که یک شیء به او اسناد داده شود،پس وقتی بعد از آن کلمه ای که صلاحیت دارد به آن اسناد داده شود باشد، مبتدا او را به خود منصرف می کند چه آن کلمه دارای ضمیر باشد چه نباشد.
♨️حال جایی که مسند مفرد است یک اسناد بیش نیست و بالطبع تاکیدی در این اسناد وجود ندارد.
💢اما جایی که جمله است،یک مرتبه مبتدا خبر را می طلبد و ثانیا ضمیر است که خبر را به مبتدا منصرف می کند،لذا به خاطر این تکرر در اسناد،جمله فعلیه دال بر تقوی حکم است.
♨️اما مشتقات:
❇️اینها چون مشابه خالی از ضمیر هستند(زیرا حین اسناد به متکلم و مخاطب وغایب تغییری در لفظ انعا نیست انا انت هو قائم) مثل مفرد دارای تاکید نیستند.اللهم اینکه بین جمله و مفرد قرار گیرند.
♨️این مطلب طبق مبنای سکاکی است اما خطیب و شیخ عبد القاهر در اینجا نظر دیگری دارند.
📙مطول ص ۳۴۶
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
#اصطلاح
💥تخصیص المسند
💥تقیید المسند
✅اگر مسند اسم باشد و اضافه یا توصیف شده باشد، مثل :
🔅هو غلامُ رجلٍ
🔅هو غلامٌ جمیلٌ
♻️در اصطلاح گویند مسند با اضافه یا وصف، تخصیص خورده شده است.
✅اگر مسند فعل باشد و دارای معمول،مثل:
🔅زید جاء راکبا من البصره الی الکوفه فی یوم الجمعه و..
♻️در اصطلاح گویند مسند بوسیله حال و ظرف و... تقیید خورده است.
♨️مرحوم شریف جرجانی می فرمایند:
🔰غالب در اصطلاحات لحاظ مناسبت ها و مرجحات معنوی در نام گذاری است،لذا برخی گفته اند:
❇️فعل ابتدا اسناد داده می شود، سپس بوسیله معمولش مقیّد می شود، اما اسم ابتدا اضافه یا موصوف قرار می گیرد، سپس اسناد داده می شود.
💢پس در فعل تقیید مسند داریم و در اسم اسناد مقیّد.
♨️برای اشاره به این تفاوت علماء ادب دو اصطلاح قرار دادند(تخصیص در مسند اسمی،تقیید در مسند فعلی).
⁉️اما چرا تقیید را به فعل دادند:
✅زیرا فعل بحسب اصل وضعش دال بر معنای مطلق است،پس تقیید با او مناسب است.
✅اسم هم به حسب وضع #گاهی دال بر عموم و شمول است ، پس تخصیص با او مناسب است.
♨️ و از آنجا که در وجه تسمیه أدنی مناسبت کافی است،همین رجحان برای این دو تسمیه کفایت می کند.
📝حاشیه شریف جرجانی بر مطول(مع تصرف) ص ۳۳۵
@alnokat
🌙 روز اوّل ماه رمضان، گلاب بر سر و صورت خود بریزید 🌙
🌕عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قال: مَنْ ضَرَبَ وَجْهَهُ بِكَفِّ مَاءِ وَرْدٍ أَمِنَ ذَلِكَ الْيَوْمَ مِنَ الْمَذَلَّةِ وَ الْفَقْرِ، وَ مَنْ وَضَعَ عَلَى رَأْسِهِ مِنْ مَاءِ وَرْدٍ أَمِنَ تِلْكَ السَّنَةَ مِنَ السِّرْسَامِ الْبِرْسَامِ، فَلَا تَدَعُوا مَا نُوصِيكُمْ بِه. (بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۵۰ به نقل از اقبال الاعمال)
🌕حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس روز اول ماه رمضان، به اندازه کف دست، گلاب بر صورتش بریزد، از ذلّت و فقر ایمن خواهد بود، و هرکس گلاب بر سرش بریزد، آن سال از سرسام ایمن خواهد بود. پس آنچه به شما توصیه کردیم، رها نکنید.
#اصطلاح
✅از اصطلاحات استعمال شده در کتب سنتی، دو عبارت «کما قلنا» و «لما قلنا» است.
❇️کما قلنا: اشاره دارد به کلامی که سابقا ذکر شده و علت همراهش نبوداست.
❇️لما قلنا: اشاره دارد به کلامی که سابقا ذکر شده و علتش هم ذکر شده است.
☑️کما مرّ و لما مرّ هم همین گونه اند.
✍عن بعض المعاصرین مع تصرف.
@alnokat
سیمای دانشوران۴.آیت الله العظمی بهجت ره.mp3
19.57M
♩ پادکست♩
🌻 سیمای دانشوران (۴) 🌻
📻 زندگانی شنیدنی مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره)
🎙🔍 گویندگی و پژوهش توسط: امید محمدی سروش
🎙همراه با سخنان بزرگانی مانند :
۱ . مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(ره)
۲ . حضرت علامه جوادی آملی .
📲 ارتباط با گوینده و پژوهشگر سیمای دانشوران :
@omidsoroush
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
#اصطلاح
💥بعد اللتیا و التی
♨️اللّتیا با فتح لام و ضم ان مصغّر التی است.
✅مرحوم رضی می فرمایند:
🔆لازم است صله در این عبارت (بعداللتیا و التی) حذف شود،زمانی که یک بلا و سختی است به گوینده رسیده است،تا این حذف این را برساند که سختی های کوچک و بزرگ به حدی رسیده که شرح آن امکان ندارد و داخل در حد گفتن نمی شود.به همین خاطر این دوموصول را بدون صله ترک کردیم.
♨️معنای اصطلاحی این عبارت در جایی می آید که کلام خصم دارای دومشکل است یکی کوچک و یکی بزرگ و مستدل با چشم پوشی از این دو اشکال استدلالش را ادامه می دهد.
♨️اما اصل این عبارت از کجا آمده:
◻️حکایت شده،مردی زن کوچکی اختیار کرد پس رنج های زیادی از او دید،سپس زن طویلی اختیار کرد پس دو برابر ان رنجها که از زن قبل دیده بود،رنج کشید،سپس آن دورا طلاق داد و گفت:
💢بعد اللتیا و التی لا اتزوج ابدا!
📘حاشیه سیالکوتی بر مطول ص۱۵۲
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
المعجم الأصولى.docx
13.7K
#اصطلاح
♨️سنت
۱.سنت به حکم شرعی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معرفی کرده اند،در مقابل حکمی که قرآن کریم آن را بیان کرده است، که فرض نام دارد.
۲.سنت به حکمی که از جانب نبی ص مجعول شده با اجازه ای از خداوند،در مقابل حکمی که در ابتدا از جانب خداوند متعال جعل شده که فرض نام دارد.
۳.سنت به معنای فعل مستحب،در مقابل فعل واجب.
۴.سنت به معنای هر حکمی که در شریعت ثابت شده است،در مقابل احکامی که بدعتی هستند.
♨️امثله دو قسم اول در فایل پیوست.
المعجم الاصولی،محمد صنقور،ج۲ص۱۷۹
@alnokat
#بیان_تبیان
✅بیان یا مصدر به معنای تبیّن و ظهر(روشن و ظاهر شدن)،یا اسم مصدر از بیّن (در این صورت اطلاق می شود به اظهار شی یا انچه که بوسیله ان اظهار شی رخ می دهد).مثل سلام و کلام که اسم مصدر از سلّم و کلّم هستند.
💠تبیان: همچنین مصدر از بیّن که مصدر شاذ می باشد، زیرا قیاس در این باب فتح اول است.
♨️فرق تبیان با بیان ان است که در تبیان کدّ خاطر و اعمال قلب(تفکر در روشن شدن مطلب) نیاز است و قریب به این تفاوت ان است که تبیان اظهار با دلیل و برهان است.
❗️بعید نیست این فرق بخاطر قاعده زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی باشد.
💥نکتة:
✨این قاعده اولا اکثری است نه یک قاعده کلی.
✨ثانیا مشروط است بعد از انکه دو بناء مشتق از اصل واحدی باشند، در نوع هم متحد باشند،پس قاعده با صفت مشبهه و اسم فاعل نقض نمیشود به اینکه صفت مشبهه دلالت بر زیادت معنا دارد و ان ثبوت و جِبلیّه(فطری) است با انکه مبانی ان کمتر از اسم فاعل است(بعضا)مثل حذِر و حاذر.حسن و حاسن.
↩️(هرچند) چه بسا از این مشروطیت هم جواب داده شده به اینکه حذر ابلغ بودنش به خاطر تکیه ان به امور جبلی(فطری،نفسی)می باشد والاجایز است حاذر ابلغ از حذر باشد بخاطر دلالت بر زیادة حذر اگرچه معنای لزوم ندارد.
حاشیة جونگی علی شرح التصریف،ص۲۴
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
#اصطلاح
♨️فرق مصدر و اسم مصدر
✅مصدر وضع شده است،برای دلالت بر حدث از آن حیث که حدث تعلق دارد به منسوب الیه،بر وجه ابهام! به همین خاطر مقتضی فاعل و مفعول است،که تعیین فاعل و مفعول نیز در استعمال رخ می دهد،مثال:
♻️ضَرْب وضع شده تا دلالت کند بر صدور ضرب، از شخصی و وقوع ان بر شخصی،که در استعمال این شخص های مبهم معین می شوند.
❇️اما اسم مصدر وضع شده فقط برای دلالت بر حدث من حیث هو!نه از ان جهت که صادر از غیر یا واقع بر غیر است،اگرچه در واقع تعلق دارد بر این دو(والا اصلا حادث نمی شد زیرا عرض قائم بر غیر است)اما این صدور و وقوع ملحوظ نیست عند المتکلم.پس اقتضای فاعل و مفعول و تعیین این دو را ندارد،مثال:
💢همان ضرب،ولی از ان جهت که این حدث رخ داده است،دون لحاظ جهت صدور و وقوع و تعیین این دو.
♨️بنابر این اسم مصدر لازم نیست حتما صیغه خاصی غیر از مصدر داشته باشد، بلکه مهم قصد متکلم است!
📗حاشیه جونگی بر شرح تصریف ص۲۶
@alnokat
♨️کرسی بحث ادبی
📄بررسی و نقد نظریه ی روح معنا
🖊بر اساس این نظریه, معمولا همه یا اکثر معانی هر واژه در زبان عربی فصیح, به یک روح معنایی واحد برمیگردد
⏱زمان:امشب ۱۰اردیبهشت،ساعت۲۱:۴۵
📪در آدرس👇
https://www.aparat.com/B_MASOOMIEH/live
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
💥گستردگی زبان عربی
♨️معناشناسی اسناد فعل به فاعل
⭕️حضور فاعل معنادار است و حذف آن از سوی متکلم بلیغ دال بر غرض
❇️مثلا:
بچه ای که ظرف آبی را روی فرش می ریزد گاهی گوید:
آب ریخته شد
گاهی برای نشان دادن اعصبانیتش از والدین، گوید: آب را #من ریختم!
🔆ذکر فاعل معنای کلام را دگرگون می کند!
🔅هدی الله زیدا
🔅هُدِی زید
🔅اهتدی زید
🔰در جمله اول فاعلیت هدایت مدّ نظر بوده است.
🔰در جمله دوم وقوع آن مدّ نظر بوده است.(گاهی شخص خاص هم مد نظر است که بستگی به مقام دارد)
🔰در جمله سوم قابلیت و فاعلیتِ شخص برای پذیرش مد نظر بوده است.
❇️زیرا هدایت از جانب خداوند متعال برای همه آمده اما:
💠باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
💠در باغ لاله روید در شوره زار خس
♨️امیر الکلام علیه السلام می فرمایند:
🔆قد بُصّرتم إن ابصرتم و قد هُدیتم إن اهدتیتم و قد ٱسمِعتم إن استمعتم
💢فعل منسوب به مفعول شده است،یعنی هدایت واقع شده است و در فعل اهتدیتم فاعل، همان مفعول فعل مجهول است تا دلالت کند که هدایت پذیری مربوط به مخاطب است!
✅هدایت از سوی منبع هدایت آمده است،حال شما باید قدمی در هدایت پذیری بردارید.
📜عن بعض المعاصرین مع تصرف
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
💥معانی ثانویه
♨️ثم
💢ثم طبق تعریف نحوی، حرف عطفی است که دلالت دارد برعطف مفرد بر مفرد نه جمله بر جمله و ترتیب بین معطوف و معطوف علیه در حکم به رابه همراه دلالت بر تراخی زمانی می رساند.
♻️جاء زید ثم عمرو یعنی ابتدا زید آمد و با یک فاصله زمانی بعد از او، عمرو.
♨️اما از منظر بلاغت
♻️معانی در این نگاهمحصور نیست چون بحث نازل منزله ها پیش می آید،که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
۱.ثم دال بر استبعاد است:
🔆یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها.الآیة
✅زیرا انکار یک شیء بعد از معرفت به آن مستبعد است!
۲.گاهی تغایر دو بحث و جمله به منزله تراخی قرار می گیرد:
♻️مثل استفاده ثم در خطبه ها:
🔰الحمدلله رب العالمین ثم الصلوة علی محمد و آله الطاهرین.
💢این دومعنا از امام مرزوقی حکایت شده است.
۳.دال بر صرف ترقی
۴.مجرد استفتاح کلام
۵.دال بر تنبیه
و...
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
#مسوغ_ابتدائیت
♨️قال نجم الائمه ره :
☑️قال ابن الدهان و ما احسن ما قال:
▪️اذا حصلت الفائدة فأخبر عن أیّ شیء نکرة شئت...الکلام.
▫️یعنی،ملاک در مبتدا بودن افاده است.
💢مرحوم رضی ره در رابطه با اینکه فاعل و مبتدا باهم فرقی ندارند( از حیث محکوم علیه بودن)پس چگونه مشهور تعریف و تخصیص را در مبتدا شرط می دانند ولی در فاعل نه، کلام ابن دهان را می پسندد و جواب اشکالات و پاسخ های مشهور را می دهند.
📗شرح رضی بر کافیه ج۱ ص۸۸
@alnokat
من اليمين: السيد رسول الموسوي الطهراني ، السيد أحمد الأشكوري ، السيد علي نقي طبسي الحائري ، السيد علي الميلاني ، المرجع السيد موسى شبيري الزنجاني ، السيد محمد علي الموسوي الشيرازي ، المرجع الشيخ محمد تقي بهجت ، سيد محمد جواد طبسي الحائري .
@alnokat
فائدة
♨️ذکر بعض الفضلاء:
أن من خصائص القرآن أنه اجتمع فیه ثمان میمات متوالیات و لم یحصل بسببها ثقل اللسان اصلا! بل زاد خفة و ذلك فی قوله تعالی:
🔆ٱممٍ مّمن مّعک (هود ایه ۴۸)
♨️فإن التنوین فی(ٱمم) و النون (ممن) یدغمان فی المیم بعدها فیصیران فی حکم میم أخری و المیم المشددة فی (ممن) بمیمین و فیه ابع اخر فهذه ثمانیة.
📕شرح عقود الجمان للسیوطی،ص ۵۱
@alnokat
💥باب اشتغال از منظر بلاغت
⁉️چه تفاوتی بین دوجمله:
🔅زیدا ضربت
🔅زیدا ضربته
❓وجود دارد؟
✅در جمله اول مفعول برای اختصاص(اگر خلاف ان ثابت نشود) مقدم شده است،اما در جمله دوم اشتغال فعل به ضمیر مفعول علاوه بر تخصیص، تاکید نیز می رساند، زیرا متکلم قصد داشته بگوید :زیدا ضربت ضربت و با این تکرار عامل علاوه بر تخصیص، کلام را موکد کند.
✅حال برای جمع بین اختصار و تاکید فعل عامل را حذف و فعل مفسِر را بعد از آن ذکر کرده است.
♨️لذا زمخشری ذیل ایه: (و إیّای فارهبونِ، که ارهبونی بوده و فعل به جای عمل در مفعول مقدم در ضمیر ان که کسره نایب اوست عمل کرده است)
♻️گفته است:
🔆این آیه از باب زیدا رهبته است و أوکد است در اختصاص از ایه (ایاك نعبد).
💢سیوطی: در زید ضربته اصل ان بوده که زید مرفوع باشد بنابر ابتدائیت اما چون استعمال قرانی داریم اسم مقدم منصوب استعمال شده،لذا با انکه موجب و مرجح نصبی وجود ندارد،اما جایز است منصوب هم باشد.
✅سرّ مطلب این است که ایه منصوب امده تا دلالت بر عامل محذوف کند و تاکید و تخصیص را برساند مثل:
🔆کلَ شیء احصیناه فی امام مبین.
مطول تفتازانی مع تصرف ص ۳۶۸
@alnokat
نکته ای برای اهلش:
◾️یکی از توسعه هایی که در کلام عرب وجود دارد مبحث زیبای تضمین است،که در باب هشتم کتاب مغنی اللبیب به آن اشاره شده است.
◾️توسعه ای دقیق تر و لطیف تر که از بدیع قواعد عرب است وجود دارد که عبارت است از عمل جزء مفهوم لفظ در صله که موجب بلیغ تر بودن کلام است و اکثر ادباء حتی همچون زمخشری آن را با تضمین اشتباه گرفته اند، زیرا بسیار فنی تر از تضمین است.
📜برای تحقیق بیشتر به تفسیر بیضاوی ذیل آیه
🔅الذین عاهدت منهم الآیه(انفال۵۶)
📜یا شرح امام واحدی بر دیوان متنبی ذیل بیت:
📌(له ایادٍ الیّ) البیت.
📜همچنین حاشیه علاء الدین بسطامی بر مطول، رجوع شود.
@alnokat
#اَشهر_مشهور
✅اَشهَر : قول داراي شهرت بيشتر
➖اگر در يک مسأله دو قول باشد و قائلان هر دو زياد باشند ، ولي يک قول طرفدار بيشتري داشته باشد ، به اين قول اشهر گفته مي شود .
🔵تفاوت اشهر با مشهور اين است که:
مشهور در فقه از قوّت بيشتري برخوردار است ؛ زيرا در برابر آن قول شاذّ است ، بر خلاف اشهر که قول مقابل آن نيز قائلان زيادي دارد ولي قول اشهر داراي قائلان بيشتري است.
📗 فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع) جلد ۱ : صفحه ۵۰۸»
@alnokat
از گروه پژوهشی شرح تصریف:
🔺عزیزانی که تمایل دارند کتاب شرح تصریف رو با دیدن حواشی و شروح مطالعه کنند به آی دی زیر پیام بدهند برای شروع کار تحقیقاتی🔺
@ravimahdi
@kashkoolfn
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
هدایت شده از امید محمدی سروش
سیمای دانشوران ۵.mp3
15.2M
🎙 پادکست 🎙
🎧 سیمای دانشوران(۵)
📖🎤 پژوهش و گویندگی :
امید محمدی سروش
📚 زندگانی مرحوم صاحب جواهر (ره).
🔶 همراه با سخنان آیت الله وحید خراسانی و استاد علم الهدی.
ارتباط با گوینده و پژوهشگر سیمای دانشوران از طریق کانال دانشنامه👇
@daneshnameh1399
♨️جمع بین مفسِّر و مفسَّر
💢مقام تفسیر شیء،جایی است که ابهامی باشد و مفسِّر برای ابهام زدایی آورده شود.
♨️ابهام دو نوع است:
۱.ابهامی که به خاطر حذف شیء رخ می دهد؛مثل:
🔆اِن احدٌ من المشرکین استجارك.
♻️فعل شرط بعد از اِن،حذف شد(به خاطر غرض خاص!) لذا کلام مبهم شد، پس برای تفسیر اینکه فعل محذوف چه بوده است،فعل مفسِّر آورده شد.
♨️ در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز نیست زیرا با وجود فعل مفسَّر ابهامی نیست!لذا جمع بین این دو موجب لغویت است.
۲. ابهامی که در خود لفظ وجود دارد؛مثل:
🔅رأیت عسجدا أی عصفورا
♨️عسجد در نظر متکلم برای مخاطب مبهم است،لذا مفسِّر آورده است.
♨️در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز است زیرا ابهام در معنای مفسَّر است نه در حذف آن.
📘شریف جرجانی در حاشیه بر وافیه،منقول از جونگی ص۳۶
@alnokat
✍🏻 یکی از وقایع خیلی مهم و حیاتی جهان اسلام، جنگ بدر است که در هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجری اتفاق افتاد و اعظم فتوحات اسلام بود. در شب هفدهم ماه مبارک رمضان همان سال (شب جنگ بدر) پیامبر اکرم "صَلَّی الله عَلیهِ و آلِه" فرمود: چه کسی حاضر است، از چاه بدر آب بیاورد؟ و هیچ کس از ترس حاضر نشد مگر علی "علیه السلام" که با زحمت، مشک را از آب چاه پر کرد و با کمی تأخیر برگشتند.
✍🏻 پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" از علت تأخیر سوال کردند؛ عرض کرد: یا رسول الله، سه بار، باد تندی وزید که بسیار سخت بود و مرا لرزه فرا گرفت. حضرت فرمود:
🔸یا علی! بار اول جبرئیل بود که با هزار ملائکه بر تو سلام کردند و
🔸بار دوم میکائیل با هزار فرشته بر تو سلام دادند و
🔸بار سوم اسرافیل با هزار فرشته بر تو سلام دادند.
✍🏻 و این امتیاز بزرگ برای حضرت علی علیه السلام در شب ۱۷ ماه رمضان بود که در روزش نیز اکثر قهرمانان و شجاعان قریش به دست آن حضرت کشته شدند.
📚{بحارالانوار ج ۱۹ ص ۳۰۵}
✍🏻 اشعار فوقالعاده حماسی شاعر اهل بیت "علیهم السلام" سید حمیری راجع به این قضیه در جلد دوم کتاب شریف الغدیر صفحهٔ ۲۶۹ آمده است که به آن، از باب اینکه ذکر فضایل حضرت علی علیه السلام عبادت است اشاره می شود.
🟡 اقْسِمُ بِاللّهِ وَ آلائِهِ
وَالْمَرْءُ عَمّا قالَ مَسْؤُولٌ
سوگند به خدا و نعمتهایش که انسان از هر چه بگوید سوال خواهد شد.
🟡 اِنَّ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِب
عَلَى التُّقى وَالْبِرِّ مَجْبُولٌ
به راستى فطرت على بن ابى طالب به پرهیزکارى و نیکى سرشته شده است.
(مجسمه تقوی و نیکوکاری است)
🟡 ذاکَ الَّذى سَلَّمَ فى لَیْلَة
عَلَیْهِ میکالٌ وَجِبْریلُ
على همان کسى است که میکائیل و جبرئیل و اسرافیل در یک شب بر او سلام کردند
🟡میکالُفىاَلْفوَجِبْریلُفىاَلْفوَیَتْلُوهُمْسَرافیلُ
لَیْلَةَ بَدْر مَدَداً اُنْزِلُوا کَاَنَّهُمْ طَیْرٌ اَبابیلُ
میکائیل و جبرئیل و اسرافیل هر کدام با هزار فرشته در شب بدر براى کمک، فرود آمدند همانند مرغهاى ابابیل.
✍🏻 قرآن کریم نیز این نعمت بزرگ را یاد آوری می کند. 🔅{وَلَقَدْ نَصَرَكُمُاللَّهُ بِبَدْرٍ... إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْيُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِمُنْزَلِينَ...} آیه ۱۲۳و۱۲۴ آلعمران.🔅
💐 {الْحَمْدُلله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ عَلیِّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السّلام} 💐
استاد علی مومنی ارموی
♨️اختلاف اعتبارات
💢وقتی یک لفظ برای یک شیء وضع می شود:
🔰از ان جهت که لفظ دلالت بر ان دارد:
🔅 مدلول نامیده می شود
🔰از ان جهت که از لفظ قصد می شود:
🔅معنی نامیده می شود.
🔰از آن جهت که از لفظ حاصل می شود
🔅مفهوم نامیده می شود.
🔰از ان جهت که موضوع له اسم است:
🔅مسمی نامیده می شود.
♨️مسمی اعم از معنی است، زیرا شامل افراد متعدد می شود بر خلاف معنی،مثلا:
♻️زید و عمرو و بکر و...مسمای لفظ رجل است،اما نمی گویند معنای رجل اینها هستند.
♨️مدلول اعم از مسمی است،زیرا مدلول شامل مدلول تضمنی و التزامی می شود.
📗جونگی،ص۳۸
@alnokat
♨️بسم الله الرحمن الرحیم
❌به نام خداوند بخشنده مهربان ترجمه ای غلط است❌
🔆در رابطه با معنای رحمن و رحیم
در روایتی از امام صادق علیه السلام،آمده است:
💢الرحمن اسم خاص بصفة عامة والرحیم اسم عام بصفة خاصة
🔰رحمن اسم علم است برای خداوند متعال بنابر آیه:
🔅ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسما الحسنی
♻️و ادله دیگر
🔰پس جهت خاص رحمن ان است که:
🔰رحمن اسم خاص خدا و تنها مخصوص دنیا است.
🔰جهت عام ان :برای جمیع خلق است،چه مومن چه کافر.
❇️رحیم اسم عام است و مخصوص خداوند نیست و عام است هم شامل دنیا می شود هم آخرت.
❇️اما اختصاص به مومنین دارد که آنها را می بخشد و به بهشت وارد می کند و...
♨️لذا ترجمه این آیه شریفه به:
❌به نام خداوند بخشنده مهربان
غلط است:
✅زیرا بخشنده بخشی از ترجمه رحیم است، نه رحمن!
♨️ترجمه دقیق فارسی آن معلوم نیست پس بهتر است در ترجمه بنام خدای رحمن و رحیم گفته شود.
♨️به راستی از ترجمه آیه ای که روزانه چندین مرتبه آن را می خوانیم عاجزیم چه رسد به تفسیر آیات!
🎙درس تفسیر مجمع البیان آیت الله عابدی
جلسه پنجم.
📗مجمع البیان،ذیل مبحث اعراب الرحمن و الرحیم
@alnokat
#بلاغت_تفسیر
💢یکی از مواضعی که واجب است فعل مضارع مجزوم شود، موضعی است که فعل مضارع در جواب فعل امر واقع شده است و جزاء بودن فعل مضارع از فعل امر نیز قصد شده و فاء هم بر سر آن نیامده؛مثل:
🔆اصبر تظفرْ
🔅که در اصل: اصبر،ان تصبر تظفر. بوده است.
✅روشن است که بین صبر و پیروزی ملازمه وجود دارد.
♨️مسئلة
🔆در آیه شریفه:
🔅قل للمؤمنین یغضوا ابصارکم
⁉️چرا یغضوا مجزوم شده است؟
با انکه سببیت اینجا معنا ندارد!
♻️یعنی حقیقتا نمی شود گفت:
⛔️ان تقلْ یغضوا
✅زیرا غض بصر که مسبب گفتن پیامبر ص نیست!زیرا پر واضح است پیامبر ص امر هم کردند و خیلی از مومنین غض بصری هم نداشته و ندارند!
♨️جواب:
✅اینجا به خاطر کمال عنایت خداوند متعال به این مطلب که مومنین باید، مطیع محض اوامر پیامبر ص باشند، به گونه ای که اوامر ایشان مثل سبب باشد، برای اراده و افعال مومنین،یعنی به محض شنیدن، اطلاعت کنند، همچون پیدا شدن مسبب از سبب!لذا خداوند متعال شاید برای ملتفت شدن سامعین از این هنجار شکنی کلامی استفاده کرده و یک نازل منزله لطیف و دقیق به کار برده اند.والله العالم
📙حاشیه شریف جرجانی بر مطول
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
Recording 130 (d0e01a73-9d3f-4045-b3c6-9b50db1d9fd5).aac
4.28M
🔆بسم الله الرحمن الرحیم
🔅ما منعک ألّا تسجد
🔅ما منعک أن تسجد
⁉️علت ذکر (لا) در آیه ۱۱، سوره اعراف و عدم ذکر آن در آیه ۷۵، سوره ص چیست؟
♨️نقد مرحوم علامه محمد جواد بلاغی رحمه الله بر زمخشری در رابطه با معنای لا.
♨️زائده دانستن (لا) و امثال آن، موجب وهن قرآن می شود و راه را بر طعنه زنندگان و شبهه افکنان بر قرآن باز می کند!
📗مقدمه تفسیر ،آلاء الرحمن،ج۱،ص۳۹
✅توضیحات در صوت
@alnokat