عکس کانال.jpg
187K
بسم الله الرحمن الرحیم
💥نشست علمی
♨️نقش ادبیات عرب در فرایند استنباط
استاد فاضل لنکرانی
و
استاد علیدوست
مجری:استاد محمد عشایری منفرد
http://eitaa.com/joinchat/2866675732C0bad970ead
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
سیمای دانشوران۷.ادیب اول.بخش ۱.mp3
8.77M
🌺 podcast 🌺
🔽 سیمای دانشوران(۷)
📛 زندگانی ادیب نیشابوری اول(بخش اول)
📌 پژوهش و اجرا : امید محمدی سروش
✔حتماً ببینید و لذت ببرید!
📲 ارتباط با کانال سیمای دانشوران( دانشنامه) 👇👇👇👇👇
@daneshnameh1399
🗡 «ضربة على يوم الخندق افضل من عبادة امّتى الى يوم القيامة¹»؛
#نبی_اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: #ضربه_على عليهالسّلام در #جنگ_خندق از #عبادت_امتم تا روز قيامت بافضيلتتر و برتر است.
🎤 کلام فقیه:
⚖ #ثقلين يعنی جن و انس، از اين دائره كسی از مكلفین خارج نيست؛ #تمام_عبادات، آن هم از ثقلين در يک كفه، يک #ضربت_علی علیهالسلام هم در يك كفه؛
⁉️ ابن ابی الحدید میگويد: از استاد ابوالهذيل پرسيدند كه ابیبكر افضل است يا علی؟
‼️ گفت: ضربت علی، از عمل همهی مهاجر و انصار بالاتر است؛ شما مىپرسيد ابیبكر افضل است یا علی؟!²
📌 ۱. مشارق أنوار اليقين في أسرار أميرالمؤمنين عليهالسلام، ص۳۱۳.
۲. شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج۱۹، ص۶۰.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۲۳/ اسفند/ ۱۳۷۹
◻️ #کلام_فقیه #امیرالمومنین
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔴می دانیم که در اسلام بسیاری از رشته های علمی و ادبی،بلکه همه آنها در رابطه با تکلیف و تعهد پدید آمده است.
و این امر حاکی است از آگاهی دینی و زمانی عالمان پیشین.فلسفه تطبیقی،علم کلام،علم بلاغت،نقد سخن،علم نحو و صرف وهمه وهمه،در رابطه با حفظ و صیانت فرهنگ اسلامی و انتقال آن پیدا شده و تدوین یافته است.
بخش عمده ای از علم بلاغت در خدمت بحث درباره قرآن و اعجاز آن شکل یافته است.
عالمانِ آگاه آن روزگاران،همواره،در رابطه با آگاهی و تعهد، به تدوین و تألیف و تحصیل و تدریس دست می برده اند.
علم برای علم،روشنفکری برای روشنفکری و شعر برای دل و اطلاع برای لذت عقل یا تفاخر و تفاضل مطرح نبوده است،پس ادبیات اسلامی،ادبیاتی است کاملا متعهد و جهت دار.
📔ادبیات و تعهد در اسلام،حکیمی از شاگردان مرحوم ادیب ثانی،ص۱۴
@alnokat
🔴استاد فاضل شیخ مصطفی سلیمانیان زید عزه می فرمودند:
اگر در کتب ادبی مباحث مختلفی ،مورد بررسی ادباء قرار گرفت،بدان جهت بود که در آیه یا روایتی این مطالبِ مورد بحث، وارد شده و برای بررسی آن بعضا بابی در علوم ادبی باز شده است.
بنابر این، قیل و قال های ادبی،غالبا برای حل مشکله ای در آیات و روایات پیش آمده اند، که بررسی آن ها لازم است.
@alnokat
🕋 در طواف، ابوبصیر کنار #امام_صادق علیهالسلام راه میرود؛ عرض کرد: یابن رسول الله! این جمع حجاج آیا مورد نجات هستند؟
‼️ فرمود: یا ابابصیر! عدهای خوکند، عدهای سگاند و...
🐖 ابوبصیر نابیناست؛ دست را روی چشم ابابصیر کشید، تا چشم گشود، دیده یک عده دور خانه طواف میکنند اما خوک به اشکال مختلف.
✨ یک دست روی چشم کشید، هم بَصر داد هم بصیرت، هم ملک داد هم ملکوت، هم چشم نابینا شد بینا، هم باطن اشخاص را یک مرتبه دید.
⚫️ بعد دوباره دست کشید روی چشم، همهی آنها رفت، دیده نابینا شد.
❇️ کسی که به یک نظر دست کشیدن، بصر و بصیرت میدهد، به یک دست کشیدن بصر و بصیرت را میگیرد، او #رییس_مذهب ماست.
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱/ مرداد/ ۱۳۹۳
◼️ #کلام_فقیه #امام_صادق علیهالسلام
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💥ظرف
📌سؤل:
⁉️مگر نحویون نگفته اند اگر اسمی متضمن معنای حرف باشد،مبنی می شود،حال چرا ظروف که متضمن معنای «فی» هستند،همچنان معرب هستند؟
✅جواب:
♻️در حقیقت تسامح است که گویند ظرف متضمن معنای فی است،خیر متضمن معنای فی نیست،بلکه به خاطر علم به آن حذف شده است،زیرا صحیح است فی در کنار ظرف ظاهر شود!در حالی که اگر متضمن معنای فی بود،جایز نبود آشکار شود،مثل أین که متضمن همزه اسفهام است و آشکار شدن همزه جایز نیست!
📓اللباب فی علل البناء و الاعراب،ص۱۹۱
@Alnokat