#اَشهر_مشهور
✅اَشهَر : قول داراي شهرت بيشتر
➖اگر در يک مسأله دو قول باشد و قائلان هر دو زياد باشند ، ولي يک قول طرفدار بيشتري داشته باشد ، به اين قول اشهر گفته مي شود .
🔵تفاوت اشهر با مشهور اين است که:
مشهور در فقه از قوّت بيشتري برخوردار است ؛ زيرا در برابر آن قول شاذّ است ، بر خلاف اشهر که قول مقابل آن نيز قائلان زيادي دارد ولي قول اشهر داراي قائلان بيشتري است.
📗 فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع) جلد ۱ : صفحه ۵۰۸»
@alnokat
از گروه پژوهشی شرح تصریف:
🔺عزیزانی که تمایل دارند کتاب شرح تصریف رو با دیدن حواشی و شروح مطالعه کنند به آی دی زیر پیام بدهند برای شروع کار تحقیقاتی🔺
@ravimahdi
@kashkoolfn
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
هدایت شده از امید محمدی سروش
سیمای دانشوران ۵.mp3
15.2M
🎙 پادکست 🎙
🎧 سیمای دانشوران(۵)
📖🎤 پژوهش و گویندگی :
امید محمدی سروش
📚 زندگانی مرحوم صاحب جواهر (ره).
🔶 همراه با سخنان آیت الله وحید خراسانی و استاد علم الهدی.
ارتباط با گوینده و پژوهشگر سیمای دانشوران از طریق کانال دانشنامه👇
@daneshnameh1399
♨️جمع بین مفسِّر و مفسَّر
💢مقام تفسیر شیء،جایی است که ابهامی باشد و مفسِّر برای ابهام زدایی آورده شود.
♨️ابهام دو نوع است:
۱.ابهامی که به خاطر حذف شیء رخ می دهد؛مثل:
🔆اِن احدٌ من المشرکین استجارك.
♻️فعل شرط بعد از اِن،حذف شد(به خاطر غرض خاص!) لذا کلام مبهم شد، پس برای تفسیر اینکه فعل محذوف چه بوده است،فعل مفسِّر آورده شد.
♨️ در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز نیست زیرا با وجود فعل مفسَّر ابهامی نیست!لذا جمع بین این دو موجب لغویت است.
۲. ابهامی که در خود لفظ وجود دارد؛مثل:
🔅رأیت عسجدا أی عصفورا
♨️عسجد در نظر متکلم برای مخاطب مبهم است،لذا مفسِّر آورده است.
♨️در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز است زیرا ابهام در معنای مفسَّر است نه در حذف آن.
📘شریف جرجانی در حاشیه بر وافیه،منقول از جونگی ص۳۶
@alnokat
✍🏻 یکی از وقایع خیلی مهم و حیاتی جهان اسلام، جنگ بدر است که در هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجری اتفاق افتاد و اعظم فتوحات اسلام بود. در شب هفدهم ماه مبارک رمضان همان سال (شب جنگ بدر) پیامبر اکرم "صَلَّی الله عَلیهِ و آلِه" فرمود: چه کسی حاضر است، از چاه بدر آب بیاورد؟ و هیچ کس از ترس حاضر نشد مگر علی "علیه السلام" که با زحمت، مشک را از آب چاه پر کرد و با کمی تأخیر برگشتند.
✍🏻 پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" از علت تأخیر سوال کردند؛ عرض کرد: یا رسول الله، سه بار، باد تندی وزید که بسیار سخت بود و مرا لرزه فرا گرفت. حضرت فرمود:
🔸یا علی! بار اول جبرئیل بود که با هزار ملائکه بر تو سلام کردند و
🔸بار دوم میکائیل با هزار فرشته بر تو سلام دادند و
🔸بار سوم اسرافیل با هزار فرشته بر تو سلام دادند.
✍🏻 و این امتیاز بزرگ برای حضرت علی علیه السلام در شب ۱۷ ماه رمضان بود که در روزش نیز اکثر قهرمانان و شجاعان قریش به دست آن حضرت کشته شدند.
📚{بحارالانوار ج ۱۹ ص ۳۰۵}
✍🏻 اشعار فوقالعاده حماسی شاعر اهل بیت "علیهم السلام" سید حمیری راجع به این قضیه در جلد دوم کتاب شریف الغدیر صفحهٔ ۲۶۹ آمده است که به آن، از باب اینکه ذکر فضایل حضرت علی علیه السلام عبادت است اشاره می شود.
🟡 اقْسِمُ بِاللّهِ وَ آلائِهِ
وَالْمَرْءُ عَمّا قالَ مَسْؤُولٌ
سوگند به خدا و نعمتهایش که انسان از هر چه بگوید سوال خواهد شد.
🟡 اِنَّ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِب
عَلَى التُّقى وَالْبِرِّ مَجْبُولٌ
به راستى فطرت على بن ابى طالب به پرهیزکارى و نیکى سرشته شده است.
(مجسمه تقوی و نیکوکاری است)
🟡 ذاکَ الَّذى سَلَّمَ فى لَیْلَة
عَلَیْهِ میکالٌ وَجِبْریلُ
على همان کسى است که میکائیل و جبرئیل و اسرافیل در یک شب بر او سلام کردند
🟡میکالُفىاَلْفوَجِبْریلُفىاَلْفوَیَتْلُوهُمْسَرافیلُ
لَیْلَةَ بَدْر مَدَداً اُنْزِلُوا کَاَنَّهُمْ طَیْرٌ اَبابیلُ
میکائیل و جبرئیل و اسرافیل هر کدام با هزار فرشته در شب بدر براى کمک، فرود آمدند همانند مرغهاى ابابیل.
✍🏻 قرآن کریم نیز این نعمت بزرگ را یاد آوری می کند. 🔅{وَلَقَدْ نَصَرَكُمُاللَّهُ بِبَدْرٍ... إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْيُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِمُنْزَلِينَ...} آیه ۱۲۳و۱۲۴ آلعمران.🔅
💐 {الْحَمْدُلله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ عَلیِّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السّلام} 💐
استاد علی مومنی ارموی
♨️اختلاف اعتبارات
💢وقتی یک لفظ برای یک شیء وضع می شود:
🔰از ان جهت که لفظ دلالت بر ان دارد:
🔅 مدلول نامیده می شود
🔰از ان جهت که از لفظ قصد می شود:
🔅معنی نامیده می شود.
🔰از آن جهت که از لفظ حاصل می شود
🔅مفهوم نامیده می شود.
🔰از ان جهت که موضوع له اسم است:
🔅مسمی نامیده می شود.
♨️مسمی اعم از معنی است، زیرا شامل افراد متعدد می شود بر خلاف معنی،مثلا:
♻️زید و عمرو و بکر و...مسمای لفظ رجل است،اما نمی گویند معنای رجل اینها هستند.
♨️مدلول اعم از مسمی است،زیرا مدلول شامل مدلول تضمنی و التزامی می شود.
📗جونگی،ص۳۸
@alnokat
♨️بسم الله الرحمن الرحیم
❌به نام خداوند بخشنده مهربان ترجمه ای غلط است❌
🔆در رابطه با معنای رحمن و رحیم
در روایتی از امام صادق علیه السلام،آمده است:
💢الرحمن اسم خاص بصفة عامة والرحیم اسم عام بصفة خاصة
🔰رحمن اسم علم است برای خداوند متعال بنابر آیه:
🔅ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسما الحسنی
♻️و ادله دیگر
🔰پس جهت خاص رحمن ان است که:
🔰رحمن اسم خاص خدا و تنها مخصوص دنیا است.
🔰جهت عام ان :برای جمیع خلق است،چه مومن چه کافر.
❇️رحیم اسم عام است و مخصوص خداوند نیست و عام است هم شامل دنیا می شود هم آخرت.
❇️اما اختصاص به مومنین دارد که آنها را می بخشد و به بهشت وارد می کند و...
♨️لذا ترجمه این آیه شریفه به:
❌به نام خداوند بخشنده مهربان
غلط است:
✅زیرا بخشنده بخشی از ترجمه رحیم است، نه رحمن!
♨️ترجمه دقیق فارسی آن معلوم نیست پس بهتر است در ترجمه بنام خدای رحمن و رحیم گفته شود.
♨️به راستی از ترجمه آیه ای که روزانه چندین مرتبه آن را می خوانیم عاجزیم چه رسد به تفسیر آیات!
🎙درس تفسیر مجمع البیان آیت الله عابدی
جلسه پنجم.
📗مجمع البیان،ذیل مبحث اعراب الرحمن و الرحیم
@alnokat
#بلاغت_تفسیر
💢یکی از مواضعی که واجب است فعل مضارع مجزوم شود، موضعی است که فعل مضارع در جواب فعل امر واقع شده است و جزاء بودن فعل مضارع از فعل امر نیز قصد شده و فاء هم بر سر آن نیامده؛مثل:
🔆اصبر تظفرْ
🔅که در اصل: اصبر،ان تصبر تظفر. بوده است.
✅روشن است که بین صبر و پیروزی ملازمه وجود دارد.
♨️مسئلة
🔆در آیه شریفه:
🔅قل للمؤمنین یغضوا ابصارکم
⁉️چرا یغضوا مجزوم شده است؟
با انکه سببیت اینجا معنا ندارد!
♻️یعنی حقیقتا نمی شود گفت:
⛔️ان تقلْ یغضوا
✅زیرا غض بصر که مسبب گفتن پیامبر ص نیست!زیرا پر واضح است پیامبر ص امر هم کردند و خیلی از مومنین غض بصری هم نداشته و ندارند!
♨️جواب:
✅اینجا به خاطر کمال عنایت خداوند متعال به این مطلب که مومنین باید، مطیع محض اوامر پیامبر ص باشند، به گونه ای که اوامر ایشان مثل سبب باشد، برای اراده و افعال مومنین،یعنی به محض شنیدن، اطلاعت کنند، همچون پیدا شدن مسبب از سبب!لذا خداوند متعال شاید برای ملتفت شدن سامعین از این هنجار شکنی کلامی استفاده کرده و یک نازل منزله لطیف و دقیق به کار برده اند.والله العالم
📙حاشیه شریف جرجانی بر مطول
@alnokat
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
Recording 130 (d0e01a73-9d3f-4045-b3c6-9b50db1d9fd5).aac
4.28M
🔆بسم الله الرحمن الرحیم
🔅ما منعک ألّا تسجد
🔅ما منعک أن تسجد
⁉️علت ذکر (لا) در آیه ۱۱، سوره اعراف و عدم ذکر آن در آیه ۷۵، سوره ص چیست؟
♨️نقد مرحوم علامه محمد جواد بلاغی رحمه الله بر زمخشری در رابطه با معنای لا.
♨️زائده دانستن (لا) و امثال آن، موجب وهن قرآن می شود و راه را بر طعنه زنندگان و شبهه افکنان بر قرآن باز می کند!
📗مقدمه تفسیر ،آلاء الرحمن،ج۱،ص۳۹
✅توضیحات در صوت
@alnokat