eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️مرحوم شیخ انصاری ابتدای کتاب استصحاب در تعریف آن می فرمایند: 💠و عند الاصولیین عرّف بتعارف اسدها و اخصرها ابقاء ماکان ... ❌اشکال شده که اخصر افعل تفضیل است از اختصار در حالی که یکی از شرایط ساختن افعل تفضیل آن است که از فعل ثلاثی مجرد ساخته شود و در کتب نحو معروف است در این جا که شرط ساختن نیست اشد اختصارا گفته شود. ✅جواب:تفتازانی نادر را در شرح تصریف به سه قسمت تقسیم کرد ۱.مخالف قیاس موافق استعمال،مثل استحوذ ۲.مخالف استعمال موافق قیاس. ۳.مخالف استعمال و قیاس. 💢وآنجا گفته شد که دو قسم اول از نادر مخل به فصاحت کلام نیست. ✅حال اخصر هم هر چند از حیث قیاس اشتباه است و باید اشد اختصارا می شد لکن چون اسعمال فصیح دارد تنها مخالف قیاس بوده نه استعمال، پس استعمال آن مخل به فصاحت کلام نیست. 📗فرائد الاصول جلد ۳ ص ۹ 📘شرح تصریف ص ۱۶ @alnokat
انا لله و انا الیه راجعون متاسفانه دقایقی قبل روح ملکوتی حضرت علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت حضرت علامه حسن زاده آملی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر «عج»، مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه تسلیت عرض می نماییم.
♨️بکار بردن صیغه جمع برای تعظیم و احترام در کلام عرب 📝طبلاوی به نقل از حاشیه تدریج الادانی: 🔹در کلام عرب برای تعظیم متکلم گاهی به متکلم واحد صیغه متکلم مع الغیر داده می شود: 🔆نحن نقصّ علیک 🔹گاهی برای تعظیم فعل و فخامت آن اسناد به مع الغیر داده می شود تا دلالت کند فعل از پس یک شخص بر نمی آید: 🔆ایاک نعبد و ایاک نستعین. معظم را به جای جماعت قرار می دهند. ✅اما در کلام عرب برای تعظیم غایب و مخاطب صیغه جمع بکار برده نمی شود مثلا به جای انت،انتم گفته شود. ↩️پی نوشتی دارد ان شاء الله نوشته می شود. 📘تدریج الادانی ص۱۲۷ @alnokat
بسم الله الرحمن الرحیم صوت حاشیه خوانی مغنی چند جلسه ای ضبط شده و ادامه درحال ضبط است،ان شاء الله تقدیم محضر میگردد. @alnokat
قسمت های مهم حواشی: 💠دمامینی 💠دسوقی 💠امیر 💠خطیب 💠سیوطی 💠مواهب 🔰و کتب دیگر مثل 💠 اقتراح سیوطی 💠حاشیه شریف جرجانی بر مفتاح العلوم 💠شرح رضی ✅در درس استفاده شده است. @alnokat
✅این حواشی ناظر به کتاب مغنی اللبیب هستند. 💠اما چون کتاب فعلی حوزه مغنی الاریب و مغنی الادیب است،با توجه به مطالب و چینش این کتاب ها حواشی برگزیده شده اند. @alnokat
✅تدریس مربوط به مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام شهر همدان است.
ان شاء الله پی دی اف تمام حواشی بارگذاری می شود.
حاشیه خوانی مغنی.۱.mp3
41.23M
خلاصه درس: ۱.حاشیه خوانی چیست؟ ۲.مقدمه استفاده از حواشی چیست؟ ۳.چرا کلام عرب دلیل معتبر در ادبیات است؟با استفاده از اصول نحو سیوطی(زمان، مکان و قبیله شاعر در این امر دخیل است.) ۴.کلام عرب از چه راه معتبری قابل دسترسی هست(آیا استناد به دواوین عرب مثل دیوان امرء القیس در اعتبار یک شعر کفایت می کند؟) ۵.چرا اجماع دلیل معتبر در ادبیات است؟با استفاده از اصول نحو سیوطی. ۶.اجماع بصره و کوفه باهم فقط دلیل هستند یا به تنهایی نیز دلیل هستند؟ ۷.اگر اسلوبی در قرآن نباشد ولی در کلام عرب شایع باشد قابل اتباع هست؟ والحمدلله. @alnokat
ان شاء الله روز های شنبه جلسات تقدیم محضر می گردد.
4_1042592462016611025.pdf
7.54M
الاصباح فی شرح الاقتراح اصول نحو سیوطی همراه یک شرح مختصر و مفید. رفقا از این پی دی اف واسه دیدن عبارت اصول نحو استفاده کنند. @alnokat
مغنی دمامینی1.pdf
16.24M
تحفة الغریب دمامینی شرح ۴ جلدی و کامل. @alnokat
از این چهار کتاب جلسه اول استفاده شد.
حاشیه خوانی مغنی۲.mp3
36.43M
خلاصه درس: ۱.کمیت اسدی جزء کدام دسته از شعرا با تقسیم بندی چهار گانه است؟آیا قول او به عنوان دلیل پذیرفته می شود؟ ۲.اشکال مهم و دقیق شریف جرجانی مبنی بر اینکه همزه برای طلب تصور نیست. ۳.نقض کلام ابن هشام دروجوب اینکه مستفهم عنه بعد از ادات استفهام بیاید وجوب نحوی است و اثبات این مطلب که وجوب بلاغی است و صرفا اولویت نحوی دارد. ۴.اشکال مرحوم رضی بر زمخشری در ذیل تمام التصدیر بودن همزه. ۵.اصطلاح فصل تنبیه تذنیب در کتب مصنفین به چه معناست؟کجا باید استفاده شود؟ ۶.نقض کلام ابن هشام بر اینکه هل بین ادوات مختص طلب تصدیق است.باتوجه به عبارت خود ابن هشام در باب ام. ۷و... والحمدلله @alnokat
حاشیه خوانی مغنی۳.mp3
28.69M
خلاصه درس: ۱.برسی استدلال با ایات قران اعم از متواتر، آحاد وشاذ و کلام نبی صلوات الله علیه و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام(ناظر به اصول نحو سیوطی). ۲.بررسی اذ از حیث اضافه و اضافه اعم به اخص ذیل کدام یک از اقسام سه گانه اضافه معنویه می باشد. والحمدلله @alnokat
4_1042592462016610325.rar
48.43M
حاشیه ۷ جلدی خطیب بر مغنی اللبیب. از این نسخه برای ارجاعات در صوت استفاده کنید. @alnokat
حاشیه خوانی مغنی۴.mp3
26.39M
خلاصه درس: 💠تبیین اجمالی قاعده:عدم التقدیر اولی من التقدیر و مجرای آن. 💠بررسی وجه رد جمهور نسبت به استعمال اذ به معنای مفعول به و بدل. 💠بررسی تعارض قاعده عدم التقدیر با اصل عدم زیادت اقسام استعمالی یک ادات. 💠اشکال دمامینی به عبارت ابن هشام و پاسخ به دمامینی. والحمدلله @alnokat
حاشیه خوانی مغنی۵.mp3
30.14M
خلاصه درس: ۱.رفع یک تعارض ظاهری در کلام ابن هشام. ۲.ترجیح مبنای مرحوم رضی در ادات شرط فرعی، نسبت به مبنای ابن هشام از نظر بعض محشین. با مبنای مرحوم رضی ظاهر معانی آیات حفظ می شود. ۳.بررسی اجمالی این مطلب که لحاظ معانی بیان در نحو آری یا نه. ۴.اشکال دسوقی و جواب امیر از جانب ابن هشام. والحمدلله @alnokat
✅متعلَّق ♨️تفتازانی در حاشیه اش بر کشاف گفته است: 💢آنچه آگاهی دادن بر آن واجب است این است که: 🔆وقتی متعلَّق ظرف(یا جارو مجرور) کان یا کائن (بنابر اختلاف در تقدیر اسم مفرد یا فعل) باشد،این ها از افعال تامه به معنای حصل و ثبت و...هستند نه ناقصه و ظرف (متعلِّق)نسبت به آن مقدر لغو است نه مستقر والا اگر ظرف برای ان مقدر خبر باشد، به تقدیر یک کان دیگر است و لازمه آن تسلسل در تقدیرات است... 💠مثل زید فی الدار 💠در اصل زید کان(ثبت) فی الدار. در این مثال اگر فی الدار خبر باشد نه متعلق به کان،باید متعلق به محذوف باشد و هکذا... 📗الثالث: قال التفتازانيّ في حاشية الكشّاف: ممّا يجب التنبيه له أنّه إذا قدّر في الظرف‏ كان أو كائن فهو من التامّة بمعنى حصل و ثبت، و الظرف بالنسبة إليه لغو لا الناقصة، و إلا كان الظرف في موضع الخبر بتقدير كان أخرى و بتسلسل التقديرات. @alnokat
حاشیه خوانی مغنی۶.mp3
36.68M
خلاصه درس: 💠تحلیل مرحوم رضی از عامل اذا شرطیه در مقابل ابن هشام و اکثر نحات! 💠ملاک در اینکه دو یا چند کلمه بمنزله کلام واحد است از منظر مرحوم رضی(چرا مضاف الیه در مضاف یا توابع در متبوعات یا صله در موصول نمیتواند عمل کن اما فعل شرط،در شرط ماقبل عمل می کند و...) 💠ثمره عملی تحلیل مرحوم رضی از بحث اذا شرطیه در فهم دقیق و بهتر آیات . ✅اینکه در حاشیه خوانی مغنی ،متن شرح کافیه رضی تدریس شد: 💠اولا بخاطر ارجاع بسیاری از حاشیه های مغنی به مبنای مرحوم رضی در بحث اذا شرطیه. 💠ثانیا اشنایی با سبک بحث های مرحوم رضی. 💠ثالثا بخاطر ثمره علمی بحث نسبت به آیات و کلام عرب. والحمدلله. @alnokat
✅اصل رفع التقاء دو ساکن بوسیله اصلِ: 💠اذا التقی الساکنان حرِّک بالکسر 💠یا گاهی با فتح یا ضم یا حذف علی خلاف الاصل. ✅دلیل رفع التقاء دو ساکن: ثقالت بر زبان عرب آن زمان. ♨️اما سه جا رفع التقاء دو ساکن لازم نیست. ۱. التقاء ساکنین علی حدّه. ۲.اسم ذو اللام که بر آن همزه وصل داخل شده است( آلله اذن لکم..). ۳.هنگام وقف بر اسم هایی که حرف یکی مانده به آخر انها ساکن است: زید عمرو بکر. 💠اما آیا در این سه مورد تخصیص قاعده رخ داده است است یا تخصص؟ 💠پاسخ: 💠در برخی تخصیص است و دربعضی تخصص: 💠مثلا در جایی که همزه استفهام بر ال داخل می شود برای رفع التقاء دو ساکن نمی شود همزه اسفهام یا ال را حذف کرد، زیرا استفهام فهمیده نمی شود( مثلا در آلله اذن لکم گفته شود: الله اذن لکم) لذا با وجود ثقالت، عرب فصیح تن به ثقالت می دهد تا اشتباه رخ ندهد. 💠در برخی هم تخصص: مثل وقف بر کلمات و التقاء ساکنین علی حدّه: 💠 از انجا که وقف محل تخفیف است، التقاء دو ساکن موجب ثقالت نیست زیرا ثقالت جایی است که بعد دو ساکن بلافاصله شروع به حرکت شود پس نیازی به رفع ندارد. ↪️توضیح التقاء ساکنین علی حدّه و وجه تخصص می آید ان شاء الله. ✍احمد مومیوند. @alnokat