✨📖آشنایی با برخی مضامین دلنشین مناجات شعبانیه
🔰 استاد: علیرضا پناهیان
🗓زمان: ۱۳۹۹/۱/۸
✨📖 مناجات شعبانیه یک دعای بیمقدمه است و حداقل یکسری از آداب دعا که با مقدمات طولانی از ذکر پروردگار، همراه است در این مناجات، چندان رعایت نشده است. ولی آدم وقتی میخواهد این مناجات را شروع کند، انگار باید برود و مقدماتش را در دل خودش فراهم کند و بعد، با یک دل پُر از غصههای مناجاتی که شیرینترین حالات انسان هستند بیاید و این مناجات را آغاز کند.
✨📖 چرا آغاز دعاهای ما باید با صلوات باشد؟
خوب است قبل از اینکه انسان مناجاتی را بخواند یا قبل از اینکه برای تفکر، آن را مطالعه کند، یا واقعاً بهعنوان مناجات، آن را درِ خانۀ خدا زمزمه کند، اول بهطور دقیق با متن مناجات آشنا بشود، از معانی مناجات، آگاه بشود و به شرحهای آن مراجعه کند. لذا ما سعی میکنیم در این فرصتهای کوتاه، به گفتگوی مختصری بپردازیم که به آشنایی ما با این مناجات کمک کند، بلکه خداوند متعال توفیق بدهد که از این مناجات، بهترین استفاده را ببریم.
✨📖آغاز مناجات شعبانیه با صلوات و درود بر پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت مطهر ایشان است و طبیعتاً طبق سفارشهای فراوانی که همه شنیدهاند و در روایات هم فراوان آمده است، هر دعایی را باید با صلوات آغاز کرد، این دعای شریف هم با صلوات آغاز میشود، مثل بسیاری از دعاهایی که بهدست ما رسیده است. در آن دعاهایی هم که آغازش صلوات نیست، طبیعتاً بهتر است خود ما صلوات بفرستیم.
علتهای زیادی برای این موضوع بیان شده است، در اینجا با یک توضیح مختصر از کنارش عبور میکنیم و آن اینکه اصلاً انگار خداوند متعال تا کسی ولایت اهلبیت(ع) را نداشته باشد، ولایت اولیاء خدا در دلش نباشد و آن بزرگواران را به بزرگی یاد نکند، صدای او را نمیشنود و دعای او را جواب نخواهد داد و او را بهحساب نمیآورد.
هرکسی وارد صحرای محشر میشود، شناسنامهاش تبعیت از ولایت اولیاء خدا است. اینجا هم هرکسی در محضر خدا قرار میگیرد شناسنامۀ خودش را باید نشان بدهد، این صلوات، در واقع کارتِ معرفی ما است و اگر کسی این کارت معرفی را با عشق و با ارادت قلبی نشان بدهد، آنوقت راه برای دعای او باز خواهد شد، همین که نشان بدهد «خدایا ببین من به پیامبر(ص) و اهلبیت ایشان ارادت دارم» یعنی صلوات را لقلقۀ زبان نکند، بلکه با یک علاقه و محبتی این صلوات را بفرستد.
✨📖یکی از عجایب مناجات شعبانیه بیمقدمه آغازشدن است در اولین فراز مناجات شعبانیه، أمیرالمؤمنین علی(ع) سه کلمۀ عجیب پی در پی بیان میکنند و این دعا بسیار بیمقدمه شروع میشود:
✨📖«وَاسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُک، وَاْسمَعْ نِدائی اِذا نادَیتُک، وَ اَقْبِلْ عَلیّ اِذا ناجَیتُک» همین بیمقدمه آغازشدن، یکی از عجایب این دعا محسوب میشود، انگار این دعا حرف کسی است که دیگر طاقت ندارد! از یک راه دوری آمده است و فقط میخواهد ناله بزند، با اینکه میداند خدا منتظر است به حرفهای او گوش بدهد، اما گاهی میخواهد فریاد بزند و گاهی میخواهد نجوا کند.
✨📖«وَاْسمَعْ نِدائی» ندا به فریاد با صدای بلند میگویند.
✨📖«اَقْبِلْ عَلیّ اِذا ناجَیتُک» نجوا و مناجات هم با صدای بسیار آرام انجام میگیرد.
✨📖«وَاسْمَعْ دُعائی» دعا هم به هر نوع خواندن و صدازدن اطلاق میشود.
انگار أمیرالمؤمنین(ع) میخواهد فریاد بزند «خدایا میخواهم با تو حرف بزنم!» در واقع اصرار خودش را برای مناجات با پروردگار و فریاد زدن درِ خانۀ خدا و صدازدنِ پروردگار، نشان میدهد، نه اینکه بخواهد حرفهای دیگری مطرح کند، بلکه خودِ خدا را میخواهد و او را صدا میزند.
✨📖«وَقَفْتُ بَینَ یدَیک» احساس زیبای یک کوچک است؛ وقتی در پناه یک بزرگ قرار میگیرد
جملۀ بعدی هم این حالت را، نشان میدهد:
✨📖«فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیک وَ وَقَفْتُ بَینَ یدَیک»، کلمۀ «هربتُ الیک» یعنی فرار کردم و به سمت تو آمدم.
🔰این همان احساسی است که از سه عبارت قبلی (وَاسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُک، وَاْسمَعْ نِدائی اِذا نادَیتُک، وَ اَقْبِلْ عَلیّ اِذا ناجَیتُک) فهمیده میشد که انگار کسی دوان دوان آمده است.
✨📖«وَ وَقَفْتُ بَینَ یدَیک» من الان در مقابل تو ایستادهام. «بَینَ یَدَیک» خیلی مفهوم زیبا و دلنشینی است؛ خیلی زیباتر از «ایستادن درِ خانۀ خداوند متعال» است. انگار یک کوچکی در پناه یک بزرگی قرار گرفته و به دستهای قدرت او پناه آورده است. این احساس قشنگ را کسانی که کوچک یک بزرگتری هستند و وجودِ یک «بزرگتر مهربان» را بالای سر خودشان درک کردهاند و این احساس را لمس کرده اند بهتر می فهمند.
✨📖«مُسْتَکیناً لَک» یعنی من گدای تو هستم. ✨«مُتَضرِّعاً اِلَیک» من متضرّع درِ خانۀ تو هستم. أمیرالمؤمنین علی(ع) چیزی جز تضرع در این دعا ندارد و به عبارتهای مختلف، این تضرع خودش را بیان میکند. سر همۀ این حرفها تضرع دارد. این حرفها برای أمیرالمؤمنین(ع) حرفهای سادهای نیست. این حرفها از عمق احساسات او بر میخیزد. با این حرفها میخواهد عمیقاً اشک بریزد. ما این حرفها را مطالعه میکنیم، مرور میکنیم، حتی روی آن فکر میکنیم؛ اما این حرفها برای أمیرالمؤمنین(ع) تمامشده و حلشده است، ایشان این حرفها را از روی یک کتاب دعا نمیخوانند، بلکه این حرفها ترجمان نالههای أمیرالمؤمنین(ع) است
✨📖«متضرّعاً الیک» یعنی میخواهم درِ خانۀ تو، ناله بزنم.این مناجات، ضجههای یک فقیر محض درِ خانۀ خداوند است
✨📖کلمۀ بعدی «مُستَکیناً لَک» وقتی کسی بهشدت دستخالی باشد، به آن مستکین میگویند. مسکین یا مستکین، کسی است که واقعاً چیزی ندارد! این مناجات نالۀ بیمقدمه، پر از التماس و اصرار، فریاد و نجوا و ضجههای یک فقیر محض درِ خانۀ خداوند متعال است. البته غیر از فقر در همۀ زمینهها، معلوم است که أمیرالمؤمنین علی(ع) یک چیزی را دارند و آن دل عاشقی است که ایشان را به این تضرع وادار کرده است.
اگر کسی با اهلبیت(ع) آشنا باشد و با عشق اهلبیت(ع) به خداوند متعال آشنا باشد، هرگز حاضر نیست کلمۀ عشق را برای معنای دیگری در زمین استفاده کند.
یا اگر کلمۀ «محبت» را دربارۀ محبت أمیرالمؤمنین(ع) به خداوند متعال و به قرب او و به وابستگی شدید او، استفاده کنی، آنوقت کلمۀ محبت را در جای دیگری استفاده نخواهی کرد.
✨📖مناجات شعبانیه یک دعای بیمقدمه است انگار آدم باید قبل از آغاز این دعا، مقدماتش را در دل خودش فراهم کند
مناجات شعبانیه یک دعای بیمقدمه است و همانطور که اسمش را «مناجات» گذاشتهاند، فراتر از دعا است؛ چون حداقل یکسری از آداب دعا که باید با مقدمات طولانی از ذکر پروردگار، همراه باشد در این مناجات، چندان رعایت نشده است. البته بهصورت ضمنی، آن آداب دعا را در همین فراز اول مطرح میکنند
(در جلسات دیگر به آن خواهیم پرداخت) ولی اینقدر بیمقدمه واردِ اصل دعا شدن، خیلی فوقالعاده است.
✨📖تنها دعایی که یک معصوم اینقدر بیمقدمه، وارد دعا شده است، دعای ابوحمزه ثمالی است که آنجا هم انگار امام سجاد(ع) یک دل پُری دارد و ناله را در همان ابتدا آغاز میکند: «الهی لاتُؤَدِّبنی بِعُقوبَتِک» انگار نالۀ کودکی است که میخواهد از بزرگترش کتک نخورد، «وَ لاتَمکُربی فی حیلَتِک» و بعد، مقدمات و آداب دعا را شروع میکنند.
انگار آدم وقتی میخواهد این مناجات را شروع کند، باید اول برود و مقدماتش را در دل خودش فراهم کند و بعد، با یک دل پُر از غصههای مناجاتی-که شیرینترین حالات انسان هستند- بیاید و مناجات شعبانیه را اینگونه و با این حال، آغاز کند.
#مناجات_شعبانیه
#استاد_علیرضا_پناهیان
#قسمت_اول
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
بسم الله الرحمن الرحیم
📜گزیدهای از پیامهای نوروزی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
🗓 سال ۱۳۵۹
جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.
🗓 سال ۱۳۶۰
ان شاءالله این آثار شوم جنگ نابکار صدامی، که دست نشاندۀ قدرتهای بزرگ است، از بین برود. و تمام کشور ما توجه به این معنا داشته باشند که [در] آثار جنگ البته این مسائل هست. و ما همۀ این آثار را از دشمنها می دانیم، نه از دوستها. دولت با تمام قوا مشغول این است که امور را به پیش ببرد و مردم را در رفاه نگه دارد، لکن آثار جنگ است. در آن سالی که متفقین آمدند به ایران، من خوب یاد دارم که در قم که ما بودیم، تقریباً تمام دکانهای نانوایی بسته شده بود و قحطی وجود پیدا کرده بود، حتی یک روز، که اواخر امور بود، من با یک بچه ای که همراهم بود داشتیم می رفتیم، یکدفعه این بچه به من گفت: آی نون! که نان را، مدتها بود نان سنگک را ندیده بود. شما می دانید که ما الآن در حال جنگ هستیم؛ و به حسب حال جنگ، آن هم جنگ با تمام ابرقدرتها و آن هم اینکه ما را محصور کرده اند، مدتهاست ما محصور اقتصادی هستیم و مشغول جنگ هستیم، مع ذلک با کوشش خود ملت و با کوشش دولت اینجا باز رفاه نسبی هست.
🗓 سال ۱۳۶۱
مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همۀ کسانی که قدرت ایمانشان به رشد رسیده است، و امید است به حد اعلای رشد برسد، و نثار کردن خون پیش آنها با شجاعت و با تصمیم عزم، یک چیز تازه ای است و یک چیزی است که تحقق پیدا کرده است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان شاءالله در آتیه خواهد رسید. و من امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم تمام ارگانهای دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگر چه مشکلات زیاد داریم، لکن در برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در پشتیبانی از او ما داریم.
🗓 سال ۱۳۶۲
در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئلۀ ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.
🗓 سال ۱۳۶۳
امیدواریم که ملت ما همان طوری که جوانان ما تحول پیدا کردند و راه صد ساله را با یک شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسیمی از این مسائل در این کشور وزیده است، و لهذا پیروزیهایی که ما داریم پیروزیهایی نیست که مال یک ملت چهل میلیونی که دارای هیچ نیست باشد، اینها پیروزی ای است که اسلام برای ما آورده است، خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است. هر کس از شرق و غرب هر چه می خواهد بگوید، ما راه خودمان را داریم می رویم. و امیدواریم که این راه را به آخر
📚 بنیاد تاریخ پژوهی
#پیام_نوروزی
#قسمت_اول
#حضرت_امام_خمینی_ره
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🗓 سال ۱۳۶۴
امروز استقامت لازم است. پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نگران بود راجع به این که آیا ملتش استقامت می کنند یا نه؟ تا آن حد که در روایت است که فرموده که شیَّبَتْنی سُورَةُ هُود (سوره هود مرا پیر کرد) برای این آیه ای که آمده است که فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ در عین حال که این آیه در سورۀ دیگری هم ـ سورۀ شوری هم ـ آمده لکن آن ذیل را ندارد، سورۀ هود که این ذیل را دارد فرموده است. این به نظر می رسد که نگران بوده است از این که ملتش و امتش مبادا خدای نخواسته استقامت نکند. باید ملت ایران، دولت ایران، ارتش ایران، سپاه پاسداران ایران، همه قشرهای ایران توجه کنند که استقامت در مقابل ظلم، در مقابل این قدرتهای بزرگ از اموری است که امر شده است، استقامت در مقابل دشمن است، امر شده است که استقامت بکنید و اگر استقامت بکنید پیروز هستید.
🗓 سال۱۳۶۵
تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن «معرفة الله ». تمام، مقدمۀ این است. اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطۀ اصلی را که در فطرت همۀ انسانها هست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالی همین است. انبیا نمی خواستند که جنگی باشد و نمی خواستند که دعوتی باشد به غیر از این دعوت، دعوت به گرفتن کشور و دعوت به اینها، هیچ وقت در آنها نبوده است. ما اگر چنانچه در این پیروزیها که بحمدالله به طور چشمگیر حاصل شده است، ما از آن راهی که انبیا دارند منحرف نشدیم، این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم.
🗓 سال ۱۳۶۶
من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که موفق کند این مسلمین را. موفق کند این سردمداران مسلمین را به اینکه توجه بکنند کارهایی که می کنند از روی هوای نفس نباشد. و خصوصاً در این ملت ما که بحمدالله تا کنون به این وضع رسیده اند و این پیروزیها را پیدا کردند و البته شهید دادند، البته معلول دادند، مفقود دادند و جوانهای خودشان را از دست دادند لکن در عین حال با هم بودند و پشتیبان هم بودند، از این به بعد هم پشتیبان هم باشند و برادر باشند با هم.
🗓 سال ۱۳۶۷
الآن عید نوروز ما در آستانۀ ولادت حضرت سیدالشهدا است و دنبال او ولادت حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ که آن هم در ۱۵ شعبان واقع شده است. بنابراین تقریباً باید ما بگوییم که یک حجتی است بر ما این دو ولادت و این واقع شدن این روز شریف و این روز نوروز در یک همچو آستانه ای که این دو بزرگوار که هر دو ـ اقامۀ عدل ـ برای اقامۀ عدل هستند
🗓 سال ۱۳۶۸
امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید ۱۵ شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است.
📚 بنیاد تاریخ پژوهی
#پیام_نوروزی
#قسمت_دوم
#حضرت_امام_خمینی_ره
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
📕 روزگار قائم مقامی: نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقام حسینعلی منتظری
✍ محمدجواد فرج نژاد
✍ سهراب مقدمی شهیدانی
📚 ناشر: بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📖 معرفی کتاب
ماجرای عزل آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری، یکی از دامنه دار ترین بحران های عصر جمهوری اسلامی است که تبعات آن تا هم اکنون دامن گیر مجامع نخبگانی داخلی و خارجی بوده است. وجود روایت های متعارض، فقدان تولید مستند و روشنگرانه و تلاش سازمان یافته معاندین جمهوری اسلامی، موجب سوء تفاهم سیاسی در نسل های جوان گردیده است.
📖 اثری است نسبتا جامع و کاملا مستند که تلاش دارد، روایتی منصفانه و دقیق از وقایع مرتبط با اوج و فرود سیاسی آقای منتظری ارائه کند.
#روزگار_قائم_مقامی
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
مقدمه - روزگار قائم مقامی.mp3
18.29M
📕 روزگار قائم مقامی: نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقام حسینعلی منتظری
✍ محمدجواد فرج نژاد
✍ سهراب مقدمی شهیدانی
📚 ناشر: بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📖 در بخش مقدمه از کتاب صوتی روزگار قائممقامی حوادث برجسته در زمان قائممقامی آقای حسینعلی منتظری را خواهید شنید.
نویسنده کتاب در این بخش توضیح داد که چگونه انتشار صوت جنجالی آقای منتظری در سال ۱۳۹۶ جرقه نگارش این کتاب را زد.
🔸 نکته
پاورقیهای جذاب و کمتر شنیده شده این قسمت را از دست ندهید.
📕🎙 کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕰 زمان: ۳۸:۵
#کتاب_صوتی
#قسمت_اول
#روزگار_قائم_مقامی
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib