❓❓پرسش
آیا امکان دارد نام فرشتگان و ملائکه را -البته به غیر از عزرائیل، اسرافیل، میکائیل، جبرائیل- مشخص و وظابف آنها را بیان کنید؟ با تشکر
🔰🔰پاسخ اجمالی
در نظام هستی بینهایت فرشته وجود دارد که نه نامی از آنها ذکر شده و نه کسی را یارای شمارش آنها است؛ چراکه براساس روایات با هر قطره بارانی که از آسمان فرو میریزد فرشتهای پایین میآید تا آنرا در جایى که خداوند به او دستور داده قرار دهد. [مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 99. دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403]
اما در عین حال نام تعداد اندکی از آنها در روایات ذکر شده است؛ مانند:
1. راحیل: «ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْجَنَّةِ یُقَالُ لَهُ رَاحِیلُ وَ لَیْسَ فِی الْمَلَائِکَةِ أَبْلَغُ مِنْهُ فَخَطَبَ بِخُطْبَةٍ لَمْ یَخْطُبْ بِمِثْلِهَا أَهْلُ السَّمَاءِ وَ لَا أَهْلُ الْأَرْض»؛[ابن بابویه، محمد بن على، محقق، مصحح، لاجوردى، مهدى، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 224، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378 ق] سپس خداوند تبارک و تعالى به فرشتهای از فرشتگان بهشت به نام «راحیل» که در بلاغت هیچیک از ملائکه به پاى او نمىرسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبهاى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبهاى نخوانده بودند.
2. دردائیل: «قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ دَرْدَائِیلُ کَانَ لَهُ سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَیْنَ الْجَنَاحِ إِلَى الْجَنَاحِ هَوَاءٌ وَ الْهَوَاءُ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْض...»؛[ ابن بابویه، محمد بن على، محقق مصحح، غفارى، على اکبر، کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 282، اسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1395 ق] ابن عباس میگوید شنیدم که رسول خدا(ص) میفرمود خداى تعالى را فرشتهاى است که «دردائیل» نام دارد. او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایى است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.
3. اسماعیل: «وَ رَوَیْنَا مِنَ الْکِتَابِ الْمَذْکُورِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الصَّادِقِ (ع) أَنَّهُ قَالَ (ع) إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ سَاکِنٌ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا إِذَا قَالَ الْعَبْدُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ لَهُ إِسْمَاعِیلُ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ صَوْتَکَ فَاسْأَلْ حَاجَتَک»؛[کوفى اهوازى، حسین بن سعید، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، الزهد، النص، ص 54، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402 ق.] همانا براى خداوند فرشتهاى است که به او «اسماعیل» مىگویند. او در آسمان دنیا ساکن است. هر گاه بنده هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل به او مىگوید خداوند که ارحم الراحمین است صدایت را شنید، حاجت خویش را از او بخواه.
4. حیوان: «إِذَا سَکَنَتِ النُّطْفَةُ فِی الرَّحِمِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ أَنْشَأَ فِیهِ الرُّوحُ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حَیَوَان»؛[برقى، احمد بن محمد بن خالد، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، المحاسن، ج 2، ص 315، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق] هنگامی که نطفه در رحم چهار ماهه شد و روح در او دمیده شد، خداوند فرشتهای را به سویش میفرستد که «حیوان» نامیده میشود.
5. زاجر: «فَیَبْعَثُ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ زَاجِرٌ فَیَزْجُرُه»؛[کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 15] هنگام خروج طفل از رحم خداوند فرشتهای را برای باز کردن رحم میفرستد که نامش «زاجر» است. این فرشته مأموریتش تسهیل در کار به دنیا آمدن نوزاد است.
6. رضوان: «إِنَّ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ رِضْوَانُ یُنَادِی لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَار»؛[ مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 1، ص 87، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق.] ملکی است به نام «رضوان» که ندا میدهد شمشیری نیست مگر ذو الفقار.
7. حزقائیل: «وَ إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حِزْقَائِیلُ لَهُ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاح»؛[فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 47، انتشارات رضى، قم، چاپ اول، 1375 ش.] فرشتهای است به نام «حزقائیل» که هیجده هزار بال دارد.
ادامه دارد👇👇
🔹https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
✳️فرهنگ قرآن
"فرهنگ قرآن" جامع ترین فرهنگ موضوعی قرآن کریم می باشد که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید و ارائه شده است.
🍀مهمترین ویژگی های فرهنگ قرآن:
در بردارنده بیش از 3000 موضوع اصلی و 60000 عنوان فرعی
معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن به شیوه ای نوین و به شیوه الفبایی موضوعی
جامع ترین منبع قرآن پژوهی با سه ویژگی دقت، سرعت و آسانی
دربردارنده اعلام قرآن اعم از اعلام صریح و اشاره ای
کسب رتبه برتر کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه
🌱ویژگی های نرم افزار فرهنگ قرآن:
چینش مدخل ها برپایه نظام الفبایی
نمایش درختی موضوعات
جستجو در عناوین و محتوا
اشتراک گذاری متن
علاقه مندی کردن محتوای خاص
امکان تنظیم نوع و اندازه فونت توسط کاربر
https://cafebazaar.ir/app/isca.ir.farhangQuran
#معرفی_نرم_افزار
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
❓❓ادامه پرسش
آیا امکان دارد نام فرشتگان وملائکه را البته به غیر از عزرائیل،اسرافیل، جبرائیل، مشخص ووظایف آنها را بیان کنید؟
۸. . میخائیل: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ مِیخَائِیلُ یَأْخُذُ الْبَرَاءَاتِ
لِلْمُصَلِّینَ عِنْدَ کُلِّ صَلَوَات»؛[شعیری، محمدبنمحمد،جامع الأخبار، ص 71، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بىتا] رسول خدا(ص) میفرمود برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نماز گزاران در هر نمازی رهایی از آتش را میگیرد.
۹. سجل: «إِنَّ فِی الْهَوَاءِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ ... یُحْصُونَ أَعْمَالَ الْعِبَادِ فَإِذَا کَانَ رَأْسُ السَّنَة بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ السِّجِل»؛[ الزهد، النص، ص 54] در آسمان ملکی است که نامش اسماعیل است..... اعمال بندگان را حفاظت میکنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشتهای را به سویشان میفرستد که «سجل» نام دارد.
۱۰. داعی: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ»؛ [ ابن طاووس، على بن موسى، اقبال الأعمال، ج 2، ص 628، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1409 ق] خداوند در آسمان هفتم ملکی قرار داده به نام «داعی». هنگامی که ماه رجب داخل شد، این ملک هر شب تا صبح کارش این است که میگوید خوش به حال ذاکرین و اطاعت کنندگان.
۱۱. ظهلیل: «وَکَّلَ اللَّهُ بِقَبْرِ النَّبِیِّ (ص) مَلَکاً یُقَالُ لَهُ ظِهْلِیل إِذَا صَلَّى عَلَیْهِ أَحَدُکُمْ وَ سَلَّمَ عَلَیْهِ قَالَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ سَلَّمَ عَلَیْکَ وَ صَلَّى عَلَیْکَ قَالَ فَیَرُدُّ النَّبِیُّ ص بِالسَّلَام»؛[ ابن طاووس، على بن موسى، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 243، دار الرضى، قم، چاپ اول، 1330 ق.] خداوند فرشتهای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد که «ظهلیل» نام دارد. هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر میگوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را میدهد.
۱۲. ایمان: «ملکا یقال له الإیمان»؛[عاملى نباطى، على من محمد، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج 1، ص 156، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ اول، 1384 ق] فرشتهای «ایمان» نام دارد.
۱۳. زوقابیل: «فبعث اللّه ملکا یقال له زوقابیل»؛[حسینى موسوى، محمد بن أبی طالب، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، تسلیة المجالس و زینة المجالس(مقتل الحسین علیه السلام)، ج 1، ص 525، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1418 ق] خداوند فرشتهای مبعوث کرد به نام «زوقابیل».
۱۴. مالک: «وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ»؛[زخرف، ۷۷] فریاد برآورند که اى مالک، کاش پروردگار تو ما را بمیراند. مىگوید نه، شما در اینجا ماندنى هستید.
«...إِنَّ هَذَا مَالِکٌ خَازِنُ جَهَنَّمَ...»؛[کوفى اهوازى، حسین بن سعید، الزهد، النص، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، ص 100، المطبعة العلمیة، قم، 1402 ق] این (فرشته) مالک نگهبان جهنم است.
۱۵. نکیر و منکر: «عَلِیُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَمَّا یَلْقَى صَاحِبُ الْقَبْرِ فَقَالَ إِنَّ مَلَکَیْنِ یُقَالُ لَهُمَا مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ یَأْتِیَانِ صَاحِبَ الْقَبْرِ فَیَسْأَلَانِهِ عَنْ...»؛[ الزهد، النص، ص 88] سلیمان بن خالد میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم از کسی که با میت در قبر ملاقات میکند فرمود: دو فرشته هستند به نام نکیر و منکر که بر مرده وارد میشوند و از او میپرسند... .
۱۶. رومان(منبه): «... فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِک ... وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ،...»؛[على بن الحسین علیه السلام، امام چهارم، الصحیفة السجادیة، ص 40، دفتر نشر الهادى، قم، چاپ اول، 1376 ش.] پس درود فرست بر ایشان و بر روحانیین از فرشتگانت ... و رومان آزمایش کننده (اهل) قبرها.[رومان(منبه) نام فرشتهاى است که پیش از نکیر و منکر وارد قبر میشود و آدمى را میآزماید، اگر نیکوکار بود منکر و نکیر را آگاه میسازد که هنگام سؤال با او به نرمى رفتار نمایند و اگر بد کار بوده به آنان خبر میدهد.]
۱۷. هاروت و ماروت: «...وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ...»؛[بقره، ۱۰۲] و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، براى آشنایى با طرز ابطال آن، به مردم یاد مىدادند.
و ....
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜 روش تحقیق شبکه ای
روش معیار در تولید علم
✍ حجه الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی
✨ برگزیده بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
روش تحقیق شبکه ای مجله ذهن.pdf
1.05M
📜 روش تحقیق شبکه ای
روش معیار در تولید علم
✍ حجه الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی
✨ برگزیده بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه
🔸 فایل pdf
تعداد صفحات: ۳۴
#کتاب_سال_حوزه
#روش_تحقیق_شبکه_ای
#روش_معیار_در_تولید_علم
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
👈امام خامنهای
✅يکی از خصوصياتی که در #انقلاب ما بارز است، مطرح شدن مکررِ مضاعف نام مبارک #حضرت_زهرا سلامالله عليها و نام مبارک #حضرت_بقيةالله مهدی صاحبزمان صلواتالله عليه است. اين دو نام مبارک، در تمام دوران انقلاب، به مناسبتهای مختلف، بيش از ساير معارف الهی، معارف اسلامی و معارف شيعی تکرار شده است؛ اين يک پديده است.
در دوران پيش از انقلاب، نه در محافل مذهبی، نه در محيط عمومی، نه در زبان شعرا، گويندگان، خواصّ، عوام و ديگران، اينقدر نام مبارک زهرا سلام الله عليها تکرار نميشد. متدينين بودند، مجالس بود، محافل بود، گويندگان بودند، اسم مبارک هم برده ميشد، امّا نه اينجور، با اين وسعت و با اين عمق نگاه. هيچ کس هم اين را به مردم ياد نداد. يعنی ما در شعارهامان، در حرفهامان، اين قضيه را مطرح نکرديم. اين يک #پديده_الهی است.
📕ما منتظریم ص 241
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا زید خودش ادعای امامت کرد یا اطرافیان ایشان را امام خطاب کردند؟
#پرسمان_مذاهب
#استاد_توحیدی
#سراج_مبین
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
base.apk
11.7M
﷽ 💖 نرم افزار #اندروید #لذت_بندگی 💖
1️⃣ افزایش #حضور_قلب و فضائل #نماز_شب
2️⃣ علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به #نماز
3️⃣ بیدار شدن آسان برای #نماز_صبح و...
4️⃣ چرا نماز بخوانم؟ چرا عربی؟ خدا چه نیازی به نماز ما دارد؟ و...
5️⃣ #احکام ، آداب، اسرار، آیات و روایات و حکایات نماز
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
#نماز_ادیان
💚 نماز در دین یهود 💚
💧 آنان روزی سه بار نماز می خوانند #نماز_صبح ، عصر و مغرب با حضور ده مرد در کنیسه (محل عبادت یهودیان)
یک نفر که معمولاً پیر تر از سایرین است و زبان عبری را خوب می داند جلو می ایستد
💧 و قسمت هایی از تورات یا دعایی را به عبری میخواند و در مواردی و سایر نمازگزاران #رکوع می کنند معروف ترین دعایی که خوانده میشود شِمَع (یعنی شنو) نام دارد و از تورات گرفته شده است.
📚 حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ ، ص ۹۲.
👌 اصل نماز در تمام دین های الهی بوده است فقط شیوه اقامه آن تفاوت داشته است و کامل ترین شیوه اقامه نماز را خداوند در دین اسلام قرار داد.
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) برگزار می کند:
مسابقه بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب
آخرین مهلت پاسخگویی: 24 بهمن 99
به برندگان به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.
# مسابقه-بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب
#گام دوم انقلاب_ ble.ir/join/NTE1NGEzMG
✍🏼دانلود رایگان مقالات تا اخر بهمن ماه
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ( رایسست - RICeST ) با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی و تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان کشورهایی که در حوزه جغرافیایی ایران قرار دارند تاسیس شده است.
برخی از خدمات این پایگاه ها عبارتند از:
✍🏼 دسترسی آسان به نشریات ملی و بین المللی ( به ویژه کشورهای اسلامی) موجود در رایسست
✅مشاهده فهرست الفبایی نشریات
✅ مشاهده فهرست نشریات بر اساس طبقه بندی موضوعی
✅مشاهده فهرست مندرجات نشریات
✅ مشاهده مشخصات کامل نشریات و وضعیت اعتبار آنها
✅ دسترسی به متن کامل مقالات نشریات با استفاده از نام کاربری
✅ دسترسی به نسخه های مختلف نشریات ( اعم از چاپی یا الکترونیکی)
✅لینک#سایت
htt://ricest.ac.ir
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
#معرفی نرم افزار
Quran.dhresearch.info
:point_up_2::point_up_2::point_up_2:
این نرم افزار را یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه برکلی آمریکا درست کرده با NLP.
هر آیه ای در قرآن را انتخاب کنید، آیات مرتبط با آن آیه را در تمام قرآن نشان میدهد. برای محققین بسیار مفید است
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
💠معاونت فرهنگی حوزه علمیه حضرت زینب کبری (س) دوره تخصصی جریان شناسی و جریان سازی #توییتر برگزار می کند .💠
❇ اساتید دوره:
1.مصطفی ضابط
2.سیدمحمد رضا اصنافی
3.محمد رضا پارسا سرشت
4.حسن میثمی
❇ سرفصلهای آموزشی دوره آنلاین:
1. جریانسازی و جایگاه رسانه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی
2. جریان شناسی سیاسی در توییتر فارسی
3. جریانسازی و شبکه، بسترساز ظهور
4. ترندینگ و ایجاد ترافیک خبری برای کمپینسازی
5. افزایش بازدید و فالوئر هدفمند
6. فرار از پایشهای ماهیانه توییتر و ساسپند شدن اکانت
7. توییت نویسی و هویتسازی واقعی
8. ابزارهای جریان سازی
9. توسعه شبکه
10. بررسی 50 اکانت برتر و جریانساز توییتر
☘زمان برگزاری دوره : ۲۵ بهمن تا ۲ اسفند ماه
☘مهلت ثبت نام : ۲۴ بهمن ماه
☘گواهینامه معتبر دیجیتالی
☘ارسال ویدیوی با کیفیت دوره
❇جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر، کلمه #توییتر را به آیدی resanehsho@ در پیام رسان ایتا و یا با شماره 09199599240 تماس حاصل فرمائید.
🔸لینک ثبت نام آنلاین:
https://evand.com/events/دوره-آنلاین-جریان-شناسی-و-جریان-سازی-در-توییتر-06449
🔸کد تخفیف مخاطبان دوره : zeinabkobra
https://eitaa.com/joinchat/3728801837C49d47ebf93
🔰سنت حسنه نگارش
🔹تهیه و تدوین طرح پژوهش
از آنجا که پژوهش علمی باید بر اساس یک روند و چارچوب مشخص شدهای انجام گیرد، ضروری است که پژوهشگر بعد از انتخاب وشناخت مسالهی پژوهشی برای پژوهش خود قبل از انجام هر عملی برنامه ریزی کند؛ یعنی کلیهی اقدامات، فعالیتها واموری که در جریان فرآیند پژوهش قرار است به آنها بپردازد، تعریف و مشخص نماید تا پژوهش بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده انجام پذیرد.
🔹طرح پژوهش سندی است که ضمن معرفی مسالهی پژوهشی روش و برنامهی اجرایی پژوهش را نیز مشخص می نماید؛ به عبارتی در طرح پژوهش در بارهی هدف از پژوهش و چگونگی و چرایی انجام آن بحث می شود.
#ادامه دارد👇👇👇
🔹https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سنت حسنه نگارش
🔹اهمیت و ضرورت تدوین طرح پژوهش
۱-امکان ارزیابی از پژوهشگر و پژوهش
🔹پژوهشگری که توانایی معرفی خوب مسالهی پژوهشی ونقد وبررسی پیشینهی پژوهش را نداشته باشد ونتوانند روش مناسبی برای انجام پژوهش ارائه نماید، از دانش و مهارت لازم برای این پژوهش خاص برخوردار نیست.
مضاف براین طرح پژوهش زمینهای برای ارزیابی در حین پژوهش را نیز به وجود می آورد.
۲-جلوگیری از اتلاف وقت
۳- مشخص شدن ترتیب انجام فعالیت ها
🔹طرح پژوهش، نخست ترتیب زمانی هر فعالیت را مشخص می کند؛یعنی معلوم می نماید که چه فعالیتی در چه زمانی انجام می پذیرد یا کدام فعالیت نسبت به فعالیت دیگر زودتر انجام پذیرد، همچنین مشخص می نماید که چه فعالیتهایی در عرض یکدیگر وبه موازات هم باید انجام پذیرد.
#ادامه دارد👇👇👇
🔹https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh