بِالْأَمْسِ» در خطبه وى كه مراد از آن اميرمؤمنان عليه السلام است، نيز شاهد اين سخن است؛ اما تعبير به «فاطمه صغرى » شايد نشانگر آن باشد كه امام حسين عليه السلام دختر ديگرى به نام فاطمه داشته، كه از او بزرگتر بوده است؛ ولى دليل تاريخى بر اين احتمال نداريم. بنابراين، بعيد نيست كه اين نام گذارى به خاطر شباهتى باشد كه فاطمه بنت الحسين به حضرت فاطمه زهرا عليها السلام داشت. همانگونه كه شيخ مفيد در ارشاد، ص ۳۶۶ نقل مى كند كه امام حسين عليه السلام به برادرزاده اش حسن كه براى خواستگارى يكى از دخترانش سكينه يا فاطمه آمده بود، فرمود: من فاطمه را براى تو بر مى گزينم، چرا كه شباهت فراوانى به مادرم فاطمه عليها السلام دارد. بنابراين وى را با مقايسه به آن بانوى بزرگ اسلام فاطمه صغرى عليها السلام ناميدند.( عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۶۵)
[۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۷۰.
[۷] همان ص ۵۷۱.
[۸] همان.
[۹] همان؛ص ۵۷۳.
[۱۰] همان.
[۱۱] همان؛ ص ۵۷۶.
[۱۲] همان؛ ص ۵۷۱.
[۱۳] همان.
[۱۴] همان.
[۱۵] همان ؛ ص ۵۷۶.
[۱۶] همان؛ ص ۲۵.
[۱۷] بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۱۶.
[۱۸] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۷۷.
[۱۹] همان.
[۲۰] گفتار معصومين(علیهم السلام) ؛ ج ۲ ؛ ص ۱۷۶.
[۲۱] تاريخ كامل ابن اثير؛ ج ۴ ؛ ص ۳۴.
[۲۲] گفتار معصومين(علیهم السلام)؛ ج ۲؛ ص ۱۷۷.
[۲۳] همان ؛ ص ۵۷۹.
[۲۴] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۷۹.
[۲۵] همان ؛ ص ۵۶۵.
[۲۶] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۳ .
[۲۷] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۱.
[۲۸] سورۀكهف؛ آيه ۹.
[۲۹] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۵.
[۳۰]. ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۵ ، بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۲۱.
[۳۱] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۵.
[۳۲] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۸ .
[۳۳] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۷.
[۳۴] همان ؛ ص ۵۸۱.
[۳۵] همان.
[۳۶] سيد بن طاووس مى نويسد: وى از خوبان شيعه و از زاهدان بود؛ در جنگ جمل چشم چپ اوآسيب ديد و در جنگ صفين چشم ديگرش نابينا شد. وى همواره ملازم مسجد كوفه بود و تا شب در آنجا به نماز و عبادت مى پرداخت.( ملهوف( لهوف)، ص ۲۰۳).
[۳۷] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۸۲.
[۳۸] همان.
[۳۹] مقصود از« سبخه» كه به معناى شوره زار است، محله« كناسه» كوفه است.( بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۲۱).
[۴۰] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۴.
[41] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۳- ۲۰۷ ، بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۱۹- ۱۲۲.
[۴۲] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۸۵.
[۴۳] همان.
#محرم_الحرام
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
اداره رسانه و فضای مجازی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند
نخستین دوره از سلسله دوره های آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی
#دوره_مقدماتی_فضای_مجازی
ویژه طلاب خواهر سراسر کشور
🗓زمان ثبت نام : ۲۶ مرداد تا ۴ شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓زمان دوره : ۷ تا ۲۱ شهریور ماه
(به مدت ۱۰ ساعت )
استاد دوره : مدرس برجسته کشوری مهندس مصطفی ضابط ( رزومه استاد )
◽️ویژگی های دوره
◽️پشتیبانی آنلاین
◽️صدور گواهینامه
◽️ارتباط مستقیم با استاد
◽️ایجاد شبکه ارتباطی بین فراگیران
جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://poll.whc.ir/853197
کسب اطلاعات بیشتر : @resanehsho
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
@kowsarnews
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🕌مشارکت در طرح توسعه حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) مزین بنام صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری علیها السلام
با اشتراک گذاشتن این بنر در توسعه حرم حسینی علیه السلام سهیم باشیم.
🔰ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران
https://eitaa.com/atabat_tehran
#طرح
#توسعه_حرم_حسینی_ع
#صحن_حضرت_زینب_س
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
کارگاه آموزشی
معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران برگزار میکند.
◽️کارگاه آموزشی احکام خمس با محوریت کتاب آموزش مبنا محور احکام خمس
▫️نحوه تعلق خمس
▫️متعلق وجوب خمس
▫️تعیین سال خمسی
▫️مال حرام در ذمه
▫️و .....
استاد: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا کریمی مدیر دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در حوزه علمیه مروی
🗓مهلت ثبت نام : تا ۱۰ شهریور ماه
🗓شروع دوره : از ۱۶ شهریور ماه
مکان برگزاری: نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی (حوزه مروی)
روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۵
لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/khoms
لینک پخش مجازی:
www.howzehmarvi.ir/live
امتیاز دوره : اعطای پایان دوره از دفتر تبلیغات اسلامی
#کارگاه
#احکام_خمس
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ.
◾️مرزبان توحید و فیلسوف عدالت استاد علامه محمدرضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست
📚«الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار این اندیشمند بود.
عاشورا از منظر استاد علامه حکیمی
در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، این همه تفاوت های جهنمی و «دره های فقر» و «قله های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشند. حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم میداند.
https://www.iribnews.ir/00DQLr
این ضایعه بزرگ را به حوزه های علمیه، اساتید و فضلای معظم و عموم مؤمنين و علاقه مندان خصوصا خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و برای آن زنده یاد علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت
می نماییم
#علامه
#محمدرضا_حکیمی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰وبینار بین المللی
◾️زن در فرهنگ عاشورا◾️
نقش زنان در پیروزیِ الهی
چهار روز به زبان فارسی
چهار روز به زبان انگلیسی
🇮🇷 سخنرانان از ایران
سرکار خانم قاسمی
نقش زن در تربیت انسانی
۱۴ محرم/ ۱ شهریور
سرکار خانم طاهری
مسئولیت زن مسلمان در عصر حاضر، با الگو گیری از فرهنگ عاشورا
۱۵محرم/ ۲ شهریور
سرکار خانم مقتدایی
زن در عرفان
۱۶ محرم/ ۳ شهویور
سرکار خانم دکتر اردبیلی
بازخوانی عاملیّت زن در نهضت حسینی در جهان آینده
۱۷ محرم/ ۴ شهریور
🕰 ساعت ۱۸-۱۹:۳۰ به وقت ایران
🕰 ساعت ۱۴:۳۰-۱۶ به وقت لندن
سخنرانان از انگلیس
سرکار خانم دکتر اردبیلی
بازخوانی عاملیت زن در نهضت حسینی در جهان آینده
۱۸ محرم/ ۵ شهریوز
سرکار خانم جولیا علی
چند گانگی رهبری و حاشیه نشینی
۱۹ محرم/ ۶ شهریور
سرکار خانم سارا عابدی
سه گانه: عقل، تسلیم، عواطف الهی
۲۰ محرم/ ۶ شهریور
آیت الله علی حسین الحکیم
پیروزی بی نقص و کامل
۲۱ محرم/ ۷ شهریور
🕰 ساعت ۱۸-۱۹:۳۰ به وقت لندن
🕰 ساعت ۲۱:۳۰-۲۳ به وقت ایران
لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a20261
#زن
#فرهنگ_عاشورا
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سنت حسنه نگارش
مهارت های بندچینی
بند یا پاراگراف (paragraph)
به عنوان واحد پیام رسانی برای خواننده است. هر بند به منزله لقمه های خوارکی است که به او تقدیم می کنید. بنابراین، بند چینی یعنی پیام ها را ابتدا در ذهن تقطيع کنیم و سپس در کتابت یا گفتار با رعایت چینش منطقی و پیوستگی معانی، به همان تقطيع عمل کنیم. واضح است که نگارش متن های پیوسته و طولانی برای مخاطب نیز خسته کننده است. متن بندچینی شده، به خواننده نیز کمک خواهد کرد تا در دریافت پیام های نویسنده به یک نظم ذهنی مناسب عمل نند. بندچینی، بیانگر احترام به وقت مخاطب است. رعایت نظم و انضباط در انتقال پیام ها در گرو بند چینی صحیح است. علاوه بر اینها، صداقت نویسنده در تفکیک سخن خودش از سخنان منقول از دیگران نیز مشخص می گردد. | برخی از الگوهاي ساختاري بند چه جملاتی باید در یک بند قرار گیرند؟
مسیر حرکت در یک بند می تواند به یکی از حالتهای زیر باشد:
◽️از پر ارزش یا اهم به مهم یا کم ارزش
◽️از مهم به اهم
◽️از کلان به خرد یا از کل به جزء
◽️از جزء به کل
◽️از روند پرسش - روش - پاسخ
◽️از انگیزه (قصد) به انگیخته (مقصد)
◽️ترتیب مکانی
◽️ترتیب زمانی
◽️از کلی به جزئی
◽️ازجزئی به کلی
◽️از مدعا به ادله و شواهد
مهارت شروع بند ...
شایسته است که مهم ترین جمله را اول هر بند بیاوریم. به جمله های اصلی یک بند، سرفراز، سرآمد یا جمله گویا گفته می شود. در بقیه بند به تأیید، رد، مستدل سازی، شرح و در مورد همان هسته بپردازیم. بقیه بند را بدنه یا وابسته به هسته می نامند
در ابتدای بند، «و» و «که» و مانند آنها نیاورید. این حروف بر عدم استقلال لفظی دلالت می کند. هر بند از لحاظ لفظی، مستقل
است. با این حال، هر بند به منزله یک قطعه پیام از یک پیام بزرگتر است.
پیشنهاد می شود حتی وقتی که به صورت دست نوشته مقاله می نویسید، اولین سطر بند را با فاصله انداختن از حاشیه راست، از بقیه سطرها عقب تر بنویسید.
📚جزوه روش تحقیق
استاد اسلامپور
#بند_چینی
#مهارت_پژوهش
#سنت_حسنه_نگارش
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
انجمن علمی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند
نشستی با عنوان
بررسی علم امام حسین(ع) به شهادت و تاثیر آن بر هدف آن حضرت
سخنران
دکتر سعید طاووسی مسرور
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🗓زمان: دوشنبه ۱ شهریور ماه
🕰ساعت: ۱۸
لینک ورود:
http://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=75
کد دسترسی ۲۲
برنامه همزمان در اپارات قابل مشاهده میباشد
https://www.aparat.com/Namazi.anjoman/live
ارتباط با مدیر انجمن در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/Namazi_FN
#وبینار_تخصصی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
نشست علمی
امام حسین علیه السلام؛ الگوی تعالی پیروان
مرکز رهبری و مدیریت جهادی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام برگزار میکند.
سلسله نشستهای
مدیریت منابع انسانی اسلامی
نشست دوم
امام حسین(ع)؛ الگوی تعالی پیروان
ارائه دهنده
دکتر علی اصغر پور عزت
(استاد تمام دانشگاه تهران)
🗓زمان: دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰
🕰 ساعت ۱۵ الی ۱۷
📜به حاضران در جلسه گواهی شرکت در سمینار ارائه خواهد شد.
لینک حضور مجازی در نشست:
http://meeting.ihu.ac.ir/class/77/155
#نشست_علمی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
◾️پیام تسلیت در پی درگذشت عالم و متفکر برجسته آقای محمدرضا حکیمی
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره دست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
#عالم_برجسته
#متفکر_برجسته
#علامه_محمدرضا_حکیمی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 کتاب «الحیاة»
✍ نویسنده : محمدرضا حکیمی
🔰 معرفی کتاب توسط امام خامنهای در نماز جمعه سال ۱۳۶۰
#طرح
#محرم_خوانی
📚📚📚کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌑چه گذشت.
محرم الحرام
🌙چهاردهم محرم الحرام ۶۱ ه.ق
پاسخ عبیدالله به نامۀ عمر بن سعد
ابن زیاد در پاسخ به نامه عمر بن سعد نوشت:«از حسين بن على عليه السلام بخواه، تا او و تمام يارانش با يزيد بيعت كنند. اگر چنين كرد، ما نظر خود را خواهيم نوشت ...!».[۱]
چون نامه ابن زياد به دست ابن سعد رسيد، گفت: «تصوّر من اين است كه عبيداللَّه بن زياد، خواهان عافيت و صلح نيست».[۲]
عزتمندی و سازش ناپذیری؛ رویکرد امام حسین(علیه السلام) در مواجهه با نامۀ ابن زیاد
عمر بن سعد، متن نامه عبيداللَّه بن زياد را نزد امام حسين عليه السلام فرستاد.[۳]
امام عليه السلام فرمود: «لا أُجيبُ ابْنَ زِيادَ بِذلِكَ ابَداً، فَهَلْ هُوَ إِلّا الْمَوْتَ، فَمَرْحَبَاً بِهِ ؛ من هرگز به اين نامه ابن زياد پاسخ نخواهم داد. آيا بالاتر از مرگ سرانجامى خواهد بود؟! خوشا چنين مرگى!».[۴]،[۵]
پاسخ امام حسین علیه السلام به قیس بن اشعث در مورد تقاضاى بیعت با یزید
در این روز قيس بن اشعث(يکي از چهره هاي پليد و جانيان فاجعه ي عاشورا) گفت: آيا نمى خواهى زير پرچم پسر عمويت (يزيد) درآيى! چرا كه به آنچه كه دوست دارى مى رسى و از آنان بدى نخواهى ديد![۶]
امام حسين عليه السلام فرمود: «أَنْتَ أَخُو أَخيكَ [محمّد بن الاشعث ] أَتُريدُ أَنْ يَطْلُبَكَ بَنُو هاشِمٍ بِأَكْثَرَ مِنْ دَمِ مُسْلِمِ بْنِ عَقيلٍ؟! لا وَاللَّهِ لا أُعْطيهِمْ بِيَدي إِعطاءَ الذَّليلِ، وَ لا اقِرُّ اقْرارَ الْعَبيدِ!؛[۷] تو برادر همان برادرى (تو همانند برادرت محمّد بن اشعث هستى كه مسلم را در كوفه به شهادت رساند) آيا مى خواهى بنى هاشم، بيشتر از خونبهاى مسلم بن عقيل را از تو طلب كنند؟ نه! به خدا سوگند دستم را همانند افراد ذليل و پست در دست آنان نخواهم گذاشت ومانند بردگان نيز تسليم نخواهم شد. (يا فرار نخواهم كرد)».
سپس آن حضرت ادامه داد: «عِبادَاللَّهِ!؛ اى بندگان خدا!»، «وَ أَعُوذُ بِرَبِّى وَرَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ؛ من به پروردگار خود و پروردگا شما پناه مى برم از اين كه مرا متّهم كنيد».[۸] و نيز افزود: « «أعُوذُ بِرَبِّى وَرَبِّكُمْ مِّنْ كُلِ مُتَكَبِّرٍ لَّا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ؛ من به پروردگارم و پروردگار شما پناه مى برم از هر متكبّرى كه به روز حساب ايمان نمى آورد».[۹]،[۱۰]
پیوستن كنانة بن عتيق به امام حسین(ع) در کربلا
كنانة بن عتيق ، از مردان زاهد و قارى قرآن بود. و در روز چهارم محرم،در كربلا به محضر امام شرفياب شد.[۱۱]
[۱] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۳۸۶
[۲] همان.
[۳] همان ؛ ص ۳۸۷
[۴] اخبار الطوال؛ ص ۲۵۳
[۵] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۳۸۷
[۶] همان؛ ص ۴۱۹
[۷] الارشاد ؛ ص ۴۵۰
[۸] سورۀ دخان؛ آيه ۲۰
[۹]با استفاده از سوره غافر؛ آيه ۲۷. در سوره غافر به جاى أعُوذُ، « انِّي عُذْتُ» آمده است.
[۱۰] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۴۱۹
[۱۱] همان ؛ ۴۳۳
#محرم_الحرام
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلَى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلَى اَوْلاَدِ الْحُسَیْنِ وَعَلَى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»
نشست علمی
به مناسبت ایام سوگواری امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش نشست علمی با
"موضوع تبیین راز ماندگاری نهضت امام حسین علیه السلام"
با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین شفیعی دارابی به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد.
🗓سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۲
🕰ساعت ۲۱الی ۲۲
لینک نشست:
https://didar8.ir/jqutxb
معاونت پژوهش مدرسه علمیه نجمه خاتون (سلام الله علیها)
@najmekhatoon_pazhohesh
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚مزایای تحقیق مسئله محور
در صورتی که تحقیق ما یک تحقیق مسئله محور باشد، مزیتها و قابلیتهای زیادی در اختیار ما قرار میگیرد. این مزایا علاوه بر فراهم ساختن شرایط بهتری برای تحقیق، نتایج مطلوبتری را به بار میآورد. برخی از این مزایا به این شرح است:
▫️از آنجا که در تحقیق مسئله محور، یک مشکل یا دغدغۀ درونی محقق را به سوی پژوهش میکشاند، انگیزه و علاقۀ درونی بیشتری برای انجام و پیگیری تحقیق وجود دارد. لذا محقق، تلاش و حوصلۀ بیشتری برای چنین تحقیقی از خود نشان خواهد داد.
▫️معمولاً در تحقیقات موضوع محور، اطلاعات مرتبط با موضوع که در منابع مختلف پراکنده است جمعآوری و تنظیم میشود، لذا ابتکار و نوآوری چندانی در آن زمینه صورت نمیپذیرد. البته این به معنی کم اهمیت بودن تحقیقات موضوع محور نیست. چرا که همین تحقیقات دستآوردهای بزرگی را به همراه داشته و نقش بسیار مؤثری در موفقیت تحقیقات مسئله محور دارد.
اما از آنجا که در تحقیقات مسئلهمحور، به صورت مستقیم به دنبال حل یک مشکل هستیم، نتایج اینگونه تحقیقات، همراه با ابتکار و نوآوری است و منجر به گسترش دایرۀ علوم و توسعه آن میشود.
#تحقیق_مسئله_محور
@pajoohesh_esfahan
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📗بخشی از کتاب عاشورا مظلومیتی مظاعف
✍محمدرضا حکیمی
باری، قرآن که روز وفات پیامبر صلی الله علیه وآله، با حذف امام علی بن ابی طالب علیه السلام کنار گذاشته شد، و عمل به قسط قرآن که نسخ گردید، دوباره در روز عاشورا زنده گشت و به میدان آمد. قرآن کریم، شعار انبیای الهی را دو چیز دانسته است:
۱. «أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ؛ خداوند را عبادت کنید.» (توحید)
۲. «وَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ؛ عدالت معیشی را زنده سازید.» (عدل)
این است که همیشه بازارها با قرآن و عملی شدن احکام قرآن مشکل دارند، از بازار سفیانی مکه بگیرید تا بازار عباسی بغداد، و بازار نیشابور در زمان ناصرخسرو، و بازار ری در زمان سلجوقیان و….
و این است که دین خدا در دو چیز خلاصه می شود:
۱. توحید؛ ۲. عدل. و این است که ائمّه طاهرین علیهم السلام همواره بر دو چیز تأکید کرده اند: توحید (تصحیح رابطه انسان با خدا)، عدل (تصحیح رابطه انسان با انسان و دیگر موجودات).
... این است حق و مذهب حق، یعنی مذهبی که از همه ابعاد سعادت انسان را تأمین می کند، تا همیشه. و صراط المستقیم ثقلین (که پیامبر صلی الله علیه وآله سفارش منحصر کرده است) همین است.
اکنون می نگرید که عاشورا پرچم بزرگی است در دست بشر، (پرچمی که نور خورشید و خون انسان از آن می بارد)، برای آزادیخواهی و عدالت طلبی، لیکن نکته تاریخساز و مهمی که در عاشورا نهفته است و همواره فراموش شده و مغفول است، این است که این حقیقت تاریخی، یک حقیقت مرکب است از دو امر مهم: قیام؛ پیام.
قیام عاشورا، بجز اینکه جباران و فاجران بنی امیه را رسوا کرد (و نشان داد که خلافت رسول اللَّه که آنان ادعا می کنند، جز سلطنت عربی و نژادی چیز دیگری نیست)، و سرانجام سلطنت جبار و فاسد اموی را ساقط نمود، در طول تاریخ قیام های دیگری را نیز پدید آورد، مانند قیام زید، و قیام یحیی بن زید، و قیام حسین بن علی (شهید فخ)، و قیام سادات موسوی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام…
اما شیعه بیشتر به آن، بُعد عاطفی داد تا بُعد حماسی، و هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ (حماسی ترین شعار تاریخ) را، در اوقات بسیاری به دست فراموشی سپرد، و با این همه بعد «قیام عاشورا» به سرنوشت بعد «پیام عاشورا» دچار نگشت، چون بعد پیام عاشورا یعنی عدالت به کلی فراموش گشت.
واقعه عاشورا، در حادّترین شرایط خود، ۲۴ ساعت را اشغال کرد: از عصر تاسوعا که عمر سعد فرمان هجوم به خیمه های خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله را صادر کرد، تا عصر عاشورا که سر پسر پیامبر صلی الله علیه وآله بر سر نیزه رفت. و در این یک شبانه روز، امام حسین علیه السلام – وارث آدم علیه السلام تا خاتم صلی الله علیه وآله – دو مسئله اصلی رسالت انبیایی یعنی نماز و عدالت را به گوش همه تاریخ و همه جهان و جهانیان رسانید.
#طرح
#محرم_خوانی
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سامانه ژورنال یاب
سامانه ای برای کمک به پژوهشگران جهت یافتن بهترین ژورنال برای انتشار تحقیقات خود
پیش بینی میزان شباهت موضوع مقاله پژوهشگران با ژورنال های کشور
ارائه مشخصات ژورنال ها و ضریب تاثیر آن
#ژورنال_یاب
#انتشار_تحقیقات
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
35.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗دعای هفتم صحیفه سجادیه
یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ
#دعا
#صحیفه_سجادیه
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
معرفی ابزار
خلاصه ساز آنلاین
خلاصه سازی خودکار متن، یعنی روشی که یک متن طولانی توسط یک برنامه رایانه ای با حذف عبارات، کلمات و جملات اضافه کوتاه شود. به عبارت دیگر، خلاصه سازی متن به فرایندی اطلاق می شود که طی آن یک متن بزرگ (ضمن رعایت شرایط خاصی) به متن کوچکتر تبدیل می شود. تا کنون رویکردهای مختلفی برای خلاصه سازی خودکار متون ارائه شده است.
آدرس
https://ai.inoor.ir/
#ابزار
#خلاصه_ساز
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh