فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متناسب با درس اخلاق امروز_قسمت 2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متناسب با درس اخلاق امروز_قسمت 3
جلسه علمی ترویجی _سال سوم /جلسه اول
موضوع : ضمان تعلل
ارائه دهنده:حجةالاسلام رضا پورصدقی
ناقد:حجةالاسلام سید روح الله سیف
زمان و مکان: سه شنبه 1398/8/28 _ساعت 11،مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سالن امام خمینی ره
راهپیمائی لبیک به ندای مقام معظم رهبری وحمایت ازاقتداروامنیت کشور
پنجشنبه98/8/30ساعت10صبح
ازمصلی قدس بسمت حرم
بدین جهت دروس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام از ساعت 10روز پنجشنبه تعطيل است
آموزش مركز فقهي ائمه اطهار علیهم السلام
درس اخلاق 5
چهارشنبه 29 آبان 1398
ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
استاد اسلامیان زید عزه
ادامه فرمایش امیر المومنین علیه السلام به فرزند گرامیشان
اومُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ
متاسفانه این مساله امر به معروف و نهی از منکر از واجبات فی الجمله فراموش شده است
ما می دانیم بین واجب و نتیجه اش که ذکر شده، یک نوع سببیت و علیت وجود دارد.مثلا وقتی می فرماید ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر، یعنی بین نماز و نهی از فحشاء، ملازمه است
حال می گوییم امر به معروف نه تنها جامعه را اصلاح میکند و واجب خود را انجام دادیم، بلکه طبق قاعده مذکور، خود انسان هم اهل همان معروف می شود
زیرا وقتی دیگری را امر به معروف میکنیم میگوییم پس خودم چی؟ تا چه زمانی به مردم بگویم و خودم عمل نکنم؟ راجع به حسد. خیلی، غیبت، کینه ورزی، رذائل و فضائل صحبت میکنم. تلنگری به خودم می خورد که پس خودم چی؟
نکته بالاتری که از فرمایش فوق می فهمیم این است که اگر در خودم اثر نکرد می فهمم امر به معروفم، امر به معروف حقیقی نبوده!!!!
چون قضیه شرطیه است.نبودن تالی، نبودن مقدم را کشف میکند. این مساله و این فهم بعید نیست.
وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ
جُهد مجرد تلاش نیست بلکه. با تمام توان مراد است. از مجلسی که در آن گناه است، غیبت است، گناه است، آن را ترک کند با تمام توان
اگر همه مردم این کار را بکنند، عامل منکر منزوی میشود و ترک گناه خواهد کرد
اما نکته ای در مورد مشکلات امروز جامعه:بعضی مشکلات را ما دستمان نمیرسد حل کنیم. اما یک کاری هست که از عهده همه ما بر می آید و آن هم توسل به وجود با برکت امام حسین علیه السلام توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
همانطور که رهبری فرمودند در مشکلاتی که گاهی پیش می آید گاهی لازم میشود برویم جمکران سپس بعد از توسل راه هایی مطلوب برای حل مشکل پیدا می شود
و همینطور، زیارت عاشورا و اهدای آن به والده ماجده حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و اینکه واسطه شوند تا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشکل را حل کنند
همان طور که در تاریخ آمده است، که این نوع توسل، شیعه را در بُرهه ای از تاریخ از مرگ و میر طاعون نجات داد و حتی یک نفر شیعه هم فوت نشد
الان وظیفه ما است این کار را بکنیم. نظام، نظام اسلامی است و نظام شیعه است
اگر گوشه ای از نظام کم شود و ما می توانستیم جلوی آن را بگیریم، و جلوگیری نکردیم، مسؤل هستیم. لذا توسل بجویید برای حل مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران
روضه هم خوانده شد
یا قوم بینی و بینکم کتاب الله و جَدّی...(اتمام حجت).... ثم التفت بطفل یبکی عطشا....
یا قوم ان لم ترحمونی ارحموا هذا الطفل
..... مقاتل گفتند فذبحوه و نگفتند قتلوه..... فبکی الحسین علیه السلام....
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
پروردگارا مراجع معظم تقلید، بویژه مقام معظم رهبری عنایت و توفیق نصیب بفرما
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
#درس_اخلاق ۵
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
#لوح_پژوهشی ۱۱
لوح پژوهشی فقه الأئمه(ماهنامه) معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
تا کنون به همت اساتید و طلاب و مدیریت پژوهش تا شماره 20 منتشر شده است
اساتید و طلاب محترم دیگر نیز ما را در ارتقای هر چه بیشتر این لوح علمی یاری کنند.جهت همکاری در این امر مهم به آقای شم آبادی مراجعه نمایید
😌
📣📣📣📣📣📣
قابل توجه طلاب محترم
کلاس «آشنایی با تاریخ حدیث» به صورت فشرده (حداکثر سه جلسه)
استاد :سبحانی نیا
اولین جلسه:چهارشنبه 6 آذر 1398 بعد از نماز مغرب و عشاء
مدرس 14
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
درس اخلاق 5 چهارشنبه 29 آبان 1398 ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام استاد اسلامیان زید
درس اخلاق 6
چهارشنبه 6 آذر 1398
ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
استاد ابن الرضا زید عزه
انگیزه از تحصیل در حوزه :1.تفقه 2.انذار
فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا
توبه 108
بر سر در برخی مدارس دیدم نوشته شده.بسیار جمله مهمی است.
حوزه های علمیه بر اساس آیه قرآن تاسیس شده : وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
توبه 122
حوزه یعنی تفقه در دین
تفقه فقط فقه نیست، کلام هست، تفسیر هست
امام کاظم علیه السلام فرمود: قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل
اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 باب فضل العلم
به ترتیب :عقائد، اخلاق و فقه
این مجموع را اگر عمیقا یاد بگیرد می شود فقه
وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا
متأسفانه الان شهرها خالی است حتی شهرهای نزدیک قم هم عالم ندارد
عالم هست اما فقط در قم هست.
شنیدم وقتی رضاخان عمامه ها را برداشت اصفهان 14000 معمم داشت
شد 400 نفر
الان استقبال هم کم شده. زیرا انگیزه کم شده، هدف مشخص نیست. آیا هدف، رسیدن به پول است؟ غلط است
توضیح:
اولین هدف حوزه فهم دقیق دین است
دومش انذار است
به کدامش عمل کردیم؟
آیا فهم دقیق هست؟ اگر کتابی را خوب نخواندیم، مطلبی را نفهمیدیم، دوباره بخوانیم، عیب ندارد.تکبر نکنیم و بگوییم این را نفهمیدم. از یکی توضیح بخواهیم، کتاب را دوباره بخوانیم. عیب نیست
باید جلسات ما جلسات فهم عمیق باشد. فرع فقهی، اصولی، آیه و روايت مطرح شود. فضا معطر میشود. نه غیبتی هست، نه تهمتی...
مقدمات باید درست شود ادبيات عربی طلاب باید درست شود.کتابی هست که موارد نقش ادبیات در فتاوا را گرد آوری گرده. ادبیات نقش مهمی در فتاوا دارد
یکی از راه های فهم عمیق تدریس است
تفقه یعنی فهم عمیق
هدف دوم انذار است. رجوع کنید به قوم و شهر خود. البته اول در قم کسب علم و دانش و فهم عمیق بنمایید سپس بروید. الان زود است بروید.
استقامت مراجع و علما باعث شد حوزه باقی بماند
این انقلاب را چه کسی پیروز کرد. همین علمای داخل شهرستان ها بودند ولی الان متاسفانه عالم در شهرها نیست!
لازمه منذِر بودن این است که خود شخص منذَر باشد
أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ
یونس 35
آیا آن که به راه حق رهبری میکند سزاوارتر به پیروی است یا آن که خود هدایت نیابد مگر آنکه هدایتش کنند؟
تا کسی که خودش اخلاق نداشته باشد چطور دعوت به خلق کند. در مردم تاثیری ندارد. بلکه تاثیر به عکس می گذارد
زهد و اخلاق در زندگی ها پیاده شود
مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در اخلاق و رفتار بسیار عالی بود. در زهد و تقوی ووو عالی بود. در قضاء حوائج الناس نفر اول بود. واقعا اول بود. هر روز ساعت 11 می نشستند در دفتر. بسیار مردمی بودند
در اصول کافی بابی داریم به نام باب قضاء حوائج الناس[مؤمن]
برخی علمای اصفهان آن موقع که رفتند نجف گفتند در نجف از نظر علمی چیزی عایدمان نشد وفقط از نظر معنوی استفاده کردیم. یعنی اینقدر حوزه اصفهان قوی بوده
در کنار این زهد و تقوی و اعراض از دنیا بسیار لازم است. (چندین نمونه از علما به عنوان نمونه ذکر شدند:مرحوم آسید احمد خوانساری، مرحوم بروجردی، مرحوم بهجت، مرحوم ابن الرضا، مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ووو)
خدایا ما را قدر دان نعمتهای خود قرار بده
...
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
#درس_اخلاق ۶
معرفی کانال اساتید محترم مرکز فقهی:
استاد جزائری:
🆔 @seyedhamidjazaeri
لطفا آدرس کانال یا گروه ایتایی اساتید خود را برای ما بفرستید
معرفی کانال اساتید محترم مرکز فقهی:
استاد نجفی بستانی(فقه و اصول) :
@feqhostadnajafi
@osulostadnajafi
لطفا آدرس کانال یا گروه ایتایی اساتید خود را برای ما بفرستید
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
جلسه طلاب محترم جدید الورود با آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته ریاست محترم مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام الان
یکشنبه 10 آذر 1398
سالن امام خمینی ره مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام