eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت هشتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نوزدهم 📆 شنبه
🔹اولوا الالباب کسانی هستند که فریب ظواهر فریبنده و اوهام گول زننده را نمی خورند ، و گفتار و رفتارشان نشانگر مراتب عالیهٔ عقل و علم و حکمت است 🔸 حکمت یعنی گفتاری محکم و برهانی و به دور از لغو و باطل و بیهوده گویی و رفتاری عقلانی و متین و استوار ، گفتار و رفتاری که زیبندهٔ انسان است. 🔹 حکیمان دانشمند و اولو اللباب ، آیه بین هستند ، چه آیات تکوین و چه آیات کتاب الله ، و از این آیات، با دقت تمام پیام و درس می گیرند 🔸رسیدن به مقام حکمت کوششی می طلبد و کششی ، اما کوشش ، بهره برداری صحیح از قوهٔ عاقله ، گام نهادن در طریق علم و دانش و عبادت خالصانه ، این سه که محقق شد، نهال حکمت غرس شده و با تفضل و توفیق و هدایت خاصهٔ الهیه تکمیل می شود. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 28 فقه تاریخ 28 آبان 1403.docx.pdf
84.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 28 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 28 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 28 🔰جلسۀ 928 🆔@andalibhamedani
جلسه 28 اصول تاریخ 28 آبان 1403.pdf
136.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 28 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 28 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 137 🔰جلسۀ 432 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 29 فقه تاریخ 29 آبان 1403.pdf
125.8K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 29 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 29 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 29 🔰جلسۀ 929 🆔@andalibhamedani
جلسه 29 اصول تاریخ 29 آبان 1403.pdf
186.7K
📄تقریر درس خارج اصول 📆سه‌شنبه 29 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 29 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 138 🔰جلسۀ 433 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 8 🆔@andalibhamedani
🌀فرستۀ اول ✅1/ عصارهٔ سخن این است که پزشک و کادر پزشکی با یک انسان بیمار مواجه هستند، و مستفاد از نصوص گذشته این است که حفظ کرامت انسانی او ، رعایت حقوق او به عنوان یک بیمار ، رعایت نصیحت و خیرخواهی به عنوان یک مستشیر بر عهدهٔ پزشک و پرستار و.. است. و این یعنی هرگونه توهین و تحقیر لفظی و عملی ، هرگونه غیبت و تهمت به او ، هرگونه سخن و کاری که موجب اذیت روحی او یا اطرافیان است ، هرگونه ممانعت از حق برخورداری از اطلاعات لازم ، هرگونه ممانعت از حق بیمار در اعلام رضایت یا عدم رضایت در درمانی خاص، هرگونه ممانعت از حق گزینش و انتخاب بیمار ، هرگونه ممانعت از مشورت بیمار با اشخاصی که خود صلاح می بیند ، هرگونه افشای راز و اسرار او ، هرگونه تقصیر در تشخیص ،‌ تقصیر در تجویز دارو و درمان و در انجام مراحل گوناگون معالجه ، هرگونه تأخیر بی علت در شروع و ادامهٔ درمان ، هرگونه تبعیض ظالمانه و هر گونه عدم رعایت مسائل بهداشتی لازم الرعایة در مطب یا بیمارستان ،عقلا و شرعا ممنوع است و حرام تکلیفی است و مصداق قطعی ظلم و ستم است. ✅ 2/هیچ و هیچ بیماری موش آزمایشگاه برای تحقیقات پزشکی در امتحان دارو و تزریق و.....نیست ، چه شیعه و چه غیر شیعه از تمام ملل و نحل ، چه زندانی و چه غیر زندانی ، چه کودک و یا پیر و چه جوان و میانسال ،‌چه معتاد و بیمار روانی و چه غیر اینها چه انسان در شرف مرگ و چه غیر از او ، زیرا ظلم در تمام این موارد عقلا و شرعا محرز است. چنانکه پزشک و بیمارستان نمی توانند بدون اعلام رضایت صریح بیمار از او در تعلیم و تعلم علوم پزشکی استفاده کنند. ✅3/البته روشن است که رعایت تمام موارد اخلاقی لازم الرعایة نیست و لذا من مطلب را به ایگونه طرح کردم که عدم رعایت هرگونه حقی که عرفا به معنای توهین و تحقیر و ظلم باشد حرام است، چنانکه در مورد تعظیم شعائر فقها فرموده اند ، انجام همهٔ مراتب تعظیم ، واجب نیست ، بلکه هرجا که ترک التعظیم به معنای توهین به مقدسات و شعائر باشد ، تعظیم( با ترک توهین ) لازم است. ✅4/ هرگونه إعمال طبابت بدون خبرویت لازم مصداق خیانت است ، چنانکه عدم مشاوره و استبداد به رأی در این مواردی که پای جان و سلامت انسان در میان است ، نمونه ای دیگر از خیانت است ✅5/ تمام افراد شاغل در بیمارستان موظفند اگر بیماری فوت کرد ، کرامت انسانی او با رفتار آنها از بین نرود ، حال آن میت هر که باشد و از هر دین و مذهبی باشد ، چه کوچک یا بزرگ و...، بله تکریم میت مسلمان به تغسیل و تکفین و...مطلب دیگری است که در حیطهٔ این افراد از آن جهت که در بیمارستان کار می کنند ، نیست ✅6/حکم فقهی مسئلهٔ رعایت حقوق بیمار از چهار منظر قابل طرح است: الف// مواردی که رعایت حقی عرفا و قانونا و شرعا ، لازم نباشد بلکه نهایتا ارجح است ب //مواردی که رعایت حق لازم است ،‌ و آن جایی است که عدم الرعایة حرام نکلیفی باشد و ادلهٔ آن را مفصلا در جلسات پیشین بیان کردیم ج// حکم استحقاق و عدم استحقاق اجرت برای پزشکی که رعایت حقوق لازم الرعایة را نکرده است د// حکم ضمانت طبیب و یا دیه در مواردی که خسارت منتسب به طبیب باشد 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🌀فرستۀ اول ✅1/ عصارهٔ سخن این است که پزشک و کادر پزشکی با یک انسان بیمار مواجه هستند، و مستفاد از ن
🌀فرستۀ دوم ✅7/ حکم مسئلهٔ ضمانت طبیب را سال گذشته با توجه به روایات و کلمات فقها بر محور فرمایش مرحوم صاحب جواهر تنقیح کردیم ، اما اکنون هم این مطلب و هم مسئلهٔ استحقاق و عدم استحقاق اجرت را با نگاهی دیگر تجزیه و تحلیل می کنیم : 🔹بیان اول// طبابت در قالب عقدی مثل اجاره است و رعایت تمام حقوق متعلق به تمام بیماران را از هر ملت و آیینی که باشند ، می شود توسط دولت که طبیب یا پرستاری را استخدام می کند ،‌به عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود ، همچنانکه در بیمارستان ها و درمانگاهها هم می توانند شروطی را ضمن قرار داد استخدام ذکر کنند که در صورت تخلف طبیب قابل پیگیری خواهد بود ضمنا چه بسا بگوییم تخطی از قانون مقرر موجب اختلال در نظام است و حرام خواهد بود فتأمل 🔹بیان دوم //می توان گفت اگر بیماری به پزشکی مراجعه کرد ، حد اقل شرط ارتکازی در این بین رعایت دقت در کار و نیز حفظ حرمت بیمار است، و اینجا هم مثل دیگر مواردی که شرط ضمنی ، ضمانت آور است ، عدم رعایت آن حکم وضعی ضمان را هم در پی داشته باشد در هر صورت طبیب مستحق اجرة المسمی نیست لتخلفه عن الشرط ، بله هر مقدار که کار مفید انجام داده مستحق اجرة المثل است. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت هشتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نوزدهم 📆 شنبه
20.mp3
2.67M
12 (قسمت نهم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ بیستم 📆 شنبه 17 آذرماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، إِنَّ اللهَ تَعَالى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ : ( إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ ) يَعْنِي عَقْلٌ ، وَقَالَ : ( وَلَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ) قَالَ : الْفَهْمَ وَالْعَقْلَ. ... 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 30 فقه تاریخ 3 آذر 1403.pdf
140.3K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 3 آذرماه 1403 🔰جلسۀ 30 سال تحصیلی 1403-1404 🔰جلسۀ 30 🔰جلسۀ 930 🆔@andalibhamedani
جلسه 30 اصول تاریخ 3 آذر 1403.pdf
119K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه 3 آذرماه 1403 🔰جلسۀ 30 سال تحصیلی 1403-1404 🔰جلسۀ 139 🔰جلسۀ 434 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا