eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
700 دنبال‌کننده
131 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عندلیب همدانی
درس خارج #تحلیل_دعوت_حسینی ۱۹۹ #انصار_الحسین
110.MP3
5.84M
◾️ذکر مصیبت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) [نگاهی به منابع عامه در این زمینه] 🔺برشی از جلسۀ 199 درس خارج تحلیل حسینی 🎙استاد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی #انصار_الحسین (علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 198 📆چهارشنبه 30
199.mp3
7.5M
(علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 199 📆چهارشنبه 7 آذرماه 1403 7️⃣8️⃣عباد بن ابی المهاجر 8️⃣8️⃣عباس بن جعده ؟ 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی #انصار_الحسین (علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 199 📆چهارشنبه 7
✅عباد: در مورد ضبط نام عباد در توضیح الاشتیاه ص ۱۹۲ گوید : «بفتح العین و تشدید الباء الموحدة » ولی مرحوم مامقانی در رجال ج ۲ ص ۱۲۰ با توجه به سخن قاموس و تاج العروس دو وجه دیگر را هم بیان می کند مثل عباد بر وزن کتاب و دیگری عباد بر وزن غراب 🛑عباد بن أبي المهاجر الجهني در دو کتاب // تسمیة من قتل ص ۲۷ و حدائق الوردیة ص ۲۱۱ نام او جزء شهدای جهنی آمده است 🛑عبّاد بن المهاجر بن أبي المهاجر الجهني كان عبّاد أيضا فيمن تبع الحسين علیه السلام من مياه جهينة. قال صاحب الحدائق الورديّة : وقتل معه في الطف ابصار العین ص ۲۰۱ 🛑تنقیح المقال ،‌ج ۲ ص ۱۲۳: » عباد بن مهاجر بن ابی المهاجر ، ذکر اهل السیر : انه کان فیمن تبع الحسین (علیه السلام )من أهل میاه جهنیة حول المدینة و لما وصل ( علیه السلام) الی زبالة انفض الاعراب من حوله و اقام عباد بن مهاجر معه حتی أتی کربلا و تقدم یوم الطف و قاتل بین یدیه حتی قتل ( رضوان الله علیه) 🛑 قال المحقق التستری:لم يعيّن مستنده فليس كلّ كتاب بمعتبر//قاموس الرجال ج ۵ ص ۶۵۷ اقول: کتاب تسمیة من قتل و حدائق به عنوان مستند این مطلب کافی است ✅عباس بن جعدة 🛑فعقد مسلم لعبيد الله بن عمرو بن عزيز الكندى على ربع كنده و ربيعه، و قال: سر امامى في الخيل، ثم عقد لمسلم بن عوسجة الأسدي على ربع مذحج و اسد، و قال: انزل في الرجال فأنت عليهم، و عقد لأبي ثمامة الصائدى على ربع تميم و همدان، و عقد لعباس بن جعدة الجدلى على ربع المدينة، ثم اقبل نحو القصر، فلما بلغ ابن زياد اقباله تحرز في القصر، و غلق الأبواب قال ابو مخنف: و حدثنى يونس بن ابى إسحاق، عن عباس الجدلى قال: خرجنا مع ابن عقيل اربعه آلاف، فما بلغنا القصر الا و نحن ثلاثمائة//طبری ۵ ص۳۶۹//ر،ک: مقاتل الطالبیین ص۷۰ اخبار الطوال ص ۲۳۸ و کامل ج ۴ ص۳۰ 🛑در ماجرای جنگ مختار با ابن زبیر فرمانده ای به نام عیاش بن جعده الجدلی برده شده /طبری ج ۶ص ۷۳ و ص ۷۴ ولی در کامل ج ۴ ص ۲۴۸ عباس بن جعده است که نشان از زنده بودن اوست ، یا برادری به نام عیاش داشته است و لایخفی در طبری ج ۵ ص ۳۷۹ که نام شهدای کوفه را می برد نام عباس نیست 🛑مامقانی در ج ۲ ص ۱۲۵:« عباس بن جعدة الجدلی ، کان من الشیعة المخلصین فی الولاء لأهل البیت ( علیهم السلام) و بایع مسلما و کان یأخذ البیعة للحسین ( علیه السلام) و لما تخاذل الناس عن مسلم أمر ابن زیاد بالقبض علیه و حبسه ، ثم بعد شهادة مسلم أمر بضرب عنقه فضرب ( رضوان الله علیه و لعن الله قاتلیه آمرا و مباشرا» 🛑 اما مرحوم تستری می فرماید: قال:كان يأخذ البيعة للحسين-عليه السّلام-و لمّا تخاذل الناس عن مسلم أمر ابن زياد بالقبض عليه و بضرب عنقه بعد قتل مسلم. أقول:إنّما في الطبري:أنّ مسلما لمّا خرج عقد لأربعة:لمسلم بن عوسجة، و أبي ثمامة،و عبيد اللّه بن عمرو الكندي ،و للعبّاس بن جعدة الجدلي؛كلّ على ربع.و روى عن العبّاس هذا قال:خرجنا مع مسلم أربعة آلاف،فما بلغنا القصر إلاّ و نحن ثلاثمائة؛الخبر .و أمّا ما قاله المصنّف:من أخذه أو قتله،فغير معلوم،و لم يعلم مستنده. قاموس الرجال ج ۶ ص ۳۰ 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت هفتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هجدهم 📆 دوشنبه
19.mp3
5.61M
12 (قسمت هشتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نوزدهم 📆 شنبه 3 آذرماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، ثُمَّ ذَكَرَ أُولِي الْأَلْبَابِ بِأَحْسَنِ الذِّكْرِ ، وَحَلاَّهُمْ بِأَحْسَنِ الْحِلْيَةِ ، فَقَالَ : ( يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ) وَقَالَ : ( وَالرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمى إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَقائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( وَلَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْهُدى وَأَوْرَثْنا بَنِي إِسْرائِيلَ الْكِتابَ هُدىً وَذِكْرى لِأُولِي الْأَلْبابِ ) وَقَالَ : ( وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ ) ... 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت هشتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نوزدهم 📆 شنبه
🔹اولوا الالباب کسانی هستند که فریب ظواهر فریبنده و اوهام گول زننده را نمی خورند ، و گفتار و رفتارشان نشانگر مراتب عالیهٔ عقل و علم و حکمت است 🔸 حکمت یعنی گفتاری محکم و برهانی و به دور از لغو و باطل و بیهوده گویی و رفتاری عقلانی و متین و استوار ، گفتار و رفتاری که زیبندهٔ انسان است. 🔹 حکیمان دانشمند و اولو اللباب ، آیه بین هستند ، چه آیات تکوین و چه آیات کتاب الله ، و از این آیات، با دقت تمام پیام و درس می گیرند 🔸رسیدن به مقام حکمت کوششی می طلبد و کششی ، اما کوشش ، بهره برداری صحیح از قوهٔ عاقله ، گام نهادن در طریق علم و دانش و عبادت خالصانه ، این سه که محقق شد، نهال حکمت غرس شده و با تفضل و توفیق و هدایت خاصهٔ الهیه تکمیل می شود. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 28 فقه تاریخ 28 آبان 1403.docx.pdf
84.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 28 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 28 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 28 🔰جلسۀ 928 🆔@andalibhamedani
جلسه 28 اصول تاریخ 28 آبان 1403.pdf
136.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 28 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 28 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 137 🔰جلسۀ 432 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 29 فقه تاریخ 29 آبان 1403.pdf
125.8K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 29 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 29 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 29 🔰جلسۀ 929 🆔@andalibhamedani
جلسه 29 اصول تاریخ 29 آبان 1403.pdf
186.7K
📄تقریر درس خارج اصول 📆سه‌شنبه 29 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 29 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 138 🔰جلسۀ 433 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 8 🆔@andalibhamedani
🌀فرستۀ اول ✅1/ عصارهٔ سخن این است که پزشک و کادر پزشکی با یک انسان بیمار مواجه هستند، و مستفاد از نصوص گذشته این است که حفظ کرامت انسانی او ، رعایت حقوق او به عنوان یک بیمار ، رعایت نصیحت و خیرخواهی به عنوان یک مستشیر بر عهدهٔ پزشک و پرستار و.. است. و این یعنی هرگونه توهین و تحقیر لفظی و عملی ، هرگونه غیبت و تهمت به او ، هرگونه سخن و کاری که موجب اذیت روحی او یا اطرافیان است ، هرگونه ممانعت از حق برخورداری از اطلاعات لازم ، هرگونه ممانعت از حق بیمار در اعلام رضایت یا عدم رضایت در درمانی خاص، هرگونه ممانعت از حق گزینش و انتخاب بیمار ، هرگونه ممانعت از مشورت بیمار با اشخاصی که خود صلاح می بیند ، هرگونه افشای راز و اسرار او ، هرگونه تقصیر در تشخیص ،‌ تقصیر در تجویز دارو و درمان و در انجام مراحل گوناگون معالجه ، هرگونه تأخیر بی علت در شروع و ادامهٔ درمان ، هرگونه تبعیض ظالمانه و هر گونه عدم رعایت مسائل بهداشتی لازم الرعایة در مطب یا بیمارستان ،عقلا و شرعا ممنوع است و حرام تکلیفی است و مصداق قطعی ظلم و ستم است. ✅ 2/هیچ و هیچ بیماری موش آزمایشگاه برای تحقیقات پزشکی در امتحان دارو و تزریق و.....نیست ، چه شیعه و چه غیر شیعه از تمام ملل و نحل ، چه زندانی و چه غیر زندانی ، چه کودک و یا پیر و چه جوان و میانسال ،‌چه معتاد و بیمار روانی و چه غیر اینها چه انسان در شرف مرگ و چه غیر از او ، زیرا ظلم در تمام این موارد عقلا و شرعا محرز است. چنانکه پزشک و بیمارستان نمی توانند بدون اعلام رضایت صریح بیمار از او در تعلیم و تعلم علوم پزشکی استفاده کنند. ✅3/البته روشن است که رعایت تمام موارد اخلاقی لازم الرعایة نیست و لذا من مطلب را به ایگونه طرح کردم که عدم رعایت هرگونه حقی که عرفا به معنای توهین و تحقیر و ظلم باشد حرام است، چنانکه در مورد تعظیم شعائر فقها فرموده اند ، انجام همهٔ مراتب تعظیم ، واجب نیست ، بلکه هرجا که ترک التعظیم به معنای توهین به مقدسات و شعائر باشد ، تعظیم( با ترک توهین ) لازم است. ✅4/ هرگونه إعمال طبابت بدون خبرویت لازم مصداق خیانت است ، چنانکه عدم مشاوره و استبداد به رأی در این مواردی که پای جان و سلامت انسان در میان است ، نمونه ای دیگر از خیانت است ✅5/ تمام افراد شاغل در بیمارستان موظفند اگر بیماری فوت کرد ، کرامت انسانی او با رفتار آنها از بین نرود ، حال آن میت هر که باشد و از هر دین و مذهبی باشد ، چه کوچک یا بزرگ و...، بله تکریم میت مسلمان به تغسیل و تکفین و...مطلب دیگری است که در حیطهٔ این افراد از آن جهت که در بیمارستان کار می کنند ، نیست ✅6/حکم فقهی مسئلهٔ رعایت حقوق بیمار از چهار منظر قابل طرح است: الف// مواردی که رعایت حقی عرفا و قانونا و شرعا ، لازم نباشد بلکه نهایتا ارجح است ب //مواردی که رعایت حق لازم است ،‌ و آن جایی است که عدم الرعایة حرام نکلیفی باشد و ادلهٔ آن را مفصلا در جلسات پیشین بیان کردیم ج// حکم استحقاق و عدم استحقاق اجرت برای پزشکی که رعایت حقوق لازم الرعایة را نکرده است د// حکم ضمانت طبیب و یا دیه در مواردی که خسارت منتسب به طبیب باشد 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🌀فرستۀ اول ✅1/ عصارهٔ سخن این است که پزشک و کادر پزشکی با یک انسان بیمار مواجه هستند، و مستفاد از ن
🌀فرستۀ دوم ✅7/ حکم مسئلهٔ ضمانت طبیب را سال گذشته با توجه به روایات و کلمات فقها بر محور فرمایش مرحوم صاحب جواهر تنقیح کردیم ، اما اکنون هم این مطلب و هم مسئلهٔ استحقاق و عدم استحقاق اجرت را با نگاهی دیگر تجزیه و تحلیل می کنیم : 🔹بیان اول// طبابت در قالب عقدی مثل اجاره است و رعایت تمام حقوق متعلق به تمام بیماران را از هر ملت و آیینی که باشند ، می شود توسط دولت که طبیب یا پرستاری را استخدام می کند ،‌به عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود ، همچنانکه در بیمارستان ها و درمانگاهها هم می توانند شروطی را ضمن قرار داد استخدام ذکر کنند که در صورت تخلف طبیب قابل پیگیری خواهد بود ضمنا چه بسا بگوییم تخطی از قانون مقرر موجب اختلال در نظام است و حرام خواهد بود فتأمل 🔹بیان دوم //می توان گفت اگر بیماری به پزشکی مراجعه کرد ، حد اقل شرط ارتکازی در این بین رعایت دقت در کار و نیز حفظ حرمت بیمار است، و اینجا هم مثل دیگر مواردی که شرط ضمنی ، ضمانت آور است ، عدم رعایت آن حکم وضعی ضمان را هم در پی داشته باشد در هر صورت طبیب مستحق اجرة المسمی نیست لتخلفه عن الشرط ، بله هر مقدار که کار مفید انجام داده مستحق اجرة المثل است. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت هشتم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نوزدهم 📆 شنبه
20.mp3
2.67M
12 (قسمت نهم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ بیستم 📆 شنبه 17 آذرماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، إِنَّ اللهَ تَعَالى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ : ( إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ ) يَعْنِي عَقْلٌ ، وَقَالَ : ( وَلَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ) قَالَ : الْفَهْمَ وَالْعَقْلَ. ... 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 30 فقه تاریخ 3 آذر 1403.pdf
140.3K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 3 آذرماه 1403 🔰جلسۀ 30 سال تحصیلی 1403-1404 🔰جلسۀ 30 🔰جلسۀ 930 🆔@andalibhamedani