eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
699 دنبال‌کننده
135 عکس
5 ویدیو
1.4هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️دو سند دربارهٔ 1️⃣«عبد الله بن الحسين عليهما‌السلام : و اُمّه الرباب بنت امرئ القيس بن عدي بن أوس بن جابر بن كعب بن عليم الكلبي، قتله حرملة بن الكاهلح الأسدي الوالبي. وكان ولد للحسين بن علي عليه‌السلام في الحرب، فأُتي به وهو قاعد، وأخذه في حجره ولبّاه بريقه، و سمّاه عبد الله، فبينما هو كذلك إذ رماه حرملة بن الكاهل بسهم فنحره، فأخذ الحسين عليه‌السلام دمه، فجمعه ورمى به نحو السماء، فما وقعت منه قطرة إلى الأرض. قال فضيل: وحدّثني أبو الورد أنّه سمع أبا جعفر يقول: «لو وقعت منه إلى الأرض قطرة لنزل العذاب». وهو الذي يقول الشاعر فيه: وعند غنيٍّ قطرةٌ من دمائنا وفي أسدٍ اُخرى تُعدّ وتذكرُ» 📚فضیل بن زبیر(از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام)، تسمیة من قتل مع الحسین علیه السلام، ص ۲۴. 2️⃣ «حتى بقي وحده ما معه أحد من أهله، و لا ولده، و لا أقاربه، فإنه لواقف على فرسه إذ أتي بمولود قد ولد له في تلك الساعة، فأذن في أذنه، و جعل يحنكه، إذ أتاه سهم، فوقع في حلق الصبي، فذبحه، فنزع الحسين السهم من حلقه، و جعل يلطخه بدمه و يقول: و الله لأنت أكرم على الله من الناقة، و لمحمد أكرم على الله من صالح! ثم أتى فوضعه مع ولده و بني أخيه..» 📚ابن واضح الاخباری(متوفای قرن ۳)، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص ۲۴۵. ✔️در صورتی که بخواهیم هم این گزارش را که حاکی از تولد عبدالله شهید در همان روز عاشوراست معتبر بدانیم و هم‌گزارش‌های دیگر را در مورد طفل شهید، چاره‌ای از التزام به تعدد اطفال شهید نداریم .... والله العالم. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤 : ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ ✅[جناب سعید خوری شرتونی] در کتاب «اقرب الموارد» (1) در توضيح واژه «لسان الحال» یا همان «زبان حال» می‌نويسد: «ما دلّ علی حالة الشئ أو کیفیة من ظواهر أمره فکأنّه قام مقام کلام یعبر به عن حاله، فلم یفتقر معه الی کلام، یقولون: نطق بلسان حاله» با توجه به سخن فوق و نیز آنچه در کتاب‌های لغت از جمله «لغت نامه دهخدا» آمده است، می‌توان گفت: «اگر شاعر و یا نویسنده‌ای حال شخصی را به نحوی توصیف کند که «منسوب الیه»[یعنی همان شخص توصیف شده] خود آن را نگفته باشد، ولی اگر می‌گفت، این چنین می‌گفت، از زبان حال استفاده کرده است.» ✍️زبان‌ِحال در مرثیه‌سرایی به ویژه برای اهل بیت(علیهم السلام) از دیرباز امری رائج بوده و هست و اساس این کار هم امری پسندیده و زیبا و هنری است، اما؛ 1️⃣زبان‌ِحال باید بیانگر عزت، کرامت و حریت اهل بیت(علیهم السلام) و نیز مظلومیت آنان باشد، نه نشانگر ضعف، زبونی و ذلّت؛ زیرا که این‌ها زبان‌ حال خاندان عزت نیست. 2️⃣باید به گونه‌ای بیان شود که مخاطب متوجه شود، این قسمت عین تاریخ نیست، بلکه زبان حال است.(۲) گاهی دروغ‌های بزرگی را از «کمپانی صادرات دروغ» می‌شنویم‌ که وقتی به آن‌ها اعتراض می‌شود، بهانه می آورند و می‌گویند این زبان حال است در حالی که فهم مخاطب این است که گوینده تاریخ می‌گوید نه زبان حال! هیچ دروغی و هیچ مطلب توهین آمیزی را نمی‌توان با برچسب «زبان حال» مجاز دانست.(۳) 📚منابع : ۱)اقرب الموارد شرتونی، ج٢، ص١١٤٢ ۲)کتاب «ثارالله» مرحوم حسین عندلیب، ص۳۹۵ ۳)کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی ©️@AsnadolMasaeb
امتیازات و اختصاصات روحی فداه 🖊ویژگی‌هایی در زیارت‌های آن حضرت به چشم می‌خورد که به چهار نمونه اشاره می‌شود: 1⃣تاکید بسیار فراوان بر انجام این زیارت، حتی با احتمال خطر، در زمانی که این زیارت خود نوعی جهاد برای ابقاء نام و یاد و‌ حرم حسینی باشد. 2⃣ثواب‌های بسیار زیادی که بر این زیارت مترتب است. البته تفاوت این ثواب‌ها از سویی به درجات معرفت و اطاعت زائر برمی‌گردد و از سویی به شرائط زمانی که آن زیارت انجام شده است، زیرا هرچه معرفت بالاتر و شرائط سخت‌تر باشد، اجر و پاداش هم بیشتر است. 3⃣تکرار هفت بار «لبیک یا داعی الله» در زیارت آن حضرت، که یاد آور لبیک حج است. 4⃣، که در مورد هیچ معصومی چنین دستوری نداریم. 🆔@andalibhamedani
﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ﴾ مادرم همواره مدیون تو و امیدوار به دعای خیرت هستم. ©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊ایجاد شور و انگیزه جهت ✔️برماست که با بیان آثارو زیبایی‌های دنیوی( همچون زیادی روزی، طول عمر، دفع شرور و ...) و با ذکر برکات اخروی زیارت حسینی، دیگران را هم ترغیب و تشویق به این کار کنیم تا شور و نشاط و انگیزهٔ بیشتری برای اقامهٔ شعائر حسینی ایجاد شود. 🔹«... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ». 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۱۵۱ و چاپ دیگر ص۲۸۴. 🔹«..عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام)قَال: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْن (علیه السلام) بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» 📚همان، ص ۱۲۱ و در چاپ دیگر ص ۲۳۶. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
🔘نوشتاری در بارهٔ تاریخ ورود مجدد آل الله(علیهم السلام)به کربلا و حوادثی که در اربعین سال ۶۱ رخ داده است. ☑️در این کتاب که در ذیل کتاب « ثارالله » به طبع رسیده است به پرسش‌ها و اشکالات پاسخ داده شده و ثابت شده است که اسیران آزاده در همان اربعین اول وارد کربلا شده‌اند.👇👇👇 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا