👤#استاد_عندلیب_همدانی :
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
✅[جناب سعید خوری شرتونی] در کتاب «اقرب الموارد» (1) در توضيح واژه «لسان الحال» یا همان «زبان حال» مینويسد:
«ما دلّ علی حالة الشئ أو کیفیة من ظواهر أمره فکأنّه قام مقام کلام یعبر به عن حاله، فلم یفتقر معه الی کلام، یقولون: نطق بلسان حاله»
با توجه به سخن فوق و نیز آنچه در کتابهای لغت از جمله «لغت نامه دهخدا» آمده است، میتوان گفت:
«اگر شاعر و یا نویسندهای حال شخصی را به نحوی توصیف کند که «منسوب الیه»[یعنی همان شخص توصیف شده] خود آن را نگفته باشد، ولی اگر میگفت، این چنین میگفت، از زبان حال استفاده کرده است.»
✍️زبانِحال در مرثیهسرایی به ویژه برای اهل بیت(علیهم السلام) از دیرباز امری رائج بوده و هست و اساس این کار هم امری پسندیده و زیبا و هنری است، اما؛
1️⃣زبانِحال باید بیانگر عزت، کرامت و حریت اهل بیت(علیهم السلام) و نیز مظلومیت آنان باشد، نه نشانگر ضعف، زبونی و ذلّت؛ زیرا که اینها زبان حال خاندان عزت نیست.
2️⃣باید به گونهای بیان شود که مخاطب متوجه شود، این قسمت عین تاریخ نیست، بلکه زبان حال است.(۲)
گاهی دروغهای بزرگی را از «کمپانی صادرات دروغ» میشنویم که وقتی به آنها اعتراض میشود، بهانه می آورند و میگویند این زبان حال است در حالی که فهم مخاطب این است که گوینده تاریخ میگوید نه زبان حال!
هیچ دروغی و هیچ مطلب توهین آمیزی را نمیتوان با برچسب «زبان حال» مجاز دانست.(۳)
📚منابع :
۱)اقرب الموارد شرتونی، ج٢، ص١١٤٢
۲)کتاب «ثارالله» مرحوم حسین عندلیب، ص۳۹۵
۳)کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی
©️@AsnadolMasaeb
امتیازات و اختصاصات #زیارت_مولانا_الحسین روحی فداه
🖊ویژگیهایی در زیارتهای آن حضرت به چشم میخورد که به چهار نمونه اشاره میشود:
1⃣تاکید بسیار فراوان بر انجام این زیارت، حتی با احتمال خطر، در زمانی که این زیارت خود نوعی جهاد برای ابقاء نام و یاد و حرم حسینی باشد.
2⃣ثوابهای بسیار زیادی که بر این زیارت مترتب است. البته تفاوت این ثوابها از سویی به درجات معرفت و اطاعت زائر برمیگردد و از سویی به شرائط زمانی که آن زیارت انجام شده است، زیرا هرچه معرفت بالاتر و شرائط سختتر باشد، اجر و پاداش هم بیشتر است.
3⃣تکرار هفت بار «لبیک یا داعی الله» در زیارت آن حضرت، که یاد آور لبیک حج است.
4⃣#زیارت_اربعین، که در مورد هیچ معصومی چنین دستوری نداریم.
🆔@andalibhamedani
﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ﴾
مادرم همواره مدیون تو و امیدوار به دعای خیرت هستم.
#هفتم_شهریور۱۳۹۸
©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی
استاد عندلیب همدانی
#خطر_خطیبان_خاطی ✔️ زشتی گناه دروغگویی به نام دین و در لباس روحانیت و بر روی منبر مقدس حسینی بر کس
استاد عندلیب همدانی.mp3
3.64M
🎙توضیحات مهم استاد عندلیب همدانی پیرامون اطلاعیۀ اخیر ایشان در مورد آقای #بندانی_نیشابوری
🆔@andalibhamedani
🖊ایجاد شور و انگیزه جهت #زیارت_کربلا
✔️برماست که با بیان آثارو زیباییهای دنیوی( همچون زیادی روزی، طول عمر، دفع شرور و ...) و با ذکر برکات اخروی زیارت حسینی، دیگران را هم ترغیب و تشویق به این کار کنیم تا شور و نشاط و انگیزهٔ بیشتری برای اقامهٔ شعائر حسینی ایجاد شود.
🔹«... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ:
مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ».
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۱۵۱ و چاپ دیگر ص۲۸۴.
🔹«..عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام)قَال:
مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْن (علیه السلام) بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
📚همان، ص ۱۲۱ و در چاپ دیگر ص ۲۳۶.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
🔘نوشتاری در بارهٔ تاریخ ورود مجدد آل الله(علیهم السلام)به کربلا و حوادثی که در اربعین سال ۶۱ رخ داده است.
☑️در این کتاب که در ذیل کتاب « ثارالله » به طبع رسیده است به پرسشها و اشکالات پاسخ داده شده و ثابت شده است که اسیران آزاده در همان اربعین اول وارد کربلا شدهاند.👇👇👇
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
تحقیقی درباره اربعین حسینی.pdf
7.28M
📄تحقیقی دربارۀ اربعین حسینی
🆔@andalibhamedani
پاسخ به پرسشی پیرامون اربعین.mp3
12.43M
#بررسی_تاریخی_اربعین
🎙استاد عندلیب همدانی
◾️سیری کوتاه پیرامون مسیر اسیران از کربلا به کوفه و شام و بازگشت به مدینه
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
◾️حنجرهای وقف حسین (علیه السلام) «آیت الله محمد عندلیب همدانی» از اساتید حوزه علمیه قم نقل می کند ک
◾️توضیحی از مرحوم آیت الله حسین عندلیب ( قدس سره) دربارهٔ دو فقره از #زیارت_اربعین:
▪️«السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ»
▪️«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
✔️اینکه در این زیارت و نیز روایات دیگر آن حضرت را «قتیل العبرات» میامد هرگز به این معنا نیست آن بزرگوار شهید شدند تا ما گریه کنیم. یعنی نباید تصور کنیم که گریهٔ ما علت غائی و هدفی است که امام (علیه السلام) در نظر داشته و محرک اصلی در تصمیم گیری ایشان است.
بلکه قتیل العبرات حاکی از آثار قهری شهادت اوست، اشک و سرشکی که ناشی از معرفت و محبت فطری هر مومن به اوست، زیرا که:
«إِنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةً مَكْتُومَة» (مجلسی، بحار، ج ۴۳، ص ۲۷۲.)
✔️علت غائی و هدف ایشان در عبارت دیگر زیارت آمده که او خون مقدس خود را به خدا بذل کرد تا به برکت این خون اتمامحجت برای همه و برای همیشه صورت گیرد و مردم بتوانند از جهالت، ضلالت و حیرت نجات پیدا کنند.
🆔@andalibhamedani