استاد عندلیب همدانی
تحلیلی از مهم ترین فراز در: #حدیث_غدیر مقصود از: #مولی بخش نخست ✅ با توجه به کلمات اهل لغت و استعم
تحلیلی از مهم ترین فراز در:
#حدیث_غدیر
مقصود از:
#مولی
بخش دوم
۱/اگرچه برخی موضوع له اصلی در مادهٔ #و_ل_ی را « قرب» دانستند ؛ ولی ظاهرا این ماده به هرگونه قرب دلالت ندارد مثلا اگر دو نفر دقیقا نزدیک به یکدیگر ولی به صورت موازی حرکت کنند نمی توان از مادهٔ #و_ل_ی استفاده کرد و یا اگر دو برادر هیچ گونه تفوق ظاهری و یا معنوی و یا به لحاظ سن بر یکدیگر نداشته باشند؛ باز نمی توان از این ماده استفاده کرد ؛ و یا اگر دو خودرو دقیقا موازی ولو دقیقا نزدیک به هم یکدیگر حرکت کنند ؛ نمی توان هیئتی برگرفته شده از مادهٔ #و_ل_ی را به کار ببریم بر خلاف آنجا که یک خودرو جلو حرکت کند و دیگری به دنبال آن باشد.
فیومی در مصباح المنیر ص ۳۴۶ چنین می نویسد :
«الوَلْيُ : مِثْلُ فَلْسِ الْقُرْبُ وَفِى الْفِعْلِ لُغَتَانِ أَكْثَرُهُمَا ( وَلِيَه ) ( يَلِيهِ ) بِكَسْرَتَيْنِ والثَّانِيَةُ مِنْ بَابِ وَعَدَ وَهِىَ قَلِيلَةُ الاسْتِعْمَالِ وجَلَسْتُ مِمَّا ( يَلِيهِ ) أىْ يُقَارِبُهُ وَقِيلَ ( الْوَلْيُ ) حُصُولُ الثَّانِى بَعْدَ الْأَوَّلِ مِنْ غَيْرِ فَصْلٍ»
با توجه به موارد استعمال این ماده و توضیحات فوق این عبارت اخیر (= قیل الولی...) صحیح تر به نظر می رسد.
پس باید نوعی #تبعیت و دنباله روی را در قرب بین #مولی و طرف مقابلش لحاظ کرد.
۲/در مورد برداشت معنای #حب از مادهٔ #و_ل_ی هم باز در هر محبتی با هر درجه ای بین دو نفر نمی توانیم مادهٔ#ول_ی را به نحو حقیقت استفاده کنیم مگر آنجا که نوعی تبعیت و اطاعت را از محب نسبت به محبوب مشاهده کنیم ؛ در اینگونه #قرب است که واژه هایی مثل #مولی و #موالات معنا پیدا می کند
۳/حال با توجه به این بررسی لغوی و با توجه به آنچه در فرستهٔ پیشین آوردیم هر مؤمنی که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را #مولا می نامد و او را #أولی از خود می شمرد باید:
التزام و تبعیت #عملی به این #مولویت داشته باشد و الا ادعایش حقیقت ندارد
۴/از آیات کریمه ای که در نوبت پیشین آوردیم استفاده می شود تحقق #اولویت و #مولویت مطلوب نسبت به نبی خاتم ؛ #معرفت ؛#التزام و #تسلیم_قلبی و #محبت درونی و احساس #معیت را هم نیاز دارد و پیام حدیث #غدیر این است عین همین اولویت با همین ویژگی ها باید نسبت به حضرت مولا هم تحقق یابد(سلام الله و صلواته علیهما)
۵/گسترهٔ این #مولویت و #مرجعیت هم در #هدایت و تبیین حقائق دینی و اجرای احکام الهی است و هم در #زعامت و #سیاست خلق ؛ چون با توجه به این حدیث فرقی بین مولویت و اولویت نبوی با مولویت و اولویت علوی نیست
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 188 📆چهارشنبه 5 اردیبهشت 1402 5️⃣7️⃣تحقیقی
189.mp3
17.72M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 189
📆چهارشنبه 19 اردیبهشت 1402
5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت #شهربانو (جلسۀ چهارم)
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
تحلیل دعوت حسینی جلسه 189- 19 اردیبهشت 1403.docx
66.2K
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 189
📆چهارشنبه 19 اردیبهشت 1402
5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت #شهربانو (جلسۀ چهارم)
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
01 (6).mp3
9.98M
💠نگاه هویتی و امروزین به غدیر
🎙استاد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
۲۴ذی الحجة
شیخ مفید ( قدس سره):
«وفي اليوم الرابع والعشرين منه ( =ذی الحجة) باهل رسول الله (صلى الله عليه وآله) بامير المؤمنين وفاطمة والحسن والحسين (عليهم السلام) نصارى نجران، وجاء بذكر المباهلة به وبزوجته وولديه محكم التبيان»
«وفيه تصدق أمير المؤمنين (صلوات الله عليه) بخاتمه فنزلت بولايته في القرآن»
مسار الشیعة ص ۴۱
آلوسی:
«وغالب الأخباريين على أنها نزلت في علي كرم الله تعالى وجهه، فقد أخرج الحاكم وابن مردويه وغيرهما عن ابن عباس رضي الله تعالى عنهما بإسناد متصل قال: " أقبل ابن سلام ونفر من قومه آمنوا بالنبي صلى الله عليه وسلم فقالوا: يا رسول الله إن منازلنا بعيدة وليس لنا مجلس ولا متحدث دون هذا المجلس وأن قومنا لما رأونا آمنا بالله تعالى ورسوله صلى الله عليه وسلم وصدقناه رفضونا وآلوا على نفوسهم أن لا يجالسونا ولا يناكحونا ولا يكلمونا فشق ذلك علينا، فقال لهم النبي صلى الله عليه وسلم: إنما وليكم الله ورسوله، ثم إنه صلى الله عليه وسلم خرج إلى المسجد والناس بين قائم وراكع فبصر بسائل فقال: هل أعطاك أحد شيئا؟ فقال: نعم خاتم من فضة، فقال: من أعطاكه؟ فقال: ذلك القائم، وأومأ إلى علي كرم الله تعالى وجهه، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: على أي حال أعطاك؟ فقال: وهو راكع، فكبر النبي صلى الله عليه وسلم ثم تلا هذه الآية " فأنشأ حسان رضي الله تعالى عنه يقول: أبا حسن تفديك نفسي ومهجتي * وكل بطيء في الهدى ومسارع أيذهب مدحيك المحبر ضائعا * وما المدح في جنب الإله بضائع فأنت الذي أعطيت إذ كنت راكعا * زكاة فدتك النفس يا خير راكع فأنزل فيك الله خير ولاية * وأثبتها أثنا كتاب الشرائع» روح المعانی ج ۶ ص ۱۶۷
(((و بینها فی محکمات الشرایع خ ل)))
«والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي كرم الله تعالى وجهه»
همان ص۱۸۶
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات