12 (4).mp3
14.91M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دوازدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 1
🆔@andalibhamedani
13 (4).mp3
8.88M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ سیزدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 2
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۹ هیئت و حکمت ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۱۰
هیئت تجلی گاه محبت و مودت
«قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» ۲۳/شوری
فرمان به محبت و مودت از سه بعد قابل بررسی است:
✔️ ۱/حقیقت دستور به محبت به پیامبر اکرم و اهل بیت بزرگوار او، دستور به شناخت زیباییهای والای الهی-انسانی آنهاست، زیباییهایی که فطرت و سرشت هر انسانی جذب آنها میشود و به آنها عشق میورزد.
✔️۲/دستور به محبت فقط برای تحقق حالتی درونی نیست بلکه باید این عشق درونی را بارز و آشکار کرد و یکی از مصادیق تعظیم شعائر همین ابراز محبتها در سرور و حزن آل الله (علیهم السلام) است.
✔️۳/محبت درونی داشتن و ابراز آن باید خود را در گفتار و رفتار عاشق نشان دهد، عاشق حقیقی سخنی و عملی انجام نمیدهد که محبوب را رنجیده کند، او به دنبال خشنودی محبوب خویش است و از هر چه او بیزار باشد عاشق هم بیزار است.
◾️بنیان هیئت یعنی جلب رضایت خوبترین خوبان عالم.
◾️بنیان هیئت یعنی ابراز محبت قلبی، و اعلام
پایبندی عملی به مکتب اهل بیت (علیهم السلام).
✅ آیا جلب رضایت صادقین (علیهم السلام) با دروغگویی و دورویی ممکن است؟‼️
✅ آیا خشنودی نور محض با تاریکی گناه و بداخلاقی و بیادبی میسر است ؟‼️
🔸آری اجر رسالت ابراز مودت است به گونهای که در مسیر خشنودی پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد.
🔹تا محور اصلی و اساسی هیئت ، وعظ و خطابهٔ حکیمانه نباشد، این هدف زیبا محقق نمیشود.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه التعامل استاد آیت الله عندلیب همدانی 🔰قاعدۀ تألیف قلوب (مجموع 54 جلسه)
1_12749600788.pdf
1.65M
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه التعامل استاد آیت الله عندلیب همدانی
🔰قاعدۀنفی سبیل (مجموع 55 جلسه)
✍️به قلم فاضل محترم و مکرم جناب آقای مرتضی حسنی
با سپاس و تشکر از ایشان
#فقه_التعامل
#فقه_التعامل_1402_1403
#قاعده_نفی_سبیل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۱۰ هیئت تجلی گاه محبت و مودت «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۱۱
هیئت و دعوت
«ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ»نحل /۱۲۵
✅واژهٔ دعوت جامعترین و رساترین واژهای است که حقیقت نبوت را ترسیم میکند.رسول رحمت با رعایت صداقت و امانت، دعوت به راه رهایی و رستگاری، دعوت به سوی سعادت و کوی کرامت و دعوت به مدینهٔ حکمت و عدالت میکند.
✅سه عنصر حکمت، موعظهٔ زیبا و زیباترین شیوهٔ گفتگو پایهها و ارکان این دعوت زیبا هستند.
✅مسیر مبارک محافل مذهبی نیز ادامهٔ همان مسیر است و هدف از تشکیل آنها هم دعوت خلق با زیباترین شیوه به سوی زیباترین زیباییهاست.
✅متصدیان مجالس، منبریان و مداحان، در گفتار و رفتار دعوت کنندهٔ مردم به اخلاق و ادب و حقائق دینی هستند.
✅ ما هیئتیان باید به این روایت نورانی صحیحة السند توجه کنیم که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ»[کافی ج ۲/ ص۱۰۵]
بر ماست بیش و پیش از هر وعظ و خطابهای مردم را با غيرزبان به طرف زیبایی دعوت كنيم. مردم باید در عمل، جدیت و جهاد مخلصانه و صادقانهٔ ما را مشاهده کنند.
✅ نکند ما مخاطب به این سخن الهی شویم که فرمود:
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ».
«كَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ».
صف /۲ و ۳
در نزد خداوند بسیار ناپسند است که من سخن زیبایی را بگویم و به آن عمل نکنم و یا دعوت به سوی زیباییها کنم درحالی که خودم پایبند به آن نباشم.
✅ خطیب و یا ذاکری که به خیال خودش برای گرم شدن مجلس به دروغهای شاخدار روی میآورد بدون تردید، دعوت کنندهٔ خلق به سوی خالق نیست.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از پایگاه اطلاع رسانی هیأت های همدان
عزاخانه حضرت ام البنین(س)
🎤 با سخنرانی: فقیه عالیقدر
حضرت آیت الله عندلیب همدانی
(دامت برکاته)
⬛️ #عزاداری_دهه_سوم_محرم ⬛️
پایگاه اطلاع رسانی هیئت های همدان
اطلاع رسانی مجالس مذهبی همدان
👇👇👇👇👇👇👇👇
@etelaresanihamedan
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ سیزدهم #العروة_الوثقی #ایمان 2 🆔@andalibhamed
14 (4).mp3
11.68M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ چهاردهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 3
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
عزاخانه حضرت ام البنین(س) 🎤 با سخنرانی: فقیه عالیقدر حضرت آیت الله عندلیب همدانی (دامت برکاته) ⬛️
1 (6).mp3
16.19M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی
✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام)
◾️جلسهٔ اول
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۱۱ هیئت و دعوت «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ ال
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۲
زیانکارترین‼️
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا - الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا»
کهف ۱۰۴-۱۰۳
✔️در این دو آیه سخن از زیانکارترین انسانهاست،
گروهی که تمام کوشش های آنها به هدر می رود و در عین چنین می پندارند که کارهای آنها زیباست.
✅ آیا متصدیان هیئتی که به آنها بارها تذکر داده شده که منبری یا مداح آنها شایستگی لازم این منصب والا را ندارد اما باز اصرار بر دعوت از آنان دارند و در عین حال موضع زشت خود را توجیه کرده و زیبا میپندارند مصداق این دو آیه نیستند؟‼️
✅ چه زیانی بالاتر از اینکه من به اسم هیئت و هدایت زحمت بکشم اما نتیجهٔ کارم به جز زشتی و ضلالت نباشد؟‼️
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از علمای همدان
🏴مراسم شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد(علیه السلام)
🎙سخنران : آیت الله استاد عندلیب همدانی
👤مداح : حجت الاسلام صریحی
🕙زمان : روز چهارشنبه، ساعت ۱۰ صبح
🕌مکان : حوزه علمیه همدان
✍کانال #علمای_همدان
🆔 @OlamayeHamedan
4_5854820596667389616.mp3
16.85M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی
✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام)
◾️جلسهٔ دوم
🆔@andalibhamedani
4_5859519471277838668.mp3
14.58M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی
✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام)
◾️جلسهٔ سوم
🆔@andalibhamedani
4_5859469250225248082.mp3
13.77M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی
✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام)
◾️جلسهٔ چهارم
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۱۲ زیانکارترین‼️ «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا - ال
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت۱۳
تلبیس ابلیس
«أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ»
۸/فاطر
✅ در نوبت پیشین سخن قرآن کریم در بارهٔ زیانکاری زشت کرداران زیبا پندار را نقل کردیم.
این توهم زیبایی ترفندی شیطانی است که برای فریب انسان زشت ترین ها را زیبا جلوه می دهد و در نتیجه من رفتار و گفتار ناپسندیدهٔ خود را زیبا می بینم و به سمت آن جذب و جلب می شوم و حتی حاضر به تغییر روش و رویهٔ خود نیستم.
✔️مهمترین کمینگاه شیطان ، در انجام کارهای خدایی است ، او وقتی نتواند مانع تشکیل و حضور من در هیئت ، سوگ و سرور در حزن و شادمانی اهل بیت (علیهم السلام ) و در اقامهٔ شعائر مذهبی شود ، سعی درایجاد ریا و عجب و خودنمایی و....در وجود من می کند البته به صورتی که من همهٔ این زشتی ها را زیبا ببینم و حتی برای آنها توجیه شرعی هم درست کنم.
✅ استفاده از صوت و لحن لهوی ، سروده و سخن سخیف به بهانهٔ جذب جوان و جلب مخاطب از نمونه های تزیین ، تدلیس و تلبیس ابلیسی است.
«الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا»
✔️ جعل حدیث ،خواندن روضه های دروغین و درآمیختن درست و نادرست توسط مداحان و خطیبان خاطی و یا غالی ، برخواسته از شرور شیطانی و هوای نفسانی است.
«أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ»
🆔@andalibhamedani
4_5818940289552749355.mp3
12.05M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ پانزدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان ۴
🆔@andalibhamedani
4_5834890784477811971.mp3
14.53M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ شانزدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان ۵
🆔@andalibhamedani
4_5834890784477811973.mp3
11.66M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ هفدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان ۶
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۴
دروغ مقدس⁉️‼️
«إِنَّمَا یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْکَاذِبُونَ» نحل١٠٥
✔️ افراد و گروه هایی بوده و هستند که با نیتی شیطانی و به قصد تخریب آیین الهی دست به جعل و تحریف لفظی و معنوی زده و می زنند. و نیز در طول تاریخ بازرگانان روایت و حدیث فروشانی سراغ داریم که برای رسیدن به مال و مقام دنیوی جعل حدیث می کردند. و اشخاصی هم بوده و هستند که به انگیزهٔ جلب و جذب مخاطب و یا خودنمایی به دروغگویی روی می آورند.
اما عجیب تر این که شخصی به نیت خدمت به دین❗️ و به گمان ترویج و تبلیغ تشیع ❗️یا خود جعل روایت می کند و یا از کتاب های مملو از کذب و افسانه نقل کند‼️
✅اگرچه زشتی و عقاب گناه کذب و جعل با توجه به انگیزه ها و با توجه به تعداد دروغ متفاوت خواهد بود اما عملا همهٔ اینان در تضییع ایمان خود و خلق و تخریب دین حنیف و استحقاق عذاب الهی و لو با یک دروغ به نام دین، مشترکند.
🔸امام صادق علیه السلام : «اسْمَعْ حَدِيثَنَا وَ لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيْنَا فِي شَيْءٍ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»// کافی ج ۴ ص ۱۸۷
🔸امام باقر ( علیه السلام ) : «لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا كَذِبَةً فَتُسْلَبَ الْحَنِيفِيَّةَ» // کافی ج ۲ ص ۳۳۸
✅ چه تدلیسی ابلیسی تر از این که مردم به من اعتماد کنند و برای آموختن حقائق دینی و اطلاع از واقعیات تاریخ اسلام پای منبر من بنشینند و چنین بپندارند که من امین در نقل گزارش ها هستم ولی من هم به دین الهی و هم به اعتماد خلق خیانت کنم‼️
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»۲۷ انفال
✔️دروغگویان مقدس نما از جهالت گروهی و از سکوت دیگران سوء استفاده می کنند ، لذا بر همهٔ مردم است که از منبری و مداح مطالبهٔ جدی نسبت به ارائهٔ #مدرک_متقن و #منبع_معتبر داشته باشند و بر علمای بزرگوار است که در برابر دروغ ها و بدعت ها و خرافه گویی ها ساکت ننشینند.
«إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فَعَلَى اَلْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَهُ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ سُلِبَ مِنْهُ نُورُ اَلْإِيمَانِ» //علل الشرائع ج ۱ ص ۲۳۶
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفدهم #العروة_الوثقی #ایمان ۶ 🆔@andalibhameda
18 (4).mp3
13.46M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ هجدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 7
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۵
ظالمترین⁉️
«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري عَلَي اللَّهِ کَذِباً أَوْ کَذَّبَ بِآياتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» ۲۱ انعام
✔️هر دروغی مصداق ظلم است و دروغ به نام دین ظلمی بسیار بزرگ است زیرا ظلم به دین خدا ستم به حیات طیبه الهی و انسانی همهٔ آدمیان است، چنانکه تکذیب واقعیت های وحیانی نیز ظلمی بس بزرگ است.
🔹انتساب هر مطلبی به خداوند متعال و پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت مکرم او( علیهم السلام) نیازمند به حجت و سند معتبر است و هرگز نمی توان هر مطلبی را به عنوان سخن خدا و معصوم بیان کرد.
✔️اگر من منبری و روضه خوان احترام آیین الهی و مجلس دینی را رعایت نکنم و هر دروغ و خرافه و مطلب سست و بی پایه ای را به نام دین به مردم عرضه کنم بدانم که بدترین نوع ستم را انجام داده ام‼️
🔹دعوت کردن از منبریان و مداحان دروغگو و هرگونه تقویت و ترویج و طرفداری از اینان ، مصداق تخریب شعائر دینی و ظلم به دین حنیف است.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت// ۱۶
نقل معجزه وکرامت//۱
✅ بارها صحبت های برخی روحانیون را در باب کرامات حضرات معصومین( علیهم السلام) شنیده ایم ، صحبت هایی که چه بسا بدون رعایت قواعد فنی نقل حدیث و فاقد قوانین بلاغی است.
✅ اصل وجود کرامت و اعجاز برای معصومین ( علیهم السلام) مسلم است و قابل انکار نیست ،اما مهم این است که چه کرامتی ، از چه منبعی ،با چه سندی ، در چه مجلسی، و برای کدام مخاطبی و با چه توضیح و بیانی گفته شود. اینهاست که سوگوارانه رعایت نمی شود و موجب تمسخر و حتی بیزاری مردم از مکتب و مذهب شده است.
✅ باید توجه داشت که در نقل معجزات اعتماد
به خبر واحد صحیح هم مشکل است تا چه رسد به اخبار ضعیف
چون :
اولا/کذابان و غالیان در موضوع معجزات دروغ پردازی های زیادی داشته اند ، و چه بسا سند سازی همکرده باشند.
ثانیا/ مهمترین دلیل اعتبار خبر واحد ، سیرهٔ عقلاست و عقلا در امر مهم و نیز گزارش هایی که مطلبی خارق العاده را بیان کند به زودی نمی پذیرند و به صرف خبر واحد و لو صحیح السند ( منهای شواهد و قرائن صدق ) اکتفا نمی کنند بلکه باید گزارش های معجزات موجب قطع و یا حد اقل علم عادی{= اطمینان } باشد.
✅ با توجه به سخن فوق روشن می شود که نقل معجزات از هرکتابی و بدون رعایت دقیق ضوابط فنی و نقادی کارشناسانهٔ منبع اولیه، بررسی سند و متن، ابدا قابل قبول نیست.
( البته باید بین روایت ضعیف و روایت جعلی تفاوت گذاشت که توضیح آن در این مختصر نمی گنجد)
✅ حال که فریاد های خیرخواهان به جایی نمی رسد ، حال که تعدادی از افراد کم بهره از علم بر کرسی خطابه نشسته اند ،حال که عده ای مصرند که عملا( و لو بدون قصد) موجب وهن دین شوند ، بر سرپرستان فهیم و متدین هیئت هاست که از این گونه خطیبان خاطی دعوت نکنند و بر عموم مردم است که مطالب سست و بی پایه را به حساب دین عقلانی و متین نگذارند.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هجدهم #العروة_الوثقی #ایمان 7 🆔@andalibhameda
19 (4).mp3
9.05M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ نوزدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 8
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت// ۱۶ نقل معجزه وکرامت//۱ ✅ بارها صحبت های برخی روحانیون را در باب کرامات
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۷
نقل معجزه و کرامت//۲
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
۷۰/احزاب
✔️چه انجام کارهای خارق العاده به اذن خداوند و توسط پیامبر و همراه با ادعای نبوت باشد و چه از طرف امام معصوم و همراه با ادعای امامت باشد ، ثبوتا امری قابل قبول است اما اثباتا محتاج دلیل قوی و اطمینان بخش است ، و در مرحلهٔ بعد هم ثبوتا انجام بعضی از امور خارق العاده با اذن الهی توسط تعدادی محدود از بزرگان اسلام مثل حضرت عباس ( علیه السلام ) مشکلی ندارد ولی در اینجا هم مسلما اثبات این وقائع نیازمند دقت کامل و محتاج به وجود دلیل اطمینان بخش است.
✔️من منکر امکان وقوعی نوعی بسیار بسیار نازل از «کرامت » برای برخی بسیار بسیار اندک از علمای ربانی امامیه و یا تعداد بسیار محدود و معدودی از افراد مخلص و مهذب دیگر از شیعه نبوده و نیستم ، اما در این بین کم نیست دروغ گویی ها و دروغ نویسی هایی که به عنوان کرامت برای برخی علما و حتی غیر علما در بعضی محافل و کتاب ها شنیده و دیده می شود که مسلما از حرمت و قبح بسیار زیادی برخوردار است.
✔️شگفت این که برخی کرامت جعل می کنند و آنگاه خود آنها و یا دیگران این افسانه ها را در کتاب های تجاری‼️ نوشته و پخش می کنند.
✔️دردآورتر این که منبری یا مداح هم یا از روی عوام فریبی و یا از روی غفلت به استناد این منابع معتبره ‼️‼️‼️‼️ و با آب و تاب بیشتر داستان سرایی می کنند.
✔️ محتوای منبر باید تفسیر قرآن مجید و تبیین سخنان نورانی عترت ( علیهم السلام ) و ذکر مناقب و فضائل آنان با استناد به اسناد قابل قبول باشد نه کشف و کرامت هایی از زید و عمرو که اغلب هم ساختگی و بی اساس است. علاوه منبری باید ظرفیت و تحمل و مخاطب خود را در نظر بگیرد و سخنی نگوید که در اثر عدم تحمل اثر معکوس داشته باشد.
«إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» تحف العقول/ ص۳۷
✔️مدار و محور اصلی و بنیان اساسی هیئت ، خطیب با تقوی و حکیم و هنرمندی است که با سخن قرآنی ، روایی ، عقلانی ، استوار ، متین و جذاب خود ، خلق را به سوی زیبایی ها فرا می خواند.
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا»
🆔@andalibhamedani
4_5834890784477811982.mp3
12.39M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ بیستم
#العروة_الوثقی
#ایمان 9
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۱۷ نقل معجزه و کرامت//۲ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۸
#خرافه_پردازان
#خرافه_پذیران
#خرافه_پنداران
هیئت خرافه ساز یا هیئت خرافه سوز ؟‼️
«وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
۱۱۱بقره
🔹قرآن کریم سخن بدون برهان و حجت را نمی پذیرد و از همگان می خواهد به جای ادعای بی دلیل و به جای پرداختن به خرافات اگر مدعای خویش را صحیح می دانند حجت و برهان بر آن اقامه کنند.
✅ پیشینه ی خرافه سازی و خرافه سوزی به گذشته تاریخ فرهنگ و تمدن بشری برمی گردد، همواره کسانی بوده و هستند که حیاتشان بر محور عقل و علم نیست ، بلکه زندگی اینان در زندان جهل و در اسارت بافته های بیهوده و باطل سپری می شود و درخت وجودشان را آفت خرافه بی ثمر کرده است و در برابر آن ها افرادی بوده و هستند که شجره طیبه حیاتشان ریشه در اندیشه های والای انسانی دارد.
✔️ تاریخ نشان می دهد که همیشه یکی از دغدغه های مهم رهبران الهی ،مصلحان و متفکران متعهد زدودن هرگونه مطلب سست و بی بنیان و هرگونه آداب و رسوم بی سامان و تمام سنت های خرافی و غیر عقلانی و باور های جاهلانه و بدون پشتوانه ی عقلایی است ، اینان با پندارها ، گفتار ها و رفتارهای غیر حکیمانه ، و با هرگونه بدعت و باطل و بیهودهگرایی سر ناسازگاری دارند.
✅ گروهی از #خرافه_پردازان ، دروغ پردازان حرفه ای و جاعلان و خناسانی هستند که حیاتشان وابسته به جهالت مردم و زندگی آن ها در گرو غفلت آدمیان است، اینان زباله ی متعفن خرافه را در قالبی زیبا و فریبنده به مردم عرضه می کنند تا متاع اصلی از بدلی تشخیص داده نشود و بتوانند فریب و نیرنگ خود را عملی سازند.
✔️عده ای دیگر از #خرافه_پردازان ، جاهلانه و چه بسا با حسن نیت به جعل خرافه می پردازند، مثلا چون شخصیتی را دوست دارند به این خیال که درپی ترویج و تبلیغ محبوب خود هستند، کرامت تراشی می کنند و افسانه های باطلی و بی اساس می سازند.
.
✅از دو گروه فوق که به جعل خرافه می پردازند ، بگذریم ، به دسته ی سوم از #خرافه_پردازان می رسیم که با نشر و پخش این اباطیل در سخنرانی ها و نوشته ها و....کمک به ترویج باورهای باطل ، سنت های خرافی و پندارهای پوچ می کنند، سوگوارانه اینکه این عده از موقعیت والای منبر دینی برای این منظور استفاده می کنند.
✔️مقصود از #خرافه_پذیران کسانی هستند که با جهالت و یا احیانا لجاجت زمینه ی ترویج خرافات را فراهم می کنند، آن ها که به جای روی آوردن به مبانی عقلانی دین و سیراب شدن از زلال اخلاق و آداب انسانی آیین الهی ، به سراب کرامت تراشی های دروغین و خطابه های مملو از خرافات روی می آورند.
✅وقتی هیئت های حسینی با محوریت علمای فهیم و آگاه به زمان نبود ، وقتی مجالس دینی به دست برخی از مداح نمایان خاطی و غالی و بی سواد بود ، وقتی برخی از واعظ نماهای کم بهره از علم و اخلاق دینی یکه تاز محافل مذهبی شدند ، انتظاری به جز ترویج خرافه و باطل نمی توان داشت‼️
🔹 اما منظور من از #خرافه_پنداران کسانی هستند که تمام یا بیشتر اموری را که مربوط به جهان غیب است و خود نتوانسته اند آن هارا بپذیرند ، خرافه می پندارند ، این گروه به جای بحث و استدلال از نیش زبان و تمسخر استفاده می کنند و بیان مقامات واقعی معنوی معصومین (علیهم السلام) را برنمی تابند. روشنفکر نمایان #خرافه_پندار از یک سو و مداح نمایان و روحانی نماهای #خرافه_پرداز از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته هدف مشترکی دارند و آن دور شدن مردم از حقایق ناب دینی است.
@andalibhamedani