استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفتم #صبغة_الله 7 🆔@andalibhamedani
8 (2).mp3
13.17M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ هشتم
#صبغة_الله 8
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
جناب آقای مسعود عالی
سلام علیکم
برای بار دوم است که برای اثبات سخن خودتان مطلبی را به حکومت بی نظیر حضرت مولی الموالی ( روحی فداه) نسبت می دهید.
من در اینجا با مقصود شما از این گونه سخنان کاری ندارم ، اما شما را به امیرالمؤمنین ( سلام الله علیه ) سوگند می دهم دیگر هیچ وقت و با هیچ توجیهی از این گونه مقایسات استفاده نکنید.
طلبه ناچیز حوزه قم
محمد عندلیب همدانی
چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۵ رعایت تقدس هیئت ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَي
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۶
حدخود را بشناسیم
رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ
امرالمؤمنین علیه السلام
عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۶۱
✔️رحمت خاص الهی بر فرد و گروهی نازل می شود که حد خود رابشناسند و از آن عبور نکرده و پا از گلیم خود فراتر ننهند.
✔️ من باید در منبر از قرآن و سنت و عترت ، از حلال و حرام ، از اخلاقیات و باورهای دینی بگویم ، وحد خود را بشناسم و وارد در مباحثی نشومکه تخصص لازم رادر آن ندارم.
✔️طرح مطالب دینی هم از طرف من طلبه باید در حد اطلاعاتم باشد و هرگز وارد در مراحل بالاتر که هنوز شایستگی آن را پیدا نکردهام نشوم.
✔️غیر روحانیونی که تحصیلات لازم دینی ندارند و صرفا با مطالعهٔ چند کتاب فارسی مجالس را اداره میکنند، پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و حد خود را نمیشناسند.
✔️مداح محترمی که بدون توانایی علمی بر منبر وعظ مینشیند و قرآن و دعا تفسیر میکند و یا برای مردم در مسائل اجتماعی تعیین تکلیف میکند، رعایت مرزهای جایگاه خود را نکرده است.
🆔@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
گرچه خود زین العبادم افتخارم گشته این
شد بپا از قتل بابم خیمه و ارکان دین
نی فقط کرب و بلا خونین شد از خون خدا
تا ابد گسترده شد بزم عزا روی زمین
مهدی رضایی
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۶ حدخود را بشناسیم رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَ
#هیئت//۷
از نگاه قرآن و عترت
ادب//۱
امیر المؤمنین علی علیه السلام:
«الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ»
حکمت ۵ نهج البلاغه
✔️انتخاب روشهایی زیبا، عقلانی، عقلایی، انسانی و دینی در زمینهٔ ارتباط برقرار کردن با دیگران، در گفتار و در رفتار، در محیط خانه و خانواده، در محل کار و اداره و در جمعها و جمعیتها، #ادب (و جمع آن آداب) نام دارد که به تعبیر امیر المؤمنین (علیه السلام) بسان زیباییها، زینتها و زیورهایی همیشه نو و همواره تازه هستند که نتیجهٔ آن زیبایی زندگی انسانی است.
✔️حضور در هیئت، عرض ادب به ساحت مقدس معصوم است، و این حضور آدابی دارد، حضوری همراه با طهارت، وقار و رعایت تمام آنچه در حفظ حرمت هیئت لازم است.
✔️ اگر چه هیچگونه منعی برای هیچکس نسبت به حضور در مراسم اهل بیت ( علیهم السلام) نیست ولی رعایت هنجارهای حضور شرطی لازم است.
✔️هرگونه هنجار شکنی، همسانپنداری اینگونه مراسم با محافل معمولی، عدم رعایت احکام مسلم فقهی و بی توجهی به ارزشهای والای اخلاقی پذیرفتنی نیست.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هشتم #صبغة_الله 8 🆔@andalibhamedani
9 (3).mp3
9.79M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ نهم
#صبغة_الله 9
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت//۷ از نگاه قرآن و عترت ادب//۱ امیر المؤمنین علی علیه السلام: «الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ» ح
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۸
#ادب/۲
امیرالمؤمنین علیه السلام:
«زِينتُكُم الأدبُ»
نهج السعادة ج ۲/ص۵۰
✔️زیبایی و زینت منبر حسینی به حفظ حرمت انسان ها با هر گرایش و سلیقه است و هرگونه توهین و تحقیر مخالف ادب خطابه است.
✔️استفاده از واژه های سخیف و یا تمسخر خلق و استهزاء دیگران و نیز جوسازی توسط واعظ یا ذاکر قطعا در همه جا خلاف ادب است به ویژه که محفل محفلی مذهبی باشد.
✔️متصدیان مجالس دینی باید نهایت احترام و ادب را نسبت به همهٔ حضار اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ داشته باشند.
✔️ یکی از مصادیق تعظیم شعائر و رعایت ادب محافل مذهبی سکوت و استماع و توجه به شأن والای هیئت است.
✔️بالخصوص در مجالس سرور آل الله ( علیهم السلام ) باید بیشتر مراقب بود که به نام جشن و سرور خلاف ادبی صورت نگیرد.
✔️روح و حقیقت این ادب ، اخلاص در نیت و کوشش در جلب رضایت معصومین ( علیهم السلام ) است.
✔️محافل دینی وقتی موفق هستند که عملا آموزگار اخلاق و ادب باشند.
✔️ روشن است عدم رعایت ادب در انجام مناسک دینی، آنها را از درون تهی و بی اثر می کند اگرچه ظواهر کار هم بسیار زیبا باشد.
✔️خطیب و مداحی که زبانش را کنترل نمی کند و عملکرد مؤدبانه ای ندارد و داخل یا بیرون از هیئت هتاکی و بی ادبی می کند نباید دم از مکارم الاخلاق و سیر و سلوک بزند.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نهم #صبغة_الله 9 🆔@andalibhamedani
10 (4).mp3
10.7M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دهم
#صبغة_الله 10
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۸ #ادب/۲ امیرالمؤمنین علیه السلام: «زِينتُكُم الأدبُ» نهج السعادة ج ۲/ص۵
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۹
هیئت و حکمت
﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ بقره ۲۶۹
امام صادق ( علیه السلام ):
« إن الحكمة : المعرفة و التفقه في الدين، فمن فقه منكم فهو حكيم»
📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۱.
✔️«حکمت» در اندیشه به معنای متین، منطقی، محکم، استواری، عقلانی و برهانی بودن آن است.
«حکمت» در گفتار یعنی سخنی سراسر مستند به سندی گرانسنگ و سنجیده نه سخنی سست و سبک و همراه با سفسطه و خرافه پردازی و خیالبافی و لغو.
«حکمت» در رفتار یعنی عملی فاخر به فرمان فکر، فحص، پژوهش و با تاکید بر پردازش و پالایش و نه موضعی پوشالی و پلشت و پوک و لهو
✔️به تصریح قرآن کریم حکمت خیر کثیری است که آموزش آن وظیفهٔ پیامبران الهی است و امام صادق (علیه السلام) هم تجلی حکمت را در معرفت و تفقه در دین میداند.
✔️هیئتِ حکمت محور، هیئتی است که اساس آن بر افزایش معرفت و شناخت باشد، هیئتی که مدار آن بر سخنرانی حکیمانه باشد، هیئتی که هدفش آموزش اخلاق، ادب، حکمت و تعلیم آیین الهی باشد.
✔️خزعبلات خرافه گویان و خواب و خیال پردازان و نیز الگوگرفتن از اصحاب خانقاه و خرابات ربطی به هیئت حکمت محور ندارد.
✔️کانون و کمپانی و کارگاه کاسبان کذاب کجا، و جمع و جلسهٔ جویندگان زلال و زمزم حکمت کجا؟!
✔️حکمت در تعادل است و منافات با هرگونه غلو و تقصیر دارد.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دهم #صبغة_الله 10 🆔@andalibhamedani
11 (3).mp3
12.27M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ یازدهم
#صبغة_الله 11
🆔@andalibhamedani