برگی از دفترچهٔ نوحهٔ عندلیب گلشن حسینی (علیه السلام) مرحوم شیخ محمد تقی عندلیب
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
▪️آخرین عاشورای عمر مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی (سال۱۴۲۰ قمری) پس از حضور در دستههای عزاداری
✍️استاد محمد عندلیب همدانی: به یاد ندارم پدرم حتی یک عاشورا در خانه نشسته باشد و در دستههای عزا شرکت نکند.
حشره الله مع مولاه الحسین علیه السلام
🆔@andalibhamedani
💠پاسخ والد معظم(آیت الله حسین عندلیب) به نامهٔ اساتید و طلاب حوزهٔ علمیه همدان که درخواست درس اخلاق هفته ای یک بار از آن مرحوم داشتند:
بسمه تعالی
برادران دانشمند و اساتید ارجمند
مرقومه آقایان زیارت شد ،آنچه لازم است پس از حذف تعارفات معروض بدارد :سالیانی است که جلسات توسل درحوزه ها تقریبا متروک است، و یا گرمی خود را از دست داده ، طلاب گذشته رضوان الله علیهم علاوه از آن که در حجر ه ها توسلاتی داشتند ، روزهای پنجشنبه و ایام وفیات ائمه با استفاده از فراغت مجلس بزرگتری با صفا گرد هم تشکیل ، و یکی از طلاب با بضاعت اندک بانی آن بود ، و همگان عهد خود را با ائمه اطهار تجدید می نمودند ، هفته دیگر نوبت بانی دیگری می شد ، و هکذا الی آخرسال .
محفلی که به نام آل محمد ( علیهم السلام ) شالوده آن ریخته شود مذاکره معارف و اخلاق و..در آن نورانیت دیگری دارد . خلاصه مصدع نشوم چنان که برادران امضا کننده مصمم باشند این گونه مجلسی را هر کدام در یک هفته از سال متصدی شوند ، و خداوند هم هزینه ناچیز آن راحتما تأمین می نماید ، یعنی فقط نام آن مجلس روضه و توسل به خامس آل عبا باشد_ بنده نیز خدمتگزار خواهم بود ، و با سر در آن بزم شرکت می کنم تا نگویند فلانی عاشق بی پاست ، وگرنه معذورم
کثر الله امثالکم و ادام الله ظلکم
🆔@andalibhamedani
02 (8).mp3
6.04M
▪️▪️▪️▪️▪️
أَلسَّلامُ عَلَى الْمَقْطُوعِ الْوَتینِ
#مقتل_خوانی
شب عاشورای ۱۴۴۵
مرداد ۱۴۰۲
▪️▪️▪️▪️▪️
🆔@andalibhamedani
#آخرین_لحظات
... وَرَوَى هِلَالُ بْنُ نَافِعٍ قَالَ إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُ اللَّهُ إِذْ صَرَخَ صَارِخٌ أَبْشِرْ أَيُّهَا الْأَمِيرُ فَهَذَا شِمْرٌ قَتَلَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ فَخَرَجْتُ بَيْنَ الصَّفَّيْنِ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ ع لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلًا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً فَسَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُ الْمَاءَ حَتَّى تَرِدَ الْحَامِيَةَ فَتَشْرَبَ مِنْ حَمِيمِهَا فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ يَا وَيْلَكَ أَنَا لَا أَرِدُ الْحَامِيَةَ وَ لَا أَشْرَبُ مِنْ حَمِيمِهَا بَلْ أَرِدُ عَلَى جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَسْكُنُ مَعَهُ فِي دَارِهِ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ وَ أَشْرَبُ مِنْماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَشْكُو إِلَيْهِ مَا ارْتَكَبْتُمْ مِنِّي وَ فَعَلْتُمْ بِي قَالَ فَغَضِبُوا بِأَجْمَعِهِمْ حَتَّى كَأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ فِي قَلْبِ أَحَدٍ مِنْهُمْ مِنَ الرَّحْمَةِ شَيْئاً فَاجْتَزُّوا رَأْسَهُ وَ إِنَّهُ لَيُكَلِّمُهُمْ فَتَعَجَّبْتُ مِنْ قِلَّةِ رَحْمَتِهِمْ وَ قُلْتُ وَ اللَّهِ لَا أُجَامِعُكُمْ عَلَى أَمْرٍ أَبَداً.
📚لهوف، ص ۱۲۸ و ۱۲۹.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفتم #صبغة_الله 7 🆔@andalibhamedani
8 (2).mp3
13.17M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ هشتم
#صبغة_الله 8
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
جناب آقای مسعود عالی
سلام علیکم
برای بار دوم است که برای اثبات سخن خودتان مطلبی را به حکومت بی نظیر حضرت مولی الموالی ( روحی فداه) نسبت می دهید.
من در اینجا با مقصود شما از این گونه سخنان کاری ندارم ، اما شما را به امیرالمؤمنین ( سلام الله علیه ) سوگند می دهم دیگر هیچ وقت و با هیچ توجیهی از این گونه مقایسات استفاده نکنید.
طلبه ناچیز حوزه قم
محمد عندلیب همدانی
چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۵ رعایت تقدس هیئت ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَي
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۶
حدخود را بشناسیم
رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ
امرالمؤمنین علیه السلام
عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۶۱
✔️رحمت خاص الهی بر فرد و گروهی نازل می شود که حد خود رابشناسند و از آن عبور نکرده و پا از گلیم خود فراتر ننهند.
✔️ من باید در منبر از قرآن و سنت و عترت ، از حلال و حرام ، از اخلاقیات و باورهای دینی بگویم ، وحد خود را بشناسم و وارد در مباحثی نشومکه تخصص لازم رادر آن ندارم.
✔️طرح مطالب دینی هم از طرف من طلبه باید در حد اطلاعاتم باشد و هرگز وارد در مراحل بالاتر که هنوز شایستگی آن را پیدا نکردهام نشوم.
✔️غیر روحانیونی که تحصیلات لازم دینی ندارند و صرفا با مطالعهٔ چند کتاب فارسی مجالس را اداره میکنند، پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و حد خود را نمیشناسند.
✔️مداح محترمی که بدون توانایی علمی بر منبر وعظ مینشیند و قرآن و دعا تفسیر میکند و یا برای مردم در مسائل اجتماعی تعیین تکلیف میکند، رعایت مرزهای جایگاه خود را نکرده است.
🆔@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
گرچه خود زین العبادم افتخارم گشته این
شد بپا از قتل بابم خیمه و ارکان دین
نی فقط کرب و بلا خونین شد از خون خدا
تا ابد گسترده شد بزم عزا روی زمین
مهدی رضایی
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۶ حدخود را بشناسیم رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَ
#هیئت//۷
از نگاه قرآن و عترت
ادب//۱
امیر المؤمنین علی علیه السلام:
«الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ»
حکمت ۵ نهج البلاغه
✔️انتخاب روشهایی زیبا، عقلانی، عقلایی، انسانی و دینی در زمینهٔ ارتباط برقرار کردن با دیگران، در گفتار و در رفتار، در محیط خانه و خانواده، در محل کار و اداره و در جمعها و جمعیتها، #ادب (و جمع آن آداب) نام دارد که به تعبیر امیر المؤمنین (علیه السلام) بسان زیباییها، زینتها و زیورهایی همیشه نو و همواره تازه هستند که نتیجهٔ آن زیبایی زندگی انسانی است.
✔️حضور در هیئت، عرض ادب به ساحت مقدس معصوم است، و این حضور آدابی دارد، حضوری همراه با طهارت، وقار و رعایت تمام آنچه در حفظ حرمت هیئت لازم است.
✔️ اگر چه هیچگونه منعی برای هیچکس نسبت به حضور در مراسم اهل بیت ( علیهم السلام) نیست ولی رعایت هنجارهای حضور شرطی لازم است.
✔️هرگونه هنجار شکنی، همسانپنداری اینگونه مراسم با محافل معمولی، عدم رعایت احکام مسلم فقهی و بی توجهی به ارزشهای والای اخلاقی پذیرفتنی نیست.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هشتم #صبغة_الله 8 🆔@andalibhamedani
9 (3).mp3
9.79M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ نهم
#صبغة_الله 9
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت//۷ از نگاه قرآن و عترت ادب//۱ امیر المؤمنین علی علیه السلام: «الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ» ح
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۸
#ادب/۲
امیرالمؤمنین علیه السلام:
«زِينتُكُم الأدبُ»
نهج السعادة ج ۲/ص۵۰
✔️زیبایی و زینت منبر حسینی به حفظ حرمت انسان ها با هر گرایش و سلیقه است و هرگونه توهین و تحقیر مخالف ادب خطابه است.
✔️استفاده از واژه های سخیف و یا تمسخر خلق و استهزاء دیگران و نیز جوسازی توسط واعظ یا ذاکر قطعا در همه جا خلاف ادب است به ویژه که محفل محفلی مذهبی باشد.
✔️متصدیان مجالس دینی باید نهایت احترام و ادب را نسبت به همهٔ حضار اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ داشته باشند.
✔️ یکی از مصادیق تعظیم شعائر و رعایت ادب محافل مذهبی سکوت و استماع و توجه به شأن والای هیئت است.
✔️بالخصوص در مجالس سرور آل الله ( علیهم السلام ) باید بیشتر مراقب بود که به نام جشن و سرور خلاف ادبی صورت نگیرد.
✔️روح و حقیقت این ادب ، اخلاص در نیت و کوشش در جلب رضایت معصومین ( علیهم السلام ) است.
✔️محافل دینی وقتی موفق هستند که عملا آموزگار اخلاق و ادب باشند.
✔️ روشن است عدم رعایت ادب در انجام مناسک دینی، آنها را از درون تهی و بی اثر می کند اگرچه ظواهر کار هم بسیار زیبا باشد.
✔️خطیب و مداحی که زبانش را کنترل نمی کند و عملکرد مؤدبانه ای ندارد و داخل یا بیرون از هیئت هتاکی و بی ادبی می کند نباید دم از مکارم الاخلاق و سیر و سلوک بزند.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نهم #صبغة_الله 9 🆔@andalibhamedani
10 (4).mp3
10.7M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دهم
#صبغة_الله 10
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۸ #ادب/۲ امیرالمؤمنین علیه السلام: «زِينتُكُم الأدبُ» نهج السعادة ج ۲/ص۵
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۹
هیئت و حکمت
﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ بقره ۲۶۹
امام صادق ( علیه السلام ):
« إن الحكمة : المعرفة و التفقه في الدين، فمن فقه منكم فهو حكيم»
📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۱.
✔️«حکمت» در اندیشه به معنای متین، منطقی، محکم، استواری، عقلانی و برهانی بودن آن است.
«حکمت» در گفتار یعنی سخنی سراسر مستند به سندی گرانسنگ و سنجیده نه سخنی سست و سبک و همراه با سفسطه و خرافه پردازی و خیالبافی و لغو.
«حکمت» در رفتار یعنی عملی فاخر به فرمان فکر، فحص، پژوهش و با تاکید بر پردازش و پالایش و نه موضعی پوشالی و پلشت و پوک و لهو
✔️به تصریح قرآن کریم حکمت خیر کثیری است که آموزش آن وظیفهٔ پیامبران الهی است و امام صادق (علیه السلام) هم تجلی حکمت را در معرفت و تفقه در دین میداند.
✔️هیئتِ حکمت محور، هیئتی است که اساس آن بر افزایش معرفت و شناخت باشد، هیئتی که مدار آن بر سخنرانی حکیمانه باشد، هیئتی که هدفش آموزش اخلاق، ادب، حکمت و تعلیم آیین الهی باشد.
✔️خزعبلات خرافه گویان و خواب و خیال پردازان و نیز الگوگرفتن از اصحاب خانقاه و خرابات ربطی به هیئت حکمت محور ندارد.
✔️کانون و کمپانی و کارگاه کاسبان کذاب کجا، و جمع و جلسهٔ جویندگان زلال و زمزم حکمت کجا؟!
✔️حکمت در تعادل است و منافات با هرگونه غلو و تقصیر دارد.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دهم #صبغة_الله 10 🆔@andalibhamedani
11 (3).mp3
12.27M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ یازدهم
#صبغة_الله 11
🆔@andalibhamedani
12 (4).mp3
14.91M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دوازدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 1
🆔@andalibhamedani
13 (4).mp3
8.88M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ سیزدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 2
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۹ هیئت و حکمت ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۱۰
هیئت تجلی گاه محبت و مودت
«قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» ۲۳/شوری
فرمان به محبت و مودت از سه بعد قابل بررسی است:
✔️ ۱/حقیقت دستور به محبت به پیامبر اکرم و اهل بیت بزرگوار او، دستور به شناخت زیباییهای والای الهی-انسانی آنهاست، زیباییهایی که فطرت و سرشت هر انسانی جذب آنها میشود و به آنها عشق میورزد.
✔️۲/دستور به محبت فقط برای تحقق حالتی درونی نیست بلکه باید این عشق درونی را بارز و آشکار کرد و یکی از مصادیق تعظیم شعائر همین ابراز محبتها در سرور و حزن آل الله (علیهم السلام) است.
✔️۳/محبت درونی داشتن و ابراز آن باید خود را در گفتار و رفتار عاشق نشان دهد، عاشق حقیقی سخنی و عملی انجام نمیدهد که محبوب را رنجیده کند، او به دنبال خشنودی محبوب خویش است و از هر چه او بیزار باشد عاشق هم بیزار است.
◾️بنیان هیئت یعنی جلب رضایت خوبترین خوبان عالم.
◾️بنیان هیئت یعنی ابراز محبت قلبی، و اعلام
پایبندی عملی به مکتب اهل بیت (علیهم السلام).
✅ آیا جلب رضایت صادقین (علیهم السلام) با دروغگویی و دورویی ممکن است؟‼️
✅ آیا خشنودی نور محض با تاریکی گناه و بداخلاقی و بیادبی میسر است ؟‼️
🔸آری اجر رسالت ابراز مودت است به گونهای که در مسیر خشنودی پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد.
🔹تا محور اصلی و اساسی هیئت ، وعظ و خطابهٔ حکیمانه نباشد، این هدف زیبا محقق نمیشود.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه التعامل استاد آیت الله عندلیب همدانی 🔰قاعدۀ تألیف قلوب (مجموع 54 جلسه)
1_12749600788.pdf
1.65M
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه التعامل استاد آیت الله عندلیب همدانی
🔰قاعدۀنفی سبیل (مجموع 55 جلسه)
✍️به قلم فاضل محترم و مکرم جناب آقای مرتضی حسنی
با سپاس و تشکر از ایشان
#فقه_التعامل
#فقه_التعامل_1402_1403
#قاعده_نفی_سبیل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۱۰ هیئت تجلی گاه محبت و مودت «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۱۱
هیئت و دعوت
«ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ»نحل /۱۲۵
✅واژهٔ دعوت جامعترین و رساترین واژهای است که حقیقت نبوت را ترسیم میکند.رسول رحمت با رعایت صداقت و امانت، دعوت به راه رهایی و رستگاری، دعوت به سوی سعادت و کوی کرامت و دعوت به مدینهٔ حکمت و عدالت میکند.
✅سه عنصر حکمت، موعظهٔ زیبا و زیباترین شیوهٔ گفتگو پایهها و ارکان این دعوت زیبا هستند.
✅مسیر مبارک محافل مذهبی نیز ادامهٔ همان مسیر است و هدف از تشکیل آنها هم دعوت خلق با زیباترین شیوه به سوی زیباترین زیباییهاست.
✅متصدیان مجالس، منبریان و مداحان، در گفتار و رفتار دعوت کنندهٔ مردم به اخلاق و ادب و حقائق دینی هستند.
✅ ما هیئتیان باید به این روایت نورانی صحیحة السند توجه کنیم که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ»[کافی ج ۲/ ص۱۰۵]
بر ماست بیش و پیش از هر وعظ و خطابهای مردم را با غيرزبان به طرف زیبایی دعوت كنيم. مردم باید در عمل، جدیت و جهاد مخلصانه و صادقانهٔ ما را مشاهده کنند.
✅ نکند ما مخاطب به این سخن الهی شویم که فرمود:
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ».
«كَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ».
صف /۲ و ۳
در نزد خداوند بسیار ناپسند است که من سخن زیبایی را بگویم و به آن عمل نکنم و یا دعوت به سوی زیباییها کنم درحالی که خودم پایبند به آن نباشم.
✅ خطیب و یا ذاکری که به خیال خودش برای گرم شدن مجلس به دروغهای شاخدار روی میآورد بدون تردید، دعوت کنندهٔ خلق به سوی خالق نیست.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از پایگاه اطلاع رسانی هیأت های همدان
عزاخانه حضرت ام البنین(س)
🎤 با سخنرانی: فقیه عالیقدر
حضرت آیت الله عندلیب همدانی
(دامت برکاته)
⬛️ #عزاداری_دهه_سوم_محرم ⬛️
پایگاه اطلاع رسانی هیئت های همدان
اطلاع رسانی مجالس مذهبی همدان
👇👇👇👇👇👇👇👇
@etelaresanihamedan