eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
76 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
احیاء و شب زنده‌داری از منظر شهید مطهری 🔹احیاء و زنده نگاه داشتن شب آن است انسان تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا و با مناجات و راز و نیاز با ذات پروردگار به سر ببرد، و شب مُرده آن شبی است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشی ذات مقدس پروردگار بسر ببرد. 🔸ممكن است كسی خیال كند كه این تعبیر یك تعبیر مجازی است، یك نوع تعارف است: شب كه زنده و مرده ندارد، شب بالاخره شب است، زمانی است وابسته به حرکت کره زمین و زنده و مرده بودن آن معنا ندارد. 🔺این سخن راست [و درست] است ولی آن كسی كه می گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست كه این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان. مطالعه بیشتر 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علی عبدالرزاق و سکولاریسم علی عبدالرزاق از جمله شخصیت‌هایی است که با کتاب «الاسلام و اصول الحکم» موافق با است. اگرچه در گذشته گفته شد که سکولاریسم به معنای جدایی دین از همه شؤون مادی زندگی بشر (اعم از سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و..) است ولی برداشت او از سکولاریسم بیشتر به «جدایی دین از سیاست» متمایل است. قابل توجه آنکه او حتی شأن نبوت را نیز جدا از حاکمیت پیامبر (ص) دانسته است و طبیعتا نگاهش به مسائل سیاسی صدر اسلام مثل ، نگاهش دینی نیست. جالب توجه آنکه دیدگاه او به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان هم به مسائل صدر اسلام مثل مسئله خلافت و امامت، سقیفه به عنوان یک مسئله دینی نگریست ولی در عین حال به سکولاریسم باورمند شد یا باید مسئله و خلافت را مسئله‌ای دینی دانست و یا آنکه سکولار باشیم که در این صورت این سوال از عبدالرزاق باقی خواهد ماند که آیات ناظر به مسئله امامت و نیز دیگر آیات نظامی، حاکمیتی و سیاسی قرآن چگونه قابل تفسیر خواهد بود؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اسلام و سکولاریسم از آغاز تا امروز 🔹کتابی از محمدحسن زورق که از سویی به در غرب و از سوی دیگر به سکولاریسم در اسلام می‌نگرد. 🔸او در تألیف این کتاب هوشمندانه و متخصصانه قلم زده است و سعی کرده مبتنی بر فلسفه‌ تاریخ به تاریخ اسلام و مسئله سکولاریسم نگاه کند 🔺محمدحسن زورق در این کتاب همچون برخی دیگر از نوشته‌هایش سعی دارد تا تاریخ را معطوف به امروز جامعه بفهمد و بفهماند؛ از اینرو کتاب او می‌تواند برای دانشجویان و پژوهشگران سکولاریسم جذاب باشد. 🔸به عنوان مثال در بخش‌هایی است این کتاب مسائلی همچون «امویان و غرب»، «از مدینه تا مدرنیته» مطرح شده است. همچنین مباحث او درباره «قرون میانی»، «امویان در مغرب زمین» و «زلزله در کلیسا» و نیز گفته‌هایش درباره «سه انقلاب بزرگ یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و در نهایت «انقلاب آخر» برای دغدغه‌مندان مسائل سکولاریسم مفید خواهد بود. ▪️در حقیقت این کتاب به خوبی توانسته به بازشناسی سکولاریسم و اثرگذاری آن در لایه‌های مختلف غرب و نیز جهان اسلام اشاره کند و مورد استقبال نخبگان قرار گیرد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ابوموسی به خاطر آنکه فریب تزویر (همان سکه دو رو که مختار از آن می‌گفت) را خورد، با عمروعاص توافق کرد و گفت: نه تو بده و نه من. عمرو عاص نیز پذیرفت.... و ناگهان سلطنت بنی امیه آغاز شد ابوموسی وقتی فهمید چه شده است که خیلی دیر شده بود... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقطه اتصال سکولاریسم و اومانیسم 🔹 به معنای اندیشه متکی بر خرد خودبنیاد انسان در تمام مسائل خود پیوندی ویژه با دارد. 🔸وقتی نظام تمدن‌سازی غرب سکولار شد، طبیعی است که برای تئوری پردازی در حوزه‌های تمدنی و ساختارهای مختلف جامعه همچون حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع نیازمند پردازنده‌ است. 🔺این پردازنده همان خرد و عقل مدرن است که از سویی رابطه خوشایندی با وحی و دین ندارد و از طرفی می‌خواهد مسائل جامعه و چالش‌های آن را حل کند. 📌اینجاست که سکولاریسم زمینه را فراهم می‌کند تا تمدن غرب بر محور اومانیسم شکل بگیرد و هر دو آن‌ها نقش مکمل را برای همدیگر ایفاء می کنند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شورش انسانیت علیه سکولاریسم و اومانیسم چگونه طوفان الاقصی نظام فکری اومانیستی و سکولاریسم را به چالش کشید؟! 👇👇👇👇👇👇 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
👆👆👆 🔹دکتر حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم (ع): وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه می‌کنیم، با دگرگونی‌های بزرگی روبرو می‌شویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شک‌های بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. شک در اعتبار مسیحیت کاتولیک. سؤال و تردید این بود که آیا می‌توان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت می‌تواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ 🔸پاسخ منفی بود! این پرسش‌ها و پاسخ نه، پس از جنگ‌های صلیبی، رنسانس و اصلاحات مذهبی به‌دست آمد. ماهیت سؤالات لزوماً آکادمیک نبود، بلکه سؤالات سیاسی، اقتصادی و شاید روان‌شناختی بود. هرچند این شک بزرگ، نظم نوینی (نظم جهانی و سکولار) بر جهان غرب حاکم کرد. 🔺دومین شک بزرگ پس از جنگ‌های جهانی ظهور کرد. این تردید بزرگ در مورد اعتبار خود مدرنیته، اعتبار عقلانیت مدرن، علم مدرن، اومانیسم مدرن و در نهایت سکولاریسم جدید بود. سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد از این دست بود که: آیا این بار می‌توان به خود سکولاریسم اعتماد کرد؟ آیا عقل سکولار می‌تواند برای ما آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ دوباره منفی بود. ▪️این بار این شک، شک سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه سؤالی برخاسته از وجدان بشری بود. از عقل سلیم آمده بود. این تردید بزرگ، پسامدرنیسم را پدید آورد که از عقل مدرن، علم مدرن و نظم سیاسی مدرن فاصله گرفته بود. در واقع این شک دوم یک شک وجودی برای جهان غرب به‌شمار می‌رفت. شک در تمام زندگی مدرن از جمله فلسفه، هنر، سیاست، علم و غیره وجود داشت.اما این دومین شک بزرگ در جهان غیرغربی، به ویژه جهان اسلام که عمیقاً به غرب خوش‌بین بود، تردید واقعی ایجاد نکرد. هنوز افراد و دانشمندان زیادی بودند که بر پیروی و تقلید از غرب اصرار داشتند. 🔹پس از مدتی، فاجعه غزه و هولوکاست غزه این‌بار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسل‌کشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از جهان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد. این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزش‌های ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیتۀ توصیه‌شده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزش‌های غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟ 🔸نکته بسیار مهم این است که، این شک فقط یک شک و انکار نیست. در دنیای دیگر این تردید نه تنها مخرب نیست، بلکه سازنده نیز خواهد بود. در واقع، آگاهی بشردوستانه در سراسر جهان، راه را برای فعالیت‌های جدید و روند جدیدی از تمدن اخلاقی و بشردوستانه در برابر تمدن وحشیانه هموار می‌کند. این روند تمدنی جدید برخاسته از مظلومان و مستضعفان (مسلمان و غیرمسلمان) است. در این رابطه بین آفریقا و فلسطین تفاوتی وجود ندارد. آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را می‌توان در میان ملت‌های ایران، ملت‌های یمن، ملت لبنان و ملت‌های آمریکای جنوبی در زمانی‌که با نژادپرستی و تحریم‌های مختلف مواجه می‌شوند، مشاهده کرد. برگرفته از کانال حبیب الله بابایی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
روشنفکری در جهان اسلام؛ بر مدار سکولاریسم 🔸جذابیت‌های توانسته در کشورهای مختلفی از جهان اسلام، موجی از روشنفکری را به ارمغان بیاورد. روشنفکری به دو معنا به کار می‌رود: 1️⃣نخست به معنای آزاداندیشی هوشمندانه برای رفع نیازهای جامعه بر اساس آموزه‌های اسلام که کمتر چنین معنا می‌شود 2️⃣دوم اندیشه ورزی برای نهادینه کردن مدرنیته در جامعه است که معمولا این معنا مقصود است. 🔺روشنفکری به معنای دوم در واقع در بسیاری از کشورها از جمله ایران موتور محرکی است که ساختارهای جامعه را تحت تأثیر مدرنیته قرار می‌دهد. 📌از آنجا که یکی از ارکان مدرنیته است، طبیعی است که شالوده کلی جریان روشنفکری نیز بر محور سکولار باشد و تمام کنش‌گری آن‌ها بر مدار سکولاریسم و برای آن باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
کنش‌گری سکولاریسم در جامعه دینی 🔹 عموما خود را اصلاح‌گر می‌داند و مخالف احیاگری است. 🔺در واقع اصلاحگری دینی تلاشی است برای انجام تغییرات در دین برای اینکه دین بتواند خود را با تمدن مدرن تطبیق دهد. 🔸اینجا اصالت با مدرنیته است و دین برای اینکه از زمان عقب نماند لزوماً باید تغییراتی در آموزه‌ها و گزاره‌های خود بدهد تا نسل مدرن آن را بپذیرند. 🔺ولی احیاگری باور دارد که دین آموزه‌هایی راهبردی دارد و راهبرد نیز فرازمان و فرامکان است. احیاگری می‌کوشد تا با تدبر و آزاد اندیشی در آموزه‌های دینی راهبردها را بر اتفاقات هر عصر تطبیق دهد و نسخه‌ای ارائه دهد. 🔹احیاگری دینی، خرافات و غل و زنجیر را از بال و پر دین می‌زداید تا دین قدرت پرواز دوباره به عرش یابد؛ اما اصلاحگر، بال و پر دین را می‌چیند تا او را به فرش مدرنیته نزدیک کند. 📌اینجاست که اصلاح دینی به بدعت‌گذاری در دین می‌انجامد و مسیر احیاگری دینی به تفاسیر روشمند ، کارآمد و جدید از متن دین منتهی می‌شود. 📚برگرفته از کتاب «تاریخی‌نگری و دین»، ص123-124. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دین، تاریخ و سکولاریسم 🔸برخی سکولار‌ها اساس دین را از همان ابتدای پیدایش جدا از سیاست و حتی شؤون مادی زندگی بشر می‌دانند. 🔺شاید بتوان علی عبدالرزاق را چنین شخصیتی دانست که از همان ابتدا فعالیت‌های سیاسی در صدر اسلام را نیز از دین جدا می‌داند؛ حتی فعالیت‌های پیامبر ص را نیز امری بی‌ارتباط به دین قلمداد می‌کرده است. 🔹اما برخی دیگر از سکولارها چنین فکر نمی‌کنند. آنها معتقدند اگرچه دین‌هایی در ابتدای پیدایش خود در شؤون مادی زندگی بشر اثرگذار بوده‌اند ولی به مرور زمان گزاره‌های دینی عملا کاربرد خود را برای تنظیم و سامان‌دهی دنیای انسان‌ها از دست می‌دهند. 🔸این گونه از سکولاریسم دین را در بستر تاریخ می‌نگرد که با سپری شدن تاریخ، گزاره‌های آن نیز منقضی می‌شود. 🔺این نگاه امروزه در سطح عمومی نیز رخنه کرده و در رسانه‌های مختلف به این شبهه معروف دامن زده است که اسلام 1400 سال پیش نمی‌تواند دنیای امروز بشر را آباد کند. 📌در ادامه بیشتر به بررسی این نگرش خواهیم پرداخت. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نگاه تاریخی به دین؛ انکار دین 🔹تاریخی‌نگریِ دین (نگاه تاریخی به دین) اگرچه می‌تواند برای بسیاری از ادیان مطرح شود ولی نسبت به دین اسلام با چالشی اساسی مواجه است؛ چراکه اسلام ادعای خاتمیت و جامعیت دارد. 🔸اسلام، خود را دینی می‌داند که از جانب خداوند آمده و قرار است نسخه‌هایش تا ابد باشد و منقضی نشود. 🔺بر این اساس؛ افرادی که نگاه تاریخی به دین پیدا می‌کنند عملا دچار یک تناقض می‌شوند: 🔸یا باید اسلام را به عنوان یک دین نپذیرند و یا آنکه اگر او را به عنوان یک دین الهی می‌پذیرند، نمی‌توانند به او نگاهی تاریخ‌مند داشته باشند. 📌نمی‌شود اسلام را قبول داشت در عین حال مهم‌ترین آموزه‌ او یعنی خاتمیت و ابدیت او را نپذیرفت. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام