eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
663 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژگی‌ها و کاربردهای برهان نظم 🔹به دلیل سادگی و انطباق روزافزون آن با یافته های جدید علمی، مورد پذیرش دانشمندان و عموم مردم است. 🔸چون در این برهان از پیچیدگی های فلسفیِ دیگر براهین خبری نیست، قابل ارائه به همه سطوح فکری است. 🔺جالب توجه است که از نگاه بسیاری اندیشمندان این برهان اثبات کننده برخی ، همچون و یگانگی ناظم عالَم و علم او نیز می‌تواند باشد. 📚 برگرفته از مقاله بررسی دلالت برهان نظم بر صفات الهی 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
بُرد برهان نظم 🔹 در صدد اثبات یک ناظم برای جهان است. 🔸 همچنین به صورت کلی برخی اوصاف ناظم همچون هوشمندی و علم، قدرت و حتی حکمت را نیز می‌تواند تبیین کند. 🔺با این حال بُرد این برهان محدود است ▪️یعنی اساساً کارکردی در اثبات بی‌نهایت بودن خدا و صفاتش ندارد. ♦️ از اینرو برای اثبات این امور نیازمند استدلال‌های دیگر هستیم. 📚با اقتباس از مقاله «بررسی دلالت برهان نظم بر صفات الهی» 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
هسته و پوسته برهان نظم 🔹 گاهی با ادبیات‌های متفاوت بیان می‌شود و پوسته‌های گوناگونی برایش طراحی می‌شود 🔸ولی در همه این موارد هسته آن یکسان است 🔺هسته این استدلال به این معنا رهنمون می سازد که همیشه بین هدفداری و شعور و بین هماهنگی و آگاهی ارتباطی است. 📌به عبارت دیگر نمی‌توان هدفداری و شعور و همچنین هماهنگی و آگاهی را معلول عامل یا عوامل ناآگاه دانست. ▪️جالب توجه آنکه برای اثبات این مهم، نیازی به تجربه یا آزمون نیست بلکه امر مسلمی است که هر انسانی را به سوی خود می خواند. 📚با اقتباس از مقاله «بررسی دلالت برهان نظم بر صفات الهی» 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
برهان نظم در یونان باستان 🔹این برهان به صورت سازمان یافته در آثار به جای مانده از یونان باستان به چشم نمی خورد اما در لا به لای سخنان فیلسوفان این عصر، اعتقاد به ارتباط و تناسب نظم حاکم بر طبیعت با ناظمی آگاه و هدفدار و در مقابل پندار نبود آفریننده‌ای برای عالم (به استناد بی نظمی ها و شرور) دیده میشود. 🔸نمونه‌هایی از این رویکرد را می‌توان در موارد و مطالب ذیل مشاهده کرد: 1. نگاه غایت مند سقراط به جهان طبیعت. 2. نظام مندی عالم پیرامونی ما توسط عقول و مُثُل در فلسفه افلاطون. 3. اثبات هدف نهایی برای عالم مادی و هدفمندی همه حرکت ها در فلسفه ارسطویی. 4.اعتقاد به حاکم بودن نغمه های هماهنگ موسیقی بر موجودات این عالم و نظام مندی آن بر مبنای عدد و ریاضی در اندیشه فیثاغورسیان. 📚با اقتباس از مقاله «برهان نظم» 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
پیشینه برهان نظم در قرون وسطی 🔹در قرون وسطی و فلسفه مدرسی، شاهد ترقی و تعالی هستیم. 🔸در این دوره، در اعترافات آ به این مطلب بر میخوریم که: مشاهده ساختار شگفت انگیز عالم طبیعت ما را به اعتقاد به آفریننده ای بی آغاز و حکمت و حیات او رهنمون می سازد. 🔺، متأله مسیحی در غرب اولین یا از اولین کسانی است که برهان نظم را ترمیم و تنقیح ساخت. ▪️ او معتقد به جایگاه رفیعی برای الهایت طبیعی(برهان نظم و...) در مرتبه بعد از الهیات وحیانی بود. 📚با اقتباس از مقاله «برهان نظم» 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
عقل یا دین؟ 🔹یکی از چالش‌های دوره مدرن، نسبت است 🔸اینکه انسان در زندگی خود برای رسیدن به سعادت و رفاه مادی و .... نیازمند عقل است یا دین؟ 🔺تقریبا می‌توان ادعا کرد که شروع این دوگانه از قرون وسطی و آموزه‌های مسیحیت کاتولیک بوده است ▪️به این منظور عده‌ای از اندیشمندان جانب دین را گرفته و برخی جانب عقل را گرفتند 🔺تا اینکه در مدرنیته، از جهتی عقل‌گرایی وزن بیشتری گرفت 📍در این فضا بود که عقل‌گرایی در مقابل دین‌گرایی مطرح شد و در نهایت به عقل‌گرایی خودبنیاد رسید و از دل آن زاده شد 📌این در حالی است که در اندیشه اسلامی، دین در مقابل قرار ندارد بلکه اساساً این دو قرار است مکمل یکدیگر باشند. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
حضور حضرت معصومه (ع) در قم و مسئله فتح ایران 🔹فتح ایران توسط اعراب مسلمان یکی از موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است 🔸در این موضوع، مسائل مختلفی مطرح است از جمله اینکه آیا ایرانیان با اجبار مسلمان شدند؟ 🔺در واقع این مسئله جدا از این است که آیا اساس فتح، مشروعیت دینی داشته است یا نه؟ بلکه تنها یک توصیف تاریخی از وضعیت دینی ایرانیان است 🔹در این رابطه برخی رخدادها همچون حضور حضرت معصومه (ع) در قم و استقبالی که از ایشان شد و دیگر وقایع این چنینی، نشان از آن دارد که برخی شهرهای ایران با اختیار کامل اسلام و تشیع را پذیرفته‌اند. 🔺در حقیقت زمانه امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) عصری بوده است که هنوز ایرانیان زمان فتح یا نهایتا یک نسل بعد از آن حضور داشته‌اند 📌در این حالت، اگر فتح ایران موجب اسلام اجباری ایرانیان بود، هیچ‌گاه نباید شاهد استقبال از ائمه (ع) می‌بودیم. ▪️همچنین اگر فتح، ایرانیان را به اجبار مسلمان کرده بود، نباید شاهد تمرکز علمی و عملی ایرانیان بر آموزه‌های شیعی در این زمان‌ها می‌بودیم 🔸چراکه اسلام اجباری همواره با نفرت از اسلام همراه است نه با استقبال و تمرکز علمی و .... 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
تکامل؛ نظریه ای همچنان در بحران 📌کتابی از مایکل دنتون و به ترجمه زینت خدایی که در416 صفحه توسط انتشارات پارسیک به چاپ رسیده است. 🔹این کتاب با زیر سوال بردن تکامل داروینی، فصل الخطاب بودن این نظریه به عنوان توضیحی جامع برای تنوع و پیچیدگی حیات روی زمین را مورد مناقشه قرار می‎دهد و نظریات جدیدی را در این حوزه مطرح میکند. 🔸این کتاب که ابتدا در سال 1986 منتشر شد، بحث و جدل گسترده‌ای را در جامعه‌ی علمی و فراتر از آن برانگیخت و الهام بخش بسیاری از منتقدان تکامل داروینی بوده است. 🔺با وجود آنکه نظریه تکامل امروزه به نظریه‌ای رایج و مشهور تبدیل شده است ولی دنتون در این کتاب، با بررسی اصولی که این نظریه بر آن استوار است تراز علمی هر یک را بررسی کرده و احتمالات جدی دیگری که در این مسیر نادیده گرفته شده اند را هم بیان میکند. ▪️خواندن این کتاب به علاقه‌مندان و دانشجویان زیست‌شناسی پیشنهاد می‌شود. همچنین این کتاب برای دغدغه‌مندان در حوزه علم و دین، فلسفه علم و ... نیز می‌تواند مفید باشد. معرفی تفصیلی کتاب در سایت اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
اعتبارسنجی تجربه نزدیک به مرگ از منظر بخشی از فیلسوفان مسلمان 🔹 همانگونه که ادراکات حسی را بایستی از خطاهای حسی جدا کرد، درباره واقع‌نمایی تجربه نزدیک به مرگ نیز باید چنین کرد ▪️راهی که حکما پیش روی ما میگذارند، استدلال عقلی است که کدام ادراک به خطا و به اجتماع نقیضین منجر میشود و با بدیهیّات سازگاری ندارد. 🔸از همین ابزار میتوان در مسألۀ مشاهدات خیالی استفاده کرد 🔺 یعنی ادراکاتی که با عقل و شرع (که با عقل تأیید شده) مخالفتی نداشته باشد از خیال‌پردازی و مکاشفات شیطانی تفکیک می‌شود. 📚برشی از مصاحبه دکتر سادات منصوری 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
واقع نمایی تجربه نزدیک به مرگ و فیزیکالیسم 🔹اگر اثبات شود شخصی که تجربه نزدیک به مرگ داشته و آن را گزارش میدهد، بدون دخالت بدن آگاهی دارد، اثبات میشود که آگاهی بدون بدن وجود دارد. 🔸 مثلاً اگر شخصی از نظر فیزیکی قلب و مغز او از کار افتاده و بعد زنده شده‌است و بلافاصله از حوادثی که بیرون از این اتاق اتّفاق افتاده‎است گزارش صحیحی ارائه داد بدون دخالت دیگران؛ مثلا در اتاقهای ریکاوری یا اتاق عمل در ارتفاع شماره انداز تصادفی را قرار داده باشند و شخص تجربه گر در گزارش خود از حضور در بالای اتاق آن شماره را ذکر کرده باشد. 🔺در این حالت، اصلاً به محتوای تجربۀ او توجه نمی‌شود بلکه تنها اثبات این امر مهم است که وقتی بدن از کار افتاد (یا حتّی بدن از کار نیافتاده است، در محیطی که حواسّ بدنی در آنجا حضور ندارد مثل اینکه چشم بیرون از اتاق را نمی‌بیند) انسان میتواند از محیطی که بدنش در آنجا نیست آگاهی داشته باشد. 📌اگر این استدلال اثبات شود می‌توانیم با استفاده از تجربیات نزدیک به مرگ از فیزیکالیسم و ماتریالیسم فاصله بگیریم و بگوییم جهان پس از مرگ اثبات میشود و حقیقت هر شخص، امری است غیر از بدن و در حالتهایی اثبات شده که میتواند بیرون از بدن خود آگاهی داشته باشد. 📚برشی از مصاحبه دکتر سادات منصوری 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
فإنّ تقوی الله ... عِتْقٌ مِن کُلِّ مَلَکَهٍ (نهج البلاغه، خطبه 288) تقواست که بشر را آزاد میکند انسان بدون تقوا خودکنترلی ندارد و اسیر پول و خواسته‌هایش است به خاطر آنها ممکن است جنایت و ظلم کند بشر بدون خودکنترلی، آزاد نمی‌شود 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
معنای زندگی 🔹معنابخشی به زندگی از جمله مهم‌ترین کارکردهای ایمان مذهبی است. 🔸همان چیزی که به یک ابرچالش در جهان پسامدرن تبدیل شده است. 🔺باورهای دینی که از سویی بر دوش عقلانیت استوار است و از سویی به زندگی هدف و معنا می‌دهد و آدمی را از برهوت پوچی و بی‌معنایی نجات می‌دهد. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official