eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
383 دنبال‌کننده
595 عکس
56 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❄️ پخش مستقیم از کانال مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) https://eitaa.com/irsichannel
هدایت شده از ذبیح الله نعیمیان
اندر هم‌سخنی مجمع مدرسین با اسرائیل لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا 1. هر کسی می‌تواند هر اندیشه‌ای داشته باشد. این می‌تواند یعنی تکویناً همه آزادند و طرز فکر آنها دست دیگران نیست. اما این امر مانع نمی‌شود که مواضع سیاسی آنان مورد تحلیل دیگران قرار نگیرد. 2. ارزیابی دیگران همواره می‌بایست با تکیه بر ضوابط عقلانی ـ دینی انجام شود. 3. همواره در دوران انقلاب اسلامی، کسانی در حوزه بوده‌اند که رویکرد انتقادی داشته‌اند. انتقاد‌گرایی نه به خودی خود بد است و نه به خودی خود خوب. ازاین‌رو، ارزیابی انتقادی محتوای ارائه شده از آنان، می‌بایست بر اساس ضوابط معقول انجام شود. 4. موضع‌گیری سیاسی، صرفاً ارائه محتوا نیست. بلکه، این مقوله، از جنس فعل است و فعل انسان بدون انگیزه نیست. 5. مجمع موسوم به مدرسین، پیش‌تر مجوز فعالیت قانونی آن سلب شده است. ازاین‌رو، ارزیابی کارنامه فعالیت آن از این منظر باید مد نظر قرار گیرد. 6. محتوای بیانیه حاوی طرح صلح دو دولتی، محتوایی کاملاً مخالف ضوابط دینی دارد که به حمایت از امت اسلامی و اهتمام به امور مسلمانان (البته اهتمام ضابطه‌مند و صحیح، نه با هر موضع سخیف) رهنمون می‌کنند. 7. موضع جمهوری اسلامی، حمایت عمیق از ملت فلسطین است. صرفاً محکومیت اسرائیل را کافی نمی‌داند. موضع مجمع، در تنافی با این موضع جامعه و حکومت اسلامی است و صرفاً کمک به اسرائیل غاصب و تثبیت موضع اسرائیل و امریکاست. 8. همسویی با این موضع اسرائیل (به‌رغم محکوم کردن خشونت آن) نمی‌تواند جز ناهمسویی با جهت‌گیری کلی حوزه، روحانیت، جامعه اسلامی و نظام ج.ا.ا است. 9. چنین ناهمسویی‌هایی از منظر قرآنی، چه ماهیتی دارد؟ آیا نصرت اسلام است؟ آیا کمک به اسلام است؟ به نظر می‌رسد چنین عناوینی یا دیگر عناوین مشابه را نمی‌توان برای این آزاداندیشی قابل صدق دانست؟ 10. چاره‌ای جز این نیست که به دنبال عناوینی دیگر برویم. عناوینی مانند تفرقه‌جویی، عدم اهتمام درست به امور مسلمین، همسویی با دشمن، خیانت، نفاق. 11. بی‌تردید، این تحلیل نیاز به ادله، شواهد و قرائن مناسبی دارد. برای دستیابی به این موارد، بد نیست خود را به جای نتانیاهو بگذاریم. آیا او موضع این تشکل، را همراهی با خود نخواهد دانست؟ 12. اگر حامیان چنین مواضعی بر طبل آزاداندیشی می‌کوبند، اشکال ندارد که آنان نیز اجازه آزاداندیشی درباره خود را بدهند و تطبیق عناوینی چون خیانت، نفاق و ... را بر آنان مجاز بدانند. هرچند اشکال ندارد از ناقدان یا ارزیابی‌کنندگان خود مستند بخواهند. خوشحالی اسرائیل از این پیشنهادهای سخیف و تکراری مستند ضعیفی نیست. ذبیح الله نعیمیان
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 💞 🔰 دعوت آیت الله رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران و رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جامعه ی نخبگان حوزه و دانشگاه برای مشارکت در پویش ملی و کمک به مردم مظلوم و غیور و ♨️ ما می توانیم انصارِ مجاهدانِ لبنان و غزه باشیم 🎥 🆔 @Rashad_ir
📍 کتاب «ادله فقهی استکبار سیتیزی» به قلم حجت الاسلام محسن صبوری فیروز آبادی 📘 در این کتاب تلاش شده است تا با رجوع به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام، ادلۀ فقهی استکبارستیزی – در قالب قواعد فقهی متعدد همچون: قاعده اصالة عدم ولایة احد علی احد، قاعده وجوب تحکیم شرع الله، قاعده وجوب الاجتناب عن الطاغوت و الکفر بها، قاعده نفی سبیل و قاعده تبلیغ – مورد بحث قرار داده شود. 📘در پایان نیز چگونگی و نتیجه تزاحم میان اصل استکبارستیزی و اصول و قواعدی همچون اصل مصلحت، قاعده تقیه، قاعده لاضرر و قاعده لاحرج مطرح گردیده است. 🛒 سفارش کتاب: ▫️ اینترنتی: B2n.ir/h35428 ▫️ شناسه ادمین: @ketab_menhaj ▫️ تلفن: 025 37839310 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🔰دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی 🎙استاد احمدحسین شریفی 🔻نقد نسبت‌های ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده می‌شود. ✔️ انتشار به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبایی رحمة الله علیه. 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از حجت‌الاسلام رضایی
9.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درخواست امام جمعه پردیسان قم از امام خامنه‌ای: شرایط تغییر کرده و ما درخواست داریم از معظم له در فتوای هسته‌ای تجدید نظر شود. ✍️ بمب هسته‌ای حرمت ذاتی ندارد بلکه بر اساس موضوع و شرایط دخیل در آن، متصف به یکی از احکام پنج گانه می‌شود. 🔺بر اساس نظریه حضرت امام(ره) که زمان و مکان در اجتهاد تأثیر دارند، موضوعات در شرایط متفاوت، احکام متفاوتی می‌پذیرند. این مساله که موجب پویایی فقه می‌شود، کاملا در چارچوب اجتهاد قرار دارد بنابراین فتوای صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت ساخت، نگهداری و استفاده از تسلیحات هسته‌ای دائر مدار موضوع و شرایط دخیل در آن است که با تغییر موضوع و شرایط، حکم نیز قابلیت تغییر پیدا می‌کند. 🔺از آنجا که هر مرحله از مراحل ساخت، نگهداری و انباشت مواد هسته‌ای، موضوع مستقل و دارای حکم فقهی مستقل است لذا می‌توان حکم حرمت را محدود به از بمب اتمی دانست و سایر مراحل آن مانند و بمب اتم که نقش مهمی در دارند را خارج از حکم تحریم دانست بلکه در شرایطی که به خطر بیفتد، حکم به وجوب هم می‌توان داد. 🔺البته حتی اگر فتوای رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی تغییر پیدا نکند و نظام اسلامی واقعا تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگیرد، اما در عین حال به نظر می‌رسد سخن گفتن از «امکان تغییر دکترین هسته‌ای ایران» و طرح مباحث کارشناسی و همچنین فقهی پیرامون مساله به کارگیری از سلاح هسته‌ای، موجب رعب در دل دشمن شده و تا حدودی می‌تواند موجب بازدارندگی در استفاده او از سلاح هسته‌ای شود. 1403/9/4 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
9789004682603-69007.pdf
6.87M
@studiesofshia فایل کتاب تصحیح و ترجمه انگلیسی نهج‌البلاغه از طاهره قطب‌الدین، استاد مطالعات عربی در دانشگاه آکسفورد Sharīf al-Raḍī, Muḥammad ibn al-Ḥusayn. Nahj al-Balāghah: The Wisdom and Eloquence of ʿAlī: A Parallel English-Arabic Text. Translated and Edited by Tahera Qutbuddin. Leiden: Brill, 2024. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از ذبیح الله نعیمیان
🦋 درآمدی بر جریان شناسی مذهبی سوریه ⭐️ نویسنده: ذبیح الله نعیمیان 🔅 سال چاپ: 1402 🌸 نشر: پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی سفارش خرید ✅ معرفی: جمهوری عربی سوریه به عنوان بخش مهمی از خلافت عثمانی اهمیت استراتژیک خاصی در منطقه غرب آسیا دارد. فروپاشی عثمانی وضعیت بسیار وخیمی را در یک صد سال گذشته برای سوریه به دنبال داشته است. ✅ تحولات در سوریه بازتابی در وضعیت دینی این کشور داشته است. وضعیت اجتماعی ـ سیاسی سوریه در دوره معاصر جریان‌های دینی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، نظام روحانیت و جهت‌گیری‌های علما و مبلغان دینی در سیر تطورات در صد سال اخیر نیز تحولات مهمی را تجربه کرده است. ✅ نوشتۀ حاضر این مسأله را مورد تأمل قرار می‌دهد که تحولات سیاسی سوریه در دهۀ اخیر چه بازتابی در شکل‌گیری جریان‌ها و جهت‌گیری‌های دینی ـ سیاسی این کشور داشته است؟ در راستای پاسخ به این مسأله، چند پرسش فرعی مورد بررسی قرار گرفته است: 1. رویکردهای دینی در سوریه کدامند؟ 2. نهاد مدیریت دینی در سوریه چه فراز و فرودی یافته است؟ و وضعیت فعلی آن چگونه است؟ 3. بازتاب شورش‌های سیاسی پس از بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی در روحانیون و علمای سوریه چگونه بوده است؟ 4. گروه‌ها و تشکل‌های دینی غیرمعارض در سوریه کدامند؟ 5. گروه‌ها و تشکل‌های دینی معارض در سوریه کدامند؟ 6. هیأت‌های شرعی در تشکل‌های نظامی ـ دینی معارض چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند و شخصیت‌های مشهور آنها کدامند؟ https://eitaa.com/naeimyan_ir
هدایت شده از تاملی دیگر
👈 سخن سیدبزرگوارخطیب جمعه سلسله جبال زاگرس در شبکه های اجتماعی در دفاع "برداشتن فیلترینگ" دست به دست شد، که جای گفتگو دارد ضمن احترام به خطیب محترم، به جهت جایگاه و سیادتش، مطالب منسوب به ایشان را نقل و سپس نقد می‌کنیم. این سخنان دارای دو بخش است: دربردارنده سخنی‌استدلال‌گونه که ، می‌دهد. ادعایی از زبان ایشان مطرح شد مبنی بر اینکه: (عده‌ای "فیلترشکن_فروش"؛ حامی فیلترینگ هستند) : این ادعا یا ناصادق و بی سنداست یا سخنی صادق اما با رویکرد پوپولیستی مطرح شد که قصد پیگیری حقوقی ندارند. توضیح: اگرخبر از افراد«فیلترشکن‌فروش» دارند، ولی شکایت نمی کنند، قطعا در دنیا و آخرت حق داریم از ایشان شاکی باشیم به دلیل عدم پیگیری و تنبیه حقوقی فیلترشکن‌فروشان. اما اگرصرفا ادعاست و سند ندارند، باز هم شاکی هستیم بابت تضعیف نظام به واسطه‌ی شایعه پراکنی. بخش اول : به نقل از ایشان نوشتند که: ( فیلترینگ یک شوخی بود / روزی حکم کردیم رادیو حرام است و بعد باز شد/ بعد از انقلاب گفتند ماهواره ممنوع است ولی بعد باز شد) با نگاهی به تاریخ پر افتخار شیعه در مواجهه اهل بیت علیهم السلام و علماء ربانی در این مکتب، با پدیده های زمان‌مند، مکان‌بند، مستحدثه و اضطراری ؛ متوجه خواهیم شد این سخن غیر مطابق و ناسازگار با مبانی قویم فقهی شیعه است. طبق این منطق غیر دقیق، رفتار زمان مند حضرات معصومین باید مورد استهزاء و نقد قرار گیرد؛ مثلا: امیرالمومنین علیه‌السلام،به پیرمردان امرفرمودند ریش های‌شان را حنا ببندند تا با پیران یهود شبیه نشوند، اما بعدها این عمل از ضرورت خارج شد و مسلمانان این اقدام را به عنوان یک تکلیف اجتماعی، رها کردند. امام صادق ع بخاطرمسائل بهداشتی و یا به دلیل دیگر، به مردان توصیه فرمودند که سر را از بیخ بتراشید، اما بعدها این اقدام از ضرورت خارج شد و عموم مردم این اقدام را رها کردند و بقیه مومنین هم، از باب اینکه بیخ‌ تراشی سر، خلاف عُرف است، دیگر سر را از بیخ نمی‌تراشیدند و و و . آیا حالا حق دارید ( مردمانی که به دلیل اطاعت از اوامر امامان، باتوجه به ضرورت زمانی یا مکانی، محاسن خودشان را حنا می بستند، یا موی سر را از بیخ می تراشیدند) به ریش آن مسلمانان بخندید، از اینکه دیروز آن اقدامات را واجب می دانستید ولی امروز واجب نمی دانید، یا به ریش مسلمان بخاطر تحریم البسه کفار در عصر مشروطه بخندید که چرا البسه کفار را حرام می دانید و بگویید شما از همان نسلی هستید که تا دیروز حنا بستن را واجب می دانستید اما امروز ترک کردید، واقعا اینگونه استدلال خیلی جای تعجب دارد این خطیب محترم که افتخار اتصاف نمایندگی مقتدایمان را دارد، آیا فراموش کرد که در دهه 80 به دلیل ناتوانی جبهه‌ی ارزش‌مدار در کنشگری در فضای مجازی، مقتدایمان، فضای مجازی را ابزار شیطانی توصیف کردند تا مردم کم اطلاع بی مهابا آلوده به آن نشوند، اما همین مولا در دهه 90 که دست نیروهای مسلمان در کنشگری باز شد، فرمودند اگر رهبر نبودم، متصدی جریان فضای مجازی می شدم. تا کنشگران توانمند بیشتر در این عرصه حاضر و تاثیر گذار شوند. یا وقتی عطاء الله مهاجرانی مثل همین خطیب جمعه و با همین سبک در برابر معتقدین به کنترل آنتن ماهواره سخن به استهزاء گشود و گفت: به‌زودی نیازی به آنتن ماهواره‌ای نیست پس آنتن ماهواره را آزاد کنید؛ اما دام ظله_ در خطاب به آن وزیر به خارج سفر کرده، فرمودند: برخی گویند حال که قرار است چند سال دیگر بمیریم، پس از الآن خودکش کنیم. و صدها شاهد تاریخی دیگر از صدر اسلام تاکنون که بر حسب ضرورت از ائمه هدی یا شاگردان مکتب این خانه، به صورت مقطعی یا فرمودند. ! هیچگاه از دقت داشتن ضرر نمی‌بینید! https://eitaa.com/tammoly
هدایت شده از رشته فقه حکومت
ذبیح‌الله نعیمیان. روش شناسی اجتهاد2.. فقه حکومت و فقه خانواده. 1403.10.9.pdf
1.44M
جزوه استاد نعیمیان. روش شناسی اجتهاد2.. فقه حکومت و فقه خانواده. 1403.10.9