📸 #عکسنوشت
🔰 جنس دلالت در قاعده ی سیاق
🔻هر اسلوبی رمز و علامت و قرینه ای جدا را پدید می آورد و سیاق عبارت از این اسالیب و رموز پدید آمده از اسالیب است. این بافتار و ساختار یک شبکه ی یکپارچه را پدید می آورند و رموز پراکنده ای نیستند بلکه دارای تار و پودی در هم تنیده اند. هنگامی که وارد متن می شویم خطوط طولی و عرضی متقاطع کلام، سامانه و شبکه ای را پدید می آورند که معنی در آن شبکه فهم می شود و اصطلاح شبکه ی معنایی از اینجا پدید آمده است. بدون این شبکه معنای دقیق لفظ و مراد متکلم از آن دانسته نمی شود و تنها با ترجمه ی تحت اللفظی یک واژه، نمی توان مقصود متکلم و مولف را از آن واژه دریافت.
🔻 برای بهره بردن از #قاعده ی سیاق در فهم مفردات نمونه های فراوانی در دست است تا آنجا که برخی گمان کرده اند که این قاعده تنها برای فهم مفردات به کار می رود. ولی قاعده ی سیاق گذشته از فهم معنی و مراد متکلم از یک کلمه و جمله، برای فهم معنای فقرات سخن یعنی واحدهای بزرگتر از جمله و همچنین برای درک کلی و کلان از سراسر یک متن نیز به کار می آید. بالاترین مستوای قاعده ی سیاق آن است که سراسر یک متن مثلاً کل یک کتاب سیاق بوده و بر معنای مراد گوینده از یک واژه یا یک جمله ظهور و دلالت داشته باشد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030812.mp3
15.28M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه بیستم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش قاعده ی سیاق در گذار جامعه ی جاهلی به جامعه اسلامی
🔻 به نگره ی شیعه، چیدمان سُوَر و آیات قرآن کریم به فرمان رسول خدا(ص) بوده و ما این چیدمان را معتبر می دانیم و چنین چیدمانی جز از معصوم بر نمی آمده است و خلیفه ی سوم تنها نسخه ی برتر از قرآن را رایج نموده است. یکی از کارکردهای #قاعده_سیاق شناختن ترتیب نزول سور و آیات قرآن است. #ترتیب_نزول سوره ها و آیات قرآن می تواند فرآیند دگرگونی فرهنگ جاهلی عرب به فرهنگ اسلامی بر اثر نزول آیات را به ما نشان دهد، چون هنگامی که در آیات و ترتیب نزول آنها بیاندیشیم می توانیم رویه و سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) و تجربه انتقال از جاهلیت به اسلام را دریابیم و اگر به یاری سیاق بتوانیم این ترتیب را دریابیم این فرایند را کشف خواهیم نمود.
🔻 یکی از کارکرد #سیاق_حصر است که با توجه به تعریف مقترح خویش از سیاق آن را به کارکردهای سیاق می افزاییم. گرچه بیشتر اصولیون از آن در مفاهیم گفتگو می کنند ولی ما آن را در میان سیاق می دانیم. برای نمونه تقدیم ما حقه التاخیر سیاقی است که بر حصر دلالت دارد. البته مراد حصری است که از اسلوب کلام به دست می آید نه حصری که با الفاظ حصر مانند الا و انما فراچنگ می آید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 💞 #ایران_همدل
🔰 دعوت آیت الله #علی_اکبر_رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران و رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جامعه ی نخبگان حوزه و دانشگاه برای مشارکت در پویش ملی #ایران_همدل و کمک به مردم مظلوم و غیور #لبنان و #غزه
♨️ ما می توانیم انصارِ مجاهدانِ لبنان و غزه باشیم
🎥 #ببینید
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ اگر در کاربست سیاق در فهم دین خطا کنیم تکلیف چیست؟
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که ممکن است شخص غیر معصوم در تمسک به #سیاق در فهم شریعت به خطا برود و چه بسا تمسک به سیاق در فهم شریعت تنها در کف اختیار معصوم علیه السلام باشد ولی چنین نیست چرا که خداوند متعال در کشف شریعت اصابت فهم ما به واقع را شرط نکرده است چرا که این احاله به محال است و ما به آنچه که در حد توان بشری از #شریعت فهمیده ایم مکلف هستیم و پرودگار عالم تکلیف ما لا یطاق نمی فرماید بلکه به مصیب دو پاداش و به مخطئ یک اجر عطا می فرماید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران برگزار می کند:
🔰 همایش بزرگ جبلِ عامل؛ گرامیداشت اربعین شهادت مجاهد کبیر #سیدحسن_نصرالله و شهدای جبهه مقاومت
🎥 با پیام تصویری آیت الله العظمی #نوری_همدانی
🎙 و سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🕰 چهارشنبه شانزده آبان ساعت ۱۹
📍 تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ با وجود لغتنامه ها برای فهم معنی کلمات چه نیازی به سیاق هست؟
🔻 شاید کسی گمان کند که ما معنای واژه را از واژه نامه ها در می یابیم و چه نیازی به #سیاق است پاسخ آن است که گاه واژه ای در معنایی به کار رفته است که آن معنی در کتاب لغت نیامده است و شما با سیاق معنای آن واژه را در می یابید و گاه یک واژه چندین معنای حقیقی و مجازی دارد و شما نمی دانید که متکلم کدام معنی را اراده کرده است و سیاق شما را یاری می کند که معنای مراد #متکلم را دریابید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030813.mp3
15.6M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و نهم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و اصل لا ولایه لاحد علی احد
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که اصل «لا ولایه لاحد علی احد» اقتضا می کند که اگر ما شک کردیم که آیا #ولی_امر عادل می تواند به شخص فاقد شرایط قضا اذن داوری دهد یا نه به اصل رجوع کرده و بنا را بر این بگذاریم که چنین شخصی حق داوری ندارد ولی پاسخ آن است که این اصل در قاضی حقیقی یعنی قاضی منصوب جاری می شود ولی در قاضی ماذون اینچنین نیست چرا که در اینجا قاضی حقیقی ولی امر است و #ولایت_قضایی از آن اوست و این ولایت را به قاضی ماذون واگذار نکرده است پس قاضی مأذون تنها کارگزار و دستیار ولی امر است و از اساس ولایتی ندارد تا داوری او با اصل «لا ولایه لاحد علی احد» تعارضی داشته باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 وجوب تبعیت فقیه اعلم از حکم قضایی قاضی ماذون
🔻 در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا حکم #قاضی_ماذون نافذ است یا نه یعنی آیا پس از آنکه قاضی ماذون میان طرفین نزاع داوری کرد آن کس که به زیان او حکم شده است می تواند به دستاویز اینکه این قاضی جامع شرایط قضا نیست از پذیرفتن حکم او سرپیچیده و سر باز زند؟ از این بالاتر اگر خصمی که در دادگاه از حکم قاضی ماذون سر باز زده است مجتهدی باشد اعلم و افقه از ولی امر و رای او این باشد که از اساس کسی که جامع شرایط قضا نیست حق تکیه زدن بر منصب قضا و داوری و قضاوت را ندارد یا بر این باور است که قضاء قابل توکیل نیست و ولی امر نمی تواند کسی را وکیل کند تا طبق آراء او داوری نماید
🔻 آیا حکم این قاضی ماذون که خود چه بسا اصلأ مجتهد نیست و از اساس قاضی نیست بلکه کارگزار #ولی_امر است بر این مجتهد اعلم نافذ است؟ به نظر می رسد از آنجا که قاضی مأذون به وکالت و نیابت از سوی ولی امر داوری می کند و قاضی در حقیقت در اینجا شخص ولی امر است و طبعاً حکم او مورد تنفیذ ولی امر است #مجتهد_اعلم نمی تواند از حکم قاضی ماذون سرپیچی کرده و به آن تن در ندهد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 هفتمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی #سلامت_معنوی
🔸 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط
📅 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سند_سلامت_معنوی
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه اصول عملیه در عرف
🔻 در مناسبات و #محاورات_اجتماعی نیز اگر پارهاي از قواعد اصول گاهي مورد تمسك قرار ميگيرند، جهت آن اين است كه موضوعِ يكي از همين نوع مباحث است. شاید شرعی نباشد و عرفی باشد ولی بر همان مدعای عرفی ممكن است از همين قواعد بتوان بهره برد و اهل فضل به اين قواعد تمسك كنند و يا حتی ساده كه نگاه كنيم، در لسان ساده ی توده ی مردم نیز ميبينيم بعضی از اين قواعد استفاده می شود.
🔻 مسئله ی #استصحاب يكی از رويّههای عقلائيه است كه عقلا و عرف از آن استفاده مي کنند. اگر چيزی در محلی قرار گرفته بعد از دو سال يا ده سال، فرد به همان محل مراجعه ميكند، ولو احتمال ميدهد در اين فاصله جابهجا شده باشد، اما به اين احتمال و شک اعتنا نميكند و با خود ميگويد شك پسین نميتواند قطع پیشین را از ميان بردارد و نميشود قطع پیشین را نقض كرد. نام اين رفتار، ولو توجه نداشته باشند استصحاب است. توده ی مردم عادي نیز به استصحاب عمل می كنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir