#نشست_علمی
📌 ضرورت گذار از فقه فردی به فقه حکومتی در مسائل زنان و خانواده
🎤حجتالاسلاموالمسلمین سجادی امین
🗓 دوشنبه، ۱۰دی، ساعت ۱۲:۳۰
🖇 حضوری و مجازی
🏢 قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۶
💻پخش زنده از طریق:
http://live.wfrc.ac.ir
کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
#نشست_علمی
▫️جامعهشناسی تاریخ بدن زنانه
🎤سرکارخانم فهیمه زارع
🗓 چهارشنبه، ۱۲ دی، ساعت ۱۲:۴۵
🖇 حضوری و مجازی
🏢 قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه2
💻پخش زنده از طریق:
http://live.wfrc.ac.ir
کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
📍بررسی ملاکهای جدید در پدیده ترنس / نگاهی به داوریهای عرف دقّی و مسامحی در تغییر جنسیت
🔻 آیت الله جواد حبیبی تبار در بخشی از درس خارج «فقه جنیست» مطرح کرد؛
▫️ اخیراً نظر متفاوتی دربارۀ ملاکهای جنسیت در پدیدۀ ترنس ذکر شده است. این نظریه معتقد است که با پدیدۀ ترنس نباید از جهت فیزیولوژی مواجهه داشت بلکه میبایست از نظر روحی و روانی در این باره شاخصگذاری کرد
▫️طبق این مبنا شخصی که ترنس است، از نظر فکری خود را جنس مخالف میپندارد و همین اعتقاد مبنای تعیین جنسیت او قرار میگیرد نه مواردی که پزشکی مطرح میشود مانند آلت تناسلی مردانه یا زنانه، هورمون مردانه یا زنانه و... . بر اساس این مبنا آنچه که معیار تعیین جنسیت افراد ترنس است، تمایلات فرد است حتی اگر ظاهر جسمی او برخلاف تمایلاتش باشد.
▫️ گفتنی است که اگر تلقّی از این وضعیت، نوعی بیماری باشد و فردی که ظاهر او برخلاف تمایلات و روحیات باطنی وی است بیمار بدانیم؛ به این بیان که این فرد به لحاظ فیزیکی اشکالی ندارد و تنها از نظر روحی بیمار و محتاج درمان است، در این صورت این بحث مطرح میشود که چرا بجای درمان وضعیت روحی این فرد، چندین عمل جراحی انجام داده تا فیزیک ظاهری او را مطابق پندارش کنیم؟
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s40785
کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
انجمن علمی زن و خانواده
#نشست_علمی_ترویجی #نقد_کتاب ⬅️ نشست علمی ترویجی نقد و تحلیل کتاب "درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام"
#نقد_کتاب
#گزارش
📚 کتاب درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام نوشته حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حسین بستان در نشستی علمی با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان در پژوهشکده زن و خانواده تحلیل و نقد شد.
🔹حجتالاسلاموالمسلمین حسین بستان؛ عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به طرح نظریه جنسی اسلام با بیان اینکه تحقیقات متعددی به صورت پراکنده در اینباره انجام شده است، اظهار کرد: تقریبا کار خاص #نظریهپردازی در این عرصه در مطالعات اسلامی نداشتیم لذا برای رفع این خلأ وارد کار شدیم که عمدتا شبیه نظامواره و مقدمه برای تولید نظریه است.
🔸حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان: وقتی این اثر را میخوانیم می بینیم پژوهشگر بحث از تعلیم و تربیت و حکومت و ... دارد به تعبیری #نظریه او معطوف به زمان کنونی است یعنی نظریه امر جنسی به صورت عام و فراتر از یک دوره خاص مدنظر نیست در حالی که مدعای کتاب نظریه جنسی در اسلام است.
🌐 متن کامل گزارش
📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
#مجمع_عمومی
#انتخابات
🔰 به اطلاع اعضای #پیوسته انجمن زن و خانواده میرساند با توجه به نزدیکی برگزاری مجمع عمومی سالانه و انتخابات هیأت مدیره انجمن، خواهشمند است کسانی که تمایل به نامزدی برای عضویت در هیئت مدیره و یا بازرسان انجمن در دوره جدید دارند، آمادگی خود را حداکثر تا 10 بهمن به اکانت روابط عمومی انجمن به آدرس@anjomanzkhadmin اعلام بفرمایند.
🔶 طبق اساسنامه انجمن تنها اعضای محترم پیوسته انجمن دارای حق رای هستند و میتوانند کاندید انتخابات هیات مدیره و بازرسان شوند.
❇️ از تمامی اعضای پیوسته انجمن خواهشمند است در جلسه مجمع عمومی که در اسفندماه 1403 برگزار میشود حضور فعال داشته باشند.
✅ تاریخ دقیق برگزاری مجمع عمومی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
#مصاحبه
#خبرگزاری_ایکنا
🔰آیات و روایات، ممنوعیت مرجعیت زنان را ثابت نمیکنند.
#آیتالله_جواد_حبیبیتبار؛ استاد درس خارج حوزه علمیه و رئیس انجمن علمی زن و خانواده حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که امکان مرجعیت تقلید برای بانوان از منظر فقها چه حکمی دارد، بیان کرد:
⬅️ در این باره، مشهور فقها تا قرن دهم به اصل این موضوع در کتاب اجتهاد و تقلید تصریح نکردهاند یعنی حضرات فقها شرط مردبودن را تصریح نکرده و به سکوت عبور کردهاند.
📌نکته دیگر اینکه اگر بانویی مجتهده شد تقلید او از دیگران حرام است امر مورد اختلافی نیست همچنین در مورد اینکه چه کسی شروعکننده تصریح به شرط مردبودن برای مرجع تقلید بوده است؛ در حد بررسی ما، شهید ثانی اولین شخصیتی است که در کتاب شریف روضه آن را مطرح کرده است یعنی در قرن دهم و پس از او در قرن سیزدهم مرحوم محقق طباطبایی یزدی در کتاب عروه الوثقی این شرط را آورده است. البته این فرع در کتب مفصل فقهی مطرح بوده نه در توضیح المسائل ولی در قرن سیزدهم به تبع حواشی که فقها بر کتاب عروهالوثقی دارند این مسئله جای خود را در کتب توضیح المسائل که متضمن فقه اجمالی است باز کرد.
🌐مطالعه متن کامل مصاحبه
📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
#کرسی_ترویجی
⬅️ معنای فقهی تمتع در روایات باب نکاح
ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلاموالمسلمین مهدی سجادی امین
ناقد:
🎤حجتالاسلاموالمسلمین محمدهادی فاضل
دبیر علمی:
✍️حجتالاسلاموالمسلمین امیر مهاجرمیلانی
🗓یکشنبه، ۲۳ دی ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🖇 حضوری و مجازی
🏢بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ۶، سالن جلسات
💻 پخش زنده از طریق:
http://live.wfrc.ac.ir
📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh
انجمن علمی زن و خانواده
#کرسی_ترویجی ⬅️ معنای فقهی تمتع در روایات باب نکاح ارائه دهنده: 🎤حجتالاسلاموالمسلمین مهدی س
مفهوم فقهی تمتع در روایات باب نکاح.pdf
404.6K
#مقاله
مفهوم فقهی تمتع در روایات باب نکاح
حجتالاسلاموالمسلمین سجادی امین
📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده
🌐 @anjomanzkh