03 - Serre Taharat.mp3
8.56M
#سر_طهارت
#جلسه_سوم
✅ اقسام طهارت
- طهارت از خبث، طهارت از حدث، طهارت اخلاقی
- طهارت از خبث: طهارت ظاهر؛ بدن، لباس، مکان
- طهارت از حدث: طهارت باطن؛ وضو، غسل، تیمم و.... آلودگی ای که با شستن ظاهر برطرف نمیشود
- طهارت سوم: طعارت اخلاقی؛ با کفاره رفع میشود
🔅 آیه ۶ سوره مائده راجع به طهارت از حدث
انتهای آیه: ولکن یرید ان یطهرکم.....
در طهارت از حدیث، منظور طهارت از آلودگی های ظاهری نیست....
منظور از طهارت در نماز، طهارت باطنی است برای رسیدن به یرید ان یطهرکم( خداوند میخواهد شما را پاکیزه کند....)
لذا در نماز باید بنا بر پاکیزگی باطنی باشد
✅ کلا انهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون....
مراد از حصول طهارت باطنی، خروج از این حجاب است برای وصل به پروردگار...
✅ چرا در وقت غفلت، تمام توجه ما به اون امر است و و در وقت نماز، کاملا غافلیم؟
زیرا دل به دست دشمن(شیطان) داریم و دل محجوب شده...
✅ اقسام آلودگی ها: آلودگی های ظاهری، آلودگی های باطنی، آلودگی های اخلاقی
✅ راهکار خروج از آلودگی ها:
- بدانیم دشمن را در حرم وارد کردیم و خیانت کردیم
- استغفار؛ جنبه رفعی، جنبه دفعی
جنبه رفعی: برداشتن اثر گناه
جنبه دفعی: پیشگیری از آلودگی، بیرون راندن دشمن، این استغفار، توشه راه است(همان روزی ۷۰ مرتبه استغفار توصیه شده)
✅ انواع پاداش حج
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
04 - Serre Taharat.mp3
12.97M
#سر_طهارت
#جلسه_چهارم
✅ سر طهارت از خبپ(لباس،بدن، محل سجده)
✅ فرق بین لباس تقوا و لباس غیر تقوا
طهارت ظاهری باید باشند اما اثر زیادی ندارند در قیاس با طهارت اخلاقی
✅ توضیح آیه رب ادخلنی مدخل صدق، و اخرجنی مخرج صدف وجعلنی من لندنک سلطانا نصیرا
خدایا به هر کاری میخواهم وارد شدم با صدق وارد شوم، با صدق خارج شوم که برای این کار محتاج عنایت تو هستم
✅ تعریف صدق و کذب
✅ تعریف دخول با صدق یا کذب
✅ راه حل دخول در کارها با صدق
✅ ام الذائل: غفلت؛ ظهور آن در آخرت: غسلین
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
✅ سر طهارت از خبپ(لباس،بدن، محل سجده)
طهارت لباس: مقصود طهارت از رذائل اخلاقی
- و لباس التقوا ذلک خیر: همون فطرة الله التی فطر الناس علیها
- پس یک نوع لباس غیر تقوا هم داریم، که پوشش و حجابی برای شخص ایجاد میکند؛ عارضی است
✅ فرق بین لباس تقوا و لباس غیر تقوا
لباس تقوا فضائل فطری ماست، رذائل عارضی است
اگر اجازه ندیم رذائل بیایند، خود به خود فضائل رشد میکنند و فقط نیاز هست ما مانع زدایی کنیم
هم باید رذائل دفع شوند هم اجازه ندهیم عارض شوند.
پس اگر میگویند لباس باید تطهیر باشند یعنی باید رذائل را از بین ببریم و فضائل را تقویت کنیم
طهارت ظاهری باید باشند اما اثر زیادی ندارند در قیاس با طهارت اخلاقی
ام الرذائل: غفلت
رب ادخلنی مدخل صدق، و اخرجنی مخرج صدف وجعلنی من لندنک سلطانا نصیرا
خدایا به هر کاری میخواهم وارد شدم با صدق وارد شوم، با صدق خارج شوم که برای این کار محتاج عنایت تو هستم
صدق: مطابقت با واقع/ مخالف کذب
دخول با صدق: عمل همراه با حق و حقیقت باشد، آنچه خداوند امر کرده همان حق و حقیقت است و عمل خلاف آن، مخالفت با حق و صدق بوده و دخول با کذب میشود.
در هر کاری بسم الله بگوییم، آیامیشود کاری خلاف صدق را با نام خدا آغاز کرد؟!!
همه کارها را بانام خدا آغاز کنید
ممکن است شروع کاری با صدق باشد اما با غفلت تمام شود و خارج شود...
اتمام کار با صدق و غیر گناه: شکر خداوند
ظهور غفلت در آخرت، غسلین است....
برای خروج از غفلت گردنه های متفاوتی داریم که برای خرج از آن ها، یکی از مددهای ما کمک خواستن و یاری از اباعبدالله است...
دعای ما دو اجابت است، اول توفیق دعا دادند به ما، دوم اجابت خواسته ما
اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
@ansooyemargostadamini
05 - Serre Taharat.mp3
8.85M
#سر_طهارت
#جلسه_پنجم
طهارت، ام و ریشه تمام مناسک و عبادات
مهم ترین مانع در مسیر رسیدن به طهارت: غفلت
✅ تعریف: وقتی انسان به خودش شعور و احساس نداشته باشد. مثل وقتی انسان خواب است و نسبت به محیط اطرافش غافل است.
راه سنجش غفلت: از روی آثار آن
آثار(علایم مشخص کننده) غفلت:
✅ لقمان علیه السلام:
لکل شیئ علامت یعرف بها و یشهد بها
و للغافل ثلالث علامات:
الهو، السهو، النسیان
- لهو: معنای لغوی: چیزی که انسان را از هدف و مقصود دور بدارد/هرچیزی که انسان را از یاد خدا دور کند.
هدف: رسیدن انسان به مقام عبودیت
هرچيزی انسان را از این هدف دور کرد لهو است.
مثل فخر فروشی: الهاکم الثکاثر، حتی ذرتم المقابر
- سهو: چیزی که از اول انسان یاد نداشته است/رد شدن دل و قلب از چیزی که باید باشد(ذهاب القلب عنه)
- نسیان: چیزی که بوده اما الان انسان فراموش کرده و نسبت به آن حضور ذهن ندارد.
تسویل: خوب جلوه دادن کارهای بد توسط شیطان(وهم یحسبون انهم يحسنون صنعا)
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
06 - Serre Taharat.mp3
10.12M
#سر_طهارت
#جلسه_ششم
رسول اکرم: طهارت نیمی از ایمان است.
انسان متشکل از جسم(ظاهر) و روح(باطن) است؛ و منظور طهارت هردو بُعد وجود انسان است. باطن، اصل وجود انسان است و قابل چشم پوشی نیست.
غفلت مایه گرفتاری ست؛ هم برای انسان و هم دیگر موجودات.
چند مصداق از مصادیق لهو(چیزی که مقصود عقلا نیست و انسان را از مقصود دور میکند)
- حدیث از خدای تعالی:
انسان، من همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم
غفلت از خود و غفلت از صدق دو مصداق لهو
تفاوت بین صادق و صدیق
صدیق در روایت حضرت رسول:
سه امر هست که اگر این سه امر باهم همراه شوند انسان به خلوص در نیت میرسد و عمل او عمل صالح میشود و او در زمره صدیقین وارد میشود:
اعتقاد انسان با قول و گفتار او و عمل انسان
نقطه مقابل صدیق: منافق
اعتقاد با قول همراه شود: صادق
اعتقاد با قول و گفتار و عمل: صدیق
روایت: صدیق کسی است که عمل او، اعتقاد و قول او را تصدیق کند.
- هر عملی باعث شود رزق انسان کم شود لهو است
رزق: هر عملی که در تکامل مادی یا معنوی ما دخیل و مؤثر است.
عجل: حتمی و معلق
رزق: حتمی(ما من دابّه الّا علی الله رزقها) و معلق(یا کم میشه یا زیاد: ولد ان اهل القری آمنو، لفتحنا علیهم ابواب السماوات و الارض)
کم کردن رزق معنوی در اثر عملی از انسان: لهو
مخالفت با خدای سبحان عامل کاهش رزق
راهکار عملی برای رفع غفلت: روزی ۱۰ دقیقه در خلوتی انسان به خودش تلقین کند که خداوند مرا میبند(مداومت باید باشد)
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
07 - Serre Taharat.mp3
8.56M
#سر_طهارت
#جلسه_هفتم
✅ غفلت: اعراض باطنی انسان از خدا و قرین شدن با شیطان(ومن یعش عن ذکرالرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین)
در هنگام غفلت انسان موعظه پذیر نیست
✅ راه اورژانسی برای کم کردن غفلت در عبادات:
- قبل از نماز بخصوص در وقت اذان و اقامه سکوت و حضور
- تضرع، خضوع و درخواست از خدای تعالی قبل از نماز برای دور شدن از غفلت
روایت از حضرت رسول: دنیا چه کمک خوبیست برای آخرت...
✅ دنیا و آخرت دو حالت از حالات قلبند
دنیا: هرکاری که بهره و نصیب او تا قبل از مردن به کار ما می آید حتی اگر عبادتی باشد.
آخرت: هرکاری بهره و نصیب آن برای بعد از تغمردن ماست حتی اگر خوردن و خوابیدن باشد.
رسول اکرم: سعی کن بخیل ترین افراد باشی بر عمرت قبل از درهم و دینارت...
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
08 - Serre Taharat.mp3
8.28M
#سر_طهارت
#جلسه_هشتم
غفلت، بزرگترين مانع در راه تهذیب نفس
غفلت، نتیجه استیلای شیطان
لهو: عملی که مقصود عقلا نیست
تسویف(تاخیر)، به تاخیر انداختن اعمال: از علائم وجود لهو
عامل: آرزوها و راحت طلبی انسان
تسویف در واجبات موثق
تسویف در واجبات مُضَیَّق
پشیمانی از گناه، و ترک آن
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
بزرگترین مانع در راه تهذیب نفس غفلت است و تا این مانع برطرف نشود، راهی در سلوک و تهذیب نخواهیم داشت.
در روایات داریم اگر انسان، از باطن غفلت آگاه بود از آن گریزان بود همچون گریز انسان از حیوان درنده استحوذ علیهم الشیطان، فانساهم ذکرالله(غفلت، نتیجه استیلای شیطان)
لهو: عملی که مقصود عقلا نیست
تسویف(تاخیر) از علایم لهو، به تاخیر انداختن اعمال
عامل: آرزوها و راحت طلبی انسان
تسویف در واجبات مُوَسَّع مثل نماز اول وقت از بارزترین مصادیق لهو است
در زمان انجام لهو،غافلیم و قرین شیطان، اگرنماز را به تاخیر انداختیم و در همین فاصله و در حالتی که قرین با شیطانیم، از دنیا رفتیم چه کنیم؟
یا تسویف درحج که یک سال انسان را غافل و قرین با شیطان میکند
تسویف در واجبات مُضَیَّق(که زمان محدودی دارد) هم مصداق بارز لهو است؛ مثل تاخیر در توبه
تاخیر در توبه حرام است
با تسویف در توبه، هم یک واجب را ترک کرده و هم یک حرام انجام داده....
لذا ترک گناه، بالمره و یک دفعه است نه تدریجی
اگر انسان نداند که مسافر است، هیچگاه در پی فراهم آوری زاد و توشه نمیرود.
اگر ندانیم مسافریم و زاد و توشه نداشته باشیم، ما را از این دنیا، به جایی میبرند، که نمیخواهیم و دوست نداریم...نعوذ بالله
#سر_طهارت
#جلسه_هشتم
@ansooyemargostadamini
09 - Serre Taharat.mp3
7.85M
#سر_طهارت
#جلسه_نهم
غفلت اعمال را صوری و ظاهری قرار میدهد و از باطن و اصل دور میکند.
تاکید بر مداومت بر حضور حداقل چند دقیقه ای در شبانه روز: تاثیر گرفتن دل سیاه از نور یاد خدا
عبادات موسع، مضیّق، فوری(توبه)
یاموسی، به گناهکاران از امتت بگو در حال گناه من را یاد نکنند، زیرا من بر خودم واجب کردم که هرکس مرا یاد کند او را یاد میکنم و اگر کسی مرا در حال معصیت مرا یاد کرد یاد میکنم آن ها را درحال لعن...
لعن: دادن دوری از رحمت الهی
سهو: عدم توجه به امری
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
10 - Serre Taharat.mp3
9.98M
#سر_طهارت
#جلسه_دهم
نسیان: هر ادراک و روی گرداندن از چیزی؛ پس اگر انسان به علم خود عمل نکند مرحله ای از نسیان است.
عوامل نسیان:
- دل مشغولی ما(خواطر انسانی)،
منشا این خاطر اگر شیطان باشد: وسوسه(به همین خاطر شیطان وَسواس است)
اگر وسوسه شیطان توسط انسان پذیرفته شد و او به دنبال شیطان حرکت کرد: اِغوا
اگر منشا این خاطر ملائکه الله و به تعبیری خدای سبحان باشد: الهام
اگر انسان الهام را پذیرفت و به دنبال آن رفت: توفیق یا لطف
خناث: یکی از معانی آن: به تاخیر و تعویق انداختن
هر موجودی(جن یا انس) اگر سبب تأخر یک توفیق شد خناث است.
اگر این تأخیر انداختن ها ادامه پیدا کرد باعث از دست رفتن و قضاء توفیق میشود.
روایت: در قلب انسان دو راه ورودی است، یکی برای ملائکه ست که سبب خیر میشود، کسی که این خالی را در خود دید این را از ناحیه خدای سبحان بداند
و یکی از ناحیه شیطان است و سبب شر و بدی میشود چه را کهالشیطان یعدکم الفقر
- فراموشی یاد خدا(اسماء و صفات خدا رو فراموش کردیم و در نتیجه صفات خود را فراموش میکنیم) نسوالله فانساهم انفسهم
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
11 - Serre Taharat.mp3
5.69M
#سر_طهارت
#جلسه_یازدهم
خواطر: یکی از علل بروز نسیان
منشأهای بروز و ایجاد خواطر:
شیطان: وسوسه؛ پذیرش وسوسه: اغواء
ملائکه الله: الهام؛ پذیرش الهام: توفیق
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_یازدهم
یکی از علل بروز نسیان در انسان: خواطر نفسانی
✅ خواطر: جمع خاطر: هر مسئله ای(اعم از افکار و غیر افکار) که عارض بر روح و قلب انسان میشود.
خاطر، حادث است بر روح، پس باید منشأ داشته باشد.
✅ منشأ هایی که سبب پیدایش خاطر میشوند:
۱. شیطان: به خاطرهایی که منشأ آنها شیطان است وسوسه گفته میشود.
وَسواس: از اسماء شیطان(من شر الوسواس الخناث؛ خناث: به تأخیر اندازنده، هر موجودی که سبب به تاخیر انداختن توفیق میشود، چه انس و چه جن )
🔹 اگر خاطری که شیطان ایجاد کرد(وسوسه) را پذیرفتیم، ترتیب اثر دادیم و به دنبال آن حرکت کردیم: اِغواء
اگر این تأخیر انداختن های خناث ادامه پیدا کرد، ممکن است انسان به مرور دچار ترک توفیق و واجب شود.
۲. ملائکه الله: خواطری که منشأ آنها ملائکه الله(پروردگار) هستند را الهام میگوییم
🔹اگر این الهام را پذیرفتیم: توفیق
رسول اکرم:
در قلب دو لُمّه(راه ورودی) وجود دارد.
یک راه ورودی از ناحیه ملائکه الله است، که به انسان وعده به خیر میدهند و تصدیق حق را ایجاد میکنند. کسی اگر این را در خود دید این را از ناحیه خدای سبحان بدان و خدا را بر این توفیق شکر کن
و راه ورودی دیگر از شیطان است، که وعده به بدی میدهد و به دنبال این است که تو حق را تکذیب کنی و میخواهد تو را از کار خیر باز بدارد، اگر این حالت ایجاد شد بدانید از ناحیه شیطان رجيم است و به خدا پناه ببرید.
الشیطان یعدکم الفقر(نداری، نیستی، نتوانستن)
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
12 - Serre Taharat.mp3
8.33M
#سر_طهارت
#جلسه_دوازدهم
توضیح انواع خواطری که در ذهن میمانند و منجر به عمل نمیشوند:
۱. آرزو
۲. تذکر احوال غالبه
۳. طیره
۴. تفأل به خیر
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_دوازدهم
آیه ۳۰ سوره فصلت
ان الذین قالو ربنا ثم الستقامو تتنزل علیهم الملائکه ان لا تخافو و لا تحزنو و ابشرو بالجنه...
آنچه ملائکه ایجاد میکنند خیر است: لا تخافو و لا تحزنو.... و ابشرو(بشارت)
✅ انواع خاطر:
۱. گاهی در ذهن می آید اما منشأ کاری نمیشود و تنها ذهن را مشغول میکند.
۲. گاهی سبب و منشأ عملی میشود
خاطر ⬅️ اراده ⬅️ عزم ⬅️ نیت ⬅️ فعل
تمام اعمال، این مراحل را طی میکنند.
در این دسته، افعال به دو دسته اغواء و توفیق تقسیم میشوند.
✅ توضیح خواطر دسته اول(خاطر هایی که در ذهن باقی میمانند و منشأ عمل نمیشوند اما برای ما ایجاد مزاحمت بسیاری میکنند)
انواع:
🔹 ۱. آرزو: آرزوهای کاذب یا افکار فاسد
فقط مشغولیت ذهنی ایجاد میکند.
اگر این آرزوها فقط در حد ذهن باشند و منجر به عمل نشوند از ناحیه شیطان هستند(وسوسه) چون باعث مشغولیت ذهن میشوند.
🔹 ۲. تذکر احوال غالبه(یادآوری حالاتی که در گذشته داشتیم)
اگر قبلا فلان اقدام را کرده بودم الان اینطور شده بود
کاش در جواب فلانی، فلان حرف رو زده بودم.....
۳. طَیَرَه: فال بد زدن
عوارض طیره: شخص خود دائما مضطرب است، طمأنینه و آرامشی که لازمه هر عملیست را از خود میگیرید.
الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرالله، الا بذکرالله تطمئن القلوب...
تطمئن اول باید توسط انسان کسب شود تا تطمئن دوم از جانب خدا به انسان اعطا شود
اگر با حالت اضطراب و عدم طمأنینه وارد عبادات شویم به (تطمئن قلوبهم) نمیرسیم
یکی از بدترین انواع وسوسه این نوع است...
۴. تفأل به خیر: از ناحیه ملائک، حضرت رسول سفارش کرده به تفأل به خیر
همیشه کار خوب سفارش بدید به خداوند
این خاطر خوب است. بخصوص اگر منجر به عمل شود(توفیق)
اما نباید هرجایی وارد شوند.
این مشغولیت های ذهنی از شیطان است، چرا که باعث نسیان و فراموشی انسان از خود میشود و منجر به غفلت از آنچه انسان برای آن خلق شده بود خواهد شد.
‼️ به محض ورود این خواطر، آن را سد کنید‼️
اگر این خواطر سد نشوند دائما زیاد و زیادتر میشوند.
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
13 - Serre Taharat.mp3
6.09M
#سر_طهارت
#جلسه_سیزدهم
✅ نکاتی در باب سختی مبارزه با وسوسه های شیطان
✅ بیان یک راه اورژانس در دفع و نفی خواطر: توجه و تمرکز تو همیشه به زمان حال باشد
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_سیزدهم
✅ انواع خاطرها:
۱. آرزو
۲. تذکر احوال غالبه
۳. طیره
۴. تفأل به خیر
۵. وسواس در عقاید
✅ راه علاج خلاصی از خواطر شیطانی
راه خدای متعال یکیست و سُبُل(راههایی) هم شیطان دارد، پس به دلیل تعدد راهها و نشستن شیطان بر هرکدام از آن ها و تلاش برای وسوسه انسان، مبارزه بسیار مشکل است⬅️ جهاد اکبر:
{ وَأَنَّ هَـٰذَا صِرَ ٰطِی مُسۡتَقِیمࣰا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَلَا تَتَّبِعُوا۟ ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمۡ عَن سَبِیلِهِۦۚ ذَ ٰلِكُمۡ وَصَّىٰكُم بِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ }
[سوره اﻷنعام: ۱۵۳]
‼️نفی خواطر از آرزوهای هر سالکیست.
حضرت رسول:
هرکس دو رکعت نماز بدون دخالت خواطر بخواند بهشت بر او واجب میشود
پس مشخص میشود این کار(نفی خواطر) شدنیست اگرچه بسیار سخت است.
✅ در سیر الی الله:
وسیله: قلب انسان
سرمایه: عمر ما
شیطان همّ خود را بر گرفتن این وسیله راه ما گذاشته و متمرکز کرده، که بدون وسیله، سرمایه کمکی به ما نمیکند.
درمان:
۱. اورژانس
۲. غیر اورژانس و مبنایی
من مات فی طلب العلم، مات شهیدا
خود قدم برداشتن در این راه و شروع درمان، موضوعیت دارد و دارای برکات فراوانی ست.
خواطر:
۱. مربوط به گذشته
۲. مربوط به آینده
✅ درمان اورژانس نفی خواطر
بلافاصله که این خواطر در ذهن آمدند این تذکر را به خود بدهید که گذشته، گذشته است و آینده نیامده که ما از اهل آن نیستیم و معلوم هم نیست ما از اهل آن باشیم یا نه.... پس همیشه به حال فکر و توجه کن
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
14 - Serre Taharat.mp3
4.55M
#سر_طهارت
#جلسه_چهاردهم
✅ راه ترک وسوسه های اختیاری(ناشی از گناه قبلی)👇👇
خشکاندن شیرینی گناه در ذائقه و جبران گناه(قضاء واجب ترک شده یا اداء حق الناس)
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_چهاردهم
راه علاج وسوسه ها
✅ منشأ وسوسه
۱. گناه قبلی(وسوسه اختیاری)
راه علاج: ترک معصیت
نسبت به معصیت قبلی: باید به این وسوسه اعتنا نکرد و به محض ورود وسوسه در ذهن با ذکر یا مشغول کردن خود به کار دیگری آن را از ذهن خارج کنید.
🔹 رسول اکرم: اگر کسی معصیتی انجام دهد و شیرینی آن گناه در کام او باقی بماند(با وسوسه های بعدی مدام در ذهن خود به آن بپردازد) اگر جن و انس برای او استغفار کنند گناهش بخشیده نمیشود
باید گناه را برای خودمان مصیبت ببینیم، هیچ انسانی از مصیبت لذت نمیبرد، بلکه میبیند سرمایه عمری را از دست داده که قابل جبران نیست، اینکه بخشی از عمر خود را به گناه سپری کرده....
🔸 پس:
با این فکر که خسارت دیده و استغفار و توبه، صحنه گناه را به جای صحنه شیرین، به یک صحنه مصیبت بار برای خود تبدیل کند.(خشکاندن شیرینی گناه در ذائقه)
🔸 گاهی برای رهایی از این وسوسه ها نیاز به یک اقدام عملی است مثل به جای آوردن حقوق زایل کرده
۲. غیر اختیاری(توضیح در جلسه آینده)
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_پانزدهم
وسوسه های ارادی
✅ امکان ورود جنود شیطان و جنود الرحمان(ملائكه الله) در قلب انسان به یک اندازه فراهم است. انسان قلب خود را به روی هر کدام از این عوامل خارجی باز کرد، وارد میشود.
✅ شیطان، بر انسان سجده نکرد، لذا مسخر انسان نخواهد شد؛ عدم امکان ورود وسوسه ها در قلب انسان یعنی شیطان مسخر انسان است و این با سجده نکردن او در تضاد است. مگر اینکه انسان به طور ارادی وسوسه را در ذهن خود سد کند.
پس دائما شیطان در صدد نفوذ به قلب انسان و وسوسه اوست، امکان ندارد زمینه ای در ما ببیند(غفلت) و از فرصت جهت وسوسه استفاده نکند.(شیطان دائما حول محور انسان طائف است و از غفلت های ما آگاه؛ به محض پیدا شدن غفلت وارد میشود )
✅ لشکر های شیطان
۱. رَوَنده
قوه شهویه جزو این لشکر هستند، کنترل آنها آسان تر است(کنترل چشم، کنترل زبان...)
۲. پرنده
قوه واهمه(خیال) جزو این لشکر هستند و کنترل آن ها بسیار مشکل است.
✅ و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعو السبل فتفرق بکم عن سبیله....
راه مستقیم الی الله فقط یکی ست(صراط)، راههای متفرقه که منشعب از این راه اصلی ست راههاب شیطان است و زیادند(سُبُل)
به محض ورود شیطان در قلب انسان به سرعت تکثیر میشود، و بر هر راهی مأموری قرار می دهد؛ لذا در پی یک معصیت، ده ها معصیت پیدا میشود.
و حتی گاهی راه مستقیم بر انسان مشتبه میشود.
✅ اگر انسان زمینه ورود شیطان را فراهم کرد، هرچه ذکر لفظی بگوید هیچ اثری برای سد وسوسه و ورود شیطان ندارد.
اگر ذکر به تنهایی اثر داشت، هیچکس در نماز حضور قلب خود را از دست نمیداد و وسوسه ایجاد نمیشد.
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_شانزدهم
وسوسه های غیر اختیاری، اگر منجر به عمل بشود گناه نیست اما مزاحم است.
اگر منجر به گناه شود که خود پرداختن ذهنی وسوسه هم گناه است.
✅ راههای کنترل وسوسه های غیر اختیاری
۱. مداومت به تمرکز در خلوت، روزی حداقل ۱۰ دقیقه، و تلقین این مطلب به خود در این زمان که "خدا من را میبیند"
و کشف ابواب ورود شیطان در شخص با استغاثه از خداوند متعال
۲. بستن درهای ورود شیطان به انسان، تا این راههای کلی بسته نشوند هیچ ذکری کارساز نیست، حتی گاهی خود ذکر باعث حجاب هم میشود(چون باعث عُجب میشود)
راههای کلی ورود شیطان: رذائل اخلاقی
حسد، حِقد(کینه)، حرص، عُجب، کبر...
۳. ایجاد ضد راهی که بستید ولو با تکلف بسیار
مثلا بخل را ببندد و جود را باز کند.
✅ اقسام و مراحل ذکر
۱. لفظی
۲. لفظی و قلبی، البته دل همراه لفظ نیست و شخص با تکلف و زحمت قلب را همراه لفظ میکند
۳. قلبی، وقتی ذکر در قلب مستقر شده
۴. مرحله آخر، فرد به الفاظ و خودش هیچ توجهی ندارد و فقط توجه به مذکور دارد.
با سه مورد اول، فرد باید به قوه عاقله خود مسلط شود.
در مرحله چهار، فرد به اطمینان نفس میرسد.(الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرلله الا بذکرالله تطمئن القلوب )
مادامی که شخص در دل دچار وسوسه هست، مضطرب است و نمیتواند به مرحله اطمینان قلبی برسد، فرد از این شاخه به آن شاخه میپرد و مرتب دچار وسوسه میشود.
داشتن اطمینان و طمأنینه، یکی از شروط مهم سلوک معنوی ست.(الذین آمنو و تطمئن(این اطمینان قابل تحصیل است، باید توسط شخص کسب شود) قلوبهم بذکرلله، الا بذکرالله تطمئن القلوب )
🔹 راه به دست آوردن این سکون، جز با بستن ابواب ورود شیطان نیست....
ارجعی الی ربک راضیه المرضیه، کسی تا مضطرب است، لیاقت خطاب قرار گرفتن توسط خداوند(ارجعی) قرار نمیگیرد.
✅ یکی از کتابهای مفید در زمینه بستن ابواب ورود شیطان:
معراج السعاده آیت الله نراقی
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
17 - Serre Taharat.mp3
6.23M
#سر_طهارت
#جلسه_هفدهم
✅ توضیح یکی دیگر از راههای کنترل وسوسه: ذکر کثیر
✅ بیان دو ذکر عام برای کمک در مسیر کنترل خواطر
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
#سر_طهارت
#جلسه_هفدهم
✅ ادامه راههای کنترل وسوسه های غیر اختیاری:
۴. ذکر کثیر
دل ما در هیچ حالتی خالی از مشغله نیست، اگر ما خودمان(عقل ما) دل را مشغول کردیم، که هیچ وگرنه شیطان برای او مشغله ایجاد میکند.
✅ ما مأمور به ذکر کثیر شدیم(یا ایهاالذین آمنو اذکروالله ذکرا کثیرا) چرا که اگر ما با ذکر کثیر و یاد خدا دل را مشغول نکردیم شیطان با وسوسه آن را مشغول میکند.
چرا که دل نمیتواند فارغ باشد.
✅ { وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِی نَفۡسِكَ تَضَرُّعࣰا وَخِیفَةࣰ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡـَٔاصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَـٰفِلِینَ }
[سوره اﻷعراف: ۲۰۵]
و پروردگارت را در دل خود، با تضرع و بیم، نه با صدای بلند، در صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن، و از غافلان مباش.
اگر غافل شدی شیطان تو را مشغول میکند....
✅ ياحَيُّ يا قَيّومُ یا لاالهاِلّا اَنْتَ اسْئَلُكَ اَنْ تُحْييَ قَلْبي بنور مَعرفَتُكَ ابداً يا الله
روزی ۴۰ مرتبه، برای حداقل یک سال این ذکر را بگویید برای فراغت از وسوسه های شیطان
بهتر است در بین الطلوعین یا سحرباشد.
انسان در ذکر یا حی و قیوم در مقام انشاء قرار میگیرد، یعنی خدایا احینی بحیاتک و اقمنی بقیامک، خدایا مرا به حیات خودت زنده بدار و با قیام خودت بر پا دار، تو قیومی دست مرا بگیر، من نیز بتوانم قیام کنم
قیوم: ذاتی که هم خود قائل به خودش است هم دیگری قائل به اوست
هرجا رجوع به توحید داریم یعنی درخواست داریم که خداوند به گذشته ما نظر نکند.
یادمان باشد ذکر، بدون بستن ابواب ورود شیطان هیچ تاثیری ندارد.
✅ در طول روز هم با ذکر شریف لااله الا الله یا حتی لفظ الله دل خود را مشغول کن تا شیطان تو را در واردی خیال و وسوسه نبرد.
#استاد_سعادت_فر
@ansooyemargostadamini
18 - Serre Taharat.mp3
9.34M
#سر_طهارت
#جلسه_هجدهم
حداقل زمان تداوم ذکر برای اثرپذیری: ۴۰روز
روایت از امام صادق علیه السلام: هرکس کاری را آغاز کرد برای حداقل یک سال ادامه دهد و اگر خواست قطع کند، بعد از یک سال ادامه ندهد.(یک شب قدر حتما بگذرد)
این ادامه دادن، باعث ملکه شدن آن میشود)
ذکر لا اله الا الله تمام حروف آن از اسم جلاله تشکیل شده و ویژگی های خاصی دارد
حضرت رسول:
بهترین عمل برای شما ذکر خدای متعال است چرا که خداوند تعالی وعده فرموده من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند، و همنشین، مشهود ذاکر است، و هرکس ذکر را بگوید و همنشین را نبیند، ذاکر محسوب نمیشود.
و اگر ذاکر همنشین خود(خدای تعالی ) را نبیند، ذاکر نیست....