🔻جزئیاتی از ماجرای رشت و علت تذکر حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی
🔻خانمی با بلوز کوتاه و شال افتاده و وضعیت افتضاح حجاب سه بار روی سن میآید
🔸حاشیه روزنه
با توجه به سخنرانی متین و مؤدبانه آیتالله فلاحتی در همان جلسه کذایی، مشخص بود که اتفاقات خاصی باید موجب واکنش فیالبداهه خاص ایشان شده باشد.
آنگونه که در یادداشت تحلیلی روزنه گفته شد، به واکنش آقای فلاحتی نقد وارد است اما نباید و نمیتوان یک برخورد را ملاک قضاوت و هجمه به شخصیت و کارنامه ایشان قرار داد.
نکته دیگر بیاطلاعی برخی رسانهایها از جزئیات ماجرا بود و این جماعت در جوزدگی محض، همگام و بلکه بعضا تندتر از رسانههای معاند، به برجستهسازی اتفاق و تهاجم به شخصیت آیتالله فلاحتی پرداختند!(به جای آنکه نقد منصفانه به کار ایشان وارد کنند)
این اتفاق نشان داد:
۱. برخی رسانهایهای شبهانقلابی، با اصول و مبانی دینی و انقلابی بیگانهاند که مهمترینش موضعگیری از روی تحقیق و مراعات انصاف و عقلانیت رسانهای است.
۲. بعد از این قبیل اشتباهات فاحش، نمیتوان به آنها اعتماد کرد و باید با دیده تردید به مواضع عجولانه و جو زده شان نگریست.
۳. حداقل کاری که میبایست بکنند، بیان جزئیات جدید و جبران تندرویهاست که تا کنون (جز برخی افراد) از آنها چیزی ندیدهایم.
۴. مبانی دینی و تطبیق آن بر حوادث واقعه را نمیتوان از #سلبریتیهای_بیسواد گرفت...
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ژاپنی های مسلمون🤌
🔹 الگوریتم اینستاگرام شده جولانگاه امثال اصغرآقا
خیلی مراقب باشین چرندیات به خوردتون ندن🤌️
🔹 این محتوا نگفت ژاپن بده یا ایران خوب!
صرفا بررسی کرد که چطور چرندیات مجازی از بی سوادی مردممون و احساسِ ح.قارتشون نسبت به ایران استفاده میکنه برای نفوذ در اذهان...
🔹 کمک کنید با لایک و کامنت و به اشتراک گذاری این محتوا که افراد بیشتری حساس بشن نسبت به چرندیات
چند درصد محتواهای اکسپلورر چرندیاته بنظرتون؟
🔹 رسانه باشید و مقابل موج تحقیر ایران و ایرانی بایستید
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ دین من انسانیته که بهترین دینه ؛ نه دین اسلام ❌
⛔️ نقد سخنان آقامیری ⛔️
(پاسخ: مرتضی کهرمی )
#دین_انسانیت
#کهرمی
#دین_اسلام
@anti_shobhe110
34.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
می دونم داد جاهلان مذهبی نما بلند میشه اما میگم ...
#محمد_صفری
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبهه:
سگ که حیوان مفبد و با وفایی است چرا اسلام اونو نجس اعلام کرده؟ واقعا از اسلام متنفرم!!!
✅ پاسخ:
دلایل علمی نجاست سگ را در کلیپ بالا ببینید / اگر بعضی ها یک ذره درک و شعور می داشتن تشخیص میدادن که جای سگ درخانه نیست! کلیپ بالا نه مال حوزه علمیه نه سپاه و بسیج، تحقیقی است ازخود غربی های سگ پرست.
#اسلام_آیین_زندگی
#سگ_پرستی_ممنوع
#سگ_نجس_است
#جای_سگ_در_خانه_نیست
🌴💎🌾💎🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂نمی دونم چرا اینو می بینم، یاد کارای اسرائیلی ها میافتم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸قدرت خرید صد یورو در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳
📍پ.ن : این قطعه فیلم در پی توجیه تورم کشورمان نیست و صرفا دارای این پیام است که در اقتصاد های برتر جهان نیز تورم و گرانی بی داد میکند و مشکل #تورم تنها مختص به کشور ایران نیست!
📌متن پرسش👇
از آیت الله بهجت نقل شده که پیرمردها هم دوران ظهور را درک میکنند.
الان بیش از ۱۴ سال از وفات ایشان میگذرد، چرا ظهور اتفاق نیافتاد؟
📌پاسخ 👇
💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔶️ سلام علیکم
🔷️ نقل مستقیمی از آیتالله بهجت به این شکل وجود ندارد بلکه به نوعی از سخن ایشان سوء برداشت شده.
ایشان در یک جلسه خصوصی از شخص دیگری نقل قول کرده بودند.
هیچ زمانی را نمیتوان برای ظهور حضرت تعیین کرد اما میتوان امیدوار بود که انشاءالله نزدیک است.
🔷️ حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت: «ایشان اگر مطلبی را از کسی می شنید نقل میکرد. می گفت: آری از قضا یک آقایی آمد این طوری گفت و آقایان اغلب میرفتند و این واسطه را حذف می کردند و می گفتند آقای بهجت این طور گفت. این نوع مطالب و شایعات زیاد بود. حتی اینکه این اواخر از قول ایشان گفته بودند که تا حالا به جوانها میگفتیم، اما حالا به پیرمردها نیز می گوییم زمان ظهور را درک می کنند، این مطالب نبود و آقا از کس دیگری که آمده کنار محراب او و این حرف را زده مطلب را نقل می کند. بعد که آقا شنید که این مطلب از قول خود ایشان منتشر شده فرمود: من کی چنین حرفی زدم؟ من اگر قرار بود مطلبی را نقل کنم برای اهل مباحثه نقل می کردم». (العبد، ص215)
🔷️ متن سوال و جواب منتشر شده در سايت ايشان، چنين است:
«بسمه تعالي سؤال: از برخي از بزرگان نقل ميشود كه حضرت آيتالله العظمي بهجت - رحمه الله - فرمودهاند: ما تاكنون به جوانها مژده ميداديم كه ظهور امام زمان عليه السلام را درك خواهند كرد اما اكنون به پيرها هم بشارت ميدهيم كه دوران ظهور را خواهند ديد؛ آيا اين مطلب به آيتالله العظمي بهجت -رحمه الله - قابل استناد است يا خير؟ پاسخ:
1️⃣ اتفاقا در اين باره از حضرت آيتالله العظمي بهجت - رحمه الله - سئوال شد، ايشان فرمودند: آقايي دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: به خدمت حضرت عليه السلام رسيدم و از ظهور پرسيدم آيا من ظهور را درك ميكنم. آنگاه مطالب ياد شده را آقا از اين شخص نقل كردند. بنابراين خود حضرت آيتالله العظمي بهجت - رحمه الله - مستقيما مطلب را نفرمودند بلكه از شخص ديگري نقل نمودند.
2️⃣ همچنين معظم له - رحمه الله - فرمودند: اگر گفتن اين مطالب لازم بود من براي شاگردانم ميگفتم.
3️⃣ امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان ميفرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصي داشته باشد و نه ظهور عمومي.
4️⃣ امكان دارد، اينگونه اظهارات از باب «إنّهم يرونه بعيدا و نراه قريبا» باشد. والله العالم.
✅ #آنتی_شبهه
@anti_shobhe110
📌متن شبهه 👇
خدا را قبول ندارم، چون او را نمیبینم.
پاسخ این شبهه چیست؟
📌پاسخ 👇
✅دانشجویی به استادش گفت: استاد وقتی كه من خدا را نمی بینم چگونه او را باور کنم و به او ایمان بیاورم؟
🔰استاد پاسخ داد: خیلی چیزها هستند که ما نمی بینیم و نمی توانیم ببینیم و يا حسّ كنيم ولي وجود دارند و مي توانند وجود داشته باشند و ما وجودشان را هم باور داریم.
1⃣ آيا شما هوا را مي بينيد؟
2⃣آيا شما قوه جاذبه را مي بينيد؟
3⃣آيا شما عقل و مهر و محبت و دوستي و يا بهتر بگويم در عصر حاضري كه در آن زندگي مي كنيم، امواج راديويي و سيگنالهاي صوتي و تصويري ِماهواره اي و موبايل و اينترنتي و از این قبيل را مي توانيد مشاهده كنيد و ببينيد.
4⃣ آيا شما حدود دويست تا سيصد ميليون حيواناتي را كه روي پوست بدن شما به نام " مايتها " زندگي و از پوست بدن شما تغذيه مي كنند را مي بينيد؟
5⃣ آيا شما پدران گذشته چندين نسل قبل از خود را مي توانيد ببينيد؟
✅ بله آثار اين چيزها و افراد را مي توانيم ببينيم اما ديدن آنها نياز به وسائل مربوط به خودشان دارد.
⚛بايد به شما بگويم كه اين امواج و سيگنالهاي صوتي و تصويري هرگز براي انسان قابل رويت نخواهند بود ولي شما مطمئنيد كه وجود دارند و به وسيله آنهاست كه شما مي توانيد صداي افراد را در گوشي همراه خود بشنويد و يا تصاوير تلويزيون و ماهواره را ببينيد.
☑️ديدن خداوند با چشم سر امكان پذير نيست.
چون خدا
1⃣جسم نیست،
2⃣جسمانی نیست،
3⃣محدود نیست،
4⃣شکل ندارد
⚛ بلكه بايد خداوند را با دل ديد.
⚛ بلکه باید خدا را با عقل اثبات کرد.
⚛ بايد خدا را از راه آثار ديد.
☑️ مثلا این نظم عالم، ناظم نمي خواهد؟
☑️ این حرکت عالم، حرکت دهنده نمي خواهد؟؟
☑️ این موجوداتی که میتوانستند و ميتوانند نباشند برای به وجود آمدن علت نمی خواهند؟؟
☑️ و....
🔰 هر چه كه ديده نمي شود، دليل بر عدم وجود و هستي آن نيست.
⁉️ آيا علم و سواد افراد را مي توانيم با چشم، در ظاهر آنها ببينيم؟
🔰پس ندیدن دليل بر نبودن نیست
❇️ بلکه اگر چشم دلمان باز شود، خدا را هم می بینیم البته نه با چشم سر.
⚛خدا را از راه آثار
از راه عقل
از راه دل
از راه تجربه
از راه های مختلف می توان دید.
✅ #آنتی_شبهه
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه
❌ طرف میگه: هیچ جا قرآن مجازاتی برای بی حجابی نیاورده، همون طور که مجازاتی برای بی نمازی و غیبت کردن نیاورده...
❌ حجاب هم مثل دروغ و غیبت یک اصل اخلاقی و نمیشه مجبور کرد کسیو...
✅ و اما ببینیم جواب این سوال رو ، البته که دو تا اصل مهم در پاسخگویی این موارد رو هم بهتون گفتم که به دردتون می خوره👆
✅ #حجاب
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴لحظه وحشتناک حمله #سگ همسایه به یک خانم در تهران
📌 متن نوشت این فیلم با شما
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی گفت من دوست دارم #سگ داشته باشم و می خوام از سگ نگهداری کنم و کی گفته سگ #نجسه و چرا سگ تو محیط خونه نیاد ؟ و ... از این حرفها ؛
👈 به جای بحث کردن باهاش فقط این کلیپ ۲۰ ثانیه ای را نشانش بدید همین 😂
🛑 خود به خود #آچمز میشه 😬👊
✅ آنتی شبهه
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام جعفر صادق (علیه السلام): «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه» کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.
آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
🎥امام جعفر صادق (علیه السلام): «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه» کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.
حالا اینو مقایسه کنید با این فیلم 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش علامه حسن زاده آملی به خانمی که بلند گفت: صلوات ...
#التماس_تأمل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مراقب تقطیع های هدفمند باشید؛ ماجرای فیلم منتشر شده با عنوان "دعای مقام سعودی برای ظهور امام زمان" چیست؟
👈 تابستان سال 1396 در نشست سالانه تروریست های سازمان منافقین، در پاریس امیر ترکی فیصل عضو ارشد خانواده سلطنتی عربستان در حضور سرکردگان ارشد گروهک منافقین ضمن اظهارات ضد ایرانی و شیعی خود در حمایت از این تروریست ها به سخنرانی پرداخت.
او در ضمن این صحبت ها، به نقل قولی از امام خمینی (رحمت الله علیه) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نیز می پردازد که با اهانت و اتهاماتی در قبل و بعد این سخنانش همراه است و در نهایت نتیجه این تفکر را انزوای ایران عنوان می کند/صافات
حالا بعد از گذشت چند سال این کلیپ با عنوان دعای شاهزاده عربستانی برای ظهور امام زمان، دست به دست میشود🤔😑
✅ #آنتی_شبهه
@anti_shobhe110
#شبهه :
۱. شیعه جعفری وجود ندارد
۲.امام صادق چه کتاب علمی نوشته؟
۳.مگه بقیه امامان دروغگویند که میگن امام صادق
❇️پاسخ استاد کهرمی رو ببینید 👆
#امام_جعفر_صادق (علیه السلام)
✅ #آنتی_شبهه
@anti_shobhe110
#پاسخ_شبهه
یکی از دلائلی که علمای اهل تسنن برای اثبات حُسن روابط میان اهل بیت علیهم السلام و خلفای سه گانه می آورند و با استفاده از آن، موضع شیعیان در برابر خلفا را مورد انتقاد قرار میدهند ، روایتی است معروف به «ولدنی ابوبکر: به معنای من از نسل ابوبکر هستم». اهل سنت این جمله را به امام جعفر صادق علیه السلام نسبت می دهند. ما در این جا به صورت مختصر سند و نیز دلالت این روایت را از مصادر شیعه و سنی مورد بررسی قرار داده و در نهایت قضاوت را بر عهده خواننده عزیز قرار میدهیم .بررسی سند روایت در کتابهای شیعه :این روایت را هیچیک از علمای شیعه نقل نکرده اند ، تنها مرحوم ابو الفتح اربلی در کتاب کشف الغمه آن را از عبد العزیز بن اخضر جنابذی که سنی حنفی است نقل کرده .
روایت چنین است: حافظ عبد العزیز جنابذی گفته است: ابو عبد الله جعفر بن محمد ، مادرش ام فروه از طرفی دختر قاسم بن محمد بن ابو بکر است و از طرف دیگر مادرش اسماء، دختر عبد الرحمان بن ابوبکر است و از این روی امام صادق فرموده: ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورده یعنی از دو طرف نسب من به ابو بکر می رسد. (کشف الغمة ، ج۲ ، ص ۳۷۴ ).
اولاً : حافظ عبد العزیز جنابذی متوفای ۶۱۱ است و امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ هجری به شهادت رسیده است، بین این دو فاصله زیادی وجود دارد . پس روایت مرسله[۱] است و روایت مرسل ارزشی برای استدلال ندارد .
ثانیاً : این شخص سنی مذهب است ؛ چنانچه ذهبی در سیر اعلام النبلاء در باره وی مینویسد :
ابن الأخضر الامام العالم المحدث الحافظ ... قال ابن النجار : ... وما رأیت فی شیوخنا مثله فی کثیرة مسموعاته ، وحسن أصوله ... .(سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج ۲۲ - ص ۳۱ ).
بهترین شاهد بر سنی بودن این شخص ، استفاده از کلمه «صدیق» برای ابوبکر است ؛ در حالی که همه شیعیان میدانند که این لقب از القاب اختصاصی امیر المؤمنین علی علیه السلام بوده است. از این رو ، این روایت از نظر شیعیان ارزشی ندارد .
اگر اهل سنت بخواهند مطلبی را برای شیعیان بیان کنند، باید به روایتی استناد کنند که از طریق روات شیعه به سند صحیح نقل شده باشد.
معنی ندارد که بر اساس روایتی که شیعهً قبول ندارد ، بخواهند علیه آن ها استدلال کنند . ابن حزم اندلسی که خود از دانشمندان بنام اهل سنت و از مخالفین سر سخت شیعیان است در این باره مینویسد : معنا ندارد که ما علیه شیعیان به روایات خودمان استدلال کنیم ؛ در حالی که آنها قبول ندارند و نیز معنا ندارد که آنها به روایات خودشان علیه ما استناد کنند ؛ در حالی که ما آن روایات را قبول نداریم . از این رو لازم است که در برابر خصم به چیزی استناد شود که او قبول دارد و برای او حجت است . (الفصل فی الأهواء والملل والنحل ، ج۴ ، ص۱۵۹).
اما بررسی سند روایت در کتابهای اهل سنت :
این روایت حتی در کتابهای خود اهل سنت نیز سند درستی ندارد و تمام سندهای آن بدون استثناء طبق قواعد رجالی اهل سنت بی اعتبار هستند ؛ ولی متأسفانه علمای اهل سنت بدون توجه به سند روایت و از آنجایی که بحث فضائل خلفا در میان است ، با چشمان بسته روایات را نقل و بعد از آن به تاخت و تاز علیه شیعه میپردازند .
ذهبی ، رجالی مشهور اهل سنت بعد از نقل این روایت ، بدون این که سندی برای آن ذکر کند ، مینویسد: امام صادق از دست رافضه ناراحت بود و اگر می دید که آنها ؛ چه در ظاهر و چه در باطن متعرض جدش ابوبکر میشوند ، دشمن آنها میشد . ولی رافضه قومی جاهل هستند ... (سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج ۶ - ص ۲۵۵ ).
اما وقتی روایاتی در فضائل اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل میکند با این که خودش تصریح میکند سند روایت صحیح است ، قلبش را شاهد میگیرد که این روایت باطل است !
همانند روایتی که از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود :
عدوک یا علی عدوی ، وعدوی عدوّ اللّه: یا علی دشمن تو دشمن من و دشمن من دشمن خداوند است.
ذهبی هیچ دلیلی از نظر رجالی بر ضعف این روایت نمییابد ولی مینویسد: یشهد القلب أنّه باطل .
قلب من شهادت می دهد که این روایت باطل است
(میزان الاعتدال، ج ۱، ص ۸۲ ، ترجمة أحمد بن الأزهر النیسابوری).
سند اول :
مهمترین سندی که برای این روایت میتوان یافت ، سندی است که مزّی در تهذیب الکمال نقل کرده است، روایت را چنین نقل کرده اند که امام صادق فرمود: چیزی از شفاعت علی (علیه السلام) امید ندارم ، مگر این که مثل همان را از ابوبکر امید دارم ، به درستی که ابوبکر مرا دو بار به دنیا آورده است ! .
اولاً در سلسه سند این روایت چندین راوی مجهول و ضعیف وجود دارد ؛ از جمله :
۱. أبو البرکات داود بن أحمد بن محمد بن ملاعب البغدادی : وی مجهول است ؛ چنانچه ذهبی در تاریخ اسلام ، ج ۴۴، ص ۲۸۷ و صفدی در الوافی بالوفیات ، ج ۱۳ ، ص ۲۸۶ نام وی را ذکر کرده ؛ اما هیچ گونه جرح و تعدیلی نیاوردهاند .
۲ . عبد الصمد بن علی بن محمد . وی نیز مجهول است ؛ چنانچه خطیب بغدادی در تاریخ بغداد ، ج ۱۱ ص ۴۶ نامش را آورده ؛ ولی هیچ مدح و ذمی در بارهاش نقل نکرده است .
۳ . احمد بن محمد بن إسماعیل الآدمی ، مجهول است .
۴ . عبد العزیز بن محمد الأزدی . نمازی در مستدرکات علم الرجال ، ج۴ ، ص۴۴۵ ، شماره ۷۹۰۹ نام وی را ذکر و تصریح می کند که مجهول است .
۵ . حفص بن غیاث : سلیمان بن خلف الباجی از علمای اهل سنت در باره وی مینویسد :
علی بن مدینی گفته است : احادیث حفص و حاتم بن وردان از جعفر بن محمد (علیهما السلام) غیر قابل قبول است . (التعدیل والتجریح - سلیمان بن خلف الباجی - ج ۱ - ص ۵۱۳) .
و مبارکفوری در باره وی مینویسد :
حفص بن غیاث در اواخر عمرش ، حافظهاش ضعیف شده بود . حافظ (ابن حجر) در مقدمه فتح الباری به آن تصریح کرده است . ذهبی در المیزان گفته که ابوزرعه گفته : حفص بن غیاث بعد از آن که قاضی شد ، حافظه اش ضعیف شد . (تحفة الأحوذی - المبارکفوری - ج ۲ - ص ۱۲۴ ).
و نیز ذهبی در میزان الإعتدال در باره وی مینویسد: داود بن رشید گفته : حفص بن غیاث ، اشتباهاتش زیاد بود. و در ادامه میگوید :
ابو زرعه گفته : حفص بن غیاث بعد از قاضی شدنش ، حافظهاش ضعیف شد .
وقتی در سلسله سند یک روایت چهار نفر مجهول و شخصی همچون حفص بن غیاث وجود داشته باشد ، چگونه می توان به آن اعتماد کرد .
سند دوم :
یحیی از جعفر بن محمد (علیهما السلام) نقل کرده است که فرمود : سوگند به خدا که پدرم نقل کرد که علی (علیه السلام) بر عمر وارد شد در حالی که (عمر) خود را در لباسش پیچیده بود ، امام بر او درود فرستاد و فرمود : احدی از اهل زمین که خداوند به خاطر آنچه در صحیفهاش گذاشته است ، در نزد من از این کس که خود را در لباسش پیچیده است ، محبوب تر نیست . سپس یحیی گفت که جعفر (علیه السلام) از ابوبکر یاد کرد و بر او درود فرستاد و فرمود : ابوبکر مرا دو بار به دنیا آورده است . (تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج ۴۴ - ص ۴۵۳ – ۴۵۴ ).
در سند این روایت اسماعیل بن محمد بن الفضل وجود دارد که ابن عساکر روایت را از وی نقل میکند . ذهبی در باره وی مینویسد: وقتی ابن عساکر اسماعیل را دید ، اسماعیل پیر شده و حافظهاش خوب کار نمیکرد. با این حال چگونه میتوان به نقل ابن عساکر از این شخص اعتماد کرد .
و نیز نوشته است: من در حالی او را دیدم که از جهت روایی ضعیف شده بود وحافظه اش خوب کار نمیکرد. (سیر اعلام النبلاء ، ج۲۰ ، ص۸۶ ).
و نیز در سند آن معاذ بن المثنى وجود دارد که محمد بن أبی یعلی در طبقات الحنابلة و ابراهیم بن مصلح در المقصد الأرشد در باره وی می نویسند: احمد بن حنبل گفته است: وی آدم بد و فاقد عدالت است. (المقصد الأرشد فی ذکر اصحاب الامام احمد ، ابراهم بن مصلح ، ج۳ ، ص۳۵ و طبقات الحنابلة ، محمد بن أبی یعلی ، ج۱، ص۳۹۹).
سند سوم :
حفص بن غیاث می گوید: جعفر بن محمد فرمود: آن چه را از شفاعت جدم علی علیه السلام انتظار دارم، مثل همان را از شفاعت ابوبکر نیز انتظار دارم.
(سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج ۶ - ص ۲۵۹ ).
اولاً : روایت مرسل است و سلسله سند تا حفص بن غیاث نقل نشده است ، شاید سلسله سند همان باشد که مزی نقل کرده است که در آن صورت همان اشکالات را خواهد داشت .
ثانیاً : همان طور که نقل کردیم ، حفص بن غیاث کثیر الغلط و کم حافظه بوده و روایات او از امام صادق منکَر و غیر قابل قبول است .
البته برخی از علمای اهل سنت و به ویژه ذهبی و ابن حجر در کتابهای مختلف، این روایت را نقل کردهاند ولی هیچ یک سندی برای آن ذکر نکردهاند .
بنابراین تمامی سندهای این روایت ، ارزشی برای استدلال ندارند و نمیتوان به آن اعتماد کرد .
تحریف روایت :
ذهبی ، اصل روایت را در سیر اعلام النبلاء ، ج ۶ - ص ۲۵۹ این گونه نقل میکند : « ... لقد ولدنی مرتین » ؛ در حالی که در جاهای دیگر و از جمله چهار صفحه پایین تر از آن ، کلمه «صدیق» را اضافه کرده و روایت را این گونه تحریف میکند :
فکان یقول : ولدنی الصدیق مرتین . (الکاشف فی معرفة من له روایة فی کتب الستة - الذهبی - ج ۱ - ص ۲۹۵ و تذکرة الحفاظ - الذهبی - ج ۱ - ص ۱۶۶ و سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج ۶ - ص ۲۵۵ و تاریخ الإسلام - الذهبی - ج ۹ - ص ۸۸ ).
مناقشه در دلالت روایت :
همان طور که گذشت ، مزی در تهذیب الکمال و ذهبی در سیر اعلام النبلاء مینویسند :
حدثنا حفص بن غیاث ، قال : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بکر مثله ، ولقد ولدنی مرتین
شهید نور الله تستری در جواب این مطلب مینویسد: دلیل بر دروغ بودن این خبر همین بس که صاحب شفاعت کبری ، جدش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم است ، پس سزاوار نیست که آن حضرت شفاعت جدش را فراموش کرده باشد و اظهار امید به شفاعت غیر کرده باشد . به ویژه ابوبکر که خودش در آن روز که مال و فرزندان سودى نمى بخشد ، شفاعت کننده و حمایت کنندهای ندارد ؛ مگر کسى که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید ! مگر این که هدف امام صادق علیه السلام از بیان این جملات فقط تقیه باشد. اما این که آن حضرت فرموده : ابوبکر مرا دو بار به دنیا آورده واقع را بیان میکند نه این که افتخار کند ، زیرا پیش از این گفتیم که قبیله ابوبکر ، پستترین قبیله قریش بوده است ؛ وابو سفیان هم به این مطلب تصریح کرده است . و نیز علی علیه السلام در شأن محمد بن أبی بکر فرموده : او فرزندی نجیب از خانواده ای بد است که این سخنان پستی قبیله ی ابوبکر را اثبات می کند. بنا بر این جایی برای افتخار نمی ماند. (الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص ۲۴۱ – ۲۴۲ ).
آیا انتساب به ابوبکر برای امام صادق افتخار دارد یا به ولایت جدش امیر المؤمنین علیهما السلام ؟
چگونه ممکن است امام صادق به چنین مطلبی افتخار کرده باشد ؛ در حالی که این مطلب مخالف سیره آن حضرت بوده است . زیرا با مراجعه به سیره آن حضرت میبینیم که آن حضرت بالا ترین افتخار برایش قبول ولایت و امامت جدش امیر المؤمنین علیه السلام است نه ولادت از او به این حدیث توجه کنید که می فرماید:
ولایتی لعلی بن أبی طالب أحبّ إلیّ من ولادتی منه، لأنّ ولایتى له فرض وولادتى منه فضل .
ولایت علی بن أبی طالب (علیه السلام) برای من محبوبتر از این است که او مرا به دنیا آورده است ؛ چرا که قبول ولایت او برای من واجب و فرزند او بودن امتیاز است. (الفضائل ، شاذان بن جبرئیل ، ص ۱۲۵ و الروضة فی فضائل أمیر المؤمنین ، شاذان بن جبرئیل ، ص ۱۰۳ و بحار الأنوار ، علامه مجلسی ، ج۲۹ ، ص۲۹۹) .
و همچنین نقل شده است که آن حضرت فرمود :
ولایتی لآبائی أحب إلیّ من نفسی ، ولایتى لهم تنفعنى من غیر نسب ، ونسبى لا ینفعنى بغیر ولایة؛ ولایت پدرانم برای من ، دوستداشتنی تر از جان من است ، ولایت آنها برای من فایده دارد ؛ حتی اگر نسبتی با آنها نداشته باشم ؛ ولی نسبت با آنها زمانی که ولایت آنها را نداشته باشم ، برایم سودی ندارد. (مشکاة الأنوار ، علی الطبرسی ، ص ۵۷۵ ).
حال چگونه ممکن است که نسبت امام صادق با امیر المومنین افتخار نباشد؛ ولی نسبت با ابوبکر افتخار باشد؟
در نتیجه با توجه به مطالبی که ذکر شد در می یابیم که این روایت ساختگی و جعلی می باشد و از دروغهایی است که به اهل بیت و شیعیان نسبت داده شده است.
[۱] . به روایتی مرسله می گویند که افراد واسطه بین گوینده روایت و نقل کننده آن وجود نداشته یا از قلم افتاده باشد. در نیتجه خواننده نمی تواند بفهمد که آیا افراد واسطه , انسان های مورد اعتماد و راستگویی بوده اند یا کذاب و دروغ پرداز.
مقاله استاد #محمد_صفری در کتاب امام حسن مجتبی
@anti_shobhe110
حدیثی عجیب پیرامون عظمت مقام حضرت مهدی ...
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
اگر دوران حضرت مهدی را درک می کردم ...
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفای دختر بچه فلج ایرانی در حرم مطهر امامین عسکریین (روحی فداهما) در شب جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
دختربچه ای که فلج است ناگهان بلند شده و می ایستد و مادر که فقط از شدت حیرت بی اختیار شروع به دست زدن می کند ...
و ما غرق در دنیایی که به نخ عبای این انوار مطهره هم نمی ارزد 😭💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمانت آقا امام جعفر صادق(علیه السلام) برای گنهکاری که تا آخر خط رفته بود
@anti_shobhe110
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️#شبهه : چرا جمهوری اسلامی خود را به رفراندوم نمیگذارد؟
♦️#شبهه : اگر پهلوی هم بود همینقدر پیشرفت میکردیم!
♦️#شبهه : پیشرفت علم و فناوری و تسلیحات نظامی به چه درد مردم مبخورد؟
♦️#شبهه : ......................
✅ #آنتی_شبهه
@anti_shobhe110