eitaa logo
آنتی فلسفه/نقدفلسفه‌وعرفان
314 دنبال‌کننده
166 عکس
19 ویدیو
7 فایل
نقد فلسفه و عرفان نشر معارف قرآن و عترت ادمین @yamahdy100
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️❔ آیا روح انسان و ملائکه مجرد هستند؟ 💡پاسخ بر اساس یکی از روایات توحیدی حضرت جوادالائمه علیه‌السلام ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ : خیر، یکی از اصول و مبانی مکتب اهل بیت علیهم السلام این است که هیچ موجود مجردی غیر از خداوند، وجود ندارد. 🔺در حدیث مشهوری امام جواد علیه السلام می فرماید: 🔹لأنّ ما سوی الواحد متجزّئ، واللّه‏ واحد أحد لا متجزّئ ولا متوهّم بالقلّة والكثرة. وكلّ متجزّئ أو متوهّم بالقلّة والكثرة فهو مخلوق دالّ علی خالق له. : غیر از خدای واحد همه چیز دارای اجزا است، و خداوند واحد احد است نه جزء دارد و نه قابل تصور و توهّم به کمی و زیادی مى ‏باشد، هر چیز متجزّی و قابل تصور به کمی و زیادی مخلوق است و دلیل بر وجود خالق خود مى ‏باشد. 📔الوافی ج۱ص۴۷۴ 📔بحارالانوار ج۴ ص۱۵۳ 📔التوحيد (للصدوق)، ص۱۹۳ 📔کافی ج۱ ص۱۱۶ ح۷ ✍️ مقصود از ، موجود غیر مقداری و غیر عددی و غیر متجزی و فارغ از زمان و مکان و تغییر و تحول است. بر مبنای برهان عقلی که وجود و موجود به دو سنخ خالق و مخلوق تقسیم می‌‌شود و وجود مخلوق متجزی و مقداری و طبعا دارای زمان و مکان و جسم (لطیف یا ثقیل) است و وجود خالق از هر جهت بر خلاف آن است، تجرد اختصاص به خداوند و خالق هستی داشته و هر چیزی ما سوای او مخلوق و غیر مجرد خواهد بود، چرا که وجودی متجزی و زمان دار و مکان دار است. 🔸 بر این اساس اعتقاد فلاسفه و عرفا به این که موجوداتی چون عقول ده‌گانه یا نفس و روح و یا فرشتگان و یا شیاطین، مجرد و غیر متجزی و ازلی و قدیم و عاری از ویژگی‌های مخلوق هستند، امری باطل و موهوم است. 🔹 در حقیقت اگر معنای مجرد بودن به درستی تصور شود، معلوم می‌‌شود که اساساً چنین موجودی یکی بیشتر نمی‌‌تواند باشد و آن ذات قدوسی خداوند است و همین که پای دوم و سوم و ... از یک موجود به میان می‌‌‌آید به معنای متجزی بودن و زمان دار و مکان دار بودن آن است و الا فرض دو تا و سه تا بودن معنا نداشت. و عموم آیات و روایاتی که سخن از روح و فرشتگان کرده‌‌اند، بیانگر مادی و بودن و نوعی تجسم داشتن آنها هستند. 🔹امام صادق علیه السلام مى‌‏فرمایند: هیچ چیزی نیست مگر اینکه از میان مى‌‏رود و دگرگون مى‌‏شود، یا تغییر و زوال را در آن راه است، یا از رنگی به رنگی دیگر، و از شکلی به شکل دیگر، و از صفتی به صفتی دیگر، و از زیاده به نقصان، یا از نقصان رو به زیادی مى‌‏رود، مگر پروردگار عالمیان، او پیوسته و پیوسته واحد است. 📔 الكافي، ج‏۱، ص۱۱۵، ح۵ 💥👈 به تصریح روایت فوق هر موجودی جز خداوند در معرض دگرگونی و کمی و زیادی است و این یعنی همه ما سوی الله هستند. 🔹و امام صادق علیه السلام مى‏‌فرمایند: او واحدی است که هیچ واحدی جز او نباشد؛ چرا که در ذات او اجزای مختلف وجود ندارد. 📔 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۳، ص۱۹۶ ♦️بنابر روایات، روح انسان می‌باشد با این تفاوت که نسبت به سائر اجسام بسیار رقیق تر است لذا به چشم معمولی دیده نمی‌شود. 🔺امام صادق علیه السلام می فرماید: الرُّوحُ جِسْمٌ رَقِيقٌ قَدْ أُلْبِسَ قَالَباً كَثِيفا روح، جسم رقیقی است که قالب کثیف(غلیظ) یعنی جسم بر آن پوشانده شده است. 📔الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص: 349 🔹و نیز درباره شیاطین می‌فرمایند: زنديق پرسيد: چگونه شياطين به آسمان صعود نمودند با اينكه در خلقت و سنگينى مانند همين مردمند، حال اينكه براى سليمان بن داود عليهما السلام ابنيه‏اى ساختند كه ساير مردم از ساخت آن عاجزند؟ فرمود: آنها براى حضرت سليمان غلظت يافته و سنگين شدند همان طور كه مسخر شدند، با اينكه آفرينشى رقيق داشته و غذايشان نسيم بود، و دليل اين مطلب همان صعود ايشان به آسمان براى استراق سمع مى‏‌باشد، وگرنه اين جسم سنگين كجا مى‌‌‏تواند جز با نردبان يا سبب ديگرى به آسمان ارتقاء يابد. 📔 الإحتجاج / ترجمه جعفرى، ج‏۲، ص۲۱۳ @antifalsafeh | آنتی فلسفه
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ موضوع: عدم سنخيت و مشابهت بين خالق و مخلوق سیدمهدی بحرالعلوم @antifalsafeh | آنتی فلسفه
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واجب الوجود در فلسفه حسن میلانی @antifalsafeh | آنتی فلسفه
4_6034872321569722081.mp3
18.01M
اعتقادی (1) کسب علم واجب است 🌹 @antifalsafeh آنتی فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت اعتقادات توحیدی چگونه خداوند را بخوانم؟ کارساز نبودن معرفت‌های عرفانی @antifalsafeh آنتی فلسفه
4_6039375921197092062.mp3
3.53M
اعتقادی (2) در اعتقادات «نظر اکثریت» مهم نیست🌹 @antifalsafeh آنتی فلسفه
1.02M
اعتقادی (3) نقد فلسفه و عرفان استاد علی احمدی @antifalsafeh آنتی فلسفه
176.8K
اعتقادی (4) منبع علم و حکمت استاد علی احمدی @antifalsafeh آنتی فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان امام خمینی در اواخر عمر: «اینجانب از روی جد، نه تعارف معمولی می گویم كه از عمر به باد رفته خود تاسف می خورم. شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه ها و دانشگاه ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید. تدریس قرآن را در هر رشته ای مقصد اعلا نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد، از كرده ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید؛ همچون نویسنده». ------------------- 📚صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۹۳ @antifalsafeh آنتی فلسفه
🔅 ما منابع دین را سه تا می‌دانیم: قرآن، سنت و عقل. البته عقل علاوه بر منبعیت، کاشف وحی نیز هست. 🔅 تلقی رایج این است که «عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند» اما ما معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورودها در حوزه های مختلف متفاوت است. پس بین عقل و وحی تفیکیک حوزه‌ای نداریم. 🔅 اعتقاد ما بر این است اگر عقل و وحی باهم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی. وحی گنیجه‌های عقل را استخراج می‌کند و عقل گنیجه‌های وحی را. لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است. 🔅 عقل نیاز به معلم دارد. همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند و عقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست. 🔅 این نگاه که در قرآن و روایات ریشه دارد، در بین اصحاب امامیه تا قرن چهارم نگاه رایجی بوده است. پس از آن تحت تأثیر تفکر معتزلی و ترجمه‌ی فلسفه‌ی یونان که ادعای عقل‌بسندگی دارد، این نگاه تضعیف شده است. 🔅 عقل وحیانی و وحی عقلانی، به معنای تعامل دو سویه‌ی عقل و وحی در همه‌ی معارف دین است. عقل وحیانی یعنی عقلی که تحت تعلیم وحی و اهل بیت قرار بگیرد تا گنجینه‌های خودش را متوجه شود. عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و این عقل در محضر وحی و اهل بیت علیهم السلام رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران. @antifalsafeh | آنتی فلسفه 📌آنتی فلسفه را دنبال کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[عقل و عقلانیت در روایات و قرآن] عقل راهنماست اما نه با توهمات فلسفی، عقل در گرو تعالیم وحی راهنماست 💡عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْعَقْلُ دَلِيلُ اَلْمُؤْمِنِ امام صادق عليه السّلام فرمود: عقل دليل(راهنمای) مؤمن است. الکافي ج ۱، ص ۲۵ @antifalsafeh آنتی فلسفه