14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
واجب الوجود در فلسفه
حسن میلانی
@antifalsafeh | آنتی فلسفه
4_6034872321569722081.mp3
18.01M
#گپهای اعتقادی (1)
کسب علم واجب است 🌹
@antifalsafeh آنتی فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
اهمیت اعتقادات توحیدی
چگونه خداوند را بخوانم؟
کارساز نبودن معرفتهای عرفانی
@antifalsafeh آنتی فلسفه
4_6039375921197092062.mp3
3.53M
#گپهای اعتقادی (2)
در اعتقادات «نظر اکثریت» مهم نیست🌹
@antifalsafeh آنتی فلسفه
1.02M
#گپهای اعتقادی (3)
نقد فلسفه و عرفان
استاد علی احمدی
@antifalsafeh آنتی فلسفه
176.8K
#گپهای اعتقادی (4)
منبع علم و حکمت
استاد علی احمدی
@antifalsafeh آنتی فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان امام خمینی در اواخر عمر:
«اینجانب از روی جد، نه تعارف معمولی می گویم كه از عمر به باد رفته خود تاسف می خورم. شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه ها و دانشگاه ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید. تدریس قرآن را در هر رشته ای مقصد اعلا نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد، از كرده ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید؛ همچون نویسنده».
-------------------
📚صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۹۳
@antifalsafeh آنتی فلسفه
#منبع_دین
🔅 ما منابع دین را سه تا میدانیم: قرآن، سنت و عقل. البته عقل علاوه بر منبعیت، کاشف وحی نیز هست.
🔅 تلقی رایج این است که «عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند» اما ما معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورودها در حوزه های مختلف متفاوت است. پس بین عقل و وحی تفیکیک حوزهای نداریم.
🔅 اعتقاد ما بر این است اگر عقل و وحی باهم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی. وحی گنیجههای عقل را استخراج میکند و عقل گنیجههای وحی را. لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است.
🔅 عقل نیاز به معلم دارد. همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند و عقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست.
🔅 این نگاه که در قرآن و روایات ریشه دارد، در بین اصحاب امامیه تا قرن چهارم نگاه رایجی بوده است. پس از آن تحت تأثیر تفکر معتزلی و ترجمهی فلسفهی یونان که ادعای عقلبسندگی دارد، این نگاه تضعیف شده است.
🔅 عقل وحیانی و وحی عقلانی، به معنای تعامل دو سویهی عقل و وحی در همهی معارف دین است. عقل وحیانی یعنی عقلی که تحت تعلیم وحی و اهل بیت قرار بگیرد تا گنجینههای خودش را متوجه شود. عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و این عقل در محضر وحی و اهل بیت علیهم السلام رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران.
@antifalsafeh | آنتی فلسفه
📌آنتی فلسفه را دنبال کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[عقل و عقلانیت در روایات و قرآن]
عقل راهنماست اما نه با توهمات فلسفی، عقل در گرو تعالیم وحی راهنماست
💡عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْعَقْلُ دَلِيلُ اَلْمُؤْمِنِ
امام صادق عليه السّلام فرمود:
عقل دليل(راهنمای) مؤمن است.
الکافي ج ۱، ص ۲۵
@antifalsafeh آنتی فلسفه
آیت الله صافی گلپایگانی:
تا با روش متعارف و مستقیم متخذ از کتاب و سنت و برداشت های عرفی از کتاب و سنت عقاید خود را محکم و تصحیح نکرده نباید حتی به بهانه دفع شبهات به فلسفه اشتغال ورزید.
📚کتاب نقد فلسفه وعرفان
@antifalsafeh آنتی فلسفه
آیت الله صافی:
تفسير قطعى و بيان مراد از ظاهر و باطن قرآن و يا تعيين و ترجيح يكى از احتمالات و حمل آن بر ظاهر قرآن اگر مستند به فرمايش معصوم، عليه السلام، نباشد از هر كس كه باشد، حجت نیست
@antifalsafeh آنتی فلسفه