eitaa logo
آنتی فلسفه/نقدفلسفه‌وعرفان
314 دنبال‌کننده
166 عکس
19 ویدیو
7 فایل
نقد فلسفه و عرفان نشر معارف قرآن و عترت ادمین @yamahdy100
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت اعتقادات توحیدی چگونه خداوند را بخوانم؟ کارساز نبودن معرفت‌های عرفانی @antifalsafeh آنتی فلسفه
4_6039375921197092062.mp3
3.53M
اعتقادی (2) در اعتقادات «نظر اکثریت» مهم نیست🌹 @antifalsafeh آنتی فلسفه
1.02M
اعتقادی (3) نقد فلسفه و عرفان استاد علی احمدی @antifalsafeh آنتی فلسفه
176.8K
اعتقادی (4) منبع علم و حکمت استاد علی احمدی @antifalsafeh آنتی فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان امام خمینی در اواخر عمر: «اینجانب از روی جد، نه تعارف معمولی می گویم كه از عمر به باد رفته خود تاسف می خورم. شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه ها و دانشگاه ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید. تدریس قرآن را در هر رشته ای مقصد اعلا نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد، از كرده ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید؛ همچون نویسنده». ------------------- 📚صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۹۳ @antifalsafeh آنتی فلسفه
🔅 ما منابع دین را سه تا می‌دانیم: قرآن، سنت و عقل. البته عقل علاوه بر منبعیت، کاشف وحی نیز هست. 🔅 تلقی رایج این است که «عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند» اما ما معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورودها در حوزه های مختلف متفاوت است. پس بین عقل و وحی تفیکیک حوزه‌ای نداریم. 🔅 اعتقاد ما بر این است اگر عقل و وحی باهم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی. وحی گنیجه‌های عقل را استخراج می‌کند و عقل گنیجه‌های وحی را. لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است. 🔅 عقل نیاز به معلم دارد. همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند و عقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست. 🔅 این نگاه که در قرآن و روایات ریشه دارد، در بین اصحاب امامیه تا قرن چهارم نگاه رایجی بوده است. پس از آن تحت تأثیر تفکر معتزلی و ترجمه‌ی فلسفه‌ی یونان که ادعای عقل‌بسندگی دارد، این نگاه تضعیف شده است. 🔅 عقل وحیانی و وحی عقلانی، به معنای تعامل دو سویه‌ی عقل و وحی در همه‌ی معارف دین است. عقل وحیانی یعنی عقلی که تحت تعلیم وحی و اهل بیت قرار بگیرد تا گنجینه‌های خودش را متوجه شود. عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و این عقل در محضر وحی و اهل بیت علیهم السلام رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران. @antifalsafeh | آنتی فلسفه 📌آنتی فلسفه را دنبال کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[عقل و عقلانیت در روایات و قرآن] عقل راهنماست اما نه با توهمات فلسفی، عقل در گرو تعالیم وحی راهنماست 💡عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْعَقْلُ دَلِيلُ اَلْمُؤْمِنِ امام صادق عليه السّلام فرمود: عقل دليل(راهنمای) مؤمن است. الکافي ج ۱، ص ۲۵ @antifalsafeh آنتی فلسفه
آیت الله صافی گلپایگانی: تا با روش متعارف و مستقیم متخذ از کتاب و سنت و برداشت های عرفی از کتاب و سنت عقاید خود را محکم و تصحیح نکرده نباید حتی به بهانه دفع شبهات به فلسفه اشتغال ورزید. 📚کتاب نقد فلسفه وعرفان @antifalsafeh آنتی فلسفه
آیت الله صافی: تفسير قطعى و بيان مراد از ظاهر و باطن قرآن و يا تعيين و ترجيح يكى از احتمالات و حمل آن بر ظاهر قرآن اگر مستند به فرمايش معصوم، عليه السلام، نباشد از هر كس كه باشد، حجت نیست @antifalsafeh آنتی فلسفه
آقای جوادی آملی می نویسد: و آنچه جناب جلال الدین رومی(مولوی) در گفته های منثور و منظوم خویش گفته اند بر مشهد عرفان مبتنی است که مرحله برین تعقل دینی است. تسنیم ج۱ ص۱۹۹ 👌آنتی فلسفه: شهود و وحدت وجود در نزد عرفا مرحله برین تعقل دینی است ولکن در نزد متشرعه و فقها، ضد تعقل و خلاف صریح آیات و اخبار است . @antifalsafeh | آنتی فلسفه
4_5782918922827206193.mp3
3.89M
اعتقادی (۵) عقل و حدیث 🌹 @antifalsafeh | آنتی فلسفه