خوانش ناقصِ اسلام رحمانی!
🎙#گفتگوی_اختصاصی با حجت الاسلام امیدی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
🔻در خصوص خوانش اسلام رحمانی که در حال حاضر مطرح است، دیدگاههای متعدد یا قرائتهای مختلفی وجود دارد. من حداقل پنج نوع نگرش، قرائت یا تعریف از اسلام رحمانی را عرض میکنم تا ببینید چگونه دربارۀ “اسلام رحمانی” قضاوت میشود!
1️⃣ برخی معتقدند اسلام رحمانی یک تاکتیک سیاسی و قرائتی جزئی از اسلام است که در برابر طرح جامع انقلاب اسلامی عرضه شده است.
2️⃣ دیدگاه دوم معتقد است که اتفاقاً اسلام رحمانی یک قرائت کاملاً مثبت از ظرفیتهای اسلام است که در برابر اسلام فقاهتی قرار دارد.
3️⃣ در دیدگاه سوم برخی کاملاً به اسلام رحمانی نگاه مثبت دارند و معتقدند اساساً این انگیزۀ دفاع از حقیقت اسلام بود که اسلام رحمانی را در برابر اسلام فوبیا یا اسلام هراسی که در غرب وجود دارد، مطرح کرده است.
4️⃣ نگاه چهارم این است که اسلام رحمانی یک طرح کاملاً استعماری است؛ آمده یک رفُرمیسم اسلامی را شکل دهد و در نهایت به پروتستانتیسم اسلامی منجر میشود.
5️⃣ در دیدگاه پنجم میگویند در حقیقت این اسلام رحمانی یک بدیل و آلترناتیو در برابر الگویی است که انقلاب اسلامی ارائه داده است.
📎برای خواندن مشروح این گفتگوی خواندنی اینجا را کلیک کنید
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
عملیات وعدۀ صادق، در انتظار «تبیین» و «تکمیل»
1️⃣ حدود یکدهه است که رهبر معظم انقلاب، در مناسبتهای مختلف و به بهانههای گوناگون، از ورود جامعۀ بین الملل به یک «پیچ مهم تاریخی» خبر میدهند، از شکلگیری نظمی نوین در جهان سخن میگویند و بر ضرورت آمادگی ایران اسلامی برای عبور موفق از آن پیچ و نقشآفرینی در این نظم تأکید میکنند؛ خبر، سخن و تأکیدی که تحلیل تفصیلی آن، یکی از مهمترین نیازهای معرفتی امروز ماست.
2️⃣ بدونشک افول بلوک تمدنی غرب با سردمداری «آمریکا»، بهموازات قدرتیافتن «ایران» در قلب محور مقاومت، یکی از مهمترین شاخصههای «نظم نوین جهانی» است؛ شاخصهای که میتوان «عملیات وعدۀ صادق» را مهمترین دلیل صدق آن دانست؛ چنانکه بعد از این عملیات، دیگر نه فقط تحلیلگران فهیم و رصدپیشگان هوشیار، بلکه حتی بخش قابلتوجهی از افکار عمومی نیز وجوه شفافی از «ایران قوی» را با همۀ وجود لمس کردند.
3️⃣ هرچند اجمالا میبینیم و میدانیم که ایران اسلامی با موفقیت در «عملیات وعدۀ صادق» توانست از موازنۀ قدرت در منطقه تعریف متفاوتی ارائه داده و به همۀ بازیگران بین المللی معادلۀ جدیدی را تحمیل کند، اما حقیقت آن است که جز با فاصلهگرفتن از این نقطۀ عطف تاریخی در محور زمان، نمیتوان عظمت و اهمیت واقعی آن را دریافت. به بیان دیگر، این آیندگان هستند که میتوانند درک درستی از واقعیت این عملیات پیدا کرده و به نقش آن در شکلگیری «هندسۀ جدید جهان» پی ببرند.
4️⃣ اگر بخواهیم کمی به واقعیت «عملیات وعدۀ صادق» نزدیک شویم، باید اولا عقبۀ آن در گام اول انقلاب را ببینیم و ثانیا فهم شفافی از آثار و ثمرات آن در گام دوم داشته باشیم. این عملیات، نه یک اتفاق ناخواسته، اقدام انفعالی، واکنش ناگهانی یا حرکت کور، بلکه نتیجۀ طبیعی موفقیت رهبر معظم انقلاب در به ثمر رساندن پروژۀ «ایران قوی» است؛ پروژهای که بدونشک جایگاه کشور در «نظم جدید جهانی» را تضمین کرده و حرکت انقلاب برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را شتاب خواهد داد. آری؛ بعد از عملیات وعدۀ صادق، دیگر اثبات اینکه «نزدیک قلهایم» سخت نیست.
5️⃣ مهمترین سؤالی که بعد از «عملیات وعدۀ صادق» باید به آن پاسخ داد این است که: وظیفۀ ما در این مقطع تاریخی چیست؟ در پاسخ به این سؤال به دو مورد میتوان اشاره کرد:
🔻الف. تبیین عملیات:
واقعیت آن است که ما نه تنها در روایت موفقیتهای خود، خلق «پیوست رسانهای» برای آنها و ایجاد ارزش افزودۀ ملی از این طریق ضعیفیم، بلکه حتی نمیتوانیم جلوی وارونهسازی آنها توسط دشمن را هم بگیریم؛ و این همان نقیصهای است که جز با ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار «هنر» ـ همانکه تأثیرش از موشک و پهپاد بیشتر است ـ جبران نخواهد شد.
🔻ب. تکمیل عملیات:
جمهوری اسلامی با «عملیات وعدۀ صادق»، هیمنۀ سختافزاری آمریکا و اسرائیل را شکست و به موفقیتی بزرگ دست یافت. اما تا نتواند «هیمنۀ نرمافزاری دشمن» را هم بشکند، نه به هدف اصلی خود ـ یعنی تبدیلشدن به یک قطب تمدنی ـ دست خواهد یافت و نه میتواند انتقام حقیقی شهدایی مثل حاج قاسم عزیز را بگیرد.
آری؛ دانشمندان متعهد ایران اسلامی در عرصۀ «علوم فنی»، با راهبری نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادهاند. حال مبادا که دانشمندان عرصۀ «علوم انسانی» در حوزه و دانشگاه، با غفلت از اسلامیسازی این علوم و با ناتوانی در حل چالشهای فرهنگی کشور ـ مثل چالش تحمیلی «حجاب» ـ از این قافلۀ نورانی عقب افتاده و در زمینهسازی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه» دچار کوتاهی شوند.
✍️ سید محمدحسین دعائی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
هدایت شده از رحا مدیا
مدرسه اندیشه ورزی رحا برگزار میکند:
#فصل_تشخص_زن
💢نشست اول (روایتِ کشف حجاب)
🔸سلسله نشستهای مدرسه اندیشهورز رحا
1️⃣ مساله انسان و حجاب در ایران عصر مدرن
👤دکتر زینب تاجیک؛ پژوهشگر مقیم پژوهشکده زن و خانواده
⏰ساعت ۱۵
2️⃣ بدحجابی؛ دلایل، پی آمدها و بایسته ها
👤 مهدیه منافی؛ پژوهشگر حوزه زنان/
مسئول پایگاه علمی تحلیلی مؤمنات
⏰ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ فتنه کشف حجاب و مقابله تمدنی غرب با انقلاب
👤حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی؛ مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت
⏰ساعت ۱۶
4️⃣ حجاب و دوگانهی کار فرهنگی و کار قانونی
👤دکتر مهدی تکلّو؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
⏰ساعت ۱۶:۳۰
🎙 دبیر جلسه: خانم معصومه پازکی
⌛️ زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت ماه ساعت15-17
📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم
🔗 لینک ورود به اتاق جلسه
🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر
🆔 @rahamedia
امام زدایی پایگاه خبری جماران!
🌀 پایگاه خبری جماران، طی چند ماه گذشته با مطرحکردن کلید واژه امامزدایی، به صورت جهتدار این ادعا را مطرح میکرد که میخواهند نام و یاد و حتی عکس امام را از جامعه حذف کنند، تا جایی که به نبود اسم امام در سرود سلام فرمانده استناد میکرد.
⁉️ اما متاسفانه با نگاه به عملکرد این رسانه در مییابیم علیرغم اینکه انتظار میرود خود رسانهی جماران در خط مقدم پرداختن به امام و تببین اندیشههای ایشان باشد، عملا خلاف اندیشههای امام و در واقع در جهت امام زدایی گام بر میدارد.
📡 رسانهای که باید محل تبیین اندیشههای امام باشد جولانگاه اخبار کسانی شده که عملا خلاف سیره امام عمل میکنند، از فتنهگران گذشته و حال، کسانی که در جهت حذف جمهوری اسلامی، نظامی که امام حفظ آن را از اوجب واجبات دانستهاند، اقدام میکنند.
⭕️ جدای از این وقتی به آراء امام در مورد حجاب نگاه میکنیم، میبینیم ایشان مخالف بیحجابی و رواج فساد در جامعه بوده و از مسئولان میخواهند با مروجین فساد در جامعه از مطبوعات و ... کسانی که دنبال رواج آزادیهای غربی هستند مقابله کنند، در حالیکه جماران به صورت جهتدار و به منظور مخالفت، مطالب مربوط به لایحه عفاف و حجاب را پوشش داده و تمام قد با گشت ارشاد مخالفت کرده، آراء کسانی که ضد گشت ارشاد سخن گفتهاند را نشر میدهد. در واقع به جای رسانه اندیشههای امام، رسانه مخالفت با اندیشههای ایشان شده است.
♨️ با خواندن بخشی از وصیتنامه امام قضاوت در این مورد را به خودتان واگذار میکنیم:
اکنون وصیت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آینده و رئیسجمهور و رؤساىجمهور ما بعد و به شوراى نگهبان و شوراى قضایى و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجلهها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان، جلوگیرى از آنها واجب است و از آزادیهاى مخرب باید جلوگیرى شود و از آنچه در نظر شرع، حرام و آنچه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامى و مخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است، به طور قاطع اگر جلوگیرى نشود، همه مسؤول مى باشند.
📚صحیفه امام، ج 21، صص 435 - 436
✍️ حیدری
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔴 با نگاه به رویه و رویکرد جریانهای غربگرای داخلی و شبکههای رسانهای و مطبوعاتیشان در تلاطمهای اخیر و جاری، حتی یک درصد هم نمیشود با خوشبینی احتمال داد که عمدی در کار نبوده و استفاده از «صنعت تداعی» در چنین پسزمینهای، جز با هدف ایفای نقش در #جنگ_شناختی -روانی گسترده علیه ایران صورت گرفته است.
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
توراست معجزه در کف ز ساحران مهراس،
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
✍️ بیت بالا بخشی از غزلی است که رهبر معظم انقلاب در آستانه عملیات #وعده_صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندهاند
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔰 دو لبه قیچی برخی حوزویان علیه مقابله با بیحجابی
❇️ این روزها به بهانه مسئله مبارزه با بیحجابی و هنجارشکنیهایی که در عرصه حجاب و عفاف وجود دارد، مباحثی از طرف افراد و جریانات مختلف مطرح میشود.
💢 با صرف نظر از موضعگیری چهرهها و جریانات معاندین و براندازان، از درون حوزههای علمیه نیز طیفی خاص تلاش دارند تا با ادبیاتی دینی و نگاهی فقهی، برخورد قانونی با هنجارشکنان عرصه حجاب و عفاف را زیر سؤال ببرند.
🔴 یک طیف از حوزویان معتقدند که حکومت نمیتواند هیچ گونه اجباری در خصوص حجاب داشته باشد. حجتالاسلام سید ابوالفضل موسویان، از اساتید دانشگاه مفید قم در این خصوص میگوید:
«معتقدم که درباره حجاب هیچ اجباری نمیتوانیم از طرف حکومت داشته باشیم. حجاب از دستوراتی نیست که اجباری در آن وجود داشته باشد؛ نه در تاریخ اسلام چنین چیزی را داریم، نه در زمان معصومین حجاب اجباری شده است و نه سیره مسلمین چنین چیزی را اقتضا میکرده است.»
⭕️ حجتالاسلام محمدعلی ایازی از اعضای فعال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز با استناد به برخی قواعد فقهی از جمله قاعده تنفیر تلاش میکند تا حاکمیت را در برخورد با بیحجابی محکوم کند.
📎متن کامل یادداشت را👈 اینجا بخوانید
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
⁉️ آیا حجاب از ضروریات دین است؟
📌 در حوزه علمیهای که ترویج احکام دینی از وظایف اولیهاش محسوب میشود، افرادی هم پیدا میشوند که خلاف صریح آموزههای دینی و نظر مراجع معظم تقلید موضعگیر میکنند
📌 امثال فاضل میبدی روش و تذکر قانونمند، آرام و عاری از خشونت نیروی انتظامی در مقابل برخی متخلفین عرصه حجاب را نمیبیند، اما وقتی برخی از این هنجارشکنان سلیطهگری کرده تا رزق حرام جنجال آفرینان رسانهای را فراهم کنند، مدافع آنان شده و برخی ضروریات دین را زیر پا میگذارد
📌 کاش کسانی که به او دسترسی دارند، نظریات صریح مراجع معظم تقلید در خصوص ضروری بودن حجاب را ( که در ادامه به آنها اشاره میشود) به او گوشزد کنند تا این گونه ننویسد که مگر حجاب از ضروریات دین است؟
🔻حضرت آیتالله خامنهای:
🔹اصل حجاب ضروری دین محسوب است و بیاعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.
🔻حضرت آیتالله سیستانی:
🔹اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است، ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بیاعتنایی عملی گناه است.
🔻حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
🔹آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمیشود.
🔻حضرت آیتالله بهجت:
🔹بیاعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.
🔻حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
🔹اصل وجوب حجاب فیالجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است، ولی بیاعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن فسق است.
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
حال و روز اقلیت خائن و وطنفروش!
♨️ دلم برای آنهایی که منتظر حمله رژیم بچهکش و بزدل صهیونیستی به ایران بودند تا حکومت سرنگون شود، هم میسوزد و هم خندهام میگیرد. ما در طول تاریخ ایران یک اقلیت چند درصدی خائن و وطنفروش داشتهایم که ضربات سنگین و خیلی خیلی بدی به کشور زدهاند. ذات این عده در وطنفروشی، خیانت و خدمت به دشمن باعث شده تا همیشه منفور ملت باشند. اما این روزها وطنفروشی عدهای علنی، خیانتشان باعث افتخار و خدمتشان به دشمن بدون پردهپوشی است.
⭕️ اینها روزگاری در خود بودند، مخفی بودند و جرأت برملا کردن چهره واقعی خود را نداشتند ولی وقتی دشمنی علنی پیدا میشود که به آنها امید بدهد، آنها هم پررو میشوند، زبانشان دراز میشود و هی انتظار میکشند.
⁉️ اما این دوره از تاریخ ایران با دوران پیشین بسیار متفاوت است؛ قدرت و اقتدار کشور اجازه نمیدهد دشمن دست به خطایی بزند که این اقلیت انگشتشمار دست به تحرک بزنند. چقدر منتظر بودند تا رژیم صهیونیستی مثلا تهران را بمباران کند و آنها خوشحال شوند.
اما بعد از عدم اجابت توهمشان پی به ذات ترسوی اربابانشان بردند. حال و روز برخی از آنها را از نزدیک در فضای مجازی دنبال می کنم که چقدر به صهیونیستها و نتانیاهو و البته بایدن بد و بیراه میگویند که عرضه حمله به ایران را نداشتید و ...
♨️ با این جماعت هم خرده حسابی داریم که به زودی تسویه خواهیم کرد...
✍ حمیدرضا بهروزی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی علیهالسلام تسلیت
▪️رویای زندگیم
▪️یار همیشگیم
صلی الله علیک یا سید الکریم
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔘 آبروی ری
❇️ ری مرکز بسیار مهمّی از لحاظ علمی و فرهنگی در تاریخ ماست و سرسلسلهی بزرگان هم -جناب عبدالعظیم- با اینکه اهل ری نیست، اما حقّاً و انصافاً به ری و تاریخ ری آبرو داد و حقّ عظیمی به گردن همهی تهرانیها و اهل ری دارد... .
❇️ شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم «شیخ نجاشی» میگوید: «ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف نهجالبلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمّی است.
❇️ از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادی خود، با حال اختفاء و فرار به ری آمده است. شیخ نجاشی میگوید: «حارباً من السّلطان»؛ ایشان از دست خلیفهی عبّاسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد...این، مبارز بودن ایشان را نشان میدهد.
🎙مقام معظم رهبری؛ ۱۳۸۲/۳/۵
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir