eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
102 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
108 esharat-ostad souri.mp3
12.61M
(ج۱۰۸) نمط۵، فصل۳ (از: ثم قال والتحقیق أن الخلاف هاهنا...) @aqlemonavar
110 esharat-souri.mp3
13.16M
(ج۱۱۰) نمط۵، فصل۴ (از: واعلم أنه أنما نبّه ههنا علی وجود الزمان) @aqlemonavar
111 esharat-souri.mp3
13.35M
(ج۱۱۱) نمط۵، فصل۴ (از: ثم إشتغل بالمعارضة فقال) @aqlemonavar
112 esharat-souri.mp3
17M
(ج۱۱۲) نمط۵، فصل۴ (از: قال والفرق بأن الزمان متقضٍّی لذاته) @aqlemonavar
113 esharat-souri.mp3
14.31M
(ج۱۱۳) نمط۵، فصل۵ (از: الفصل الخامس فی ماهیة الزمان) [جمع‌بندی فصل ۴] @aqlemonavar
114 esharat-souri.mp3
13.89M
(ج۱۱۴) نمط۵، فصل۵ (از: یرید بیان ماهیة الزمان) @aqlemonavar
115 esharat-souri.mp3
15.52M
(ج۱۱۵) نمط۵، فصل۶ (از: الفصل السادس: إشارة) [تطبیق قواعد فلسفی و متون دینی، درباره حدوث عالم] @aqlemonavar
116 esharat-souri.mp3
14.37M
(ج۱۱۶) نمط۵، فصل۶ (از: یرید بیان کون کل حادث...) [خلاصه برهان شیخ، اشکال آن و پاسخ خواجه به اشکال] @aqlemonavar
117 esharat-souri.mp3
12.67M
(ج۱۱۷) نمط۵، فصل۶ (از: واعلم أن کل امکان...) @aqlemonavar
118 esharat-souri.mp3
13.23M
(ج۱۱۸) نمط۵، فصل۶ (از: و ظهر منه أن قول الفاضل الشارح) @aqlemonavar
119 esharat-souri.mp3
13.41M
(ج۱۱۹) نمط۵، فصل۶ (از: و أما قوله: لما کان الامکان صفة) @aqlemonavar
121 esharat-souri.mp3
12.03M
(ج۱۲۱) نمط۵، فصل۷ (از: والمتأخر بالمعلولیة لا ینفک عن المتقدم بالعلیة) @aqlemonavar
122 esharat-souri.mp3.mp3
12.42M
(ج۱۲۲) نمط۵، فصل۷ (از: و اعترض الفاضل الشارح) @aqlemonavar
کتاب "چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان" نگاشته استاد روح‌الله سوری در بیست و دومین دوره همایش کتاب سال حوزه به مقام "شایسته تحسین" دست یافت. در این همایش ۸۰۴ اثر از فرهیختگان حوزوی داخل و خارج کشور به دبیرخانه فرستاده شد که سرانجام ۴۷ اثر برتر شناخته شدند. کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» اثری گران‌قدر در فلسفه دین است که رابطه گزاره‌های دینی، عرفانی و فلسفی را پی‌گیری می‌کند و بر آن است که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می‌گوید. در صورت تمایل می‌توانید این کتاب را با ۲۰ درصد تخفیف تخفیف از لینک زیر تهیه فرمایید: https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?ref=O3bN&sh=copy-O3bN-product-referral @aqlemonavar
124 esharat-souri.mp3
10.98M
(ج۱۲۴) نمط۵، فصل۸ (از: قوله و عدم المعلول متعلق بعدم کون العله) @aqlemonavar
126 esharat-souri.mp3
12.64M
(ج۱۲۶) نمط۵، فصل۱۱ (از: الفصل الحادی عشر) @aqlemonavar
127 esharat-souri.mp3
12.74M
(ج۱۲۷) نمط۵، فصل۱۱ (از: و عارض الفاضل الشارح ذلک) [حدیثی اخلاقی از امام جواد (ع)] @aqlemonavar
128 esharat-souri.mp3
11.71M
(ج۱۲۸) نمط۵، فصل۱۲ (از: الفصل الثانی عشر) [نکاتی به‌مناسبت ولادت امیرالمونین (ع) + نکاتی درباره آیه: انی لا احب الآفلین] @aqlemonavar
129 eshart-souri.mp3
13.01M
(ج۱۲۹) نمط۵، فصل۱۲ (از: اقول: یرید بیان مذاهب الناس) @aqlemonavar
130 eshart-souri.mp3
14.27M
(ج۱۳۰) نمط۵، فصل۱۲ (از: قالوا و ذلک محال) @aqlemonavar
131 eshart-souri.mp3
13.76M
(ج۱۳۱) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم ان هذه الفرقه) @aqlemonavar
132 esharat-souri.mp3
14.83M
(ج۱۳۲) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله و لا یجوز ان تسنح اراده مجدده) @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "عرفان" تنگ‌نای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون‌رفت از آن روح‌الله سوری  چکیده ذات الهی از نگاه عارفان «وجود لابشرط مقسمی» است که به­‌سبب عدم تناهی و عدم تعیّنش، هیچ­‌گونه ادراکی نمی­‌پذیرد. پیامد ادراک­‌ناپذیری ذات، حکم­‌ناپذیری اوست که ازسوی عارفان تصریح شده است. نفی ادراک و حکم از ذات الهی با مشکلات مهمی روبه‌روست؛ مانند 1. پرستش­‌ناپذیری ذات؛ 2. تقابل با متون دینیِ گویای ادراک؛ 3. تقابل با بایستگی برخی احکام مانند «موجود بودن». برخی عارفان برای رهایی از مشکلات یادشده ادراک اجمالی ذات را پذیرفته و برهان­‌های ادراک­‌ناپذیری را به ادراک تفصیلی منصرف ساختند. ادراک اجمالی از نگاه ایشان سه تفسیر مهم دارد که همگی می­‌کوشند ادراک بی­‌واسطۀ ذات را به­ گونه­‌ای که متعلَّق ادراک، مستقیماً خود ذات باشد، توجیه کنند؛ اما برپایۀ عدم تناهی ذات، ادراک بی­‌واسطۀ آن، حتی به­‌گونۀ اجمالی نیز نارواست. پژوهش پیش‌رو با تقسیم ادراک به «بی­‌واسطه» و «باواسطه»، براین‌باور است: تحلیل فیض منبسط و مقام احدیت، و کشف نیاز آن­ها به حقیقتی ورای خویش، گونه­‌ای ادراک باواسطه از ذات به ­دست می­‌دهد که در قالب مفهوم­‌های اشاره‌کننده گزارش می­‌شود. متعلَّق این ادراک، خود ذات نیست؛ تا از سوی برهان­‌های ادراک­‌ناپذیری نفی شود. متعلق این ادراک، برون­‌نمایی­‌ای است که فیض منبسط و مقام احدیت، نسبت به ماورای خویش (ذات الهی) دارند؛ این برون­‌نمایی به‌مثابۀ ادراک باواسطۀ ذات قلمداد می­‌شود. کلیدواژه‌ها ادراک ذات الهی، علم اجمالی به ذات، ادراک با واسطۀ ذات، برون‌نمایی احدیت، مفهوم‌های اشاره‌کننده لینک دانلود: https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html @aqlemonavar
133 esharat-souri.mp3
13.54M
(ج۱۳۳) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم اشار الی ابطال القول باراده القدیمه) @aqlemonavar
134 esharat-souri.mp3
11.37M
(ج۱۳۴) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله: قالوا و لم یزل غیر المتناهی ) @aqlemonavar