119 esharat-souri.mp3
13.41M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۱۹) نمط۵، فصل۶ (از: و أما قوله: لما کان الامکان صفة)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
121 esharat-souri.mp3
12.03M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۲۱) نمط۵، فصل۷ (از: والمتأخر بالمعلولیة لا ینفک عن المتقدم بالعلیة)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
کتاب "چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان" نگاشته استاد روحالله سوری در بیست و دومین دوره همایش کتاب سال حوزه به مقام "شایسته تحسین" دست یافت. در این همایش ۸۰۴ اثر از فرهیختگان حوزوی داخل و خارج کشور به دبیرخانه فرستاده شد که سرانجام ۴۷ اثر برتر شناخته شدند.
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» اثری گرانقدر در فلسفه دین است که رابطه گزارههای دینی، عرفانی و فلسفی را پیگیری میکند و بر آن است که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن میگوید.
در صورت تمایل میتوانید این کتاب را با ۲۰ درصد تخفیف تخفیف از لینک زیر تهیه فرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?ref=O3bN&sh=copy-O3bN-product-referral
@aqlemonavar
124 esharat-souri.mp3
10.98M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۲۴) نمط۵، فصل۸ (از: قوله و عدم المعلول متعلق بعدم کون العله)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
127 esharat-souri.mp3
12.74M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۲۷) نمط۵، فصل۱۱ (از: و عارض الفاضل الشارح ذلک)
[حدیثی اخلاقی از امام جواد (ع)]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
128 esharat-souri.mp3
11.71M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۲۸) نمط۵، فصل۱۲ (از: الفصل الثانی عشر)
[نکاتی بهمناسبت ولادت امیرالمونین (ع) + نکاتی درباره آیه: انی لا احب الآفلین]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
129 eshart-souri.mp3
13.01M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۲۹) نمط۵، فصل۱۲ (از: اقول: یرید بیان مذاهب الناس)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
132 esharat-souri.mp3
14.83M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۲) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله و لا یجوز ان تسنح اراده مجدده)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "عرفان"
تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن
روحالله سوری
چکیده
ذات الهی از نگاه عارفان «وجود لابشرط مقسمی» است که بهسبب عدم تناهی و عدم تعیّنش، هیچگونه ادراکی نمیپذیرد. پیامد ادراکناپذیری ذات، حکمناپذیری اوست که ازسوی عارفان تصریح شده است. نفی ادراک و حکم از ذات الهی با مشکلات مهمی روبهروست؛ مانند 1. پرستشناپذیری ذات؛ 2. تقابل با متون دینیِ گویای ادراک؛ 3. تقابل با بایستگی برخی احکام مانند «موجود بودن».
برخی عارفان برای رهایی از مشکلات یادشده ادراک اجمالی ذات را پذیرفته و برهانهای ادراکناپذیری را به ادراک تفصیلی منصرف ساختند. ادراک اجمالی از نگاه ایشان سه تفسیر مهم دارد که همگی میکوشند ادراک بیواسطۀ ذات را به گونهای که متعلَّق ادراک، مستقیماً خود ذات باشد، توجیه کنند؛ اما برپایۀ عدم تناهی ذات، ادراک بیواسطۀ آن، حتی بهگونۀ اجمالی نیز نارواست.
پژوهش پیشرو با تقسیم ادراک به «بیواسطه» و «باواسطه»، براینباور است: تحلیل فیض منبسط و مقام احدیت، و کشف نیاز آنها به حقیقتی ورای خویش، گونهای ادراک باواسطه از ذات به دست میدهد که در قالب مفهومهای اشارهکننده گزارش میشود. متعلَّق این ادراک، خود ذات نیست؛ تا از سوی برهانهای ادراکناپذیری نفی شود. متعلق این ادراک، بروننماییای است که فیض منبسط و مقام احدیت، نسبت به ماورای خویش (ذات الهی) دارند؛ این بروننمایی بهمثابۀ ادراک باواسطۀ ذات قلمداد میشود.
کلیدواژهها
ادراک ذات الهی، علم اجمالی به ذات، ادراک با واسطۀ ذات، بروننمایی احدیت، مفهومهای اشارهکننده
#استاد_سوری
#مقاله
لینک دانلود:
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
@aqlemonavar
133 esharat-souri.mp3
13.54M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۳) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم اشار الی ابطال القول باراده القدیمه)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
134 esharat-souri.mp3
11.37M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۴) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله: قالوا و لم یزل غیر المتناهی )
#استاد_سوری
@aqlemonavar
135 esharat-souri.mp3
8.79M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۵) نمط۵، فصل۱۲ (از: اشاره الی الجواب عن الحجه الثانیه)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
عقل منور
#شرحالإشاراتوالتنبیهات (ج۱۰۳) نمط۵، فصل۱ (از: النمط الخامس فی الصنع و الابداع) #استاد_سوری @a
بهنام خدا
تدریس نمط پنجم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» از جلسه ۱۰۳ آغاز و در جلسه ۱۳۵ پایان یافت.
با یاری خداوند تدریس نمط ششم بهزودی آغاز میشود.
@aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
امام صادق علیه السلام:
الْأَوْصِيَاءُ هُمْ أَبْوَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِي يُؤْتَى مِنْهَا وَ لَوْلَاهُمْ مَا عُرِفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل
اوصیاء [پیامبر] درهای خداوند عزّوجلّ هستند که از آنها [به ساحت ربوبی] وارد میشوند. اگر آنها نبودند خداوند عزوجلّ شناخته نمیشد.
(کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۹۳)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام مهدی علیه السلام:
أنا خاتِمُ الأوصِياءِ، بي يُدفَعُ الله البَلاءَ عن اهلی و شيعَتي
من پایاندهنده اوصیا هستم. بهواسطه من بلا از بستگان و پیروانم دور میشود.
(طوسی، الغيبة، ص۲۸۵)
@sooyesama
تفسیر انفسی سلیمان و دیو.m4a
18.34M
#استاد_سوری
#تفسیر_انفسی
ج ۸ (تفسیر انفسی داستان سلیمان و دیو)
رشته: فلسفه و حکمت اسلامی
مقطع: کارشناسی
@aqlemonavar
136 esharat-souri.mp3
11.04M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۶) نمط۶، فصل۱ (از: النمط السادس: فی الغایات)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
137 esharat-souri.mp3
13.52M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۷) نمط۶، فصل۱و۲ (از: هذا التعریف لمعنی الغنی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar