eitaa logo
قسم اللغة العربية وآدابها، الجامعة الرضوية للعلوم الإسلامية
619 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
208 ویدیو
256 فایل
اطلاع رسانی اخبار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی و سایر دانشگاه ها
مشاهده در ایتا
دانلود
صدر مؤخراً العدد الــ 71 من مجلة "الأبحاث"، الصادرة عن كلية الآداب والعلوم في الجامعة الأميركية في بيروت، وهو عدد مزدوج خاص بدراسة الخواتيم في التراث الأدبي العربي، المكتوب والشفوي على السواء. ويشتمل العدد على الأوراق البحثية التي قُدمت في مؤتمر عقد في شهر حزيران/يونيو عام 2021 حول هذا الموضوع. https://eitaa.com/arabicrazaviun
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کنسرت عربی که میلیون‌ها بار دیده شد آهنگ جدید امیر عید، خواننده مصری با نام «تلك القضية» که درباره تجاوز اسرائیل به نوار غزه و تعصب غرب نسبت به اشغالگری است در یک جشنواره فیلم معتبر مصری اجرا شد. 🇮🇷کانال سلام ایرانیان
الكتاب محاولة لتقديم منهج جديد لترتيب مداخل المعجم العربيّ العامّ قائمٍ على الاشتقاق بوصفه وسيلة نافعة في ترتيب مداخل المعجم؛ سعيًا إلى المساهمة في حقل الصناعة المعجمية (lexicography) الذي هو فرع عن علم اللسانيات التطبيقية، عن طريق: 1. إبراز أهمّ مشكلات الأنواع المختلفة من الترتيب الذي عليه مداخلُ المعاجم العامّة المعاصرة، من خلال عرض نماذج لثلاثة أنواع مختلفة من الترتيب المعاصر؛ هي: الترتيب المزيج، والترتيب الاستشراقيّ، والترتيب التاريخيّ، مع تناولها بالتحليل والنقد. 2. تقديم منهجية جديدة لترتيب مداخل المعجم العامّ تتّسق مع الطبيعة الاشتقاقية للعربية بحيث تعتمد الاشتقاق وسيلة أساسية لها في الترتيب، مع تطبيق هذه المنهجية على مادَّة من موادِّ المعجم العربيّ. وقد اعتمد الكتاب المنهج الوصفيّ في فصله الأوّل، فعرض فيه للفروق المنهجية بين الترتيب الخارجيّ والترتيب الداخليّ للمعجم العربيّ، مع عرض لما عليه ترتيبُ المعجم العربيّ قديمًا وحديثًا. وفي الفصل الثاني تناول الأنواع المختلفة التي عليها ترتيبُ المداخل في المعاجم المعاصرة بالوصف والتحليل؛ خروجًا بإرساء منهج للترتيب الاشتقاقيّ المقترح في الفصل الأخير منه مع تطبيق المنهج على مادَّة من موادِّ المعجم. ومادَّة الكتاب في ذلك المعاجمُ العربية المعاصرة استقراءً ووصفًا وتحليلًا، ومجالُه علم الصناعة المعجمية (lexicography) تقاطُعًا مع علم الصرف الاشتقاقيّ (derivational morphology) أو ما يُعرَف بعلم الصرف المعجميّ (lexical morphology). وحدود المنهج المقترح هي الأفعال والمصادر والمُشتقَّات الاسمية. https://eitaa.com/arabicrazaviun
چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> مصدر «بتّلَ»، «تبتّل» است، چرا از مصدر باب تفعیل استفاده شده است؟ به عبارت دیگر آیه در صدد افاده چه معنایی است که به جای مصدر اصلی از جانشین مفعول مطلق استفاده کرده است؟
قسم اللغة العربية وآدابها، الجامعة الرضوية للعلوم الإسلامية
#سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً>
🌸 گاهی برای دستیابی به توسّع از مصدر فعل دیگری استفاده می‌شود تا دو معنا به صورت هم زمان به دست آید: <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> در این آیه به جای «تبتّلاً» از «تبتیلاً» استفاده شده که مصدر باب «تفعیل» است. خب استفاده از «تبتیلا» بی هدف نبوده و حتماً غرضی در پی دارد. «تفعُّل» مفید تدریج و تکلّف است. مانند: تجرّعَ الدّواءَ. (دارو را جرعه جرعه نوشید) یا تمشّی (آهسته آهسته پپیاده رفت) امّا «فعَّل» مفید تکثیر و مبالغه است: «کسرتُ القلمَ و کسَّرتُهُ» (قلم را تکه تکه کردم). در این آیه هم چه بسا استفاده از دو مصدر متفاوت به خاطر جمع بین دو معنی باشد: تدریج و تکثیر. صیغه و ساختار آیه هم به این اشاره دارد: «تبتّلْ» که فعل اول آیه است یعنی انقطاع و بریدن به طرف خدا در عبادت. عبادت هم تدریجی است. یعنی کم کم باید نفس را به آن عادت دارد. امّا در مفعول مطلق از «تبتیلا» استفاده شده که بر تکثیر دلالت دارد. چینش فعل و مصدر به این ترتیب نشان دهنده‌ی این است که عبادت ابتدائاً باید تدریجی باشد و در نهایت به کثرت بینجامد. این ترتیب یک توجیه تربیتی هم دارد. حال اگر جای مصدر و فعل عوض میشد و چنین گفته می‌شد: «بتِّلْ تبتُّلاً» این فائده را نداشت. یا اگر چنین گفته میشد: «تبتَّلْ تبتّلاً» دلالت بر تدریج نداشت و یا چنین: «بتِّلْ نفسَکَ إلیه تبتیلاً» تنها بر کثرت دلالت داشت و از تدریج خبری نبود. امّا چون دو معنی را اراده کرده از دو مصدر جدا استفاده شده است. https://eitaa.com/arabicrazaviun
با سلام خدمت اساتید گرامی و دانشجویان عزیز رشتة زبان و ادبیات عربی لینک زیر حاوی پرسشنامه ای است مرتبط به پژوهش در حوزة «روانشناسی آموزش زبان عربی». صمیمانه از شما سپاسگزارم از این که وقت می گذارید و آن را تکمیل می فرمایید و به همکاران و دانشجویان زبان و ادبیات عربی و گروه های فعال در این زمینه نیز ارسال می فرمایید (صرفا عزیزانی این پرسشنامه را تکمیل بفرمایند که زبان عربی به عنوان زبان دوم آموزشی یا شغلی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد) https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfsb21wgA7b2ZqCe05hqNKRqzlcYayBRYzl7aV64-iIVvIsDg/viewform?usp=sf_link با تجدید احترام دکتر عبدالباسط عرب یوسف آبادی، دانشگاه زابل arabighalam@yahoo.com
"الدراسات والأبحاث النظرية والتطبيقية في العلوم العلمية والإنسانية" عن المؤتمر: - الجهة المنظمة جامعة ومعهد العدالة والحكمة في أمريكا. -يعقد المؤتمر بتقنية التحاضر عن بعد. -المشاركة برسوم. -آخر أجل لارسال الملخصات 2024/01/25 -ترسل المداخلات بعد انعقاد المؤتمر. https://eitaa.com/arabicrazaviun