عَنقاست در قلمرو امکان بقای عیش
تا کی بهار را قفس از رنگ و بو کنند؟!
#بیدل
توضیح:
عنقا پرندهای اسطورهای، یکی از موتیفهای شعر بیدل میباشد و حدود ۱۵۰ بار در معانی مختلف در اشعار او استفاده شده است. اما به صورت کلی عنقا در شعر فارسی مقام و جایگاهی دارد که رسیدن به آن یا غیر ممکن یا بسیار دشوار است.
قلمرو امکان: دنیا
عیش: شادمانی و خوشگذرانی
قفس بهار: استعاره از دنیا
رنگ و بو: کنایه از زیبایی و خوشبویی
شرح:
در دنیا بقای عیش و خوشگذرانی مانند عنقا دست نیافتنیاست
تا کی قفس بهار (دنیا) را از رنگ و بو (خوشی و زیبایی) میسازند؟!
بیدل میگوید: این دنیا محل عیش نیست پس نباید از آن محلی برای خوشگذرانی ساخت
در جایی دیگر میفرماید:
مزرع بیحاصل جسم آبیار عیش نیست
ناله باید کاشتن در خاک دامنگیر ما
#امین_دانشی
@arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر گرامیباد🕊
ما چون اَلفیم و استخوانی هستیم
پرونده ی کُنج بایگانی هستیم
این دخل کفاف خرجمان را ندهد
ما کارِگری ساختمانی هستیم
#نوروزرمضانی
#روز_کارگر
@arayehha
@robaiiyat_takbait
بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنرهای معاصر تهران به مناسبت روز #معلم
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با روز معلم، بازدید از نمایشگاه «بر فراز دشت» در موزه هنرهای معاصر تهران برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان خواهد بود.
بر این اساس، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی معتبر میتوانند به صورت رایگان از موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه «بر فراز دشت» دیدن کنند.
این نمایشگاه تا ۱۶ اردیبهشت جاری (به جز شنبه ۱۵ اردیبهشت) از ساعت ۹ الی ۱۸ برای بازدید عموم علاقهمندان برقرار است.
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
امــروز که باســـواد و عالم هستیم
در سایهٔ علم شاد و سالم هستیم
یــادت نَــرود ای دل، تا آخــر عــمــر
مدیـون مــحــبّــت مــعــلّــم هستیم!
#جواد_محمدی_دهنوی
#روز_معلم
#دانش_افزایی
✳️ احسن یا احسنت یا هیچکدام؟
❇️ احسن بر وزن افعل صفت برتر از مصدر حسن است.در عربی اسم تفضیل یا صفت تفضیلی (برتر) وعالی (برترین) را بروزن افعل برای مرد و فعلی برای زن می سازند.مانند
کبر :اکبر کبری دنی : ادنی (ادنا) دنیا عظم :اعظم عظمی(عظما)
اما چنانچه عیب ورنگ را نشان دهند ،دیگر صفت تفضیلی یا عالی نبوده ،فقط صفت بیانی(مشبهه ) هستند و صفت زنانه ی آن بر وزن اعلا می آید نمونه : احمر(سرخ) ـحمرا اسود (سیاه) ـ سودا ابیض(سفید) ـبیضا اصفر(زرد)ـ صفرا اعمی(نابینا) ـ عمیا
❇️ احسنت فعل(کار) است و( ت ) شناسه ی اجباری (ضمیرمتصل) است .یعنی
احسن فعل ماضی در باب افعال است ،ازمصدر احسان می آید.
درصرف به شکل :
احسن+ت'/ ت,/تم/ت' یعنی نیکو هستی ونیکو هستید و نیکوهستم بقیه شناسه ها ننوشتم .
ما شاهنامه خوان ها به جای آن می توانیم از واژه های فارسی :
درود برشما ، آفرین ، زهازه ،نیکو ، خیلی خوب بهره ببربم یا واژه ی رواج عربی عالی ،خیلی عالی ،به کار بریم.
◀️ پس احسنت بر ...از پایه نادرست است.
❇️ @arayehha
#دانش_افزایی
✳️ یَکی از دوستانِ کلاس درستنویسی و درستخوانی بپرسید: در بارة خوراکِ چهار-پایانِ گیاهخوار، «چَرا و چَریدن» درست است یا «چِرا و چِریدن»؟
❇️ پاسخ:
از زبان اَوِستایی، واژة «چَرایتی Charaiti» برایمان باز-بمانده است. پَسان در زبانِ پَهلَوی این واژه به «چَراک Carak» دیگر بِشُد. امروزه آن را «چَرا Chara» بِگوییم. چِمار (:معنای) این واژه «گَشت-و-گُذر و چَرخِش» است. از آن رُوی که جانورانِ چهار-پای گیاهخور در چمنزار چُنین کاری بکُنند و از گیاهان بخورند، این کار را «چَرا» و سِتاکَش را «چَردن/چَریدن» بکردند.
◀️ آموزاک-1 : در لغتنامة دهخدا، بخش «چَریدن» درست و «چِریدن» نا-درست است.
◀️ آموزاک-2 : ساختار ستاک چَردن/چریدن :
ستاک گذشته : چَردَن.
بُن گذشته : چَرد.
کُنیدن(:فعل)هایش: چَردَم. چَردی. چَرد. چَردیم. چَردید. چَردند.
ستاک اکنون-و-آینده : چَریدن.
بُن اکنون-و-آینده : چَرید.
کُنیدن(:فعل)هایش : چَریدم. چَریدی. چَرید. چَریدیم. چَریدید. چَریدند.
◀️ آموزاک-3 : برای خوراکهایی مانندِ گیاه و خوراکهای جَویدنی، پساوندِ «~خور» را به کار بِبَرید. مانند: گیاهخور. علفخور. ماهیخور و ... . از این روی، واژة «گیاهخوار و علفخوار و ...» نا-درست است.
سپاس
✳️ شکوهی
@arayehha