🌸🍃﷽🍃🌸
✋قارون در قرآن
⛔️ ۱_ ثروت قارون
⛔️ ۲_ تفکر قارون
⛔️ ۳_عاقبت قارون
🌹 ۴_ عاقبت به خیر چه کسانی هستند ؟
1⃣👈_ ثروت قارون 👇
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
🌹ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﺪﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺠﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻳﺶ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ
ﻣﻰ ﺁﻣﺪ . [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : [ ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭﺍﻧﻪ ]ﺷﺎﺩﻱ ﻣﻜﻦ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﺎﻥ [ ﻣﺘﻜﺒﺮ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ] ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .( سوره القصص آیه ٧٦)
2⃣👈_ تفکر قارونی 👇
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
🌹ﮔﻔﺖ : ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺍﻧﺒﻮﻩ ] ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻗﻮﺍﻣﻰ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺍﻧﺪﻭﺯﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ؟ ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ [ ﻛﻪ ﺟﺮﻣﺸﺎﻥ ﻣﻌﻠﻮم ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ ] ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﭘﺮﺳﻲ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ .(سوره القصص آیه٧٨ )
3⃣👈 عاقبت کار قارون 👇
فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ
🌹ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ] ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﺪ .
( سوره القصص آیه٨١ )
4⃣👈 چه کسانی عاقبت به خیر هستند ؟👇
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
🌹ﺁﻥ ﺳﺮﺍﻱ [ ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ ] ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﺗﺴﻠّﻂ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ; ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم [ ﻧﻴﻚ ] ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ(سوره القصص آیه٨٣)
مهدی علیرضایی» خبرنگار خبرگزاری تسنیم یکشنبه ۱۸ آذرماه امسال بر اثر ایست قلبی درگذشت و این خبر اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران حوزه اجتماعی و شهری را در بهت و ناباوری فرو برد.
به گزارش شهر، مهدی علیرضایی خبرنگار حوزه شهری خبرگزاری تسنیم ۱۸ آذرماه بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد و ۲۰ آذرماه همزمان با سالروز تولدش به خاک سپرده میشود.
درگذشت ناگهانی این خبرنگار با سابقه و پرتلاش حوزه اجتماعی و شهری، اهالی رسانه را داغدار کرد و دوستان خبرنگارانش، هریک در کمال ناباوری برای او دست به قلم شدند.
امشب شب اول قبر آقا مهدی علیرضایی فرزند حاجی هست. لطفاً عزیزان دورکعت نماز شب اول قبر یادتون نره
برادر عروسمون هست
هدایت شده از تبلیغات شهید باکری 🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
📣گروه مختص خواهران است ورود آقایان ممنوع
از شما خواهر مومنه دعوت میشود🙏
عضو گروه متوسلین به امام زمان عج الله شوید تا در کنار هم با مهربانی و تواضع در حق هم دعا کنیم ، ان شاءالله این عمل خشنودی امام زمان عج الله را به همراه داشته باشد
برنامه های گروه :
🔷۱) هر شب ساعت ۱۹ قرعه کشی چهارده هزار صلوات
( برای توضیح به پی وی مدیر گروه پیام دهید)
🔶۲)برای برآورده شدن حوائج هرشب به یک شهید متوسل میشویم
🔷۳)هرشب ده آیه قرآن
🔶۴)اول هر ماه قمری ختم کامل قرآن
🔷۵)در زمان مشکلات و مریضی با اطلاع رسانی به مدیر ، حمد شفا و صلوات در گروه
🔶۶) جهاد تبیین برای حفظ انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت مهدی عج
❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️
مدیر گروه خانم اسلامیه
@maryameslamiyeh
https://eitaa.com/joinchat/294518995C0b2f8b48a1
May 11
آیا کتاب «تحف العقول» معتبر است؟
مؤلف کتاب تحف العقول، ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه است. برای اینکه جایگاه حقیقی این کتاب مشخص شود، با توجه به ملاکهای مختلف مانند جایگاه مؤلف، سند و متن مورد بررسی قرار میگیرد.
اعتبار و جایگاه کتاب تحف العقول
الف. جایگاه مؤلف
کتاب تحف العقول توسط ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه تألیف گردیده است. تاریخ دقیق تولد و وفات مؤلف کتاب تحف العقـول مشخص نیست اما ازآنجاکه وی از محمـد بـن همام اسـکافی (متـوفی ۳۳۶ ق) روایات زیادی نقل کرده است باید گفت او در قرن چهارم هجری قمری میزیسته است.
در منابع متقدم رجالی مانند رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی از ابن شعبه حرانی و کتاب وی، نام برده نشده است، اما شیخ حُرّ عاملی از عالمان قرن یازده هجری قمری در کتاب امل الآمال درباره ابن شعبه مینویسد: «الشیخ أبو محمد الحسن بن علی بن شعبه فاضل محدّث جلیل؛ ابو محمد، حسن بن علـی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیثشناسی بزرگ است.» ایشان همچنین کتاب تحف العقول را از کتابهای مشهور شیعه شمرده است.
علامه مجلسی هم درباره ابن شعبه و کتاب تحف العقول میگوید: «نظم و ترتیب آن، دلالت بر بلندی مرتبه مؤلّفش میکند.»از عالمان معاصر نیز آیتالله شیخ محمد فاضـل لنکرانی ابن شعبه حرانی را از محدثان جلیلالقدر شیعه دانسته و کتاب وی را از کتب حدیثی معتبر و کمنظیر در تاریخ معرفی نمود.
ب. اعتبار سندی
سند، ازجمله معیارهای سنجش اعتبار روایات یک کتاب است. هرچه اعتبار سندی احادیث یک کتاب بیشتر باشد، ارزش آن روایات بیشتر میگردد. روایات کتاب تحف العقول سند ندارد ازاینرو در مورد اعتبار آنها، بین علما اختلاف شده است. برخی عالمان مانند امام خمینی و آیتالله خـویی، روایات تحف العقول را به دلیل نداشتن سند، ضعیف دانستهاند.
اما عدهای دیگر از عالمان، به احادیث این کتاب اعتماد کردهاند. بهعنوان نمونه شیخ مرتضی انصاری در اول کتاب مکاسب خود، حدیث طولانی درباره کسبوکار از کتاب تحف العقول نقل نموده و بسیاری از احکام معاملات را از آن استنباط کرده است. علامه مجلسی درباره این کتاب مینویسد: «اکثـر مطالـب آن، در مـواعظ و اصول ثابتشدهای است که در آنها نیازی به ذکر سند نیست.»
آیتالله جوادی آملی ازجمله عالمانی است که جایگاه سند را در اعتبار حدیث، چندان مهم نمیداند. ایشان معتقد است از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از امام معصوم علیهالسلام حاصل شود، کفایت میکند؛ خواه به عدالت راوی باشد یا وثاقت وی؛ به علو متن باشد یا عمل کردن فقها به آن یا هر راه دیگری. بهعنوان نمونه، ایشان درباره زیارت جامعه کبیره گفتهاند: «متن زیارت بهگونهای است که هر منصفی صدور این معارف را از غیر معصوم محال عادی میداند؛ افزون بر آنکه خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن، هماهنگ میبیند و این چیزی است که ما را از بحث سندی آن بینیاز میکند.»
ج. اعتبار متن و محتوا
یکی دیگر از ملاکهای بررسی اعتبار حدیث، متن و محتوای روایت است. عدم مخالفت متن حدیث با قرآن کریم، احادیث و سنت قطعی معصومان علیهمالسلام، مقتضیات عقلی، واقعیات تاریخی و قطعیات علمی، بر اعتبار آن میافزاید. بیشتر روایت تحف العقول با این ملاکها همخوانی دارند. از سوی دیگر، روایاتی که علائم جعل در آن باشد، در این کتاب یافت نشد؛ بنابراین، مهمترین ملاک اعتبار احادیث کتاب تحف العقول، قوت متن و محتوا و کمی آسیبهای آن است.
د. عمل مشهور
یکی دیگر از معیارهایی که میتوان بهواسطه آن بر اعتبار کتاب تحف العقول افزود، عمل مشهور عالمان شیعه به این کتاب است. آیتالله بروجردی معتقـد است: «اگر روایتی صحیح السند نباشد، ولی مشهور به آن عمل کرده باشند، ما باید به آن روایت عمل کنیم.»کتاب تحف العقول، در طول تاریخ مورد عمل عالمان بوده است.
نتیجه
با توجه به مطالبی که گفته شد، این نتیجه حاصل میشود که شخصیت ابن شعبه حرانی و کتاب تحف العقول در آثار قدما، شناختهشده نیست، ولی علمای متأخر و معاصر شخصیت و کتاب او را ستودهاند، اما این برای شناخت جایگاه مؤلف، کافی نیست. ازنظر سند نیز روایات این کتاب، ضعیف است اما قوت متن و محتوای احادیث این کتاب، جبران ضعف سند میکند. در جمعبندی میتوان گفت احادیثی که از این کتاب در مصادر دیگر وجود داشته و همچنین با مؤیدات متنی مانند قرآن و سنت قطعیه تعارض نداشته باشند، قابل پذیرش است.
عارفے گفت:
اۍ جوان
#قرآن بخوان
قبل ازآنڪہ برایت قرآن بخوانند.
#نماز بخوان
قبل ازآنڪہ برایت نماز بخوانند.
از #تجربہ دیگران استفادہ ڪن
قبل ازآنڪہ تجربه دیگران شوۍ.
#تلنگرانه🎈
بعضیا فکر میکنن حجاب فقط واسه خانوماست🧕
حجاب فقط چادره...
آقایون رها و آزادن🙆♂
درحالی که این طور نیست
آقایون هم باید واسه چشماشون حجاب قائل بشن👀🚫
✅خانوما با چادر حجاب دارن که هرکسی نگاهشون نکنه...
✅آقایونم با پلک هاشون حجاب دارن که هرکسی رو نگاه نکنن...
درسته کار دوتاشونم سخته ولی خب جهاد همینه...
بی خود نیست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند جهاد با نفس #جهاد.اکبر هست.
⭕️راستی یه حجاب مشترک هم هست...
اونم حجاب دِله🛡❤️🛡
اگه دل رو رهاش کنی وابسته هرچیزی میشه...
زن و مرد هم نداره
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌️ یک تروریست حرامی، حرم خانم رقیه جان سلام الله علیها را تهدید می کند.
✍ولله العلی العظیم قسم غلطی بکنند جوی خون راه می اندازیم...
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 47)
س: آیا اگر کسی که مریض است، ذکر «یا شافی» بگوید و یا اگر مشکل دارد، ذکر «یا فتّاح» بگوید، خوب است؟
ج: شما اگر مشکل دارید و از روی نفهمی «یا قابض» هم بگویید، خدا درست می کند. خدا با اشتباه شما کار نمی کند. با علم خودش کار می کند. او می فهمد که این شخص بیمار است و باید بگوید: «یا شافی»، اما بلد نیست و مثلاً به اشتباه می گوید: «یا مُمیت». او کار خودش را می کند.
س: آیا نباید لفظ خاص را بگوید؟
ج: در جایی که شما اشتباه می کنی هم ذکر خداست.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
✅ شیعیان چگونه به امام علی (ع) اقتدا کنند؟
🌺 امام خمینی (ره):
شيعه بايد اين طورى باشد؛ مشايعت كند على را. البته قدرت نداريم ما مثل او. هيچ كس قدرت ندارد؛ اما به زهد، به #تقوا، به رسيدگى به مظلومها، به رسيدگى به فقرا، مشايعت كنيم از او.
📚 صحيفه امام، ج8، ص: 15
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی. شیعیان باید از طریق انجام #واجبات و ترک #حرامها به امام علی اقتدا کنند.