🔮سماوی پس از چندسال عزلت در قاهره ، احتمالاً شیفته آوازه خاندان صوفیه اردبیل شد و در ۸۰۴ به تبریز سفر کرد و در آنجا طرف توجه امیرتیمور که بتازگی از آناطولی بازگشته بود قرار گرفت .
🔹امیرتیمور کوشید که او را با خود به ترکستان ببرد. بدرالدین که نمی خواست به این کار تن در دهد از آنجا گریخت .
🔆بعدها شیخِ خانقاه شد و جای حسین اخلاطی را که در همین ایام درگذشته بود گرفت ، اما به سبب اختلاف با مریدانِ خود تصمیم گرفت که قاهره راترک گوید وبرای تبلیغ به آسیای صغیر و روم ایلی سفرکند.
➖درآنجا نظر امیران قونیه و گَرْمِیان و نیز حامدبن موسی قیصری راکه از صوفیان طریقه خاندان صفویه بود وبعدها معلم حاجی بَیْرام ولی شد، جلب کرد.
🔹توفیق در تبلیغ عقاید صوفیانه او را اندک اندک به رفض آشکار کشانید. اندیشه مالکیت اشتراکی را رواج داد، و به گسترش افکار غیر سنّتی محیی الدین بن عربی همت گماشت .
🔮عده تهیدستانی که در آسیای صغیر به دنبال خود کشید زیاد بوده است . مسیحیان نیز در اطراف او گرد آمدند و می گویند که با حاکم جنوواییِ خیوس نیز تماس داشته است .
🔆بدرالدین سرانجام به ادرنه بازگشت و در آنجا مدت هفت سال خلوت گزید و به مطالعه پرداخت .
🔰در حدود ۸۱۳، بر خلاف میل باطنیش به دستور موسی که مدّعی سلطنت بود قاضی عسکر شد، ولی پس از پیروزی سلطان محمد اول در نزدیکی چامورلو از مقام خود خلع و با وضعی خفت بار به اِزْنیق تبعید شد.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🔹می گویند که آق شمس الدین ، که بعدها به شیخ بَیْرامیَّه شهرت یافت ، مدت کوتاهی شاگرد او بوده است . در همین جا بود که با جنبش مخفی اشتراکی شخصی به نام بورکلوجه مصطفی و شخصِ دیگری به نام طورلق کمال آشنا شد.
➖این جنبش به شورش وسیع ۸۱۹ انجامید که به احتمال قوی رهبریِ فکری آن را بدرالدین برعهده داشت .
🔮گرچه شرح حال بدرالدین به قلم نواده اش ، خلیل ، بر بیگناهی کامل او در تمام این وقایع تأکید دارد، تاریخنگاران رسمی عثمانی او را به شرکت فعالانه در این شورش و حتی رهبری آن متهم می کنند.
🔹پس از آنکه شورش بورکلوجه مصطفی و طورلق کمال با قساوت بسیار سرکوب شد، بدرالدین به چنگ سربازان سلطان افتاد و او را به سیروز در مقدونیه نزد سلطان محمد که با مصطفای دروغین در حال جنگ بود، بردند.
⚫️ بدرالدین را پس از محاکمه ای مشکوک ، در ۸۲۳ در سیروز به جرم خیانت در ملاعام به دار آویختند.
➖هنوز نقش بدرالدین در این جنبش بدرستی روشن نیست ، ولی مسلم است که عقاید او با آن موافق بوده و اندیشه هایش تأثیری پایدار برجای گذاشته است .
🔹پس از مرگ او بسیاری از پیروانش به خاندان صفویه ، که در آن هنگام از لحاظ سیاسی فعال بودند، و گروههایی نیز به فرقه های گوناگون ، بویژه بکتاشیه ، گرویدند.
🔮از معروفترین بازماندگان بدرالدین ، سه فرزندش احمد و اسماعیل و مصطفی ، نوه او خلیل است که شرح حال بدرالدین را نوشته است .
🔆بدرالدین مؤلفی پر کار بود. نزدیک به پنجاه کتاب مفصل نوشت که بیشتر آنها فقهی بود. مهمترین کتابهای صوفیانه او واردات و نورالقلوب است .
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شاکر_کتبی
🔮صلاح الدین محمد بن شاکر بن احمد کتبى از مورخان صوفى مسلک قرن هشتم هجرى است که آثار تاریخى با ارزشى تالیف کرده است .
🔹 وى از روى نیاز مالى به ورّاقى وخرید و فروش کتاب پرداخته و دانش خویش را نیز از همین زمینه به دست آورده است .
#آثار
🔮دو اثر وى در ترایخ و تراجم ، یکى کتاب العیون التواریخ و دیگرى فوات الوفیات است .
➖از کتاب عیون التواریخ وى که یک دوره تاریخى عمومى جهان اسلام از ابتداى بعثت تا زمان مؤلف است ، تا آنجاکه مؤلف این سطور آگاه است ، تنها چند مجلد به چاپ رسیده است .
🔹نخستین جلد مربوط به سیره نبوى است که با تحقیق حسام الدین القدسى به سال ۱۹۸۰ توسط مکتبه النهضه المصریه به چاپ رسیده است .
🔆 این کتاب همانند موارد مشابه ابتدا حوادث هرسال و پس ازآن در گذشتگان آن سال را مى شناساند. کتاب شباهت خاصى به البدایه والنهایه دارد، این قبیل اقتباس در منابع تاریخى سال شمار فراوان است .
🔮کتاب دیگر او با عنوان فوات الوفیات والذیل علیها در تکمیل وفیات الاعیان ابن خلکان و البته با استفاده از کتاب مفصل معاصر خود صفدى با عنوان الوافى بالوفیات نوشته شده است .این اثر پنج جلدى توسط احسان عباس تصحیح و نشر شده است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شیخ_علاءالدین_محمد_بخاری
🔰بخاری ، علاءالدین محمد بن محمد (نیز مشهور به علاءالدین عطّار)، یار نزدیک و اولین خلیفه بهاءالدین نقشبند، مؤسس طریقه صوفیانه نقشبندیه .
🔹او سومین و کوچکترین پسر یکی از مهاجرانی بود که از خوارزم به بخارا آمدند و در آنجا مسکن گزیدند.
🔆پس از درگذشت پدر، از سهم الارث خود چشم پوشید و در مدرسه ای ساکن شد و زهد و ریاضت پیشه گرفت .
🔮بهاءالدین نقشبند نخستین بار در همین مدرسه با او ملاقات کرد. اثاثیه اندک حجره بخاری (حصیری مندرس ، آجری به جای بالش ، کوزه ای شکسته ) او را سخت متأثر کرد، به طوری که بی هیچ مقدمه ای دختر خود را به همسری اش درآورد، و او را به عنوان پسر روحانی خود پذیرفت .
🔆بهاءالدین بیدرنگ بخاری را به طریقت خود نپذیرفت ، بلکه به او توصیه کرد با گردآوری هیزم و فروش سیب در بازارهای بخارا، آن هم با پای برهنه ، روزگار بگذراند.
➖ بخاری ، علی رغم ناراحتی برادرانش که هردو از کسبه سرشناس بودند، این کار را با شادمانی انجام داد و پس از آنکه تزکیه لازم در او به وجود آمد، بهاءالدین او را رسماً به طریقت خود پذیرفت ، و بخاری بسرعت مقرّب و مرید خاص او شد.
🔮بهاءالدین او را به تربیت مریدانی گماشت که در سلوک متوقف مانده بودند، و درحق وی می گفت :
➖او بار ما را بسیار سبکتر کرده است.
🔹پس از درگذشت بهاءالدین مریدانش ، از جمله خواجه محمد پارسا که ظاهراً زمانی نامزد جانشینی او بود، با بخاری بیعت کردند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🔮بخاری مدت ده سال شیخ طایفه نقشبندی بود. در ۲ رجب ۸۰۲ بیمار شد و به روایتی خبر داد که بزودی خواهد مرد.
🔆از این رو به پیروانش سفارش کرد که از سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم و اصول طریقت نقشبندی پیروی کنند و از مرگش اندوهگین نشوند.
⚫️ او هجده روز بعد درگذشت و در روستای چغانیان (یا نوچغانیان ) در نزدیکی بخارا به خاک سپرده شد.
🔹بخاری ده خلیفه برگزید، که هر یک ظاهراً مسئول ناحیه خاصی بود، و همین پراکندگی سبب اشاعه طریقت نقشبندی در سرزمینهای مجاور بخارا شد؛
➖ برای مثال ، خواجه عبدالله امامی اصفهانی این طریقت را در شیراز پایه گذاری کرد.
🔆مشهورترین مرید او سیّد شریف جرجانی ، متکلّم و عالم نامی ، در حق او گفته است :
➖ «تا مصاحب خواجه عطار(بخاری ) نشدم خدا را به حقیقت نشناختم ».
🔹اما مهمترین جانشین او که به طریقت نقشبندی استمرار بخشید، مولانا نظام الدین خاموش ، مرشد سعدالدین کاشغری بود.
🔰بخاری نخستین کسی بود که امالی و شرح حال بهاءالدین نقشبند را در رساله ای مختصر به نام مقامات بهاءالدین نقشبند مدوّن کرد.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شیخ_عبدالله_یافعی
🔰عبد الله ، بن اسعد بن علی، مورخ، صوفی و شاعر شافعی یمنی قرن هفتم و هشتم. کنیه اش ابو محمد و القابش عفیف الدین، ابوالسعادات، ابوالبرکات و نزیل الحرمین بود.
🔮وی به سبب اقامت طولانی اش در مکه و مدینه، به نزیل الحرمین معروف شده است.
➖ تاریخ دقیق تولد وی دانسته نیست. گفته اند که در سال ۶۹۸ به دنیا آمد.
🔆به نوشتۀ برخی از تذکره نویسان، وی در عدن زاده شد و رشد یافت. برخی نیز برآن اند که به عدن سفر کرده است.
🔹یافعی در کودکی بازی نمی کرد و فقط با قرآن و علم مأنوس بود .
🔰وی در ابتدای حال بین انتخاب علم یا عبادت مردد بوده است. کتابی داشته که به مطالعۀ آن مشغول بوده، آن را گشوده و صفحه ای را دیده که هرگز ندیده بوده است ، مشتمل بر این ابیات:
🔆کن عن همومک معرضا و کل الامور الی القضاء
فلربما اتسع المضیق و لربما ضاق الفضاء
و لرب امر متعب لک فی عواقبه رضاء
فلا تکن متعرضا الله یفعل ما یشاء
➖و خداوند سینه اش را برای علم گشود .
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#اساتید
🔰یافعی ابتدا نزد ابوعبدالله محمد بن احمد الدهینی، معروف به بصال، وسپس از شرف الدین احمدبن علی الحرازی دانش آموخت.
🔆در سال ۷۱۲ سفر به مکه را آغاز کرد، سپس به خلوت روی آورد و در کوهها به سیاحت پرداخت.
🔮در طریقت پیرو شیخ علی بن عبدالله، معروف به طواشی، بود. سپس به مکه بازگشت و در آنجا مجاور شد و ازدواج کرد.
🔹در مکه کتاب الحاوی الصغیر فی الفروع را نزد نجم الدین طبری فراگرفت و الجمل فی النحو را خواند و حدیث را از رضی طبری آموخت.
🔆 نقل است که وارد مدینه نمی شد تا از پیامبر اذن بگیرد.
🔮یافعی، در سیرۀ عملی خود، فردی بسیار بخشنده و متواضع بود. تذکره نویسان از سلوک متدینانه و مهربانی وی با شاگردان و شهرتش به عنوان شخصی پرهیزکار سخن گفته اند.
🔹 او، با وجود فقیر بودن، فقیران را به خود ترجیح می داد و به ایشان بسیار انفاق می کرد.
🔆وی در رویاهای صادقه اش، پیامبر را دیده و به ولایت او بشارت داده است. همچنین اولیا خوابهای بسیاری در بارۀ ولایت او دیده اند.
➖گفته اند که وی به درجۀ قطبیت رسیده بود.
🔆یافعی در علوم ظاهری و باطنی عالم بوده است، از جمله در زبان عربی، فقه، حساب و تصوف.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🔰فراغت یافعی در مکه به او اجازه داد آثار بسیاری پدید آورد.
➖ یافعی قصیده ای مشتمل بر حدود بیست علم، از جمله صرف و نحو و عروض، دارد. بیشتر تصانیفش به نظم است.
🔆قصیده ای نیز در مدح حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد.
#رحلت
⚫️او در ۲۰ جمادی الاخرۀ سال ۷۶۸ درگذشت و در باب مصلی، نزد فضیل عیاض، دفن شد.
#آثار
🔹روض الریاحین فی حکایات الصالحین که کتاب اصلی اوست و در آن، شرح حال پانصد صوفی را نوشته است.
🔹مراه الجنان و عبرات الیقضان، که کتابی تاریخی است، در چهارجلد، که در آن، حوادث را تا سال ۷۵۰ بیان کرده است.
🔹نشر المحاسن الغالیه فی فضل المشایخ (المحاسن) الصوفیه، در تصوف اسلامی، در ده فصل.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_حمید_قلندر
🔰 حمید قلندر، صوفى و شاعر فارسىگوى شبهقاره در قرن هشتم. درباره احوال وى اطلاعات اندکى در دست است.
➖ احتمالا وى اهل کیلوکهرى (در شمال هند) بود و به همراه پدرش، تاجالدین، به دهلى رفت.
🔹تاجالدین در آنجا مرید نظامالدین اولیاء شد و فرزند خود را نیز به طریقت او درآورد.
🔆 پس از مواجهه حمید با قلندران دهلى، نظامالدین قلندر شدن وى در آینده را پیشبینى کرد. از آن پس حمید به قلندر معروف شد.
🔹پس از درگذشت نظامالدین، حمید در زمان حکومت محمدبن تغلق به دکن رفت و مرید برهانالدین غریب شد و در آنجا بیست مجلس از مجالس برهانالدین را نوشت و نام آن را اخبارالاخیار گذاشت.
🔮حمید پس از وفات برهانالدین به دهلى رفت و مرید نصیرالدین محمود چراغ دهلى شد.
🔆حمید به علوم قرآنى و حدیث عالم بود و شاید به همین دلیل چراغدهلى او را بیشتر عالم به علوم دینى مىدانست تا قلندر یا صوفى.
🔮حمید قادر به تحمل شداید و ریاضتهاى سخت نبود و گرچه در ظاهر قلندر بود، آداب قلندران را به جا نمىآورد.
🔹او با اینکه در مجالس چراغدهلى زیاد شرکت مىکرد، چندان تحت تأثیر رفتار و شخصیت وى قرار نگرفت. بهگفته سیدمحمدبن یوسف گیسودراز حمید تمایل واقعى به تصوف نداشت.
🔰برخى از آثار او موجود است. وى بیشتر تمایل داشت ملفوظات مشایخ را بنویسد، به همین دلیل اخبارالاخیار و خیرالمجالس را نوشت.
⚫️وی در سال ۷۶۸ در گذشت.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شیخ_امین_الدین_حاج_بله
🔰امینالدین ابوالقاسم، صوفى، فقیه، اصولى و مفسر قرن هفتم و هشتم.
🔹گویا بُلَه شکل تحبیبى ابوالقاسم است که ابتدا به صورت اَبُل و سپس به شکل بله درآمده است.
➖درباره او اطلاعات اندکى در دست است. ابوالمجد تبریزى، کاتب سفینه تبریز که از معاصران او به شمار میرود، او را سلطانالمحققین، قدوه العارفین و زبده الافاضل خوانده است.
🔹باتوجه به آثارى که از حاج بله در سفینه درج شده، وى در عرفان و فقه و اصول و عروض و منطق پایهاى بلند داشته و در کلام و فلسفه صاحبنظر بوده.
🔹به گفته اسیرى لاهیجى، آن مرد «کاردیده» و «عزیز کارفرما» که در ابتداى گلشن راز شبسترى از او یاد شده، فردى با نام امینالدین، شیخ و مرشد محمود شبسترى است.
🔮حاج بله به خانقاه فخرالدین عراقى در قونیه رفت و سه روز با عراقى به گفتگو پرداخت. عراقى از پیروان مکتب ابنعربى بوده است و بنابراین به نظر میرسد که حاج بله با اندیشههاى ابنعربى آشنایى داشته است، اما از تأثیر اندیشههاى ابنعربى و پیروان او هیچ نشانهاى در آثار حاج بله دیده نمیشود.
➖او بیشتر متأثر از تصوف خراسان، بهویژه اندیشههاى محمد و احمد غزالى، سنایى غزنوى، عطار نیشابورى بوده و احتمالا نخستین شیخى بوده که در تبریز با تصوف عاشقانه احمد غزالى آشنا شده و آرا و عقاید او را در مجالس خود مطرح کرده است.
🔆حاج بله پسرى به نام شرفالدین عثمان داشته که به مناسبت درگذشت پدرش رسالهاى راجع به بیوفایى دنیا با عنوان کتابٌ فى طریق الاخره نوشته و در مقدمه آن سال درگذشت پدرش را ۷۲۰ در دمشق ذکر کرده است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شیخ_اسماعیل_جبرتی
🔰اسماعیل بن ابراهیم ، عارف و عالم بزرگ یمنی قرن هشتم و مؤسس طریقت جبرتیه .
🔆وی در ۷۲۲ در شهر زَبید یمن به دنیا آمد. نَسَبش به عقیل ، برادر امام علی علیه السلام ، می رسد.
🔮 در جوانی به تحصیل علم پرداخت و به زهد و عبادت مشغول شد و از بدو جوانی با استادان بزرگی همنشین بود و در علم و فضل سرآمد زمان خود شد.
🔹از شاگردان و یاران جبرتی این اشخاص بوده اند:
➖احمدبن ردّاد معروف به ابن ردّاد، فقیه و عالم و صوفی و قاضی معروف یمنی ، که شیخ اسماعیل چهار سال پیش از وفاتش در حضور بعضی مشایخ و مریدان وی را به جانشینی خود بر گزید .
➖عبدالکریم جیلی، عالم و فیلسوف بزرگ گیلانی ، که ظاهراً شیخ اسماعیل التفات خاصی به او نشان می داد و جیلی نیز در بسیاری از آثارش از او به بزرگی یاد کرده ، جیلی حتی قصیده ای طولانی نیز در مدح جبرتی سروده است.
🔮جبرتی را صاحب احوال و کرامات بسیار دانسته و گفته اند که هیچ کس از حیث مقام و تعداد مریدان در یمن هم سطح او نبوده است.
➖ ازاین رو، وی را شیخ الشیوخ طریقت و پیشوای اهل حقیقت خوانده اند.
🔆مردم از همه گروهها نزد او رفت وآمد داشتند. برخی برای عبادت و گرفتن ذکر، برخی برای رفع حاجات خود و عده ای نیز برای سماع نزد او می رفتند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🔰جبرتی مخالفانی نیز داشت ،
🔹از جمله شیخ عبدالرحیم أمیوطی و همچنین احمد ناشری که از علما بود و با جبرتی و طریقت وی عناد می ورزید اما به سبب حمایت سلطان اشرف از جبرتی مخالفتش بی نتیجه ماند.
🔆عالمی به نام صالح المصری نیز به این دلیل که در یکی از منظومه هایش از جبرتی انتقاد کرده بود، به هند تبعید شد .
🔮جبرتی از پیروان مکتب ابن عربی بود و اظهار می داشت که سالک نباید از مطالعه کتب ابن عربی غافل بماند.
🔹او به شاگردان خود توصیه می کرد همیشه نسخه ای از فصوص الحکم ابن عربی را به همراه داشته باشند.
🔆همچنین به خواندن سوره یس در بر آورده شدن حاجات و رفع مشکلات تأکید می کرد؛ ازاین رو، پیروان وی به «اهل یس » معروف بودند.
⭐️درباره ذکر و اسم اعظم و سماع نیز آرا و سخنان بسیاری از او نقل شده است .
🔆وی معتقد بود هرکس گشایشی از هر اسمی یابد آن اسم در حق او اسم اعظم است ، زیرا اسم اعظم همان چیزی است که به واسطه آن دعا مستجاب می شود.
🔮وی سماع را موجب گشایش می دانست و می گفت به میزان توجه به اوراد و دانستن معانی آنها در حین سماع ، خداوند به انسان توجه می کند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#شیخ_برهان_الدین_ساغرچی
🔰عارف قرن هشتم . نام او در بیشتر تذکره ها ذکر نشده و زادگاه و تاریخ ولادت و وفات او نیز معلوم نیست .
➖نسبت ساغرچی نیز بدین سبب به او داده شده که مدتی حاکمِ قصبه ساغَرچِ سمرقند بوده است.
🔆برهان الدّین در بغداد نزد شیخ نورالدّین عبدالرحمان اسفراینی رفت و از مریدان محبوب او شد.
🔮مدتی در مکه اقامت کرد و در آنجا خوارق عاداتی از او ظاهر شد. همچنین گفته اند که پس از یک «معراج اولیایی » به مقام قطبیّت رسید.
🔹ابن بطوطه که در خَتا چندین بار با او ملاقات کرده بود، وی را یکی از بزرگان وعّاظ و مردی کریم و گشاده دست خوانده که گاه وام می گرفته و به مردم می بخشیده است .
➖چون سلطان هند شرح احوال او را شنید، ۰۰۰ ، ۴۰ دینار برایش فرستاد و به دهلی دعوتش کرد.
🔹ولی برهان الدین با دینارها قروض خود را پرداخت و از رفتن به هندوستان خودداری کرد و گفت که نمی خواهد نزد پادشاهی برود که دانشمندان در محضر او باید بایستند.
🔆پس به چین رفت و به فرمان خان ، پیشوای مسلمانان آنجا شد و لقب «صدر جهان » گرفت.
🔮در آنجا در حضور شاه ، کاهنی بت پرست را مغلوب خوارق عادات خود ساخت ؛ از این رو، پادشاه با او بیعت کرد و دخترش را به عقد وی درآورد و همه فرزندان شیخ از این همسرند.
⚫️بنابه وصیّت برهان الدین ،او را در سمرقند نزدیک دیوار جنوبی ارگ در کنار مزار شیخ نورالدین بصیر به خاک سپردند.
🔆به گفته ابوطاهر سمرقندی از سقف مقبره برهان الدین ظرفی مسی آویخته شده است که تار مویی از حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلّم در آن قرار دارد.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_حافظ_برسی
🔰رضی الدّین حافظ ، رجب بن محمّد، عارف و عالم شیعی قرن هشتم و نهم . شهرت وی بیشتر در علوم غریبه است .
🔹در اشعار خود «حافظ »، «بُرسی » و یا «حافظ بُرسی » تخلّص کرده است .
➖براساس پاره ای قراین می توان گفت شاگردان شهید اول بوده است.
🔮برسی به ائمه اطهار علیهم السّلام تعلّق خاطر زیاد داشته و روایات بسیاری در مقامات معنوی ایشان نقل و شرح کرده و اشعار فراوانی در این زمینه سروده است . به همین سبب برخی او را سرزنش کرده و به وی نسبتِ غلوّ داده اند. حُرّ عاملی او را افراطی دانسته است.
🔹علامه مجلسی مشارق الانوار و الفین او را حاوی مطالبی موهم ، اشتباه و خلط صحیح و سقیم و غلوآمیز دانسته و گفته است که از روایات او تنها آنچه را که با کتب معتبر مطابق است نقل کرده است.
🔆در مقابل ، علامه امینی، در عین آنکه به اعتماد برسی بر علم حروف و اعداد به دیده انکار نگریسته ، از او دفاع کرده و مقاماتی را که برسی برای ائمه ثابت دانسته پایینتر از مرتبه غلوّ و نسبت نبوّت خوانده است .
🔮به عقیده برخی ، برسی به دلیل تبحّر در حکمت و عرفان و پی بردن به بعضی از مقامات ائمه و نقل آنها، به غلوّ در حق آنان متّهم شده است .
🔹برسی در عصر خویش نیز نکوهش می شده ، چنانکه خود در چند جای مشارق الانوار به این مطلب اشاره کرده است.
🔆او برای خود گناهی جز حُبّ علی علیه السّلام و نشر و تبلیغ اسرار او نشناخته و خود را از غلوّ مبرّا دانسته است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_بدیع_الدین_قطب_المدار
🔰بدیع الدّین قطب المَدار ، در میان عوام مشهور به شاه مدار، یکی از برجسته ترین مشایخ هند که به سبب درازی عمر نویسندگان شرح احوال اولیای هند، از او به متوشلاح یاد کرده اند.
🔹آورده اند که وی در ۲۵۰ در حلب متولد شده و از اعقاب ابو هُرَیرَه ، یکی از صحابه پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بوده است .
🔆قول مندرج در مِرآت مَداری که وی یهودی بوده و در مدینه اسلام آورده ، در هیچیک از مراجع دیگر تأیید نشده است .
🔮از میان مرشدان و مربیان متعددش طیفورالدین ، عارفِ سوری ، را می توان نام برد. بدیع الدین تعلیمی شایسته دید و بویژه در علوم خفیه ، چون کیمیا و حِیَل طبیعی ، تبحّر یافت .
➖در هند به نقاط گوناگون سفر کرد و سرانجام در روستای مَکَنْپور مقیم شد، و در ۸۴۴ در همان محل در گذشت .
🔆او بسیار زیباروی بود، ازین رو چهره خود را می پوشاند تا مبادا شیفتگان جمالش در برابرش بر خاک بیفتند.
🔹مقبره باشکوه او امروز نیز زیارتگاه شمار انبوهی از معتقدان اوست که به مناسبت «عُرس » وی از سراسر هند به مکنپور می شتابند و خیزرانهای بلند آراسته به پارچه ها و پرچمهای رنگین ، به نام «شاه مدار کی چَهریان »، را تا مزارش حمل می کنند.
🔆کرامات بسیاری به او و مریدانش ، مشهور به مَداریها، نسبت می دهند.
➖ مَداریها در کوی و برزن شهرها و روستاهای شبه قاره هند و پاکستان ، به نمایش عملیات خارق العاده می پردازند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
°خودش فرموده✨
یأس از رحمت من از معاصی کبیره است
#عارف_ربانی_محمد_بهاری_همدانی
@arefan_313
کرامات شیخ نخودکی
🔰روزی سر مزار #شیخ_نخودکی بودم، مردی آمد و بسیار گریست...
➖سبب پرسیدم، گفت:
🔮روزی صاحب این #قبر را با اتومبیل خود به شهر تربت می بردم، در راه بنزین تمام شد، مجبور بودم دو فرسنگ راه را پیاده بپیمایم، تا مقداری بنزین بگیرم.
➖اما شیخ به من فرمودند:
⚡️ماشین را روشن کن.
🔹عرض کردم: بنزین نداریم.
☘باز اصرار فرمودند!
💥کلید را چرخاندم، با کمال تعجب اتومبیل روشن شد.
🔆شیخ فرمودند:
⭐️تا زمانی که مخزن بنزین را باز نکردی این ماشین احتیاجی به بنزین نخواهد داشت!
🔰من ۱۵ روز با آن مسافرتها کردم تا اینکه وسوسه شدم باک را باز کردم، دیدم همچنان خالی است!! ولی تا بنزین در آن نریختم ماشین حرکت نکرد..
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•