eitaa logo
آرشیو پرسمان
112 دنبال‌کننده
300 عکس
68 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرصاد
نه نوع رابطه رو گفتیم نه حلول و نفوذ است نه ترکیب و مخلوط شدن و این چیز‌ها بلکه تعلق و تصرف و تدبیر است... مثال 👈 دقت کنید... وقتی شما از لحاظ محبتی روی کسی احاطه دارید آیا با او ترکیب شدید!!!!
هدایت شده از مرصاد
اینکه دو بعد دارد که عقلا هم ثابت شد و دلیلی بر ردش نیست و کسی نتوانسته رد کنه غیر از نحوه ارتباط این دو بعد هست.... ربطی به هم ندارند... ما دو بعد داریم.... حالا اگر مثلا روح ما مثل آبی نباشد که در لیوان جسم ما ریخته شده باشد. یا راننده ای که داخل ماشین هست این یعنی دو بعد داشتن باطل شد... بذارید بحث حلول را بیشتر باز کنیم ناچارا
هدایت شده از حسن بهرامی نژاد
خب لفظ رو عوض میکنیم نفس یک شخص بر جسم دیگری احاطه پیدا کنه چنین مطلبی غیر غیر ممکنه؟! و نتیجه تفاوتش با حلول چی میشه؟!
هدایت شده از مرصاد
مراد از نفوذ یا تلاقی دو شی آن است که سطح بیرونی شینی مانند «آب» با سطح درونی شینی مانند «لیوان تماس حاصل کند یا مانند نسبت میان خون» با «ارگ» در این موارد این گونه نیست که شینی در اعماق شی دیگر حلول کرده باشد بلکه صرفاً یک تلاقی با همان نفوذ ظاهری واقع شده است در این زمینه ر.ک: مرتضی مطهری مجموعه آثار، ج ۷، ص۱۴۵-۱۴۶) منظور از حلول این است که اولاً واقعیت حلول کننده قائم به محل باشد؛ به این معنا که در هر جزئی از واقعیت محل واقعیت حلول کننده نیز حاضر و موجود باشد؛ ثانیاً با حلول صفتی جدید برای واقعیت محل حاصل شود. از باب مثال فرض کنید آهنی را حرارت داده ایم و سرخ شده است. در این حالت رنگ سرخی در جسم آهنی (محل) محلول کرده است؛ زیرا اولاً هر جزئی از آهن را که انگشت گذاریم میبینیم در همان جا رنگ سرخی نیز وجود دارد؛ ثانیاً بر اثر حلول رنگ سرخی در آهن آهن متصف به سرخی میشود رک همان عبدالرسول عبودیت، فلسفه مقدماتی برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری، ص ۲۰۹) یادآوری این نکته لازم است که مراد از حلول در اینجا حلول عرفی نیست. همانند حلول شکر در آب حلول شکر در آب عرفی است نه حقیقی زیرا حل شدن شکر در آب چیزی نیست جز قرار گرفتن اجزای شکر در کنار اجزای آب به طوری که به سادگی قابل تفکیک نباشند. در اینجا اجزای شکر آن قدر ریز می شوند که به طور عادی قابل رؤیت نیستند. پس از این جهت، حل شدن شکر در آب مانند مخلوط شدن شن با آب از باب نفوذ است.
هدایت شده از مرصاد
نگاه کنید گیر اینجاست که درست درک کنیم که اساسا حلول و نفوذ جایی مطرح هست که پای ماده در میان باشد..... احاطه کسی بر کسی ممکن هست.. تفاوت هم همین که عرض شد... در احاطه روحانی این شخص داخل بدن اون دیگری نمیشه....
هدایت شده از مرصاد
فکر میکنم برای امشب کفایت باشد... اگر نکته و مسأله ای نیست ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم شبتون بخیر ان شاءالله قرار شد که هرشب یک بحث از اصول عقاید مطرح شود و از کتاب اصول عقاید آیة الله مصباح مطالعه و در گروه مباحثه شود سوالات در آخر هفته توسط استاد رمضان زاده پاسخ داده شود البته منوط به استقبال عزیزان است امیدوارم بعد از مدتی که گروه برنامه ای نداشته دوستان از این برنامه استقبال کنند تا برای ادامه برنامه ها دلگرمی و انگیزه داشته باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣از حیث منطقی اولین سوال اعتقادی که در ذهن پدید می آید چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣اگر نظم دلیل وجود ناظمه، بی‌نظمی دلیل بر خالق بی نظمیه؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6⃣برخی خلقت را تصادفی و نظم را بی معنی میدانند،پس برهان نظم چه می گوید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7⃣آیا ممکن است به تعداد موجودات عالم نظم_دهنده وجود داشته باشد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
8⃣ما که از همه ی جهان خبر نداریم؛ممکنه همه جا منظم نباشه؛پس برهان_نظم درسته؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
9⃣ باتوجه به نظریه داروین← تکامل، ناظم داشتن جهان زیرسوال میره؛ پس برهان_نظم درسته؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0⃣1⃣ چه اشکالی دارد، نظم_جهان بدون ناظم باشد و مواد عالم نظم_ذاتی داشته باشند؟.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣1⃣ تجربه و قاعده_عقلی نمیتوانند اثبات کنند همه جهان منظم است؛پس برهان_نظم درسته؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3️⃣1⃣ با اینکه فطرت و امور فطری معیار خاصی ندارد،آیا وجود فطرت در انسان قابل انکار است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4⃣1⃣در برخی انسانها حسی مثل حقیقت جویی نیست، آیا بازهم میگویید امور فطری در انسانها مشترک است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣1⃣ برهان فطرت بر وجود میلی درونی به خدا در همه انسانها تکیه می کند؛پس چرا برخی میلی به عبادت ندارند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6⃣1⃣ از کجا معلوم که بیرونِ وجود انسان، موجودی کامل باشدکه بارسیدن به آن، میل به کمال در انسان پاسخ داده شود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7⃣1⃣چرا بر امور فطری تکیه می‌کنید در حالیکه امر فطری ملاک معتبری ندارد و همه می‌توانند هر چیز را امر فطری بدانند؟