#طب_اسلامی
جلسه 1⃣
مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۱۱
با حضور: حجة الاسلام تبریزیان
موضوع:
🔷️هفته اول منابع ونوع گزاره های طب اسلامی
تعریف علم طب
متون مورد استفاده در طب اسلامی
1گزاره های علمی
2گزاره های اداب وسنن قولی وعملی
3گزاره های شخصی
4گزاره های غیر مستقیم
پاسخ به سوالات در این حیطه
از جمله شخصی بنودن اکثر روایات طبی
تعداد روایات طبی
👇👇👇
محمدعلی تبریزیان:
سلام علیکم خدمت مدیر محترم گروه وتمام برادران وخواهران گرامی
خیلی خوب شروع طبق این متن من صحبتم را ارایه میدهم اگر سوالی بود بعدش بپرسید
هفته اول
برای طب اسلامی از چه گزاره هایی استفاده می شود؟
مقدمه
مقدمه اول " اکنون که صحبت از منابع می کنیم سالیانی است که طب اسلامی با محوریت گزاره هایش بیماران و بیماری های قابل توجه زیادی را علاج کرده است ودر این حیطه از گزاره های اسلامی استفاده نموده است پس طبی هست واثر وتاثیر امری محسوس است در حالی که عدم هیچ اثری ندارد ،پس صحبت از هست ونیست نبوده و باید بحث رو به حیطه وقابلیت وملاحظات در ان سوق داد.
مستندات درمانی در طب اسلامی
مقدمه دوم " متد پزشکی حاکم در جهان امروز علیرغم به کارگیری تمام سرمایه های مردمی ،دولتی، بودجه،رسانه ، ابزار های نوین وارایه بعضی نتایج مثبت ؛ در مجموع بشر را به شاخص های حقیقی سلامت نزدیک نکرده است. مشاهده میکنیم که نه عمر انسان ها افزون گردیده ونه بیماری کمتر .حتی امار بیماری های لا علاج یا صعب العلاج بسیار رو به افزون است ومیبینیم که اغلب جامعه بیمارند و دایم نیاز مند پزشکان ودرمان ها ومیبینیم که این درمان های غیر طبیعی یک بیماری را تسکین وچند بیماری دیگر ایجاد کرده
سرچ در امار بیماری های فراوان و خطرناک مانند دیابت ،فشار وچربی خون، خود ایمنی ها، بیماری های جنسی ،ناباروری یا کم باروری، سرطان ، ام اس و...
مقدمه سوم " تعالیمی از پیامبر واهل بیت علیهم السلام در حیطه سلامت( اعم از درمان وپیشگیری وگزاره های علمی وعملی) بیان شده که با بهره گیری از ان ها میتوان سالم زیست واین گزاره ها با گزاره های متناقض در حال تغییر بشری متفاوت است
پیامبر ضمن قبول هدایای پادشاه مصر طبیب فرستاده شده را برمیگرداند ودلیل ان را بی نیازی قومش درراستای عمل به دستوراتش اعلا، میکند
کلمات بزرگان شیعه در این حیطه
طبق این متن دارم ویس میزارم
محمدعلی تبریزیان:
بعد از این مقدمات به دو تعریف اساسی از علم طب میپردازیم كه ار گذشتا تاکنون مطرح بوده
تعریف عام وکامل تر واصح : حقایق و تدابیر در حفظ سلامت اعم از پیشگیری و ودرمان
تعریف خاص تر و تک بعدی: شناخت بیماری و درمان وکسب مهارت لازم در این حیطه
هردو تعریف قابل قبول است
گزاره های سلامت در طب اسلامی طبق هردو تعریف قابل ارایه است
انواع گزاره های طبی در ایات وروایات
1گزاره های علمی ودانشی این ها گزاره هایی هستند از واقعیت های هستی که باسلامت ارتباط دارد ، حکایت می کند مانند
1.1گزاره هایی که خواص گیاهان ،سبزی ها، میوه ها ،گوشت ها و معجون ها و حتی داروها را معرفی می کند
کتاب کافی جلد ۵ بیشترین مباحث خواص خوردنی هارا به خود اختصاص داده
1.2 گزاره هایی که در مورد اسرار افرینش انسان واعضای بدن ومزاج ها وطبایع وعناصر به کارفته در انسان حکایت دارد مانند توحید مفضل مناظره امام صادی با طبیب هندی
1.3گزاره هایی که از عوامل خطر افرین برای سلامت انسان صحبت دارد
جلد یک کتاب طب الرسول صحبت ازعلت مستقیم بیماری هاست . مباحث مکروهاتی که علت ان بیان شده غالبا دراین حیطه است
1.4 گزاره های مربوط به اسرار پشت پرده هستی که مربوط به سلامت است مانند ارتباط مستقیم گناه با بیماری ها وفلسفه وحکمت بیماری ها
روایات این حیطه در بحث های ابتلاء وذنب وایات شریفه
و موارد دیگر مانند بیان راهکار ها ودرمان ها به صورت عمومی وغیر شخصی مثلا صوموا تصحوا ، کلوا واشربوا ولا تسرفوا، دو وعده خوردن و...
حالا متن اصلی بعد مقدمه👇👇
محمدعلی تبریزیان:
2گزاره های احکام اداب وسنن
گزاره هایی که بیانگر شیوه زندگی وبهداشت وسلامت باشد بدون ان که علتی وفلسفه ای دران مطرح باشد . با انضمام این اصل مسلم تبعیت احکام وسنن اسلامی از مصالح ومفاسد مثلا مستحب است به پهلو راست خوابیدن یا خیلی از اداب وتدابیر که در کتب فراون سنن موجود است که گاهی کلام وتوصیه است وگاهی فعل ورفتار امام است مثلا امام مویش را این گونه شانه میزد ۷۰ بار و..
البته اکثر این اداب وسنن واحکام خالی از بیان اسرار وحکمت نیست وملحق به گزاره های دانشی وعلمی است
3گزاره های شخصی
مراجعات اصحاب ،مردم عادی وحتی دشمنان امام به ایشان برای گرفتن علاج ودرمان . که امام ضمن تایید مراجعه ،درمان مناسب بیان میکند
وبه افراد نمیگویند که ما اختصاص نداریم یا اگر هم بلدیم شان ما نیست.
این گزاره ها بخشی از ان وجهش روشن نبوده ونیاز به تجربه دارد مثلا امام دارویی برای بیماری بیان کرده وبا تجربه روشن میشود که مثلا شافیه برای سردرد سرد مزاجان موثر است
وبخش دیگر ازان با بررسی بیشتر روایت وبیان وجه توسط امام یا کنار هم گذاشتن روایات دیگر روشن میشود. مثلا امام میپرسد سرفه تو نو هست یا مزمن ومیفهمیم که امام برای این نوع سرفه بیان علاج کرده
البته در همه انواع گزاره در حیطه درمان بیماری تجربه تعیین کننده است چه بسا روایتی ضعیف وشخصی در حیطه درمان بسیار موثر تر ونافع تر از روایتی عام باشد مثلا دارو تین فیل که روایتی ضعیف وشخصی دارد بهتر از داروی مرکب چهار که عمومی وباسند قوی تر بیان شده برای تقویت باه در مردان اثر دارد.
4گزاره های متفرقه ای مانند الگو گیری از زندگی بهشتی وکه مطرح نمیشود
محمدعلی تبریزیان:
نتیجه گیری
با این سه مقدمه وتبیین نوع منبع ورفرنس در ارایل گزاره های طبی پاسخ این سوالات یا شبهات روشن است
1 احادیث طب اسلامی مربوط به حال ووضع فرد سائل فقط بوده وقابلیت استفاده نیست
که هم مقدمه اول دچار اشکال است چون فقط شاید ۵درصد روایات این گونه باشد شخصی محض
وهم میدمه دوم که قضیه شخصی قبلیت استفاده وتحلیل وتجربه ندارد
مقاله بنده در این مورد مطالعه شود واین شبهه ای است که افراد مختلفی مطرحش کردند و وارد نیست.
2 مسایل پزشکی مصطلح در ایات وروایات نیست
جوابش روشن شد که هرگزاره ای که مورد استفاده در حیطه درماگ وسلانت وبهداشت باشد طبی بوده واصلا طب اسلامی مبانی و شیوه وتحلیل خودش را دارد مثلا از نظر طب اسلامی عامل بیماری زا به نام جن وجود دارد یا امواج دعا وکلمات میتواند درمان کند
3روایات طبی کمی داریم ونمی توان یک مبدا ومقصد ونظام طبی از اسلام به دست اورد
جوابش روشن شد
اولا تاقبل ازتدوین مجموعه کامل پژوهش در طب پیامبر اسلام توسط ایت الله تبریزیان یک فقیه توانمند شاید چنین فکر میشد ولی با مطالعه حداقل فهرست این کتاب به خوبی روشن می شود که طب اسلامی مبانی تعریف ها و شیوه ها واصول مستقل خودش دارد
ثانیا در مقام واقع ان چنان فراوان دستورات وگزاره های دقیق وظریف از متون به دست امده که در طب های دیگر نداریم
4_5771571181144508776.pdf
260.9K
محمدعلی تبریزیان:
♦️طب اسلامی و قضایای شخصیه
( رد اشکال قضایای شخصیه بودن برخی احادیث طبی و عدم امکان استفاده از آن )
✍️ نگارنده : حجت الاسلام محمد علی تبریزیان
این هم مقاله در حیطه سوال یا شبهه یک
ویس تمام شد وصلی الله علی محمد واله الطاهرین
327.2K
:
یه سوال
چرا طب اسلامی این اواخر اینقدر مطرح شده؟.
خیلی وقته بشر احتیاج به طب داشته
339.5K
بهزاد رنجبران:
سلام علیکم و رحمت الله
با تشکر از فرصت داده شده لطفا بفرمایید، تشابه فقاهت مرسوم و طب اسلامی در چه وجوهی است؟ آیا پویایییی که ما در فقه تشیع به آن معتقدیم در طب اسلامی نیز جاری است؟
منظور حقیر این است آیا جای نوآوری بر اساس مبانی «طب اسلامی» فعلی، وجود دارد؟
محمدعلی تبریزیان:
بله حتما این را قائلیم
142.9K
:
ما در منطقه کوهستانی هستیم منطقه سرشار از گیاهان دارویی
کتاب یا کانالی دارید که با این گیاهان آشنا بشیم
چون خیلی هاشو نمیشناسیم از لحاظ ظاهری
محمد علی تبریزیان:
شهید مهندس مرتضی آوینی:
در کتاب «مبانی توسعه و تمدن غرب» درباره طب اسلامی آمده است: طب قدیم دقیقاً بر مبانی حکیمانه ای منشاء گرفته از دین اسلام، استوار بوده است و بدین ترتیب، امکان تعلیم و تدریس آن در حوزه های علمیه وجود داشته است.
در مورد طب، نباید پنداشت که علم پزشکی امروز، صورت تکامل یافته ی طب قدیم است؛ علم پزشکی اصولاً بر مبانی دیگری استوار است. در قدیم انسان را از یک سو جزئی از طبیعت و از سوی دیگر جامع همه ی طبایع می دانسته اند و بدین ترتیب سعی می کرده اند که نظم داخلی بدن انسان رادقیقاً در انطباق با طبیعت خارج، شناسایی کنند. بر این مبنا، انسان راهمچون طبیعت خارج، صاحب طبایع چهارگانه ی گرم وخشک، گرم وتر، سرد وتر، سردو خشک می دانسته اند و اخلاط چهارگانه ی بدن انسان- صفرا، خون، بلغم و سودا- رامتناظر با این طبایع اربعه قرار می داده اند و سعی می کرده اند از روز نظامی که فی ما بین این طبایع چهار گانه در طبیعت موجود است، نظام داخلی بدن انسان را پیدا کنند و بر همان اساس عمل کنند. این مبنا، بر خلاف آنچه معمولاً می پندارند، توسط پزشکی امروز، نه تنها نقض نشده است، بلکه روز به روز حقانیت آن آشکارتر می شود. به هر تقدیر، پزشکی امروز را هرگز نمی توان همان علم طب قدیم دانست. بین پزشکی امروز و مبانی اعتقادی و فلسفی ما پیوندی استوار وجود ندارد. این حرف را به عنوان سرزنش تلقی نکنید؛ مقصود حقیر، بیان این نکته است که چرا دیگر امکان تدریس این علوم در حوزه های علمیه وجود ندارد. آن چه در زمینه ی علم طب و پزشکی امروز گفتیم، درباره ی همه علوم دیگر، حتی ریاضیات و هندسه نیز صادق است. همه ی این علوم در گذشته بر مبانی دیگری استوار بوده اند و فی مابین آنها و مجموعه ی اعتقادات مذهبی و فلسفی انسان پیوندی کامل برقرار بوده است. این پیوند اکنون بریده شده و به اعتقاد حقیر، این انقطاع نه به علت تخصصی شدن علوم، بلکه به علت جدایی علم و دین از یکدیگر حاصل شده است. تخصصی شدن علوم، خود معلول همین جدایی است.
علم جدید، وقتی مستقیما سراغ یک عضو از میان اعضا می رود، مسلماً اشتباه خواهد کرد، زیرا (بدن) حتی اگر به تعبیر خودشان یک سیستم باشد، همه اعضایش پیوسته به هم است و این اجزاء در ارتباط با هم معنا دارند و هر کدام فی نفسه و به طور مجرد از سایر اعضاء معنا ندارند. بنابر این اگر بخواهید سراغ یک عضو بروید، باید همه اعضا را بشناسید. باید از طریق کل گرایی به جزء رسید نه با جزء گرایی به سراغ اجزا رفت. عالَم جزء را فقط از طریق عالَم کل می توان شناخت. وقتی کسی به کل عالم اشراف علمی پیدا می کند به او حکیم می گویند. این آدم از کل می آید سراغ جزء؛ چون حکمت پیدا کرده از عالم اجمال به عالم تفصیل می آید و علت را پیدا کرده و برطرف می کند. درطبابت قدیم همین کار را می کردند. این طب جدید است که فوراً می خواهد برود عوارض شیمیایی یا فیزیکی حادث شده را از سر راه بر دارد و این غلط ترین و اشتباه ترین کاری است که ممکن است در این عالم اتفاق بیفتد. به این خاطر که خیلی از این عوارضی که هست، خودش در جهت شفاست. طبیعت عالم، این طور است که خودش شفا را در خود به وجود می آورد. اگر شما بخواهید این عوارض را از سر راه بردارید یعنی سیر جریان شفا را منقطع کرده اید، نه تنها معالجه نکرده اید، بلکه در طریقه علاج هم ممانعت پیش آورده اید. این جزء نگری در طب، دیوانگی است و به خدا (قسم) جنون است! شما تا آن وقت که تصوری از کل عالَم نداشته باشید، نمی توانید اجزاء را بشناسید. بنابراین تغییراتی که در بدن حادث می شوند و یارفتارهایی که ظاهر می گردند به عللی بر می گردند که ابتدا باید آن علل را شناسایی کرد و از آن طریق، معلول را هم از سر راه برداشت بدون اینکه به بقیه اعضا لطمه ای بخورد. و این فقط از طریق حکمت میسر است و راه دیگری ندارد. علم جدید همیشه و بلااستثناء در همه موارد (به جای درست کردن ابرو) چشم را کور می کند! من در بررسی امراض مختلف و معالجات این ها. به این رسیده ام که روش معالجات این ها مضحک و خنده دار است و سراپا جهل است.
Esmaeilzadeh:
برای مشکل ریه وتنگی نفس چیکارمیشه کرد؟؟
محمدعلی تبریزیان:
اگر مشهد هستید که حضورا تشریف بیاورید والا که از راه دور
حامد:
سلام استاد تبریزیان
میخواستم بپرسم، آیا طب اسلامی، تمایلی داره، روشها و تجربیات دارویی و درمانی اش را، از طریق روش مورد تایید، طب نوین، اثبات کند ، مثل کار آزمایی بالینی و..
آیا طب اسلامی، توان این را دارد که بشنود، فلان درمانش بی تاثیر است؟
157.9K
زهرا رضائی:
سلام استاد خسته نباشید استاد پایین کمرمن سمت راستم دردمیکنه علت چیه وچکار کنم
واینکه من ۱۰روزقبل ازپریودم وقبل تخم گذا ریم دچارعوارض بدی دربدنم میشم .دردقفسه سینه .تیرکشیدن پشت کمرم .گرم شدم سرم وبی اشتهایی شدید وسردرد
استادکلا بدنم اصلا چاق نمیشه
ایا علت ودلیلی داره چه پیشنهاد میکنین ؟؟