🔰 #جریانهای_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش نخست
📝 #یادداشت| هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزهها
🔺 با نگاهی اجمالی به گذشته انقلاب اسلامی درخواهیم یافت در زمان حرکت انقلابی حضرت امام(ره) گرایشهای مختلفی در داخل روحانیت و مجموعه حوزهها با تفکر کلی جدایی دین از سیاست وجود داشت که دائماً در برابر حرکت امام موضع میگرفتند.
🔺 این تفکر، مبنای جریانی قرار داشت که اصولاً دخالت روحانیت در سیاست را اشتباه میخواند و به جد معتقد بود که روحانیت نباید وارد مسائل سیاسی بشود تا جایگاه و قداستش حفظ شود. اینان با نادیده گرفتن مبانی دینی اسلام، تشیع و سیره بزرگان دین، دخالت روحانیت در سیاست را موجب از بین رفتن قداست دین و روحانیت میپنداشتند!
🔺 این نوع گرایش گرچه در ظاهر خود را دلسوز جایگاه روحانیت نشان میداد و به ویژه بعد از فشار سختی که در زمان رضاخان بر روحانیت شیعه وارد آمده بود و حوادث تلخی که بر حوزهها گذشته بود و موجب انزوا و بدبینی روحانیت به سیاست را فراهم نموده بود، تا حدودی استدلال خود را قابل توجیه میدانست؛
🔺 اما در عمل دین و روحانیت را از جایگاه واقعی خود به پایین میکشید و شأن اجتماعی ـ سیاسی آن را نادیده میانگاشت. این جریان را گرچه به تمامه نمیتوان دشمن روحانیت تلقی کرد به دلیل آن که بسیاری از علمای موجه و متدینان با نیت خیر نیز در آنان وجود داشتند اما قطعاً در بین اینها عوامل نفوذی با تفکر جدایی دین از سیاست و مروجین این تفکر در روحانیت نیز وجود داشتهاند.
🔺 در این میان افراد وابستهای بودهاند که با ترویج جدایی روحانیت از سیاست و بر حذر داشتن طلاب از ورود به سیاست عملاً میخواستند حضور اسلام و مظاهر دینی را به مرور در جامعه از بین ببرند و روحانیت را منزوی سازند تا اهداف استکبار و استبداد را در جامعه اسلامی پیش ببرند.
🔺 یکی از شاخصههای اصلی جریان مورد بحث، “تقدس نمایی” است زیرا این افراد خودشان را به شدت پایبند به مسائل دینی معرفی میکنند بدون اینکه به مسائل سیاسی کاری داشته باشند؛
🔺 این جریان همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی، جریانی نسبتاً رایج در حوزهها بود و حتی تا حدودی مورد احترام تودهها نیز قرار داشتند چون آدمهای به ظاهر مقدسی بودند، ظواهر دینی و آداب اسلامی را به شدت رعایت میکردند لذا مورد احترام مردم بودند و از آنجا که کاری به حکومت و سیاست نداشتند رژیم پهلوی هم با آنها کاری نداشت بلکه حتی فضا را برای آنها باز میگذاشت تا مردم بیشتر جذب آنها بشوند.
🔺 طبیعی است که این جریان به نوعی در برابر اسلام انقلابی که داعیه حاکمیت اسلام و احکام الهی در جامعه را داشت، قرار میگرفت و مانع پیشرفت آن بود. از این رو حضرت امام(ره) ضمن اشاره به اهداف پلید استکبار از اقداماتی نظیر نشر کتاب آیات شیطانی برای زدن ریشه دین و روحانیت، روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا را از این دایره بیرون میسازد:
🔸 «مسئله کتاب آیات شیطانی کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت است، یقیناً اگر جهانخواران میتوانستند ریشه و نام روحانیت را میسوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و انشاءالله از این پس نیز خواهد بود بهشرط آنکه حیله و مکر و فریب جهانخواران را شناسیم، البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیان دفاع کنیم چرا که روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزههای علمیه.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
4️⃣ #مجید_انصاری
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/470
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/486
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/495
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/508
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/521
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/547
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/570
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/754
🆔 @asbaat_ir
📸 #گزارش_تصويری| نقد و بررسی نشست دورهای اساتید
🔰 جلسه نقد و بررسی عملکرد #نشست_دوره_ای_اساتید_حوزه، در موسسه مطالعات راهبردی #بعثت با حضور اساتید جریانشناسی برگزار گردید.
💠 دیدن ادامه تصاویر:
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4614
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفههای دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گسترهی هویت ملی ایران)
🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران، بررسي مولفه هاي دين – حاكميت – مدنيت و تكوين دولت – ملت در گستره هويت ملی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی حقانی است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در تهران منتشر شد و تا کنون بیش از ۷ بار تجدید چاپ شده است.
🔺 تاریخ تحولات مورد اقبال دانشجویان تاریخ و سایر علاقمندان تاریخ قرار گرفته است تا جایی که کتاب درسی بعضی از دانشگاه های کشور قرار گرفته و به تازگی خلاصهای از این کتاب در قطع کوچک با عنوان «تاریخ معاصر ایران» در ۳۷۲ صفحه منتشر شده است. این کتابچه در همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سال ۱۳۹۱ در حوزه تاریخ رتبه برتر را کسب کرد.
🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، به روایت تاریخ معاصر ایران از شروع دوره صفوی تا اواخر حکومت پهلوی با دیدگاهی تحلیلی میپردازد. این کتاب حوادث و وقایع مهم و کلیدی تاریخ معاصر ایران را بررسی میکند و تحلیلهای تاریخی از هر کدام ارائه میدهد. ناگفته نماند در این اثر به ایران قبل از اسلام اشاراتی بسیار مختصر شده است ( کمتر از ۵ درصد حجم کتاب) اما تاکید و نگاه اصلی به “ایران اسلامی-شیعی”، یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف میباشد.
🔹 ترسیم نقش استعمارگران روسیه و انگلیس
🔺 این کتاب نقش استعمارگران روسیه و انگلیس را در استعمار ملت ایران به خوبی ترسیم کرده و در مقابل نقش روحانیت بیدار که در مقابله با استعمارگران، ایران را حفظ کردند به خوبی ترسیم کرده است. همچنین نقش روشنفکرانی که برای استیلای غرب و شرق بر ایران تمام تلاش خود را میکردند به خوبی بیان شده است. نویسندگان این کتاب با نگاهی اسلامی به وقایع تاریخ معاصر نگریسته و همین مسئله باعث شده تا این کتاب مورد اقبال علاقمندان به تاریخ قرار گیرد.
🔺 در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هر چند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری- تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبتها و ارزشها و شاخصها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی کرده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4603
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش دوم
📝 #یادداشت| مولفههای حوزه سکولار
🔺 با توجه به تعریف صورت گرفته از سکولاریسم، اکنون میتوان مولفههای حوزه سکولار را این گونه بیان کرد:
1️⃣ کناره گیری و انزوا
🔸 یکی از اصلیترین مولفههای حوزه سکولاری، کنارهگیری از امور و خزیدن در کنج حجرههاست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «این که یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.»
2️⃣ تحجر و جمود
🔸 یکی از مهمترین نشانههای حوزه سکولاری، وجود تحجر و واپسگرایی و تصلب در رای و نظر است. تحجّر به این معنا است که، کسی که میخواهد کار بزرگی را با این عظمت انجام دهد، نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظه لحظه زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود.
🔸 به دیگر سخن، معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور – که نیاز لحظه به لحظه است – نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد.
🔸 قطعا اگر در رأس نظامهای سیاسیای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیهای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند.
3️⃣ بیخبری
🔸 از دیگر نشانههای حوزه سکولاری، بیخبری و ناآگاهی از اوضاع پیرامون است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمیتوانند از وضع نظام بیخبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل کنند.»
4️⃣ بیتفاوتی
🔸 بی تفاوتی و بی عملی نسبت به مسائل، یکی دیگر ازمولفههای حوزه سکولاری میباشد. رهبر انقلاب در این مورد میگویند: «اگر حوزه کارش به آنجا برسد که طلبه نسبت به مسایل انقلاب، احساس بیتفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود.»
5️⃣ نگاه غیر جدی
🔸 نگاه غیر جدی به حکومتی که برخواسته از حوزههای علوم دینی است ومرهون خون پاک هزاران شهید است، نشانهای بارز از حوزه سکولاری به شمار میآید: «کسی که در حوزه باشد و به نظام اسلامی و احکام قرآن -که در این نظام عملی میشود – و به حکومت اسلامی – که به برکت مجاهدت مردم سرِ پا شده است – با چشمِ غیرجدّی نگاه کند، یک عنصر بیگانه است؛ هر کس میخواهد باشد. »
6️⃣ بیبصیرتی
🔸 بیبصیرتی و عدم تحلیل دقیق مسائل را نیز میتوان دیگر نشانه سکولاری شدن حوزهها دانست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «روحانیِ مفید، یعنی روحانی بصیر چرا که اگر بصیرت نباشد، شخص در تشخیص جایگاه خود و موقعیت دشمن، اشتباه میکند و همانگونه که متأسفانه در مسائل سیاسی، دینی و اجتماعی بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودی را مورد حمله قرار می دهد.»
7️⃣ جهل و بیخبری
🔸 یکی دیگر از مولفههای حوزه سکولاری، جهل و بیخبری است: «اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده ….. خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! ….. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش ششم
🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی
🔻 همچنین یکی دیگر از مواضعی که از سوی سیدحسین خمینی علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، به تیرماه سال ۱۳۸۴ بازمیگردد.
🔻 زمانی که مجله آمریکایی «ونیتی فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی بهشرط صرفنظر کردنش از پادشاهی خبر داد و گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله – که به قم سفر کرده بود – به رضا پهلوی داده شده بود.
🔻 روزنامه واشنگتن پست، ۲۰ ژوئن ۲۰۰۶ در مطلبی با عنوان «ایرانیان خارج از کشور ناامید به نظر میرسند» میگوید: او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا میشود و ابراز تمایل مینماید: « روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری میکنم، به شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف نظر کند.»
🔸 هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانهای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی میدهد که به قول او به شدت سعی میکند شاهانه جلوه ننماید. هیچنز مینویسد: «رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی مینماید.»
🔻پس از این مصاحبه، به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع، سید حسین در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار میکند که رادیوهای بیگانه نیز پس از این دیدار اعلام کردند:
🔸 «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است که جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد.» عبارتی که پس از انتشار آن از سوی سید حسین خمینی هیچ گاه مورد تکذیب قرار نگرفت.
🔰 حمله حسین خمینی به حجاب اسلامی
🔻 حسین خمینی در مصاحبه با العربیه در حملهای آشکار به حجاب اسلامی میگوید: «رهبر کنونی ایران به هیچوجه از شئون و رهبری پدربزرگم برخوردار نیست. من کتابفروشی دور حرم حضرت علی را به تدریس در قم ترجیح میدهم.
🔸 اینها به زور و با اعمال خشونت و وحشیگری زنان را به حجاب داشتن وا میدارند. رنگ چادرها و روسریها همه تیره است. چرا نباید زنان و دختران ما در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. امروز حکومت زنان را به بدترین شکل در حجاب کرده است؛ قلب آدم میگیرد وقتی این همه سیاهپوش را میبیند.
🔸 من به شکل طبیعی طرفدار حجاب اختیاری هستم و معتقدم زنان باید آزاد باشند تا پوشش خود را برگزینند آنکه میخواهد بیحجاب بیرون آید باید آزاد باشد و عقیدهاش مورد احترام جامعه باشد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هشتم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
7️⃣ «سند هفتم»
🔸 اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای #منتظری
🔹 حوادث پس از اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری در نامه 68/6/1 از فرازهای ناگفته تاریخ انقلاب اسلامی و مقطع شفافیت تضاد فکری بین دیدگاههای حضرت امام (ره) و آقای منتظری است.
🔹 انتقادهای وی از اهداف نظام، مسئولین، جنگ، حمایت و دفاع از لیبرالها و منافقین و دلسرد کردن مردم از آینده نظام اسلامی در حقیقت همان مؤلفههای جریان فکری باند منحرف مهدی هاشمی در برخورد با نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
🔺 امام خمینی (قدس سره): «من بارها اعلام کردهام که با هیچ کس در هر مرتبهای که باشد عقد اخوت نبستهام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است دفاع از اسلام و حزب الله اصل خدشهناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند.
🔸 ما باید دشمن سر سخت کسانی باشیم که پروندههای همکاری آنان با آمریکا از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ.
🔸 کسانی که از منافقین و ليبرالها دفاع میکنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شدهاند، از این حرکات دست بر ندارند، مردم ما آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهند کرد.»
8️⃣ «سند هشتم»
بسم الله الرحمن الرحيم
خدمت فرزندان عزیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزراء محترم دامت افاضاتهم
با سلام
🔸 شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمیدانید قضیه از چه قرار است همینقدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیهها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدینجا ختم نگردد ولی متاسفانه موفق نشد.
🔸 از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا میکرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم انشاءالله خواهران و برادران در آینده تا اندازهای روشن خواهند شد.
🔸 سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست و در صورت تخطی هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد.
🔸 توفيق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوی الخمینی
68/1/26
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش ششم
🎙 #مصاحبه| برخی از بستر تقریب به سوی #پلورالیسم_دینی میروند
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔹 بحث تقریب یک چیزی نیست که ما درآورده باشیم. شما هر چه نسبت به پدیده زشت سقیفه بگویید ما هم قبول داریم، ما خودمان هم مروّج آن هستیم و در این مورد محکم میایستیم، پدیده زشت سقیفه را افشاگری میکنیم.
🔹 اما همه ما قبول داریم امیرالمؤمنین شش ماه سکوت کرد؛ اعتراض داشت اما سکوت کرد؛ اهلبیت ما ادبیاتشان متفاوت بود؛ انتقادی بود، رویکرد انتقادی داشتند، خطبه شقشقیه انتقادیترین خطبه امیرالمؤمنین است؛ همین اخیراً داشتم همین نهجالبلاغه را که در محضرش هستم مطالعه میکردم، در همین خطبه شقشقیه تشکیک شدهاست.
🔹 یک بزرگواری که زحمت کشیده است و این کار را انجام داده است، مکتبه الروضة الحیدریه، گفته است که به خاطر اینکه این خطبه انتقادی است، بعضی منکر این خطبه شدهاند؛ ایشان زحمت کشیده است دهها سند معتبر حتی از اهل تسنن آورده است که وجود چنین خطبهای قطعی است.
🔹بعد سند آورده است که آنها آمدهاند و کلمات را تحلیل دیگری کردهاند، یعنی بعضی اساس خطبه را منکر شدهاند تا بتوانند انتقاد به خلفا را زیر سؤال ببرند، بعضی دیگر هم دیدهاند که نمیتوانند اصل خطبه را انکار کنند، آمدهاند کلمات را طوری تفسیر کردهاند که بتوانند به نفع خودشان در بیاورند.
🔹 پس رویکرد انتقادی را امیرالمؤمنین داشت؛ رویکرد انتقادی را حضرت زهرا(س) داشت، رویکرد انتقادی را اهلبیت(ع) داشتند، اما رویکرد انتقادی با چه ادبیاتی بود؟ اولاً اهلبیت بین نخبگان و بدنه اجتماعی تفکیک قائل میشدند؛ ما را همیشه به همراهی با بدنه اجتماعی عامه مسلمانان هدایت میکردند.
🔹 در ادبیات انتقادی هم ادبیات انتقادی بصیرت افزایی بود، نه تخریبی؛ پس اصل تقریب را نمیتوانیم انکار کنیم، آنها که منکر تقریب هستند بدانند که این مواردی که بیان کردم واقعیتهای این عرصه است؛ اما این آقایی که ذکرش شد از بستر تقریب به سوی تلورانس دینی بلکه به پلورالیسم دینی میرود؛ یعنی از تکثر نجات، به تکثر حق میرسد.
🔹 پس یکی از جریاناتی که شدیداً به حوزه آسیب میرساند این طرف است؛ یعنی کسانی که به نام تقریب بین ادیان و تقریب بین مذاهب، مسلّمات را نشانه رفتند، با آیه قرآن بازی میکنند و امامت را زیر سؤال میبرند تا بتوانند تقریب را تا این حد جلو ببرند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نابغهی بزرگ تاریخ شیعه
💠 #امام_خامنه_ای: شیخ مفید، آن نابغهی بزرگ تاریخ شیعه، نخستین كسی است كه در #فقه و #كلام، مكتب تشیع را مرز بندی و منضبط ساخته، در علم كلام یك نظام فكری منسجم و محدد را از مجموع #عقایدشیعه فراهم آورده و از اشتباه آن با دیگر مذاهب و فرق اسلامی و شعب غیر امامی مذهب شیعه، جلوگیری كرده و در علم فقه با روش #استنباط مبتنی بر اصول متخذه از تعالیم #اهل_بیت (علیهمالسّلام) یك دوره فقه فراهم آورده و راه را بر روشهای نامعتبر همچون #قیاس، یا ناقص و ابتدایی همچون روش #اهل_حدیث، مسدود ساخته است.
۱۳۷۲/۰۱/۲۸
🗓 به مناسبت 9 آذر روز بزرگداشت #شیخ_مفید
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش سوم
🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت دوم
🔺 محمد #حنیفنژاد کتاب «راه انبیاء راه بشر» را براساس تئوریهای بازرگان و پوشاندن یک لباس #مارکسیستی برآن نوشت؛ در لابهلای این کتاب آشکارا خوانندگان به مطالعه کتابهای مائو توصیه میشوند.
🔺 کتاب بعد که نوعی تاثیر پذیری از اندیشههای مارکسیستی در آن هویداست کتاب «راه تکامل» تألیف علی میهندوست است، به عنوان مثال در تفسیر آیه ۸۵ از سوره مبارکه آل عمران که خداوند متعال میفرمایند: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» دین اسلام به عنوان راه کمال معرفی شده است؛ اما مقصود میهندوست از تکامل، همان تکامل اجتماعی است که در #ماتریالیسم_تاریخی مورد بحث قرار میگیرد، پس به وضوح در آثار و تألیفات سازمان غلبه تفکر مارکسیستی قابل لمس و مشاهده است.
🔺 #منافقین قبل از وارد شدن به فاز نظامی این سه کتاب یاد شده را توسط حنیف نژاد خلاصه و در یک کتاب منتشر کردند، همچنین کتابی بهنام «اقتصاد به زبان ساده» توسط محمود عسگریزاده به رشته تحریر در آمد و خواننده این کتاب هم به راحتی در خواهد یافت که این کتاب چیزی جزء اندیشههای مارکسیستی نیست.
🔺 کتابی با نام «امام حسین(ع)» تحت سرپرستی احمد رضایی نوشته شد. سعید محسن جزوه «مقدمهای بر مطالعات مارکسیستی» را نوشت و در آن ضرورت مطالعات مارکسیستی را به اعضاء گوشزد نمود. همین جزوه بود که زمینه را برای تألیف کتاب «چگونه قرآن را بیاموزیم (دینامیزم قرآن)» در سال ۱۳۵۸ آماده کرد. حسن نیک بین معروف به عبدی که در سال ۱۳۴۷ رسماً کمونیست شد، جزوه «مبارزه چیست» را نوشت و در آن مارکسیسم را به عنوان راه مبارزه معرفی نمود.
🔺 در همه آثار یاد شده که بیانگر دینشناسی مجاهدین خلق است، مارکسیسم به عنوان هسته و اسلام به عنوان پوسته پذیرفته شده است. و از اینجا بود تفکر التقاطی بین اسلام و مارکسیسم در این سازمان شکل گرفت، و اعضاء سازمان را به جایی رساند که در عین حال که مدعی اسلام هستند و اصول پنجگانه دین و مذهب را قبول دارند، اما مارکسیسم را به عنوان علم مبارزه و علم اداره جامعه بپذیرند که نتیجهاش به نقص دین اسلام و حتی انکار عصمت پیامبر و ائمه علیهم السلام میکشید.
🔺 به طور خلاصه مرحله اول یا مرحله مطالعاتی مرحله ای است که آنها را به التقاط اسلام با مارکسیست کشاند و این میتواند نقطه اصلی انحراف سازمان به شمار آید بهطوریکه از ابتدا شکلگیری مطالعاتیشان نه براساس تفکرات خالص اسلامی بلکه براساس تفکر وارداتی که با اسلام سازگاری نداشت، شکل گرفت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریانهای_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش دوم
📝 #یادداشت| خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست
🔺 هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند امروز عدهای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام میزنند که گوئی وظیفهای غیر از این ندارند خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست.
🔺 طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام آمریکائیند و دشمن رسول الله (ص) آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟
🔺 حضرت امام(ره) در فرازی دیگر ضمن ابراز گلایه شدید از این جریان در منشور روحانیت به چگونگی مخالفت این جریان با روند انقلاب اسلامی اشاره نموده است: «در شروع مبارزات اسلامی اگر میخواستی بگوئی شاه خائن است بلافاصله جواب میشنیدی که شاه شیعه است! عدهای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام میدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.
🔸 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است وقتی شعار جدائی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهرا فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست حکومت دخالت نماید حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد!
🔸 به زعم بعضی افراد روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد والا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک کاسهای زیر نیم کاسه داشت!
🔸 … تردید ندارم اگر همین روند ادامه مییافت وضع روحانیت و حوزهها وضع کلیساهای قرون وسطی میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزهها را حفظ نمود.
🔸 علماء دین باور در همین حوزهها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامیمان نشأت گرفته از همین بارقه است.
🔸 البته هنوز حوزهها به هر دو تفکر آمیختهاند و باید مراقب بود که تفکر جدائی دین از سیاست از لایههای تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود همین قضیه است، که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد عدهای کمر همت بستند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشتند.
🔸 اوضاع مثل امروز نبود هرکس صد درصد معتقد به مبارزه نبود، زیر فشارها و تهدیدهای مقدس نماها از میدان بدر میرفت. … واقعا روحانیت اصیل در تنهایی و اسارت خون میگریست که چگونه امریکا و نوکرش پهلوی میخواهند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عدهای روحانی مقدسنمای ناآگاه یا بازی خورده و عدهای وابسته که چهرهاشان بعد از پیروزی روشن گشت مسیر این خیانت بزرگ را هموار مینمودند.
🔸 آنقدر که اسلام از این مقدسین و روحانینما ضربه خورده است از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه السلام که در تاریخ روشن است.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش چهارم
💠 روند تاسیس موسسه
🔺 پس از دستور حضرت امام به مرحوم حاج احمدآقا، مقدمات تأسیس مرکزی برای حفظ آثار حضرت امام فراهم گردید و #اساسنامه موسسه هم بعد از مدتی در۱۷ ماده و ۸ تبصره تدوین شد.
🔺 با توجه به مشکلات پیشآمده درباره نحوه انتشار بیانات حضرت امام _که در بخش قبل توضیح داده شد_ و نبود مرکزی که مرجع حل اختلافات باشد، این اساسنامه در زمان خود بهترین سند برای برونرفت از مشکلات گردید.
🔺 در این اساسنامه جمعآوری، طبقهبندی، حفظ، ترمیم و احیای مستمر اسناد و آثار حضرت امام منحصر به موسسه تنطیم و نشر آثار شده و همچنین تحقیق، پژوهش، ترجمه، تنظیم و نشر آنها از وظایف موسسه تازه تأسیس شمرده شده است.
🔺 جهت احیای مستمر خط امام خمینی(ره) به عنوان کانون انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی(ص) و ارائه افکار و آثار حضرت امام به جامعه، در اساسنامه راهکارهایی ارائه شده از جمله:
1️⃣ ایجاد کتابخانههای عمومی و تخصصی، تشکیل موزه فرهنگی و هنری
2️⃣ تأسیس فضاهای آموزشی اعم از دانشگاه علوم اسلامی و امام شناسی و حوزه علمیه
3️⃣ تهیه و نشر مجلات و نشریات به زبانهای مختلف
4️⃣ برگزاری نمایشگاه و همایشهای علمی _ فرهنگی و … .
🔺 حضور فرد دلسوزی چون سید احمد خمینی و پیگیری و تلاشهای ایشان موجب میشود که موسسه در جمعآوری و حفظ و نگهداری آثار امام خمینی(ره) توفیق یابد.
🔺 روز چهاردهم خرداد سال ۶۸، غمانگیزترین خبر انقلاب اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان پراکنده شد که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان، حضرت امام خمینی، به ملکوت اعلاء پیوست …». از این پس مرحوم #سیداحمدخمینی علاوه بر وظیفه حفظ آثار حضرت امام، مسئولیت مرقد مطهر #امام_خمینی (ره) را هم بر عهده گرفت و با تعیین سرپرست، به رَتق و فَتق امور پرداخت.
🔺 با تصویب قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(ره)» در مجلس شورای اسلامی، بودجه رسمی و امکانات نهادهای مختلف در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قرار گرفت تا با جهتگیری مشخص، به گسترش افکار و آثار حضرت امام در میان اقشار مختلف جامعه بپردازد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #كلیپ| شجاعت آیت الله #شهید_مدرس در برابر دشمن در بیان #امام_خمینی (ره)
💠 امام خمینی (ره): آنها از مدرس (ره) می ترسند. یک نفری نگذاشت کارهای او [رضاخان] پیش برود تا آنکه کشتنش. یک نفری غلبه میکرد بر همه مجلس. مجلس تا وقتی مدرس (ره) نیست انگار چیزی توش نیست، مثل اینکه محتوا ندارد.
🗓 به مناسبت 10 آذر سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس (ره)
#روحانیت_اصيل
#روحانيت_متعهد
#شهيد_مدرس
#مجلس
#رضاخان
🆔 @asbaat_ir
🔰 عدم نگرش تاکتیکی #حضرت_امام (ره) به #احزاب و دستجات #سیاسی
🔸 در حالی که در همه انقلابها و نهضتهای غیرالهی، برخورد تاکتیکی با گروهها و دستجات سیاسی امری متداول به شمار میرود و پس از دستیابی به قدرت، تصفیه خونین و حذف از معادلات سیاسی امری غیر قابل پیشگیری است؛ در مکتب اخلاقی امام برخورد ابزاری با گروهها و دستجات جایی نداشت و اصولاً #دروغ و وعدههای دروغین و خنجر زدن از پشت پس از به قدرت رسیدن در قاموس #فرهنگ_عاشورایی امام وجود نداشت.
🔸 امام در اواخر پاییز سال ۱۳۵۶ که انقلاب وارد خیزش مردمی شده بود، به صراحت موضع خود را درباره گروه های چپگرا اعلام کرد و حتی آن دسته از دستجات چپگرایی را که به مبارزه مسلحانه با شاه رو آورده، یا دارای تفکر التقاطی بودند، خائن به اسلام و ایران معرفی کرد.
🔸 گاهی سیاست و رفتار سیاسی ایجاد می کند که رهبر نهضت، برای پیشبرد اهدافش با بعضی از گروه ها مماشات یا حداقل در برابر خواستههای آنان تا دستیابی به پیروزی سکوت کند اما امام که ماهیت #جبهه_ملی را - با وجود سابقه مبارزاتیشان - کاملاً میشناخت موضع خود را در ملاقات با سنجابی در پاریس با صراحت مشخص نمود و در مصاحبهای در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۷ اعلام داشت:
🔹 «من مسائل و مطالبی را که داشتم و امکان ندارد یک قدم از آنها برگردام به ایشان [#سنجابی] گفتم؛ و با جبهه خاصی [جبهه ملی و ...] ائتلاف نداریم».
🔸 در حالی که امام در برابر یک ابرقدرت و همه دستگاههای جاسوسی، رسانهای و امنیتی آن ایستاده بود و به اصطلاح، سیاست اقتضا میکرد تا امام پیش از پیروزی و یا حتی پس از پیروزی، مواضع خود را در برابر ابرقدرت دیگر (شوروی) و گروهها و احزاب وابسته به آن شفاف نسازد؛ موضعی گرفتند که همه سیاستمداران را به تعجب واداشت.
🔸 امام در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ در مصاحبه با رادیولوکزامبورگ، در پاسخ سؤال خبرنگار رادیو که پرسیده بود آیا با #حزب_توده_ایران و در نتیجه مسکو روابطی دارید یا نه؟ فرمود: «خیر به هیچ وجه روابطی نداشتهام و ندارم و نخواهم داشت.»
🔸 اصولا امام سیاست متداول و حاکم بر معادلات جهانی را که بر پایه تزویر و دروغ و استفاده ابزاری شناخته میشد، با سیاست الهی و اخلاقی در تضاد می دانست و در صحنه عمل، به تبلیغ و ترویج مکتب سیاسی پرداخت که برای جهانیان جدید بود؛ اما برای امام چیزی جز سیره و سلوک معصومان علیهم السلام به شمار نمیرفت.
🔸 همین رفتار موجب شد که انقلاب اسلامی به هیچ یک از احزاب، گروهها و دستجات بدهکار نباشد؛ و نیز همین سیره موجب شد تا امام مطلبی را به صراحت بر زبان آورد که برای هیچ یک از رهبران سیاسی قبل از وی ممکن نبوده است.
🔸 او دو ماه پیش از عروج ملکوتیاش از این عالم خاکی، فرمود: «من بارها اعلام کردهام که با هیچ کس در هر مرتبهای که باشد، عقد اخوت نبستهام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است، دفاع از اسلام و #حزبالله اصل خدشهناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است».
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 95
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش سوم
📝 #یادداشت| آفات سکولاری شدن حوزهها
🔺 سکولاری شدن حوزهها آفات و آسیبهایی را به همراه خواهد داشت که غفلت از آن موجب ضربه به دین و نظام خواهد شد. میتوان از نگاه رهبر معظم انقلاب به ۵ آفت مهم در این مورد اشاره کرد:
1️⃣ آسیب دیدن دین
🔺 یکی از مهم ترین آفات سکولاری شدن حوزه ها، آسیب دیدن دین است: «اگر روحانیت می خواست در حاشیه و در پیادهرو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب می دید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد.
🔸 اگر روحانیت از مسائل اساسی – که نمونه برجسته آن، انقلاب عظیم اسلامی است – کناره می گرفت و در مقابل آن بی تفاوت می ماند، بدون تردید دین آسیب می دید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است.»
2️⃣ تضعیف حکومت اسلامی
🔺 از دیگر آفات سکولاری شدن حوزهها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بیاعتنا و بیمبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف میشود.»
3️⃣ حذف شدن
🔺 سکولاری شدن حوزه موجب انزوا، فراموشی و حذف روحانیت خواهد شد: «حاشیهنشین شدن حوزه علمیهى قم و هر حوزهى علمیه دیگرى به حذف شدن مىانجامد. وارد جریانات اجتماع و سیاست و مسائل چالشى نبودن، بتدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوى شدن مىانجامد.»
4️⃣ جرئت یافتن دشمنان
🔺 با کنارهگیری روحانیت از امور، دشمنان از این خلاء به وجود آمده نهایت بهره را برده و از موقعیت به دست آمده نهایت سوء استفاده ر ا خواهد برد:
🔸 «با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛ «و من نام لمینم عنه».
🔸 اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانهای که برای او پیش میآید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.»
5️⃣ جدایی از مردم
🔺 روحانیت در طول تاریخ به عنوان مرجع و ملجا مردم به شمار میآید. هرگونه بیتوجهی به سیاست و دوری از امور موجب میشود تا از مردم جدا شده و خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت:
🔸 «باید با مسائل سیاسى آشنا شوید، حوادث سیاسى کشور را بدانید و حوادث سیاسى دنیا را بدانید. طلبهها امروز به اینها نیاز دارند. یک گوشهاى نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کارى نداشتن و از هیچ حادثهاى، پیشآمدى، اتفاق خوب یا بدى خبر نداشتن، انسان را از جریان دور مىکند.
🔸 ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنى مورد مراجعه مردمیم و اگر خداى نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزى که مطلوب دشمن است بر زبان ما جارى بشود، ببینید چقدر خسارت وارد مىکند. بنابراین، یک وظیفهى مهمى که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش هفتم
🔰 علاقه ضدانقلاب فراری به سید حسین
🔺 در مجموع به نظر میرسد تدقيق در باب مدل رفتار امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره میتواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورداستفاده قرار گیرد، چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سیداحمد خمینی نیز قرار گرفته است:
🔸 «ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه میشود و یا به ما احترام میشود… باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمیشناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم… باید توجه کنیم که از انتساب سواستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.»
🔺 علیرضا #نوری_زاده عنصر نام آشنای گروه مخالف و از مجریان تلویزیون ماهوارهای کانال یک «channel one» در برنامه ثابت خود، طی اظهارنظر پیرامون شخصیتهای مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران، به تمجید از سیدحسن خمینی پرداخت و گفت:
🔸 «سیدحسن خمینی خوب درس خوانده و همانطور که #هاشمی_رفسنجانی گفته، مجتهد است. ایشان در حال حاضر به تدریس دروس حوزوی میپردازد و به قول معروف خیلی ملا است.
🔸 البته سیدحسین خمینی (پسر مرحوم #سیدمصطفی_خمینی) هم مثل اوست و از نظر دانش، شاگرد جدش مرحوم آقا #مرتضی_حائری_یزدی [ره] بوده و اساتید دیگر هم دیده است. او هم مثل سید حسن شخصیت برجستهای است منتها از صحنه سیاست کنار کشیده است.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش هفتم
🎙 #مصاحبه| برخی در حوزه دنبال صلح کل هستند
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔸 گروهی هستند که وقتی به اشتهای شخصی خود نگاه میکنند، میگویند که چه اشکالی دارد که من هم حرم امام رضا(ع) بروم و هم در هتل غذا بخورم؟ چه منافاتی دارد که من هم به حرم امام رضا بروم و روضه بخوانم و گریه کنم و هم زیارت جامعه کبیره بخوانم، هم با هواپیمای آخرین سیستم بروم؛ چه منافات دارد؟
🔸 حالا این ادبیات را عوض کنید؛ چه منافات دارد که ما خودمان نماز بخوانیم، روزه بگیریم، اما با همه ملل کنار بیاییم و به هیچ کس رویکرد انتقادی نداشته باشیم؟ یعنی آن ادبیات اومانیسم را در حد عقبنشینی از مواضع دینی در بین فِرَق و ادیانی که رویکرد الهی دارند اما در اعلا بودن و حق بودن آن ادیان عقبنشینی میکنند و میگویند لازم نیست دین حق باشد.
🔸 برخی یک مقدار عقبتر میروند، میگویند که ادیان الهی که هیچ و از دین به گرایشها میروند، به نحلههای بشری میروند، میگویند بودا هم مثلاً یک دین فراگیر هست.
🔸 این جریانهایی که بیان میکنم، در حوزه وجود دارند و مدام میگویند که ما خیلی خوب هستیم و عوض نشدیم، ببینید ما حتی بودا را هم دین میدانیم، یعنی از دین الهی به دین انسانی میرسند. اما یک عده دیگر به نحلههای اقتصادی مدرنیته میروند، به نحلههای سیاسی مدرنیته میروند، اینها در حوزه راه افتادهاند و فعالیت دارند، اینجاست که دنبال دستوپا زدن میروند که از بستر دینی استفاده کنند؛ همان جریان معروف که میگفت امام حسین(ع) هم مذاکره کرد؛ برای چه دستوپا میزند؟
🔸 یا یکی از شخصیتهایی که قبل از انقلاب مطرح بود و الان خیلی از کسانی که در سن و سال ما هستند به سمت این انحراف رفتند و از دوره جوانی از این شخص متأثر هستند، چه در حین طلبگی یا قبل از طلبگی، از اندیشه این آدم دانشگاهی معروف استفاده کردند.
🔸 ایشان در کتاب انسانشناسی خودش دستوپا میزند و به جای اینکه پیامبر را اول عبد و بعد رسول معرفی کند، دوست دارد که ایشان را اول رسول و بعد عبد معرفی کند؛ اول انسان معرفی کند، نه انسانی که خدا قبول دارد بلکه با این عنوان که ما همه انسان هستیم، یعنی انگار اگر بگوییم «عبدُهُ و رَسُولُه»، پیامبر را تنزّل دادهایم؛ این همان اومانیست و انسانگرایی است.
🔸 همه اینها به سمت انسانمداری رفتهاند، یکی کاملاً تقریب بین ادیان، تقریب بین مذاهب الهی و حقیقی و بین فِرَق ادیان غیر الهی و تقریب با همه دنیا؛ اینها همه در حوزه علمیه نماینده دارند؛ این طرف که تهِ آن دینزدایی است چه کسانی هستند؟ پس ما الان یک خط کلی ترسیم میکنیم.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir