eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش نخست 📝 #یادداشت| نفوذ اندیشه #سکولاریسم دربدنه حوزه‌های علمیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | نفوذ اندیشه دربدنه حوزه‌های علمیه 🔺 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه، بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همینطور تضییق و تحدید فعالیت‌های روحانیان از نقشه‌های دشمنان به شمار می‌آید. 🔺 با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزه‌ها فقط در کنج حجره‌ها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا می‌یابد و بدینگونه پای روحانیت از اجتماع و قطع می‌شود. این توطئه را می‌توان در قالب همان تئوری «نفوذ اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه‌های علمیه» مورد اشاره قرار داد. 🔺 در این مورد باید گفت كه تنها جایی كه دعوای دین و دولت از همان آغاز بر جدایی و تفكیك وظایف دینی و سیاسی استوار بود، تاریخ مسیحیت و دنیای غرب است. 🔺 كلیسا با پذیرش نظریه «دو شمشیر» قلمرو امپراطور را از قلمرو كلیسا جدا كرده و آن را به رسمیت می‌شناسد. اما روحانیّت شیعه و حوزه‌های علمیه؛ برخلاف روحانیّت مسیحی و كشیش‌های كلیسا، سیاست و حكومت را جدا از دیانت ندانسته‌اند. آنها به فراخور موقعیت و مصلحت، هم در مسایل سیاسی و هم در مسایل حكومتی، نقش پررنگی داشتند. 🔺 روحانیان برای ایفای نقش‌های سیاسی در برابر دولت از برگ‌های برنده‌ای برخوردار بودند كه اقشار دیگر آن را دارا نبودند كه از جمله آن می‌توان به اموری از قبیل «استقلال مالی از دولت‌ها» و «قدرت مذهبی آنها در قالب صدور احكام و فتواها» اشاره نمود. 🔺 این مسائل باعث می‌شد تا روحانیّت نقش مهمی در رویدادهای سیاسی كشور ایفا نمایند. از آغاز قرن نوزدهم میلادی، روحانیان به طور فعال در رویدادهای مهم سیاسی كشور مشاركت كردند و این امر آنها را به پیشینه و تجربه‌سیاسی مهمی مجهز كرد. 🔺 بدین ترتیب قشری كه به امور سیاسی كشور وقوف كامل دارند، توانستند بسیاری از جریان‌ها را هدایت كنند. نقطه شروع این گونه اقدامات، همان جنگ‌های ایران و روس بود كه باعث مشكل‌تر شدن روحانیون و اعتلای جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها شد. 🔺 البته در عصر ، تعامل و نزدیكی روحانیّت و دولت، چشمگیرتر از هر دورانی بود. ولی این تعامل،‌ صرفاً جنبه آیینی و آموزه‌ای داشت. 🔺 در دوران حكومت صفویه، پس از هزار سال زندگی در مبارزه با سلاطین و حكام عمدتاً سنی مذهب، شاهد شكل‌گیری حكومتی شدند كه اولا شیعی مذهب بود و ثانیاً درگیر نبرد با سلاطین سنی عثمان بود. 🔺 این نزدیكی در طول دوران صفویه به ویژه پس از گرایش فكری در میان عالمان شیعی، كاملاً مشهود است و به طور كلی می‌توان اهمیت این دوران را در تقویت جنبه متشرعانه‌تر تشیع در مقایسه با سیمای متصوفانه‌ای دانست كه در طول مبارزه با سلاطین سنی مذهب گذشته با در آمیخته بود در دیگر دوران نیز رابطه حوزه‌ها و دولت،‌ بر اساس مصالحی از قبیل حفظ اسلام و مسلمین ادامه داشت. 🔺 این روند تا پیش از كم و بیش، پیگیری می‌شد. در هر صورت هرچند همواره روحانیت اصیل حضوری معتنابه در عرصه سیاست داشته است، اما نباید انکار کرد که دشمنان نیز بیکار ننشسته و با تلاش جهت ترویج سکولاریسم در حوزه های علمیه آن هم با استعانت جستن از سوی عده‌ای آفت‌زده ، به عملی ساختن خواسته‌های خود مبادرت می‌ورزند. ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 🔸 در سال ۱۳۸۲ دوباره صدای سید حسین خمینی از نجف شنیده شد که در مصاحبه با روزنامه هلندی هندلزیلاد مواضع عجیب­‌تری اتخاذ کرده بود: 🔹 «به رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می‌­دهد قفل سربسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می­‌آورند را افشا سازم. 🔹 بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچ کس نمی­‌تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.» 🔸 در این مصاحبه او آن­چنان به انتقاد از نظامی که امام (ره) ساخته بود، پرداخت که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد؛ به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سیدحسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب می‌شود. 🔸 اما سید حسین بار دیگر در مصاحبه صوتی­‌اش با علیرضا نوری­‌زاده در رادیو باران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین­ وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد. 🔸 این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و فرموده­‌اند: « امروز همه فهمیدند این را … که این مسئله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. 🔹 قیام بالقسط و مردم را به قسط واردکردن مگر می­‌شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتياجات ملت­‌ها، کسی بدون اینکه [درامور سیاسی] دخالت کند، قيام بالقسط باشد؟ «يقوم الناس بالقسط» باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هفتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 6️⃣ «سند ششم» 🔸 توبه‌نامه مهدی هاشمی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش هفتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 6️⃣ «سند ششم» 🔸 توبه‌نامه مهدی هاشمی 🔻 مهدی هاشمی در نامه‌ای به دوستان خود در زندان، عدم تهذيب نفس را اساس بدبختی و غوطه‌ور شدن در دریای ضلالت بر می‌شمارد و تصویر زندگی خود را آئينه عبرت آنان و همه جوانانی می‌سازد که در صددند بی‌تهذیب نفس قدم به صحنه سیاست و اجتماع گذارند. 🔻 بسمه تعالی و اليه اتوب و عليه اتوکل 🔻 خطاب به همه دوستان و برادران: 🔻 اکنون که در آستانه مرگ محتوم و مقدر الهی قرار گرفته‌ام وظیفه خود می‌دانم مواردی را به شما عزیزان بخصوص برادرانم و همه اقوام و خویشان تذکر دهم. 🔻 قطعا سخنان من در نهایت یکدوره‌ی زندگی که بیان نقاط ضعف و لغزش‌های ملموس و عینی گشته و هیچ انگیزه سیاسی در بیان آن وجود ندارد به واقعیت نزدیک‌تر از تحليل ما و حدس و گمان‌های این و آن است و بنابراین از زبان کسی که راهی را طی کرده و اكنون نتایج ملموس آن را شاهد است خوب است دوستان مطالبی را بیاموزند: 1️⃣ فعالیت‌های مثبت و انقلابی و اسلامی هر چند فراوان و گسترده باشد چنانچه به تهذیب نفس و تزکیه اخلاق مقرون نباشد پشیزی ارزش نخواهد داشت، نمونه عینی مرا هرگز فراموش نکنید! 🔻 من از نظر فعالیت‌های سیاسی – مبارزاتی عمری را گذراندم و تصور نمی‌کنم کسی در میان اقران خود سراغ داشته باشم که شب و روز در پی فعالیت و تلاش از قبل از بلوغ تا ۴۵ سالگی باشد ولی بدبختانه افراط در سیاست و سیاستگری مرا از تهذیب نفس بازداشت و در جو غرور به فعالیت‌های چشمگیرم نه تنها از رشد و کمال نفسانی باز ماندم بلکه بسیاری از اعمال و رفتارم که با انگیزه خدا شروع کرده بودم مخدوش و آلوده شد. 🔻 تلاش کنید تا قبل از تزکیه اخلاق و اطمینان از کنترل و مراقبت تمایلات نفسانی به فعالیت سیاسی – اجتماعی نپردازید که خفایای نفس و زوایای درون بشر به اندازه‌ای پنهان و ظريف است که اگر بدون تعلیم و تربیت و تزكيه و تهذیب وارد عمل شود همان نقطه‌های بسیار ناچیز نفسانی تحت پوشش پیروزی‌ها و موفقیت‌های اجتماعی چنان مكتوم می‌ماند که بزودی قابل شناخت نبوده بلکه بالعکس در اثر تسويلات شیطانی، به نقاط مثبت غرورآفرین تجلی خواهد یافت و دیگر کنترل آن از دست انسان بیرون می‌رود. 🔻 متأسفانه غرور نفسانی مرا از عرضه کردن خویش بر اساتید اخلاق و شخصیت های مورد قبول خودم بازداشت و رسوبات چنان رشد کرد که زیر پوشش همان فعالیت‌های به ظاهر اسلامی و اِبرام گناهان بزرگتر و اشتباهات سنگین‌تری انداخت و بلغ ما بلغ. 🔻 اکنون با یک دنیا تأسف و درد از غرورها تعصب‌های غلط و غفلت‌های گذشته‌ام پشیمان و نادم هستم ولی دیر شده است. از شما خواهش می‌کنم تا دیر نشده بخود بپردازید بخصوص از دوستان و همفکران سابق خود در ارگان‌های مختلف و حوزه علمیه و نهضت‌ها… جداً می‌خواهم بر روی گذشته‌های خود تجدید نظر کرده و برای خدا، امواج طغيانگر نفس را که زیر لوای مقدس فلان و به همان بنظرتان یک جلوه مقدس و زیبا دارد متوقف سازید. 2️⃣ مسئله دیگر مظالم است. من به همان شیوه و دلایلی که گفتم مرتكب مظالمی شده‌ام من به بعضی کسانیکه به دستور من به قتل رسیدند ظلم کرده‌ام من در حق انبوه پیروان و همفکران خویش قبل از انقلاب ظلم کردم. 🔻 من به ارگان مقدس و انقلابی سپاه پاسداران و فرماندهی آن ستم کردم، من در حق فقیه عالیقدر حفظه الله و بیت ایشان ظلم کردم من نسبت به حوزه علمیه قم و طلاب عزیزی که با یک دنیا شور و اشتیاق به من پناه می آوردند ظلم کردم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| راز ماندگاری حرکت امام خمینی (ره) 💠 آیت الله #جوادی_آملی: او [امام خمینی] داغِ دین داشت! چون داغِ دین داشت، حرفش اثر داشت. همان روز و روزگار به خدمت یکی از مراجع علمی آن روز رفتم، دیدم این بحار رحلی مرحوم #مجلسی (ره) باز است و بحث #تقیه را دارد مطالعه می‌کند. آن امام فریاد می‌زند «بلغ ما بلغ»! او دارد بحث تقیه را مطالعه می‌کند؛ خیلی فرق است! 🗓 6 دی 1397 #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز #وظیفه_شناسی #امام_خمینی 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش پنجم 🎙 |جریان انسان‌گرای موجود در حوزه علمیه 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش پنجم 🎙 |جریان انسان‌گرای موجود در حوزه علمیه 🔺 🔸 من یک متنی را امروز صبح قبل از جلسه می‌خواندم، یک آقایی که آخوند و معمم است، مدعی است که در عرصه مذهب کارکرده است و واقعاً هم شاید آن روزی که بیست سال پیش این کار را شروع کرده است، با یک انگیزه انقلابی وارد شده است؛ ولی من دو نمونه از مطالب این آقا را نشان دهم. 🔸 وقتی می‌خواهد شدت مذاهب را با عقب‌نشینی از اصول داغ کند، منع حضور کفار را در کعبه و مسجد زیر سؤال می‌برد تازه به رفتار امام صادق (ع) هم استناد می‌کند؛ یعنی هم امام صادق (ع) را خراب می‌کند، هم مقابل قرآن می‌ایستد و می‌خواهد دنبال تقریب بگردد، این همان تقریب انسان‌ خدایی است یعنی همه خوب هستند، همه ادیان به فکر سعادت هستند. 🔸 نص صریح قرآن است که به مسلمانان می‌گوید که این کفار و این ادیان غیر اسلامی نجس هستند، حالا ما به نجس و غیر نجس فقهی آن‌ هم کار نداریم، نجس به معنای پلیدی آن کار داریم، خیلی خب قرآن می‌گوید که تو اصلاً اجازه نده که این کفار به مسجدالحرام وارد شوند، آیه صریح قرآن در این مورد، آیه ۲۸ سوره توبه است؛ یعنی موضوع شفاف است، حکم شفاف است، آیه می‌گوید: «لاتقربوا المسجدالحرام»، مشرکین، نجس و پلید هستند. 🔸 اما این فرد وقتی می‌خواهد با رویکرد و ، افراطی‌گری کند، می‌رود یک حادثه تاریخی را غلط نقل می‌کند، امام صادق (ع) را متهم می‌کند که خلاف قرآن عمل کرده است، می‌گوید که امام صادق (ع) رفته است و جالینوس را به کعبه آورده و با او مناظره کرده است. 🔸 ایرادات زیادی در این کار هست، همین که حوزه را نبینیم کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم، می‌خواهم نمونه عینی بیاورم تا انگیزه ایجاد کنم، نمی‌خواهم ریز شوم، چون این حرف‌ها وقتی به رسانه می‌خواهد برود، شاید ناقص نقل کنیم، شاید بحث‌های حقوقی پیش بیاید که چرا مرا متهم کردید؟ 🔸 من نشانه می‌دهم و قضاوت با شماست و اولاً هم دلیل عقلی آوردم که می‌تواند در حوزه هزاران گروه باشد و نباید بسیط به آن نگاه کنیم، خیلی ساده است. 🔸 پس اولین کاری که این فرد در این بیانش انجام داده این است که امام(ع) را متهم می‌کند که بر خلاف قرآن عمل کرده است. 🔸 گام دوم برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند و یک واقعه تاریخی را غلط جلوه بدهد، این است که می‌گوید جالینوس مسلمان نبوده، در حالی که کسی نمی‌گوید که او مسلمان نبود، می‌گویند او غلط‌ اندیش بود؛ اصلاً بوده است، شاگرد بوده است، در مطالعاتش به حرف‌های غلطی رسیده است، یعنی از نظر فقهی ارتداد او اثبات نشده بود. 🔸 پس چرا این فرد این همه دست‌وپا می‌زند؟ به خاطر همان رویکرد اومانیستی اوست؛ از کدام بستر سوء استفاده کرده‌ است؟ از بستر ضرورت تقریب بین و بین . ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 🔺 منابع مطالعاتی سازمان، بعد از قرآن و نهج‌البلاغه، عمدتاً کتاب‌هایی است که توسط نهضت آزادی نوشته شده بود، کتاب‌هایی مانند: «راه طی شده»، «خدا در اجتماع»، «بی‏نهایت کوچک‏ها»، «ذره بی‏انتها»، «کار در اسلام»، «عشق و پرستش»، «مسأله وحی»، «اسلام مکتب مبارز و مولد»، که همگی نوشته مهندس بازرگان است. 🔺 «جهاد و شهادت» و «تفسیر پرتوی از قرآن» نوشته‌آیت‌الله طالقانی، «خلقت انسان» و «قرآن و تکامل» نوشته یدالله سحابی، «آیا انسان زاده میمون است» نوشته محمود بهزاد، «انسان و کهکشان‏ها» از جان‏ففر، «منشأ تکامل و حیات»، از اپارین، «علم به کجا می‏رود»، تألیف ماکس پلانک، «چهار مقاله فلسفی»، از استالین. 🔺 «دوزخیان روی زمین»، «مبارزات ‏مردم الجزایر»، «سرگذشت ویتنام»، «تاریخ مشروطه ‌ایران» نوشته کسروی، «چه باید کرد»، از لنین، و کتاب‌های مائو از قبیل: «علیه لیبرالیسم»، «اصلاح سبک کار حزبی»، «آموزش خود را از نو بسازیم» و کتاب‌هایی مانند: «چگونه می‏توان یک کمونیست خوب بود» از شائوچی، کتاب «سیر تحولات اجتماعی» و یک سری کتاب‌های دیگر. 🔺 منابع یاد شده عمدتاً منابعی هستند که حالت روشن فکری داشتند، یعنی از دیدگاه روشن فکرانه به مسائل می‌پرداختند، نتیجه چنین مطالعاتی، برداشت نوینی از مفاهیم اسلامی است که معمولاً با تفسیری که روحانیت از اسلام داشت ناسازگار بود.( شایان ذکر است در اینجا مقصود از روحانیت عمدتاً مراجع، محققان و بزرگان روحانیت است.) 🔺 در این مرحله هسته مرکزی و فکری مجاهدین خلق برای اینکه بتواند کادر سازی کند، از مجموع مطالعات ذکر شده شروع به تدوین ایدئولوژی‌های سازمان و کتاب‌هایی در این زمینه برای مطالعه اعضاء کرد و بعداز مدتی این کتب تازه تدوین شده ملاک و معیاری برای عمل اعضای جدید هم به‌شمار می‌رفت. 🔺 این مطالعات به‌صورت دست‌جمعی و گروهی انجام و در ادامه هر یک ازاعضاء تدوین یک بخش را برعهده گرفت. برای مثال حسین روحانی کتاب «متدولوژی یا روش‌شناختی» را نوشت که در حقیقت معرفت شناسی سازمان در قالب این کتاب منعکس شده بود؛ لیکن دیدگاهی که حسین روحانی در این کتاب مطرح می‌کند عمدتاً همان دیدگاه مارکسیستی است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان‌های_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش نخست 📝 #یادداشت| هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزه‌ها 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir