📌 اختصاصی #اسباط:
#یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها
✍️ حجت الاسلام عالمیان
🔹رهبر انقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تأکید قرار میدهند:
🔹از نقش«مرحوم سیّدمحمّد کاظم طباطبایی» -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها، تا اعلام جهاد مرحوم آیةاللهالعظمی سیّد عبدالحسین لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
🔹همچنین فتوای مرحوم شیخالشریعهی اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند.
🔹 و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی ـ در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
🔹 رهبر معظم انقلاب نقش علما در مشروطیت را نیز بی نظیر میدانند. به اعتقاد ایشان: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد.
#مبارزه
#روحانیت_اصیل
#روحاینت_متعهد
#مشروطیت
🌐 yon.ir/KF6LT
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریانهای تمدنی غرب هماهنگ است حجت الاس
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| مهمترین شاخصه جریان نواندیشی دینی، ضعف در مبانی اعتقادی است
حجت الاسلام رضائیان/بخش دوم:
💢 مسئلهای که درباره جریان فکری طرفدار تغییر در فقه وجود دارد، هماهنگی آن با برخی از جریانهای تمدنی غرب است. جریانی که بعد از قرون وسطی در مغرب زمین شکل گرفت، #علوم_تجربی را در مسائل اجتماعی بشر، جایگزین شریعت کرد.
💢 وقتی عدهای مشاهده کردند که علوم تجربی در حال پاسخ گفتن به سوالات بشر است، تصمیم گرفتند که مبانی فکری خود در #فلسفه و حتی شریعت را همپای علوم تجربی به پیش ببرند. یعنی احساس کردند که از علوم تجربی عقب افتادهاند و به همین دلیل به فکر رساندن فلسفه و شریعت خود به دستاوردهای علوم تجربی افتادند.
💢 ظاهرا برخی در شیعه هم از همین الگو پیروی میکنند. به خصوص زمانی که با مسائل فقهی مانند حدود و دیگر مسائل اجتماعی مواجه میشوند، برای عقب نماندن از میل عرف، میخواهند شریعت را با آن همراه کنند.
💢 مثلا در حوزه مبانی فکری معتقد هستیم که صراط و شریعتی که خداوند برای رسیدن انسان به غایت خود تعیین کرده، واحد است و پلورالیسم و تکثرگرایی جایی در اندیشه ما ندارد اما برخی برای اثبات همین پلورالیسم، متمسک به برخی از آیات میشوند.
💢 اساسا این جریان فکری به دنبال فهم ماهیت فقه نیست، بلکه به دنبال این است که در دنبالهروی از مبانی غربی، تائیدی هم از اسلام برای آن پیدا کند.
#نواندیشی_دینی
#پلورالیسم
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
💢 هاشمی رفسنجانی بنيانگذار و تقويتکننده ليبراليسم عملی (تکنوکراسی)
🔸 يکي از شخصيتهای محوری که به لحاظ عملی تأثيری فوقالعاده در تقويت #ليبراليسم در ايران داشت #هاشمی_رفسنجانی است. قبل از انقلاب کشورهايی مانند آمريکا و ژاپن را ديده و همين سفرها تا حدودی او را با مدرنيته و مظاهر آن آشنا کرده بود.
🔸 مهمترين تأثيرات منفی هاشمی بر انقلاب اسلامی را میتوان در موارد زير خلاصه کرد:
1️⃣ انحراف در جهتگيریهای اقتصادی: با اينکه هاشمی، مدتها، در خطبههای نماز جمعههای زمان جنگ، در مورد #عدالت_اجتماعی سخن گفته بود ولی گويی در دوره رياست جمهوری، به يکباره همه را فراموش کرده بود.
🔺 تدوين دو برنامه توسعه اقتصادی اول و دوم در دولت وی، نيز عمدتاً جهتگيری ليبرالي داشت و جهتگيری اقتصادی انقلاب را به سوی حاکميت تفکرات ليبراليستي سوق داد. دامن زدن وی به تجملات و به خصوص خطبه مشهور به «#مانور_تجمل» که در ۱۸ آبان ۱۳۶۹ توسط وی ايراد گرديد، مديران دولتی را به تجملگرايی فراخواند و فرهنگ صرفهجويی را به شدت زير سؤال برد.
2️⃣ انحراف در جهتگيری سياسی: شايد بتوان مهمترين تأثير منفی هاشمی در بُعد سياسی را دور شدن از شعارهای انقلاب به حساب آورد. وی معتقد بود به واسطه اهميتِ وابستگی متقابل، بايد به سوی سيستم بينالمللی رفت. که نتيجه چنين نگاهی چيزی جز فاصله گرفتن از شعارهای اصيل انقلاب نبود، شايد اوج اين امر را بتوان در تلاش هاشمی، جهت عادیسازی روابط با #آمريکا مشاهده کرد.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 yon.ir/Kf7gB
🆔 @asbaat_ir
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات
🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به #اصلاحات از سوی برخی افراد منتسب به حوزه دین و روحانیت:
1️⃣ #حسن_یوسفی_اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشههای مهندس #بازرگان و دکتر #شریعتی است. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹ به عنوان عضو هیئت تحریریه و عضو شورای سردبیری مجله ایران فردا و نویسنده با مدیریت مهندس عزت الله #سحابی به فعالیت مشغول شد.
🔸 اشکوری که با شرکت در کنفرانس مبتذل و ضد اسلامی #برلین فعالیت آشکار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت، با صراحت جمهوری اسلامی ایران را یک تجربه شکست خورده دانست از آن جهت که این نظام مانع تحقق افکار و اندیشههای #لیبرالیستی وی و همفکران او گردیده است!
🔸 اشکوری در آثار و گفتار خویش به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال میبرد و همچنین با ابراز ندامت از گذشته خود بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید میورزد و میگوید: «من به حکومت مذهبی و فقهی و از زمان غیبت تا زمان حاضر اعتقاد ندارم؛ حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا میدانم.»
🔸 در مجموع اشکوری از جمله مروجان اندیشه #سکولار در برابر حکومت دینی است و همواره علیه اسلام و ضروریات این دین آسمانی فعالیت نموده است. اندیشه او را میتوان در تداوم اندیشههای نسل میرزا #ملکم_خانها و #تقی_زادهها و دلباختگان در برابر فرهنگ ابتذالی غرب قرار داد.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان روشنفکری دغدغه دینی ندارند
حجت الاسلام مریجی:
🔺 در ابتدا میخواهم به جملهای از مقام معظم رهبری در مورد روشنفکری اشاره کنم. ایشان میفرمایند روشنفکری در ایران، بیمار متولد شده است. در #حوزه_علمیه هم اوضاع به همین منوال است؛ یعنی من معتقدم در حوزه علمیه هم روشنفکری مبتلای به این بیماری شده است. البته اعتقاد دارم میزان بیماری روشنفکری در حوزه، کمتر از فضای روشنفکری غیرحوزوی است.
🔺 روشنفکری در حوزه به معنای اصطلاحی خود حوزه، در حال گذار است. اساسا ما باید روشنفکری دینی را در قالب حوزه تعریف کنیم؛ چون اگر بخواهیم روشنفکری را در قالب چهارچوبهای خارج از حوزه تعریف کنیم، حتی کسانی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری هم در این قالب جا نمیگیرند.
🔺 میرزا ملکم خان میگوید ما تلاش کردیم همه آنچه که اندیشه غربی بیان میکند را در لفافه دین مطرح کنیم. این مسئلهای که ملکم خان مطرح میکند بیانگر این است که جریان مذکور اساسا #دغدغه_دین ندارد؛ بلکه دغدغهاش حاکم کردن اندیشه غربی با ظاهر دینی است. یعنی نظیر همان کاری که در دوره #معاویه انجام شد. معاویه، جاهلیت نو را بر منبر و از طریق منبر ارائه کرد.
🔺 بنابراین ما باید تعریف روشنفکری و نواندیشی دینی را در خود قالب #حوزه تعریف کنیم. به نظر من مسئله #روشنفکری در حوزه، در حال شکلگیری است؛ ولی روند حرکت آن کند است. البته این را باید گفت که برخی از کسانی که میخواستند وارد مقوله نواندیشی دینی بشوند، دچار آفت شدند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2171
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
💠 #علمای_راستین| جریان ظلم ستیزی در بین عرفا
🔺 واژه حب و بغض در روایات و آیات ما بسیار به چشم می خورد تا جایی که دو فرع از فروع دین یعنی تولی و تبری بر این امر اختصاص پیدا کرده است.
این دو اصل، دو شاخصه مهم علمای راستین شیعه است و منحرفان از این دو اصل را گاهی به آخوند درباری و گاهی به آخوند فاسد لقب می دادند.
🔺 لذا طبق ایه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» شایسته است که علما، بر ظلم ستیزی در رفتار و کردار و نوشتجاتشان اصرار داشته باشند. بسیاری از علما این #ظلم_ستیزی را با اهداء خونشان به مَنصه ظهور رساندند مانند #شیخ_فضل_الله_نوری و مرحوم #مدرس و شهدای روحانیت دفاع مقدس و مدافعان حرم و ... که راه سید الشهداء(علیه السلام) را پیمودند و برخی نیز مانند #سیدبن_طاووس به اقتضای زمانه اش راه سید الساجدین(علیه السلام) را در قالب توصیههای عبادی پیمودند.
🔺 بر خلاف عقیده برخی که عرفا را منزوی و گوشهگیر میشناسند و حتی گاه آنان را جریانی #سکولار میدانند که با جامعه سر و کاری ندارند، عرفای حقیقی به جامعه خود توجه داشته و دو اصل #تبرّی و #تولّی در رفتار و توصیه های اخلاقی و عرفانی آنها وجود دارد که نمونهای از آن را میتوان در توصیههای سیدبن طاووس درباره ماه #ذیالقعده مشاهده کرد.
🔺 با فرا رسیدن ماه ذیالقعده، فصل جدیدی در باب خودسازی آغاز می شود. از آغاز این ماه تا دهم ذیالحجه یعنی عید قربان، به نام اربعین کلیمی در لسان عرفا مشهور است و بزرگان و اهل چله نشینی و مراقبه این فرصت را غنیمت میشمارند و باب مناجات را گشوده میبینند و درصدد آن هستند که از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند.
🔺 کتاب #اقبال سیدبن طاووس که در زمینه ادعیه و مناجات است، راهنمای هر سالکی و چراغ راه هر پوینده طریق سعادت است. سید بن طاووس در این کتاب در فضیلت ماه ذی القعده آورده است: «ماه ذی القعده ماهی است که به هنگام شدّت و گرفتاری، زمان خوبی برای دعاست، و برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است.»
🔺 دعا در بین عوام به معنای همین خواندن ادعیه ای است که در کتبی مثل مفاتیح آمده است و اکثر مجالس نیز به صرف همین امر اکتفا می شود، اما در لسان اهل معرفت این حقیقت دعا نیست بلکه قرائت دعا است، حقیقت دعا به این است که در انسان طلب و خواستن و حرکت و نیل به مطلوب ایجاد شود نه اینکه صرفا لقلقه زبانی باشد.
🔺 از همین رو می توان مراد سید بن طاووس از دعا برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم را ، طلب واقعی که همان حرکت به سمت محو ظلم و ریشه کنی ظالم باشد، تفسیر کرد.
🔺 و صد البته ظلم اجتماعی و ظلم علیه ملت ها و مسلمانان عالم به مراتب بزرگتر و عظیم تر است و وظیفه سالک الی الله در این ماه ذی القعده باید حرکت در جهت رفع ظلم از مسلمین باشد، نه صرف چرخاندن زبان به نیایش بلکه باید در همین زمینه حرکت کند و جامعه را نیز به این سمت هدایت کند.
🔺 نمونه این اقدام را می توان در #حج مشاهده کرد. ماه ذی القعده ماه حج است و مسلمانان از اقصی نقاط عالم در مکه جمع می شوند و مناسک حج را بجا می آورند. بهترین و عملیاتیترین شیوه برای طلب نصرت و یاری مظلوم همین #برائت از مشرکین است. لذا حج را میتوان میعادگاه سالکان الی اللهی نامید که در پی طریق سعادتاند و از فرصت ذیالقعده در جهت حل مشکلات مظلومین عالم حرکت میکنند که البته نصرت الهی را نیز پشتیبان آنان است.
#ظلم_ستیزی
#مبارزه
#جهاد
#سیدبن_طاووس
✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی
🆔 @asbaat_ir
💢 موریانههایی در لباس روحانیت
🔺 امام خامنه ای: یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود.
🔺 من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است – والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند – حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند.
🔺 واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
#نفوذ
#روحانی_نما
🌐 https://www.asbaat.ir/3195-2/
🆔 @asbaat_ir
🔹ترویج ملیگرایی در قالب باستانگرایی
📸 #عکس_نوشته| سردمداران تفکر ملیگرایی، در پی تجدید هویت ایرانیان باستان و احیاء سنتهای ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقبماندگی ایران معرفی میکنند.
📚 کتاب "جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران"
✍️حجتالاسلام مصطفی اسکندری
#اسلام
#ملی_گرایی
#باستان_گرایی
🆔 @asbaat_ir
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غربگرایی
🎙 دکتر یعقوب توکلی:
🔻 مجمع روحانیون که عمدهترین چهره فعال سیاسی آن آقای موسوی خویینیها و آقای #کروبی بودند. موسوی خویینیها شخصی بود که در جریان اشغال سفارت به عنوان نماینده امام در آنجا حضور پیدا کرده و سخنگوی جریانی بود که گروگانگیری سفارت را انجام داده و با دانشجویان ارتباط داشت.
🔻 این جریان به دلیل نوع انتقادی که به جامعه روحانیت و طیف سننی حوزه علمیه داشت از آن جدا شد. #موسوی_خویینیها و مهدی کروبی و بعد مرحوم #موسوی_اردبیلی، علی اکبر محتشمی، موسوی لاری و سراج کسانی بودند که در مجمع روحانیون گرد هم آمده و البته سیاست های تندروانهتری را در مسائل مختلف در زمان رهبری این طیف اتخاذ میکردند.
🔻 در انتخابات مجلس سوم تقریباً #مجمع_روحانیون و جریان چپ که با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن های تحکیم وحدت همراهی داشتند توانسته بودند که اکثریت مجلس را بدست آورند؛ اما این اتفاق در مجلس چهارم تحقق پیدا نکرد.
🔻 در جریان اتخابات مجلس پنجم، شاهد این هستیم که مرحوم هاشمی رفسنجانی با اعضای مجمع به نحو دیگری تعامل کرد و با یاری رساندن به مجمع روحانیون توسط #حزب_کارگزاران کمک کرد که بعضی از اعضای مجمع مجدداً به مجلس راه پیدا کنند.
🔻 از این زمان به بعد آرام آرام تمایلات جریان مجمع روحانیون تغییر پیدا میکند. در جریان این تحولات مجمع روحانیون در مسیر فکری خود باقی نماند و با گذشت زمان به سمت جریان #روشنفکری در ایران تمایل پیدا کرد.
ادامه دارد ...
🌐 yon.ir/xZev9
🆔 @asbaat_ir
💠 #یادداشت| تیپهای گوناگون شخصیتی عالمان
♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکردهای گوناگونی برخوردار بودهاند. هر یک توانمندیهای خاص و به همان میزان کارکردهای خاصی داشتهاند. در این میان سبک زندگیهای گوناگونی در بین عالمان رواج داشته است. چرا که هر کس متناسب با شاکله شخصیت خود مشی میکند.
♦️ از سویی طلاب نیز همه دارای استعدادها و روحیات و توانمندیهای یکسان نیستند. پس نمیتوان به آنها روشها و برنامههای یکسانی را نیز پیشنهاد داد. تفاوت در شرایط افراد اقتضای تفاوت در برنامهها را نیز دارد. از این روی باید مدلهای مختلفی را برای تیپهای شخصیتی مختلف ارائه داد.
1️⃣ تیپهای علمی: تیپهای علمی افرادی هستند که مهمترین اولویت حیات صنفی آنها را فعالیتها و اشتغالات علمی تشکیل میدهد. تیپ های علمی به نوبه خود دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.
🔹 علمی ـ ترویجی
🔹 علمی ـ تتبعی
🔹علمی ـ تحولخواه
🔹علمی ـ تحولساز
2️⃣ تیپهای اجتماعی: تیپهای اجتماعی، عالمانی هستند که مهمترین ویژگی شخصیتی آنها اثرگذاری و حضورهای اجتماعی است.
🔸 اجتماعی ـ تبلیغی
🔸 اجتماعی ـ زیستی
🔸 اجتماعی ـ جریانساز
3️⃣ تیپهای سیاسی: تیپهای سیاسی افرادی هستند که اصلیترین حوزه کنش اجتماعی آنها کنشهای سیاسی است. تیپهای سیاسی حوزوی و روشهای فعالیت سیاسی هر یک دارای اقسام گوناگونی است. طیف گستردهای از مخالفین و موافقین و معاندین انقلاب اسلامی همه در این طیف مشاهده میشوند.
🔺سیاسی ـ تحلیلگر
🔺 سیاسی ـ انقلابی: افرادی هستند که رویکرد تحلیلی غیرمحافظهکارانه، صریح و بیپروایی دارند.
🔺 سیاسی ـ جریانساز و تشکیلات آفرین (با رویکرد راهبردی): برخی سیاسیون در سطحی بالاتر به نقشآفرینی سیاسی میپردازند. این طیف کمتعداد ولی بسیار پراثر هستند. افرادی که در لایههای کلان به جهتدهی و جریانسازی میپردازند ولی کمتر در مسائل خرد و جزیی دخالت میکنند.
✍️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 yon.ir/s1tPk
🆔 @asbaat_ir