eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش نخست 📎 زندانی بند 209 اوین 🔻 یکی از کنش‌گران فعال رسانه‌ای در امروز جوانی به نام فرید مدرسی است. جوانی که هر چند خود جایگاه ویژه‌ای در عرصه رسانه‌ای کشور ندارد ولی در حوزه، فعالیت‌های گسترده و هدفمندی را آغاز کرده است که در خور توجه است. 🔻 حضور رسانه‌ای فرید مدرسی در حوزه از دو جهت مورد حساسیت و تأمل است. اولاً سابقه و پیشینه فکری و سیاسی این جوان روزنامه‌نگار نشان دهنده تعلق وی به جریان سیاسی آن هم از نوع تند و تیز است. ثانیاً ارتباطات گسترده حوزوی وی و جانبداری از طیف خاصی در حوزه و حضور در بیوتات برخی مراجع همه و همه لزوم بررسی وضعیت و پیشینه این روزنامه نگار نوپا را گوشزد می‌کند. 🔻 فرید مدرسی ۲۵ آذر ۱۳۵۹ در قم متولد شد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامه‌نگاری حوزه‌های علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هم‌میهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بوده‌است. 🔻 فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراض‌های دانشجویی شد که در بند ۲۰۹ زندان بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگ‌نویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام به رهبری و تبلیغ علیه صادر شد. 🔻 فرید مدرسی در سال‌های اخیر با روزنامه‌ها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها شده‌اند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هم‌میهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامه‌های شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کرده‌است. او در این مدت با روحانیون سرشناس شیعی ایران، عراق و لبنان گفت‌وگو کرده‌ است. 🔻 اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش چهارم 🔰 #اقرار_به_اشتباه!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش چهارم 🔰 ! 🔺در سال ۶۳ چند روز بعد از افتتاح مجلس دوم، مجید انصاری که از حضور در مجلس باز مانده بود با درخواست آیت الله و با حکم نماینده شورای عالی قضایی در دادگاه و دادسرای انقلاب به مدت چند ماه به بررسی‌های میدانی از زندان‌های کشور پرداخت. 🔺گزارش وی از وضعیت بازداشتگاه‌ها، لزوم تمرکز در مدیریت زندان ها را گوشزد می نمود و سرانجام با تلاش های او قانون تشکیل سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی به شورای عالی قضایی ارائه شد و سپس در مجلس با رأی کامل نمایندگان، بدون مخالف تصویب شد. 🔺مجید انصاری مدیریت را خود برعهده گرفت تا زندان های کشور اولین رییس متمرکز را به خود ببیند. رفته رفته سازمان و ادارات آن ایجاد شد و تمام زندانی‌ها تحویل مدیریت جدید شد، اما چند زندان امنیتی و حساس در کشور بود که در آن ها عوامل و... زندانی بودند با سازمان اطلاعات توافق شد که رؤسا و مسؤولان بازداشتگاه‌ها با تأیید آن‌ها و حکم وی انتخاب شوند. 🔺بنابراین برای نخستین بار مدیریت کل زندان‌های کشور متمرکز شد و حدود دو سال ادامه داشت تا این که به انتخابات مجلس سوم رسید که انصاری دوباره برای مجلس شد و در خرداد سال ۶۷ سازمان زندان‌ها را به آقای شوشتری تحویل داد. 🔺انصاری در این باره می‌گوید: «کار بسیار دشواری بود و در آن چهار سال به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشتم و از طرفی هم مردم زرند برای کاندیدا شدن من درخواست می‌کردند. که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، مخالفت کردند و گفتند، شما کاری را که آغاز کرده‌اید به اتمام برسانید، معلوم نیست مسؤول بعدی، همین برنامه‌های شما را ادامه دهد که متأسفانه گوش نکردم و به مجلس رفتم». 🔺در عین حال مجید انصاری در همین سال به عضویت هیات مدیره در می آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال 88 با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می کند. 🔺بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | درایت حضرت امام (ره) در برابر جریان‌های سیاسی 💠 : سه ماه قبل از انقلاب، همين آقای مهندس در پاريس آمده بود كه امام را قانع كند كه اگر شورای سلطنت باشد و يك آزادی انتخابات هم باشد، تا همين‌جا ختم شود و ايشان (امام)‌ تشريف بياورند. 🔸امام هم بعد از ديدار گفته بودند كه اين‌طور نمی‌شود. اگر می‌خواهی با من ديدار دوم داشته باشی، بايد برضد اين رژيم سلطنتی اعلاميه بدهی. اگر اعلاميه داديد می‌توانيد با من دوم داشته باشيد و الا نه ... و چون آقای بازرگان آنجا اعلاميه ندادند ... ديدار دوم هم با امام نداشتند. 📚 بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران، ص 29 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشن‌فکری دینی در ابتدا
🎙 | آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم 🔸 روشن‌فکران دینی امروز، یعنی کسانی که پرچم‌دار روشن‌فکری دینی به معنای منفی آن هستند، اساس دغدغه‌های آن‌ها، روشن‌فکری است؛ این افراد در ابتدا سعی کرده‌اند که خود را ملتزم به هر دو مؤلفه بدانند؛ یعنی هم به سراغ پایبندی به چارچوب‌ها آمده‌اند و هم به قلمرو دین و نیازهای زمان توجه دارند. 🔸 اما به خاطر اینکه دغدغه‌های روشن‌فکری این افراد بر اعتقادات دینی این‌ها قوت بیشتری دارد و از طرف دیگر تعریفشان از و نوع نگاهشان به دین ناقص است، به این نقطه می‌رسند که دین در عرصه اجتماعیات قدرت ورود ندارد. 🔸 بنابراین روشن‌فکران دینی و کسانی مانند آقای از نواندیشی دینی اسم می‌برند، در عمل به جایی می‌رسند که مؤلفه اول را در ابتدا و مؤلفه دوم را بعد از آن زیر پا می‌گذارند. 🔸 این افراد چون مؤلفه اول را زیر پا می‌گذارند و به چارچوب‌های تعریف شده دین پایبندی ندارند، کارشان به جایی می‌رسد که در قلمرو دین هم دچار مشکل می‌شوند و دین را حداقلی تعریف می‌کنند؛ روشن‌فکران دینی در نهایت در هر دو مؤلفه دچار مشکل می‌شوند؛ پایبندی به چارچوب‌های تعریف شده دین ندارند و همین باعث می‌شود در قلمرو دین، بحث دین حداقلی را مطرح کنند. 🔸 آقای مجتهد شبستری معتقد است که سه مؤلفه اساسی خردگرایی، انطباق بر حسن و قبح اخلاقی و مفید بودن، در وجود دارد؛ در توضیح این سه مؤلفه، خردگرایی را همان روشن‌فکری بیان می‌کند، مباحث غربی‌ها، مباحث و اصول مدرنیته را مطرح می‌کند. 🔸 ما در روش مطلوب، کاربردهای خرد را مشخص، حیطه کار خرد را معین و ادراکات آن را تعریف می‌کنیم اما این‌ها خردگرایی را بسیار بسیط ارائه می‌دهند و به معنایی، پا در کفش دین می‌کنند و خیلی از مباحث دینی را متضاد و متناقض با خردگرایی می‌بینند یا در انطباق حسن و قبح اخلاقی، آن را بسط می‌دهند تا جایی که خیلی از احکام را نادیده می‌گیرند. 🔸 آقای شبستری احکام التزامی را زیر سئوال می‌برد و می‌گوید که آیا اصلاً خرد در زمان و جامعه ما پذیرش احکام الزامی را دارد؟ او می‌گوید دین اصلاً نباید وارد باید و نباید شود؛ البته آن توصیف‌ها هم باید بر مبنای خرد امروز باشد؛ او به عنوان یک روشن‌فکر دینی یا به عبارت خودشان (ما نباید این اسم را بر آن‌ها بگذاریم) مؤلفه‌های عرض شده را پایبند نیستند. 🔸 ازاین‌رو امثال آقای شبستری را نمی‌توانیم از نواندیشان دینی بدانیم؛ آن‌هایی‌که دو مؤلفه اساسی ذکر شده را زیر سؤال می‌برند از نواندیشان دینی نیستند؛ این‌ها هم چارچوب را رعایت نمی‌کنند و هم در قلمرو دین، دین را به طور کامل محدود می‌کنند؛ خیلی از حرف‌هایی که در جامعه زده می‌شود از همین‌جا نشأت گرفته است. 🔸 شنیده‌ام که آقای می‌گوید: دین باید به ما بگوید چگونه به بهشت برویم، اما اقتصاد در حیطه دین نمی‌گنجد؛ اینجاست که می‌بینیم روشن‌فکران دینی ما و کسانی که داعیه‌دار روشن‌فکری دینی هستند اساساً نمی‌توانند نام نواندیشی دین را بر خود بار کنند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349 🆔 @asbaat_ir
🔰 شهید #سیدعلی_اندرزگو نمونه روحانی مجاهد 🔺 صحبت از عالم بزرگوار و شهیدی است که سالها سازمان اطلاعات #پهلوی را با مبارزه بی امان خود به بازی گرفت و آرزوی دستگیری خود را برای ساواک ماندگار کرد، شهیدی که شجاعت و فداکاری او برای مبارزان انقلاب اسلامی مثال زدنی بوده و هست. 🔺 شهید اندرزگو، در نوجوانی با #شهيدنواب_صفوی آشنا شد و از این طریق با تشکیلات #فدائيان_اسلام و راه مبارزاتی آنها آشنا شد كه همین امر در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین شد. 🔺 وی كه در آن سال ها به سلاح علم و ایمان، خود را مسلح می‌ساخت، سرانجام با درك و لمس روح نهضت ۱۵ خرداد به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره) در سن هیجده سالگی گام به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد. 🔺 شهید اندرزگو در جریان قیام ۱۵ خرداد خود یكی از عاملان تظاهرات پرشور مردم بود كه همان شب با اهدای كتابی از سوی حضرت امام (ره) مورد تقدیر قرار گرفت. 🔺 پس از واقعه ۱۵ خرداد، در همان رابطه دستگیر و تحت شدیدترین شكنجه‌ها قرار گرفت و با این كه در زیر شكنجه بیهوش شده بود، به سبب عزم خدادادی كوچكترین كلامی كه بتواند شكنجه‌گران را به مقصودشان رهنمون سازد بر زبان نیاورد. 🔺 پس از رهایی از زندان با شهید «حاج صادق امانی» و دیگر دوستانی كه از سابق می‌شناخت ارتباط برقرار كرد و وارد شاخه نظامی هیات موتلفه جمعیت‌های اسلامی شد و در همین زمان در طرح مسأله ترور «#حسنعلی_منصور»، نخست وزیر وقت شركت كرد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3808 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هشتم 🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت دوم 🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش هشتم 🔰 / قسمت دوم 🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید 🔺 علی یونسی، دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی، در سفری به شیراز در حالی که بسیاری از برنامه‌های وی لغو شده بود، 13 اردیبهشت 1393 با حضور در کنیسه یهودیان این شهر، گفت: 🔸 «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم.» 🔺 این اظهارات عجیب و بی‌سابقه یک مسئول نظام جمهوری اسلامی، مورد استقبال رسانه‌های قرار گرفت و آنها با ذوق‌زدگی به بازتاب سخنان جنجالی یونسی پرداختند و در داخل این سخنان عجیب نه تنها با انتقادات شدید مردم انقلابی قرار گرفت بلکه این‌بار مورد انتقاد حامیان و رسانه‌های دولتی و بیت حضرت امام (ره) نیز مواجه شد. 🔺 در همین خصوص سایت ضدانقلابی گویا، سخنان اخیر یونسی درباره بازگشت نماد شیر و خورشید را «باورنکردنی» توصیف کرد و نوشت «برای بیان چنین سخنانی در متن جمهوری اسلامی٬ گوینده باید در جایگاهی همانند جایگاه علی یونسی نشسته باشد...». 🔺مشاور ارشد وقت رئیس جمهور درحالی سخن از بازگشت نمادهای سلطنتی به میان می‌آورد که (ره) نماد"شیر و خورشید" را نماد منحوس و می‌داند. 🔺 ایشان در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور بودند، می‌فرمایند: «بیرق ایران نباید بیرق باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.» 🔺تضاد صریح سخنان یونسی با سیره امام خمینی (ره) در این موضوع باعث شد تا هیچ فرد و رسانه منصفی نتواند از انتقاد به این سخنان عجیب چشم‌پوشی کند. ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوم 🔺 تمرکز بر حوزه با هدفی خاص 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوم 🔺 تمرکز بر حوزه با هدفی خاص 🔸 رسانه در دوران مدرن از جایگاه و اثرگذاری بسیار ویژه‌ای بر نهادهای اجتماعی و ذهنیت عمومی برخوردار است. رسانه در پیشبرد تحولات، تغییر مسیرها، جریان سازی و تحول در نگاه‌ها اثر می‌گذارد. دنیای مدرن از برای پیشبرد اهداف خود حداکثر استفاده را نموده است. 🔸 یکی از ابزارهای بکار گرفته شده علیه ایران، طی سال‌های پس از انقلاب نیز رسانه بوده است. رسانه می‌تواند با ذهنیت سازی اجتماعی، هم اولویت سازی کند و هم اولویت‌های اصلی را به فرعی تقلیل داده و هم اولویت‌های فرعی را اصلی نماید. 🔸 یکی از کانون‌های تمرکز استعمار در 200 سال اخیر بوده است. حوزه‌های علمیه به عنوان مهمترین پیشران‌های اجتماعی جامعه شیعی – ایرانی همواره در کانون توجه دنیای استعمار قرار داشته است. برای به انحراف کشانیدن روند حوزه، کردن حوزه و امروزه کردن آن تلاش‌های گسترده و خاموشی در جریان است. 🔸 یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارد، فرید مدرسی است. وی که جوان روزنامه نگار در بود، پس از مدتی تمرکز خود را بر کار رسانه‌ای در حوزه علمیه تعریف می‌کند. لذا امروز می‌توان وی را یکی از شاخص‌ترین روزنامه نگاران و چهره‌های رسانه‌ای متمرکز بر حوزه به شمار آورد. 🔸 اما چه شد که مدرسی، حوزه علمیه را به عنوان حوزه تخصصی فعالیت رسانه‌ای خود تعریف کرد؟ وی در توصیف ماجرای ورودش به حوزه می‌نویسد: 🔹 «سرویس «حوزه» در هفته نامه ، جدیدالولاده بود. در ابتدای امر، برخی که خود را می‌نامیدند، خرده گرفتند که «متحجر» شدید و برخی از حوزویان این اقدام را علیه حوزه تحلیل کردند. … در این مسیر بسیار همراهم بود و مؤثر؛ اگرچه گاهی تفاوت‌هایی هم در نگاه‌هایمان بود.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798 🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولی‌ها با اخباری‌ها در حوزه / بخش سوم 🔰 همکاری با سلطان جائر 🔺 نزاع دیگری که در عصر صفویه پیش آمد و البته با نزاع اخباری و اصولی نیز بی ارتباط نبود، درباره همکاری با سلطان جائر شیعی، یعنی حکومت بود. از اوایل دوران صفویه، میان و شیخ ابراهیم ، در باب همکاری با سلطان جائر و قبول هدیه او اختلافی درگرفت. 🔺 شیخ ابراهیم قطیفی، که از اخباریون آن دوران بود، رساله­ای در نقد محقق کرکی نوشت و در مقابل، محقق کرکی نیز در رساله‌ای به نقد وی پرداخت. بحث پذیرش هدایای سلطان، که از دوران صفویه آغاز شد، در دوره نیز ادامه یافت. 🔺 محقق کرکی در پاسخ به اعتراض شیخ ابراهیم قطیفی، دو جواب (نقضی و حلی) ارائه کرد: 1️⃣ جواب نقضی: محقق کرکی با استناد به اینکه امام حسن (علیه­السلام) هدیه معاویه را پذیرفت، می‌گوید: من نه از امام حسن( علیه السلام) بالاترم و نه شاه طهماسب از معاویه بدتر است. 2️⃣ جواب حلی: حقیقت آن است که امام حسن (علیه­السلام) هدیه معاویه را نمی‌پذیرفت، بلکه ایشان معتقد بود که اموالی که در دست معاویه قرار دارد، مربوط به بیت المال مسلمین است و باید در اختیار امام (علیه­السلام) قرار گیرد؛ در واقع، چون معاویه آن اموال را غصب نموده بود، باید به امام مسترد گردد. 🔺 شاه هم خود اعتراف کرد که حاکم اصلی محقق کرکی است؛ از این رو این طور نوشت: «محقق کرکی نایب امام زمان (عج) است و من از جانب او وکیل هستم». 🔺 به هر صورت، اختلاف میان اصولی‌ها و اخباری‌ها سرانجام به پیروزی اصولی‌ها ختم گردید. مشهور به «استاد کل»، از جمله کسانی است که در غلبه بر نقش بسیار مؤثری داشت. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727 🆔 @asbaat_ir
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ| #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، #چریک_مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #شهید_اندرزگو 🆔 @asbaat_ir