📸 #عکس_نوشته| همراه و همگام علی (ع)
💠 #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، چریک #مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. من لازم مىدانم به امت مسلمان سفارش بکنم سعى کنید این چهرههاى عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید. این مرد مبارز در طول 14 سال که مشغول مبارزه بود، 14سال زندگی مخفی با نهایت شدت، دستگاه جهنمی #ساواک بدبخت را آن چنان حیران و سرگشته کرد که کارش #معجزهآسا مینمود، برای خدا مبارزه کرد. (خطبههای نماز جمعه، مردادماه 59)
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#روحانیت_متعهد
#سیدعلی_اندرزگو
🆔 @asbaat_ir
🔰 گرایش به اومانیسم عمدتا از طریق کسانی که به غرب رفتند اتفاق افتاد
🔸 با ورود افکار غربی به جامعه ایران در عصر قاجار، از آنجا که حاملان و عاملان تفکرات #غربی، امکان طرح آشکارای اندیشه خود را نداشتند، دست به اقدامات پوششی و استتاری زدند.
🔸 آنان یا نمیتوانستند آشکارا با #اسلام مخالفت کنند یا نمیخواستند چهرهای غیر مسلمان از خود به نمایش بگذارند. همچنین برخی از آنها همچنان علایق مسلمانی را در خود زنده میدیدند و با وجود اینکه دل در گرو دیگری داشتند، میخواستند به اسلام نیز وفادار بمانند.
🔸 از میان ایرانیان فرنگ رفته یا آشنا با مکاتب غربی، علاوه بر متأثران از سوسیالیسم و مارکسیسم، عدهای نیز تحت تأثیر افکار #ومانیستی و لیبرالیسم بودند؛ از این رو در بازگشت به ایران، همان اومانیسم و لیبرالیسم را با دین آبا و اجدادی خود تلفیق کردند تا به تصور خود راه پیشرفت و #توسعه ایران را همچون اروپا هموار کنند.
🔹 مهمترین عوامل پیدایش اومانیسم در دنیای غرب مدرن
1️⃣ افزایش افکار #خرافی در بینش مسیحی و #تحریف این دین آسمانی
2️⃣ تأكيد بر ظواهر دینی و تعصب به آن با بیتوجهی به روح و اصول دین
3️⃣ عملکرد به شدت منفی رهبران کلیسا و بازیچه شدن دین خدا در دست رهبران مسیحیت، پاپها، کشیشها و مانند آنها
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین
🔻 یکی از کنشگران فعال رسانهای در #حوزه_علمیه امروز جوانی به نام فرید مدرسی است. جوانی که هر چند خود جایگاه ویژهای در عرصه رسانهای کشور ندارد ولی در حوزه، فعالیتهای گسترده و هدفمندی را آغاز کرده است که در خور توجه است.
🔻 حضور رسانهای فرید مدرسی در حوزه از دو جهت مورد حساسیت و تأمل است. اولاً سابقه و پیشینه فکری و سیاسی این جوان روزنامهنگار نشان دهنده تعلق وی به جریان سیاسی #اصلاح_طلب آن هم از نوع تند و تیز است. ثانیاً ارتباطات گسترده حوزوی وی و جانبداری از طیف خاصی در حوزه و حضور در بیوتات برخی مراجع همه و همه لزوم بررسی وضعیت و پیشینه این روزنامه نگار نوپا را گوشزد میکند.
🔻 فرید مدرسی ۲۵ آذر ۱۳۵۹ در قم متولد شد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامهنگاری حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی #دفترتحکیم_وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست.
🔻 فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراضهای دانشجویی #بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان #اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگنویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام #توهین به رهبری و تبلیغ علیه #نظام صادر شد.
🔻 فرید مدرسی در سالهای اخیر با روزنامهها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها #توقیف شدهاند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هممیهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامههای شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کردهاست. او در این مدت با روحانیون سرشناس شیعی ایران، عراق و لبنان گفتوگو کرده است.
🔻 اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش چهارم
🔰 #اقرار_به_اشتباه!
🔺در سال ۶۳ چند روز بعد از افتتاح مجلس دوم، مجید انصاری که از حضور در مجلس باز مانده بود با درخواست آیت الله #موسوی_اردبیلی و با حکم نماینده شورای عالی قضایی در دادگاه و دادسرای انقلاب به مدت چند ماه به بررسیهای میدانی از زندانهای کشور پرداخت.
🔺گزارش وی از وضعیت بازداشتگاهها، لزوم تمرکز در مدیریت زندان ها را گوشزد می نمود و سرانجام با تلاش های او قانون تشکیل سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی به شورای عالی قضایی ارائه شد و سپس در مجلس با رأی کامل نمایندگان، بدون مخالف تصویب شد.
🔺مجید انصاری مدیریت #سازمان_زندان_ها را خود برعهده گرفت تا زندان های کشور اولین رییس متمرکز را به خود ببیند. رفته رفته سازمان و ادارات آن ایجاد شد و تمام زندانیها تحویل مدیریت جدید شد، اما چند زندان امنیتی و حساس در کشور بود که در آن ها عوامل #کودتای_نوژه و... زندانی بودند با سازمان اطلاعات توافق شد که رؤسا و مسؤولان بازداشتگاهها با تأیید آنها و حکم وی انتخاب شوند.
🔺بنابراین برای نخستین بار مدیریت کل زندانهای کشور متمرکز شد و حدود دو سال ادامه داشت تا این که به انتخابات مجلس سوم رسید که انصاری دوباره برای مجلس #کاندیدا شد و در خرداد سال ۶۷ سازمان زندانها را به آقای شوشتری تحویل داد.
🔺انصاری در این باره میگوید: «کار بسیار دشواری بود و در آن چهار سال به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشتم و از طرفی هم مردم زرند برای کاندیدا شدن من درخواست میکردند. #رهبری که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، مخالفت کردند و گفتند، شما کاری را که آغاز کردهاید به اتمام برسانید، معلوم نیست مسؤول بعدی، همین برنامههای شما را ادامه دهد که متأسفانه گوش نکردم و به مجلس رفتم».
🔺در عین حال مجید انصاری در همین سال به عضویت هیات مدیره #مدرسه_علمیه_کرمانیها در می آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و #موقوفات این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال 88 با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می کند.
🔺بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ میدهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| درایت حضرت امام (ره) در برابر جریانهای سیاسی
💠 #شهید_بهشتی: سه ماه قبل از انقلاب، همين آقای مهندس #بازرگان در پاريس آمده بود كه امام را قانع كند كه اگر شورای سلطنت باشد و يك آزادی انتخابات هم باشد، #مبارزه تا همينجا ختم شود و ايشان (امام) تشريف بياورند.
🔸امام هم بعد از ديدار گفته بودند كه اينطور نمیشود. اگر میخواهی با من ديدار دوم داشته باشی، بايد برضد اين رژيم سلطنتی اعلاميه بدهی. اگر اعلاميه داديد میتوانيد با من #ملاقات دوم داشته باشيد و الا نه ... و چون آقای بازرگان آنجا اعلاميه ندادند ... ديدار دوم هم با امام نداشتند.
📚 بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران، ص 29
#نهضت_آزادی
#بازرگان
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم
🔸 روشنفکران دینی امروز، یعنی کسانی که پرچمدار روشنفکری دینی به معنای منفی آن هستند، اساس دغدغههای آنها، روشنفکری است؛ این افراد در ابتدا سعی کردهاند که خود را ملتزم به هر دو مؤلفه بدانند؛ یعنی هم به سراغ پایبندی به چارچوبها آمدهاند و هم به قلمرو دین و نیازهای زمان توجه دارند.
🔸 اما به خاطر اینکه دغدغههای روشنفکری این افراد بر اعتقادات دینی اینها قوت بیشتری دارد و از طرف دیگر تعریفشان از #قلمرو_دین و نوع نگاهشان به دین ناقص است، به این نقطه میرسند که دین در عرصه اجتماعیات قدرت ورود ندارد.
🔸 بنابراین روشنفکران دینی و کسانی مانند آقای #مجتهد_شبستری از نواندیشی دینی اسم میبرند، در عمل به جایی میرسند که مؤلفه اول را در ابتدا و مؤلفه دوم را بعد از آن زیر پا میگذارند.
🔸 این افراد چون مؤلفه اول را زیر پا میگذارند و به چارچوبهای تعریف شده دین پایبندی ندارند، کارشان به جایی میرسد که در قلمرو دین هم دچار مشکل میشوند و دین را حداقلی تعریف میکنند؛ روشنفکران دینی در نهایت در هر دو مؤلفه دچار مشکل میشوند؛ پایبندی به چارچوبهای تعریف شده دین ندارند و همین باعث میشود در قلمرو دین، بحث دین حداقلی را مطرح کنند.
🔸 آقای مجتهد شبستری معتقد است که سه مؤلفه اساسی خردگرایی، انطباق بر حسن و قبح اخلاقی و مفید بودن، در #نواندیشی_دینی وجود دارد؛ در توضیح این سه مؤلفه، خردگرایی را همان روشنفکری بیان میکند، مباحث غربیها، مباحث #لیبرالها و اصول مدرنیته را مطرح میکند.
🔸 ما در روش مطلوب، کاربردهای خرد را مشخص، حیطه کار خرد را معین و ادراکات آن را تعریف میکنیم اما اینها خردگرایی را بسیار بسیط ارائه میدهند و به معنایی، پا در کفش دین میکنند و خیلی از مباحث دینی را متضاد و متناقض با خردگرایی میبینند یا در انطباق حسن و قبح اخلاقی، آن را بسط میدهند تا جایی که خیلی از احکام را نادیده میگیرند.
🔸 آقای شبستری احکام التزامی را زیر سئوال میبرد و میگوید که آیا اصلاً خرد در زمان و جامعه ما پذیرش احکام الزامی را دارد؟ او میگوید دین اصلاً نباید وارد باید و نباید شود؛ البته آن توصیفها هم باید بر مبنای خرد امروز باشد؛ او به عنوان یک روشنفکر دینی یا به عبارت خودشان #نواندیشی_دینی (ما نباید این اسم را بر آنها بگذاریم) مؤلفههای عرض شده را پایبند نیستند.
🔸 ازاینرو امثال آقای شبستری را نمیتوانیم از نواندیشان دینی بدانیم؛ آنهاییکه دو مؤلفه اساسی ذکر شده را زیر سؤال میبرند از نواندیشان دینی نیستند؛ اینها هم چارچوب را رعایت نمیکنند و هم در قلمرو دین، دین را به طور کامل محدود میکنند؛ خیلی از حرفهایی که در جامعه زده میشود از همینجا نشأت گرفته است.
🔸 شنیدهام که آقای #زیباکلام میگوید: دین باید به ما بگوید چگونه به بهشت برویم، اما اقتصاد در حیطه دین نمیگنجد؛ اینجاست که میبینیم روشنفکران دینی ما و کسانی که داعیهدار روشنفکری دینی هستند اساساً نمیتوانند نام نواندیشی دین را بر خود بار کنند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔰 شهید #سیدعلی_اندرزگو نمونه روحانی مجاهد
🔺 صحبت از عالم بزرگوار و شهیدی است که سالها سازمان اطلاعات #پهلوی را با مبارزه بی امان خود به بازی گرفت و آرزوی دستگیری خود را برای ساواک ماندگار کرد، شهیدی که شجاعت و فداکاری او برای مبارزان انقلاب اسلامی مثال زدنی بوده و هست.
🔺 شهید اندرزگو، در نوجوانی با #شهيدنواب_صفوی آشنا شد و از این طریق با تشکیلات #فدائيان_اسلام و راه مبارزاتی آنها آشنا شد كه همین امر در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین شد.
🔺 وی كه در آن سال ها به سلاح علم و ایمان، خود را مسلح میساخت، سرانجام با درك و لمس روح نهضت ۱۵ خرداد به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره) در سن هیجده سالگی گام به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد.
🔺 شهید اندرزگو در جریان قیام ۱۵ خرداد خود یكی از عاملان تظاهرات پرشور مردم بود كه همان شب با اهدای كتابی از سوی حضرت امام (ره) مورد تقدیر قرار گرفت.
🔺 پس از واقعه ۱۵ خرداد، در همان رابطه دستگیر و تحت شدیدترین شكنجهها قرار گرفت و با این كه در زیر شكنجه بیهوش شده بود، به سبب عزم خدادادی كوچكترین كلامی كه بتواند شكنجهگران را به مقصودشان رهنمون سازد بر زبان نیاورد.
🔺 پس از رهایی از زندان با شهید «حاج صادق امانی» و دیگر دوستانی كه از سابق میشناخت ارتباط برقرار كرد و وارد شاخه نظامی هیات موتلفه جمعیتهای اسلامی شد و در همین زمان در طرح مسأله ترور «#حسنعلی_منصور»، نخست وزیر وقت شركت كرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3808
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هشتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت دوم
🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید
🔺 علی یونسی، دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی، در سفری به شیراز در حالی که بسیاری از برنامههای وی لغو شده بود، 13 اردیبهشت 1393 با حضور در کنیسه یهودیان این شهر، گفت:
🔸 «پرچم سهرنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عدهای خیال میکردند نماد #شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر میدهم و شیر و خورشید را جایگزین آن میکنم.»
🔺 این اظهارات عجیب و بیسابقه یک مسئول نظام جمهوری اسلامی، مورد استقبال رسانههای #ضدانقلاب قرار گرفت و آنها با ذوقزدگی به بازتاب سخنان جنجالی یونسی پرداختند و در داخل این سخنان عجیب نه تنها با انتقادات شدید مردم انقلابی قرار گرفت بلکه اینبار مورد انتقاد حامیان و رسانههای دولتی و بیت حضرت امام (ره) نیز مواجه شد.
🔺 در همین خصوص سایت ضدانقلابی گویا، سخنان اخیر یونسی درباره بازگشت نماد شیر و خورشید را «باورنکردنی» توصیف کرد و نوشت «برای بیان چنین سخنانی در متن جمهوری اسلامی٬ گوینده باید در جایگاهی همانند جایگاه علی یونسی نشسته باشد...».
🔺مشاور ارشد وقت رئیس جمهور درحالی سخن از بازگشت نمادهای سلطنتی به میان میآورد که #امام_خمینی (ره) نماد"شیر و خورشید" را نماد منحوس #طاغوت و #سلطنت میداند.
🔺 ایشان در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور بودند، میفرمایند: «بیرق ایران نباید بیرق #شاهنشاهی باشد، آرمهای ایران نباید آرمهای شاهنشاهی باشد؛ باید آرمهای اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانهها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»
🔺تضاد صریح سخنان یونسی با سیره امام خمینی (ره) در این موضوع باعث شد تا هیچ فرد و رسانه منصفی نتواند از انتقاد به این سخنان عجیب چشمپوشی کند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir